Kedjegrimskaft

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bettan_G

(hoppas tråden ligegr rätt nu)
Om ni använder kedjegrimskaft, har ni då kedjan under eller över nosryggen då?
Varför, varför inte? Tänkte eftersom det alltid är annorlunda i olika stall (har varit med om båda sätten).

Sv: Kedjegrimskaft

i "normalfallet" har jag kedjan under hakan.
men är det en häst som är glad i att stå på bakbenen åker kedjan över nosen.

har "alltid" kedja under hakan om jag ska av stallplan eller om det är en för mej okänd häst. eller om hästen bara allmännt verkar "på tårna"... Jag har en axelskada som gör att jag inte vill ha ryck och slit i armarna mer än nödvändigt...

Okej, men är det inte risk att man kan bryta av nosryggen då om man sliter i grimskaftet?

ja om man har kedjan längst ut på nosryggen, närmast mulen så har jag förstått att risken finns.
men där har ju kedjan inget att göra ändå.........

Jag tycker personligen att det känns bäst att ha kedjan under hakan. Känns som den ligger bättre där och inte riskerar att glida ner som den gärna gör om man har den över nosryggen.

Men man måste vara snabb och kunna ge "eftergift" när kedjan dragits åt under hakan, så hästen inte får panik av "snörpet" runt nosen.

På hästar som lätt får panik av att det drar åt runt nosen så har jag kedjan över nosryggen.

När jag använder mitt kedjegrimskaft så har jag det under hakan. Enklare med eftergift, men nu behöver jag inte använda det längre som tur är.

jag har den över nosen om totton är "knasig"
Annars under hakan på så sätt att jag drar igenom kedjan genom vänster sida, under hakan, genom på höger sida och sedan knäpper fast den i hålet där kedjan börjar, alltså närmst grimskaftet, då blire som en ögla som man kan dra åt i, de gör tydligen så på galoppörer?

Jag föredrar att lägga den över nosryggen, det blir en tydligare broms då, plus att den markerar "ner" på en häst som gärna far i luften.

Angående risken att bryta kroppsdelar så spelar det nog inte så stor roll om mna har den över eller under nosen, underkäken är inte så himla kraftig den heller...

Jag använder inte mitt kedjegrimskaft speciellt ofta, men när jag gör det så har jag kejdan under hakan. Det känns bäst, och det är det som funkat bäst på min häst, helt enkelt.

jag använder ALDRIG kedjegrimskafft bortsätt från vid betäckningar då har jag den alltid över hulen högt upp. men använder hällst ej kedja då heller. Brukar funka super utan också om man han en häst som har lite respekt i blodet anars så e de bara att träna ledarskap. hade alltid kedja på min hingst inna men NÄ han ska hanteras på samma sätt som alla mina andra hästar gör å precis som dom ska han kunna gå med norlat grimskaft å det är inga som hällst problem nu efter lite ledarskaps träning. går som en ko jämte =)

Har också kedja i bland. Har det bara om det behövs. Om man kanske ska gå en promenad (givetvis träns) osv. Brukar ha kedjan i en "ring" som beskrivs ovan eller bara under hakan. ALDRIG över nosen eller i munnen som vissa har :crazy::crazy::crazy:

Har kedjegrimskaft under när hästen är springig/busig/allmänt jobbig. När min häst är jobbig (innan vi köpte kedjan) la jag grimskaftet på nosryggen som en extra hjälp.

Jag använder endast kedja om hästägaren insisterar och fäster den så som denne vill ha det. Men jag själv föredrar under hakan, upplever det som mildare. Hästar som gärna reser sig vill jag inte hantera från marken öht och det brukar respekteras.

Min egen sköter sig fint lös, alt ett grimskaft runt halsen när vi är ute i/på väg till skogen. Allt annat hade varit fullständigt oacceptabelt för min del. Dock började vi "såklart" med grimma och grimskaft men i takt med att kommunikation och samspel ökat så har oxå mängden nödvändig utrustning minskat. Vilket för mig är en självklar gång, det bara kommer naturligt när vi umgås.

