keiki som fått ogräs?

_FiA_

Trådstartare
Min orkide fick en liten keiki som jag skar av och planterade i egen kruka. Den har växt på jätte bra och den har till och med fått en lite knopp!:D
Men dom senaste veckorna så har det vuxit upp något konstigt ?! Det är ju ingen stjälk vad jag kan se , vad är det för något?
Jag tänker låta den vara kvar för nyfikenhetens skull:p

Sv: keiki som fått ogräs?

tomatplanta kan det omöjligt vara eftersom det enda jag har är orkideer :D

Fast tomat växer ju från tomatfrön, inte från andra krukväxter. Och varenda tomat har massor av dem. Säker på att du inte hanterat tomat innan du hanterade orkidén?

Nåväl. Plantera om den, ställ den ljust och vattna så får vi se :idea:

nää jag tycker inte om tomat så det kan inte stämma :D

Ska låta den växa så får vi se vad det blir i slutändan. Den är liksom hårig på blad och stjälk

nää jag tycker inte om tomat så det kan inte stämma :D

Ska låta den växa så får vi se vad det blir i slutändan. Den är liksom hårig på blad och stjälk

Tomat är hårig på blad och stjälk :D

(vill ha värme, gott om näring och vatten)

Håller med om att den liknar tomat ;)
Men plantera om den så att den inte tar näringen från orkidén vet jag.

Håller med om att den liknar tomat ;)
Men plantera om den så att den inte tar näringen från orkidén vet jag.

Ja jag borde kanske plantera om den.. förstår inte ens hur den kan växa som den sitter nu, rötterna hänger mest rakt ner bland orkidee jorden som antaligen är helt fel typ av jord för den lilla stackarn? , får försöka få lös den utan att ha av den och plantera den i liten kruka.:D

Tomat är hårig på blad och stjälk :D

(vill ha värme, gott om näring och vatten)

Haha men det vore ju bra lustigt om det visar sig vara en tomatplanta?! Var sjutton har den kommit från ? Det skulle vara om det varit något frö med i orkidejorden jag köpte?

Haha men det vore ju bra lustigt om det visar sig vara en tomatplanta?! Var sjutton har den kommit från ? Det skulle vara om det varit något frö med i orkidejorden jag köpte?

Jag tror du tjyv ätit tomat i smyg och tappat en liten kärna :D

Tycker inte det ser ut som en tomatplanta bortsett från att den är hårig. Men sätter litet avtryck här, ska bli grymt spännande o få se vad det är för nått.

Blev också lite nyfiken på vad det kan vara, men är mer nyfiken på hur du gjorde med den nya orkidéplantan, har en orkidé med två stycken sådana på som har både luftrötter och blommor...

Skar du bara av den och satte i ny kruka?

Nej, nu när man ser bladen lite bättre ser det inte riktigt ut som tomat tycker jag. Kan vara spännande att se vad det blir :)

Blev också lite nyfiken på vad det kan vara, men är mer nyfiken på hur du gjorde med den nya orkidéplantan, har en orkidé med två stycken sådana på som har både luftrötter och blommor...

Skar du bara av den och satte i ny kruka?

Man låter keikin sitta kvar på modersplantan tills rötterna har blivit några cm långa, sen kan du klippa av den från modersplantan och plantera i vitmossa ( finns på blomaffär som i ett platt paket torkad i en kub. ) i en liten plastkruka. Sen ska mossan vara funktig i princip hela tiden, när den vuxit till sig tar några månader., tar du ur den med rötterna från mossan, och plantera den i vanlig orkideejord i större kruka.

Nej, nu när man ser bladen lite bättre ser det inte riktigt ut som tomat tycker jag. Kan vara spännande att se vad det blir :)

Dem flesta verkar då tro att det är tomat :D, men ska bli jätte spännande att se vad det är, jag får uppdatera sen när den vuxit till sig!

Fast en tomatplanta brukar ju lukta tomat, särskilt om man nyper lite i ett blad. Borde inte gå att ta misste på tycker jag. Kul med tillökning :)

den luktar typ basilika haha, nej men tomat tycker jag inte den luktar iaf.. men jag har då aldrig luktat på en tomatplanta innan ;D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är så nöjd över att jag lyckades klippa gräsmattan igår. Det tar emot varje gång, men känslan är skön när det väl är gjort. Sen...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Zpunk
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 225
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?