Kejsarsnitt kan ändra DNA

No1

Trådstartare
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3132499.svd

Upptäckten anses "banbrytande" och av betydelse då allt fler kvinnor vill föda med snitt + att snittfrekvensen ökat pga risker.

Ponera att denna undersökning faktiskt stämmer och att snittade barn inte bara löper högre risk för astma/diabetes utan även "allvarligare" sjukdomar som cancer vad kan vi då vänta för förändringar framöver?

Anser ni ex att sjukvården i högre utsträckning bör vägra snitt, då patientens rätt till medbestämmande (HSL 3 a § ) idag är generös gällande snitt?
Vart ska isf gränsen gå?
Finns det någon här som vill ha snitt och nu tänker om?

Sv: Kejsarsnitt kan ändra DNA

Jag har ställt in mig på snitt när jag blir gravid men detta fick mig att tänka om. Jag vill ju skapa de bästa möjligheterna för mitt barn.

Jag läste att det hade att göra med stressnivån hos barnet. Men hur ökar den iom kejsarsnitt och hur kan stress vid ett enda tillfälle ge en ökad risk för cancer?

Jag tycker att det låter väldigt märkligt, men jag är ju inte läkare.

Hur generös man är med snitt varierar väl lite från landsting till landsting. Som jag har förstått det så är vissa landsting redan väldigt restriktiva med kejsarsnitt, medan andra är betydligt mer okomplicerade.

Jag tycker att sjukvården ska verka för att barn föds vaginalt pga. fördelarna för både barnet och modern men självklart måste det finnas utrymme för planerade snitt pga. sjukdom, förlossningsskräck och liknande.

Men hur ökar den iom kejsarsnitt och hur kan stress vid ett enda tillfälle ge en ökad risk för cancer?
Det vill jag också veta! Jag har också tänkt göra snitt om jag nångång ska ha barn.

Jag tycker att sjukvården ska verka för att barn föds vaginalt pga. fördelarna för både barnet och modern men självklart måste det finnas utrymme för planerade snitt pga. sjukdom, förlossningsskräck och liknande.
Vad finns det för fördelar för mor och barn med att föda vaginalt?

Jag tycker man skall föda vaginalt om allt ser bra ut. Det är det normala sättet.
Angående snitt, Jag har gjort ett akut snitt, flicka med astma, Tvillingar med snitt , en har astma. Vet inte om det beror på detta . Kan ju vara ärftligt också.
Föd normalt om ni kan

Som mor slipper man vara nyopererad när barnet är pyttelitet. Kroppen kan koncentrera sig på att bilda mjölk och ta hand om avkomma istället för att läka ett stort sår i buken. De allra flesta vaginala förlossningarna är mammorna också redo att röra sig direkt.

Jag har gjort både snitt (akut) och fött vaginalt och fick jag välja skulle jag ta vaginalt alla gånger, aldrig utsätta mig för operation när det inte är nödvändigt, särskillt inte när jag ska ta hand om ett barn direkt efter.

För barnet är det enligt artikeln den successiva stress som byggs upp som påverkar de vita blodkropparnas arvsmassa positivt. När barnet tas ut med planerat snitt kommer stressen plötsligt utan förvarning för barnet.

Du kan läsa lite om dem här.

Dessutom kan tilläggas att barnet vid en vaginal förlossning får i sig bakterier som koloniserar tarmen och höjer barnets immunförsvar, något som inte sker vid ett kejsarsnitt.

Jag blir faktiskt arg när jag läser sådant här, och ledsen.
Min dotter föddes för drygt 17 år sedan med akutsnitt, hade jag fått välja om (pga mycket komplicerad tidigare förlossning fick jag välja och de förordade snitt men jag valde vaginal då det inte kunde säga med någon säkerhet att det kunde bli likadant som den första förlossningen) så hade jag fortfarande valt vaginal förlossning därför att för mej var det viktigt.
Jag ville inte bli snittad.

Hade jag fått ett tredje barn så avrådde de bestämt ifrån att försöka föda vaginalt eftersom risken var stor att mina barn då skulle blivit moderlösa. Skulle jag då välja? Bara hoppas på att det gick bra och att barnet inte blev sjukt eller skulle jag hoppas på att de kunde rädda mej en gång till?

Det här skapar bara ångest, de kan inte säga några siffror eller vad för något annat som spelar in.
Om det nu bara är att stressen kommer för fort så borde det vara lika farligt där förlossningen är klar på en timme!
Man borde kunna ge medicin som förbereder barnet på snittet (förlossningen) precis som man kan ge medicin för att utveckla lungorna på prematura barn med hotande förtidsbörd.
Där har forskningen en orsak, men inte för att ge alla dessa kvinnor dåligt samvete för sina barn.