Senast ändrad:

Har alltid kedjegimskaft trots de snällaste hästarna. Det finns där ifall någonting skulle hända och skadar inte. "En gång axel ur led alltid axel ur led" har jag fått höra många gånger av min handledare och jag håller med. Även den snällaste ponnyn kan bli rädd och olycker händer! Har den alltid under käken. Vet egentligen inte varför men har alltid haft så bara.

den öglan du beskriver va vi tvungna att ha på alla hästar ut och in från hage när jag jobbade som beridare (främst med halvblod)
så lägger visst många kedjan som håller på inom travet med (min syster jobbade på banan i många år)

själv föredrar jag stigbett om jag vet att det är en flabbig häst.

jag använder ALDRIG kedjegrimskafft bortsätt från vid betäckningar då har jag den alltid över hulen högt upp. men använder hällst ej kedja då heller. Brukar funka super utan också om man han en häst som har lite respekt i blodet anars så e de bara att träna ledarskap. hade alltid kedja på min hingst inna men NÄ han ska hanteras på samma sätt som alla mina andra hästar gör å precis som dom ska han kunna gå med norlat grimskaft å det är inga som hällst problem nu efter lite ledarskaps träning. går som en ko jämte =)

:o så du menar att jag med min gräsliga d-ponny som hade lärt sig att det var bara vända och dra iväg att jag INTE skulle ha annvänt kedjegrimmskaft och stoppat beteendet direkt utna jag skulle jobbat med ledarskapsövningar som han förövrigt redan gör superbra men ser det bar asom ett måste och inget som göra att jag blir mer ledare över honom (hittar på andra sätt) under den tiden han drog iväg så fick jag inte leda honom utan kedja av stallägarna för de hade 2 hingstar o hur kul är det om han kmr in där?

nej kedjegrimmskaft och så fort han började vända rycka tillbaka huvvet på honom igen (han tog ned huvudet i marken vände och drog iväg som värsta ångvälten) sen har jag itne haft det problemet längre.
även om del grimmskaft har rykt för att han inte får lust att stå kvar :p

:o så du menar att jag med min gräsliga d-ponny som hade lärt sig att det var bara vända och dra iväg att jag INTE skulle ha annvänt kedjegrimmskaft och stoppat beteendet direkt utna jag skulle jobbat med ledarskapsövningar som han förövrigt redan gör superbra men ser det bar asom ett måste och inget som göra att jag blir mer ledare över honom (hittar på andra sätt) under den tiden han drog iväg så fick jag inte leda honom utan kedja av stallägarna för de hade 2 hingstar o hur kul är det om han kmr in där?

nej kedjegrimmskaft och så fort han började vända rycka tillbaka huvvet på honom igen (han tog ned huvudet i marken vände och drog iväg som värsta ångvälten) sen har jag itne haft det problemet längre.
även om del grimmskaft har rykt för att han inte får lust att stå kvar :p

Numera kan jag leda honom genom att slänga en jacka runt nacken på honom ^^, fast det gör jag bara påväg från bussen då jag går genom hans enorma hage och tar med honom upp till stallet, går bara genom hans hage och en vinterhage då inte vid några vägar ;P och han skulle itne komma nånstans ifall han slet sig de tär ju så mkt lättare att ta med honom upp istället för att gå 1km från bussen för att sen gå hela vägen ned igen bara för o hämta häste ;P

Beror på hur hästen känns för dagen....

Hingsten som för tillfället är lite för mycket uppe i varv p g a alla ston som brunstar för fullt får kedjan över nosen dom dagar han glatt står på bakbenen, då är han som ett lamm, han vet vad som gäller....

Mitt sto som är som en ångvält ibland får på nya platser kedjan under hakan....Håller dock på att träna bort hennes betende, det är inte acceptabelt....

//Domino_s

Sätter kedjan under hakan, det känns mildare.

Om det är en riktigt tokig häst som man får kampa med sätter jag sen över nosen. Men då brukar jag låta den gå igenom först vänster ring och sen höger ring längst ned på grimman o fästa den i ringen som ganasch-remmen sitter fast i. Känns som att det är mindre risk för att den åker ned då om man skulle behöva ta ordentligt i hästen.

Jag är inte så himla förtjust i kedjegrimskaft, använder dem inte annat än när hästägaren har skrivit på boxen att det ska användas vid intag/uttag. Vill jag ha extra kontroll på hästen min tar jag träns istället.

kl

Okej, ser olika svar här, men tänkte ara höra om vissa tyckte att ha under/över nosryggen var ett big no-no för endel men dom flesta här verkar ju tycka att det är ok med båda :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
768
Senast: Raderad medlem 149639
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
11
· Visningar
882
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17