Kedjegrimskaft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kedjegrimskaft

Det beror på hur hästen är, om den är väldigt dragig och envis så skulle jag välja över nosen, men om den är "hispig" så är det nog ett bättre alternativ under..

KL

Min gosse var under sin hingstperiod lite stollig på hemvägen (hade lite för brottom på då, men lung och fin vid utsläpp) testade då först med kedjan under men gick sedermera över till att ha den över. Vilket funkade hyffsat. När pålle gick fint hade han ju inget obehag av kedjan. Idag är han glad valack och behöver ingen kedja:) Ser igentligen ingen orsak att elda upp sig över en kedja, det är ett utmärkt hjälpmedel där den behövs.

Alla vara grimskaft har kedja men det ar sallan jag anvander det har hemma. Mojligtvis om nagon av hingstarna har en brak dag eller om jag maste slapa omkring pa svarforaldrarnas ouppfostrade monster. Lagger alltid over nasan men gar "in" ovanfor nosremmen och faster utanfor/nedanfor - garanterat att kedjan inte kan ramla nedanfor grimman.
Anvander ibland kedjan som mild brems ovanfor gommen men det ar ytterst ovanligt. Hade dock en riktigt otacking till hingst forra aret som behovde den till hagen varje dag forsta manden.

Da vi aker pa tavling / traning eller omkring nya hastar lagger jag alltid pa kedjan i borjan. (observera att vi inte har trans plikt pa tavlingsplatsen utan ALLA hastar fors i grimma, oavset galenskaps grad.)

Hingsten jag hade ledde jag till och från hage i träns med grimskaft genom bettringarna, han var lugnade till och från men varför chansa..? Hans tidigare mamma hade grimma och kedjan GENOM munnen på hästen, gissa om han blev spattig av det? Ett ryck och hästen flög i luften. Men det försvann, med tålamod. Alla jag träffat genom åren och haft kedja har använt den under hakan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
768
Senast: Raderad medlem 149639
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
11
· Visningar
882
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17