De jag känner som har valt kejsarsnitt har haft helveteskval och ångest inför att försöka övertyga sjukvården om att de behöver ha snitt.
Ska deras ångest bli ännu större nu?

Jag tror att det är ett fåtal som väljer kejsarsnitt av annan än en "legitim" orsak, jag tror inte att den största delen väljer snitt av bekvämlighets skäl utan för att de verkligen inte tror på vaginalförlossning av en eller annan orsak.

Jag tycker synd om alla de nyblivna mammor som av någon orsak har valt snitt och som nu får läsa det här.

Jag fick höra när min dotter föddes att jag, genom att snittas hade tagit bort hennes sexuella förmåga:confused: att det skulle hänga ihop med hur man föddes var på tapeten på den tiden.
Det var ju kul att höra, jag frågade personen som anklagade mej om jag skulle valt att vi dog istället:grin:

Men enligt den nya forskningen så är det väl skillnad på planerade snitt och akut/katastrofsnitt - då förlossningen har kommit igång men avslutas med snitt ?

Man får väl väga de medicinska fördelarna mot nackdelarna ännu mer på guldvåg när det gäller planerade snitt.

Jag tror ärligt talat att detta är sunt, jag personligen tror att antalet som vill ha snitt av "bekvämlighetsskäl" är många fler nu - eftersom möjligheten finns och är förhållandevis enkel. Nu blir det ÄNNU mer viktigt med rätt information till blivande mammor som tänkt sig snitt av outgrundliga orsaker.

Fast det handlar ju inte om att skuldbelägga de kvinnor som behöver kejsarsnitt. Det handlar inte heller om att helt enkelt vägra kejsarsnitt. Det har framkommit ny kunskap om hur ingreppet påverkar barnet och det är väl jätteviktigt att man söker ny kunskap så att vi hela tiden kan ta bättre och bättre beslut? Självklart finns det lägen då kejsarsnitt är det absolut allra bästa! Det är det ingen som säger emot. Däremot är det ju viktigt att kvinnor som kan välja faktiskt baserar sitt beslut på aktuell kunskap.

När jag pratar med barnlösa väninnor lyser okunskap ofta igenom och det märks att en del av dem, om de kunde, lätt skulle genomgå kejsarsnitt eftersom en vaginal förlossning "gör ont och är äcklig".

Som forskare kan jag bara konstatera att KI är igång i god stil som vanligt. De älskar korrelationsforskning av den här typen tycks det och sällan nämner de orsaken till att en specifik frågeställning blivit utforskad och, mer intressant, vad man har valt bort. Det är viktigt att komma ihåg att när studier görs utifrån ett statistiskt underlag och så är det ett mycket svagare samband än om man verkligen kan härleda att A beror på B, men i så fall måste det självklart gälla alla individer och inga andra individer som inte utsatts för B. Det man gör här är att man hittar på en hypotes, testar den och ser om det finns ett statistiskt samband, alltså grupp X har större tendenser till något än vad grupp Y har. Man säger inget om det finns andra variabler som kan ha påverkat. Då kan man bla få fram att längre män tjänar mer pengar än kortare män, ett typiskt KI-resultat som presenterades för ett par år sen (!). Det finns all anledning att vara mkt vaksam inför denna typ av studier och i vems intresse de görs. Det finns inga rent objektiva skäl till varför något utforskas, det är viktigt att komma ihåg.

Om man verkligen ville undersöka effekterna av olika födelsemetoder så måste man jämföra alla olika variabler som på ett eller annat vis gör en förlossning onormal. Igångsättning, sugklocka, tång, etc etc. Men samtidigt måste det vara mkt komplicerat att konstatera ett verkligt orsakssamband, att A verkligen beror på B och inte på andra variabler (som tex händelser under befruktning eller graviditet).

Den största fördelen är ju att det är det som våra kroppar är designade att göra, med alla tillhörande ändamål....

Jag är den som anser (tills jag är bevisad om annat) att det är den gravida själv som ska ha rätten att välja förlossningssätt!
Jag var hysteriskt livrädd för ordet förlossning tills jag fick god hjälp av min BM vid min graviditet. Jag är dessutom livrädd för nålar och att någon ska få sätta en kniv i mig finns inte (om det inte är absolut nödfall), så jag hade inte ett lätt val. Men med hjälp så blev valet "lättare" att ta, så för mig blev det en vaginal förlossning och det ångrar jag inte!

Jag hoppas att forskningen fortsätter och att dom kan visa vad som händer OM man väljer att göra snitt, det skapar ju också möjliheter att i förväg kanske hjälpa fostren vid snitt så att dom inte blir sjuka i onödan :idea:.

Till TinyWiny, Om man som du inte har något val så spelar dessa artiklar ingen roll - självklart ska man välja det som är bäst!! Att läkare öht kan göra kejsarsnitt är en fantastisk gåva till mänskligheten.

Visst är det så.
Jag är själv både skeptisk och kritisk av samma anledningar du angav och min syn på förlossningssätten har inte ändrats.
Det står också att kejsarsnitt kan ändra DNA, inte att det är ett faktum.

Däremot är jag ganska säker på att sådana här publikationer på ett eller annat sätt kommer påverka på olika nivåer vilket kan ge både positiva och negativa biverkningar.
Därför är jag nyfiken på hur det individuella resonemanget lyder utifall vi antar att studien är korrekt.

Jag tycker man skall föda vaginalt om allt ser bra ut. Det är det normala sättet.
Angående snitt, Jag har gjort ett akut snitt, flicka med astma, Tvillingar med snitt , en har astma. Vet inte om det beror på detta . Kan ju vara ärftligt också.
Föd normalt om ni kan
Jag glömde min siste grabb är född vaginalt .
Vilken skillnad. Jag va pigg och kunde röra mig direkt efter . Det va en väldans skillnad.
Jag valde vaginalt trots 2 snitt innan . Det gjorde jag rätt
kroppen är skapt för att kunna föda .

Studien har säkert hög reliabilitet men validiteten tycks det vara mindre bevänt med...

Jag tror att folk fortsätter att resonera som så att det finns tusen faktorer att oroa sig för och förlossningen är bara en av dem. Och trots allt finns det inga sjukdomar idag som man verkligen kan härleda till förlossningssättet, ingen vuxen frågas nånsin om hur de föddes när de undersöks medicinskt så man fortsätter nog att sätta in denna information i perspektiv till andra mer centrala aspekter av barn och barnafödande.

Nej jag tänker inte om, min kropp klarar inte av en vagninal förlossning. Punkt slut.

Däremot har jag diskuterat beslutet fram och tillbaka, pratat med 2 oberoende ryggläkare samt fler personer med kunskap om dom problem jag har..

Vi kom fram till att risken att jag skadas mer allvarligt ( än vad jag redan är ) var otroligt mycket större än att min bebis skulle skadas vid ett planerat snitt..

Men att få ett snitt godkänt i min stad är sjukt svårt och jag fick kämpa mot överläkaren ( trots att jag hade två oberoende intyg från två olika ryggläkare m.m )..

I gbg är det inte bara att "kräva", det är väldigt sällan som iaf förstföderskor med "enbart" förlossningsrädsla som skäl faktiskt får snitt beviljat.

Hur generös man är med snitt varierar väl lite från landsting till landsting. Som jag har förstått det så är vissa landsting redan väldigt restriktiva med kejsarsnitt, medan andra är betydligt mer okomplicerade.

.

Ja det varierar, anmärkningsvärt nog, mellan landstingen beroende på olika faktorer, ekonomi exempelvis.
Men om jag förstått det rätt så kan en kvinna i slutänden inte bli nekad kejsarsnitt om det är av betydelse för henne?

"När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar."

Av betydelse.

Vad menas med det egentligen?

Här i Gbg har kvinnor nekats snitt om deras skäl "enbart" är ex förlossningsrädsla eller att hon helt enkelt inte vill föda vaginalt.
Jag har läst på rätt mycket kring snitt och som jag förstått så kan man inte kräva snitt, det är upp till överläkaren att besluta om, men överläkaren skall så långt det går ta ett beslut som både patient och läkare är nöjda/överens med ..

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man inte kan ta hand om barnet direkt efter ett snitt?

Jag blev snittad för 2 veckor sen och hade inga mer problem att ta hand om min dotter än min rumsgranne som fött vaginalt o blivit sydd...
Dessutom är jag ensamstående och gör då allt själv med min dotter från den dag hon föddes.

Jag ammade min dotter 1 timme efter förlossning och ammningen funkar fortfarande bra.
Jag var uppe o gick samma dag.

Dottern är frisk förutom problem med en njure, vilket upptäcktes på rutil ul i v17, så det har knappast med snittet att göra.
Sonen som är född med snitt 05 är en frisk o kry pojke.

Jag fick planerat snitt och båda mina barn är då födde med snitt, Wille dock med akut snitt o den förlossningen lade grunden för rekomenderat planerat snitt denna gången.
Men jag skulel nog hellre ha fött vaginalt än med planerat snitt om jag fått välja med facit i handen.

Jag vet inte om jag skulle säga att ett snitt är särkillt bekvämt och skulle inte rekommendera det om man kan föda vaginalt...

Jag upplevde mitt planerade snitt som en mycket obehaglig upplevelse, mitt akutsnitt var betydligt enklare för då var jag helt slut o brydde mig inte om ett vitten annat än att de skulle ta ut barnet.

Men som sagt, snitt är inte bekvämt på mer sätt än att man vid planerade snitt vet exakt vilken dag man ska föda barn...
Allt annat är bara obehagligt, skrämmande och otäckt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka