Kedjegrimskaft - bra eller dåligt? (utbruten)

Inget av det där gör ju att du kan välja var du lägger trycket. Tar du i snöret kommer kedjan påverka långt innan du får trycket bakom öronen, över nosryggen eller på sidan av huvudet. För mig låter det inte som en lösning på kommunikationsproblemet men har man en häst som ställer upp på det så visst då är lösningen bra.
Ja visst lär man sig något nytt varje dag men jag har mest blivit befäst i min övertygelse om kedjans styggelse så jag får nog lära mig något annat idag :)
Ja självklart kommer kedjan påverka först. Det är inte heller någon lösning på något kommunikationsproblem. Det har jag aldrig påstått. Det här är ett användbart verktyg på en häst som vet hur man går i grimma men som den häst den är glömmer bort sig ibland under längre promenader. Då, i det läget, har jag som människa mer att säga till om, jag kan kommunicera tydligare med hästen än om jag bara hade haft vanligt grimskaft. Man lär självklart hästen att ledas i grimma och vanligt grimskaft först. Jag vill ha hästen i slakt grimskaft snett bakom mig och det lär jag hästen med mitt kroppsspråk.
Jag använder kedja på längre promenader enbart för att min kropp är så trasig och mina leder så instabila. Den klarar inte ens ett normalt "jag ska bara ta en tugga gräs" ryck i vanligt grimskaft för då åker axeln ur. Med kedja blir hästen påmind innan min axel far ur att nä just det, nu skulle jag ju inte äta. Att lära hästen hur hen ska bete sig är det viktigaste av allt för att skapa säkerhet runt hästar men trots det väljer jag att även ha den extra säkerhet en kedja innebär.

Nu pratade jag om att man kan ta ledande tygeltag på stångbett men du ska självklart gå på det du tror och tycker :)

Jo. Du kan aldrig undvika att kedjan fastnar och låser sig dvs det går inte att så precist avväga och styra trycket som du påstår.
Jag känner inte en enda professionell människa som använder kedja under hakan av de anledningarna.
Jo det går. Fastnar kedjan har trycket varit hårt. För hårt. Händer det mer än enstaka gång får man gå tillbaka och öva hästen på att bli ledd. Att du inte känner någon säger ju inget.

Två frågor har dykt upp här.

@TinyWiny varför just under hakan? De gånger jag använt kedja har jag satt den över nosen för att jag då fått lättare att styra samt upplevt mindre obehag från hästens sida.

@Cherarriduracell varför vid fästet för käkremmen? Fyller det någon speciell funktion eller är det någon vana?

/Personen som väldigt sällan använt kedja :p
På en helt ostyrig häst som inte kan ledas på normalt vis i grimma kan kedjan över nosen behövas men då är det ju själva grunden som fallerat och hästen behöver lära sig att bli ledd i grimma först och främst. Där är kedja något som kan behöva tas till under den korta tid då hästen lär sig hur hen förväntas bli ledd för att människan ska slippa bli skadad. På en häst som kan bli ledd i grimma är kedjan en extra säkerhet. En tydligare kommunikation när det blir ett hoppsan och hästen glömmer bort vad hen egentligen borde göra, dvs. gå i slakt grimskaft. I mitt fall snett bakom mig.

Jo det går. Fastnar kedjan har trycket varit hårt. För hårt. Händer det mer än enstaka gång får man gå tillbaka och öva hästen på att bli ledd. Att du inte känner någon säger ju inget.

Det är ett ypperligt dåligt redskap om man vill kunna ge korrekta signaler och eftergift . Och jo - återigen, professionellt folk använder det inte under hakan just av de anledningarna oavsett vad du själv hävdar.

Har oxå över när jag leder med kedja, har inte kedjan i bromsande syfte utan för att lättare kunna svänga in hästen huvud mot mig och baken ifrån mig, visst hade en kapson gjort jobbet bättre men lättare att hänga på en grimma än kapson.

Under har jag det inte, vill inte att det låser sig om hästen skulle kasta sig.
Repgrimma, är för nojig om hästen nacke.

Jag väljer väl hellre repgrimma än kedja. Och det finns så väldigt mycket olika sorters repgrimmor. Många använder repgrimmor som är 6 mm och i styvare/hårdare material. Jag brukar göra 8 eller ibland 10 mm i ett mjukare rep. Det är en väldig skillnad i respons hos hästen på det.

Med 8 mm har jag inte sett hästar som överreagerar pga skarphet i verktyget. Det är ju rätt många hundra som passerat både då jag gått som lärling till problemlösare många år och då jag sen jobbat som det.

Men jag kan inte räkna hur många som reagerat uppåt som haft kedja under hakan. Jag skulle alla dagar i veckan hellre ha kedja över nosrygg om man ser till nerver och inverkan redskapet får pga placering.

Jag tycker ju tryck och eftergift är väldigt enkelt sätt att tydligt skola hästar via. Kedja ger fördröjning och är enligt min smak också för tungt och rasslar gärna runt om man bara låter den hänga som vanligt grimskaft. De gungar den tunga kedjan pga hästens rörelser och ger signaler om man har en signalkänslig häst.

Det är ett ypperligt dåligt redskap om man vill kunna ge korrekta signaler och eftergift . Och jo - återigen, professionellt folk använder det inte under hakan just av de anledningarna oavsett vad du själv hävdar.
Du får gärna tycka det. Var och en använder ju det som fungerar för hen och sålänge det fungerar och ingen far illa så är ju det helt okej.

Du känner alltså precis alla som arbetar med hästar och vet hur de gör? Jag tvivlar starkt på det faktiskt. Men, oavsett om jag skulle vara helt ensam i världen att göra så så kvittar ju det, det fungerar utmärkt för mig och jag får den extra säkerheten jag vill ha.

Jag ser kedja som ett nödvändigt ont i vissa fall då man hanterar någon annan människas häst tex vid in/utsläpp i kollektivstall och den tex lärt sig att det går bra att dra iväg med folk eller hormonell unghingst som man absolut inte vill tappa. Då kan kedja över näsan och longerlina vara ett sätt jag som utomstående kan gå med på att leda hästen (förutsatt att den respekterar kedjan då) utan att riskera att bli översprungen.
Till mina egna hästar föredrar jag repgrimma eller träns till 100% både för att det ger en tydligare kommunikation och för att det inte är ett redskap som blir skarpare än man gör det vilket är risken med en kedja som kan ”haka i” och fastna i ett hårdare läge än nödvändigt.

Senast ändrad:
Två frågor har dykt upp här.

@TinyWiny varför just under hakan? De gånger jag använt kedja har jag satt den över nosen för att jag då fått lättare att styra samt upplevt mindre obehag från hästens sida.

@Cherarriduracell varför vid fästet för käkremmen? Fyller det någon speciell funktion eller är det någon vana?

/Personen som väldigt sällan använt kedja :p
Jag tycker det blir mer stabilt, fäster jag bara över nosryggen dras grimman gärna snett och landar nära ögat.

Du får gärna tycka det. Var och en använder ju det som fungerar för hen och sålänge det fungerar och ingen far illa så är ju det helt okej.

Du känner alltså precis alla som arbetar med hästar och vet hur de gör? Jag tvivlar starkt på det faktiskt. Men, oavsett om jag skulle vara helt ensam i världen att göra så så kvittar ju det, det fungerar utmärkt för mig och jag får den extra säkerheten jag vill ha.

Självklart får du göra som du vill?
Du gav rådet ang kedja till TS och då har du fått de svar du fått av mig och flera i tråden.

Självklart får du göra som du vill?
Du gav rådet ang kedja till TS och då har du fått de svar du fått av mig och flera i tråden.
Ja? Det var inte så att jag ställde en fråga eller så utan jag skrev hur jag hade gjort till den ursprungliga trådens Ts. Jag har lärt mig att använda kedja på det sätt jag använder den av proffs. Att endel sedan inte läser utan tror att det handlar om att använda kedja på hästar som inte har lärt sig ledas istället för att som jag skrev i första inlägget ha en extra säkerhet vid längre promenader och därmed drar slutsatser jag inte har skrivit något om gör att hela diskussionen blir väldigt märklig.

Ja? Det var inte så att jag ställde en fråga eller så utan jag skrev hur jag hade gjort till den ursprungliga trådens Ts. Jag har lärt mig att använda kedja på det sätt jag använder den av proffs. Att endel sedan inte läser utan tror att det handlar om att använda kedja på hästar som inte har lärt sig ledas istället för att som jag skrev i första inlägget ha en extra säkerhet vid längre promenader och därmed drar slutsatser jag inte har skrivit något om gör att hela diskussionen blir väldigt märklig.

Det är inte det minsta märkligt. Du rekommenderar en kedja under hakan åt en människa du varken känner eller vet dess kunskap osv, av säkerhetsskäl på en häst du heller varken känner eller vet hur den beter sig. DET blir däremot märkligt.

Det är inte det minsta märkligt. Du rekommenderar en kedja under hakan åt en människa du varken känner eller vet dess kunskap osv, av säkerhetsskäl på en häst du heller varken känner eller vet hur den beter sig. DET blir däremot märkligt.
Jo det blir väldigt märkligt när saker och ting inte läses som det står utan slutsatser dras av saker jag aldrig skrivit.
Jag tycker det vore värre att gå med vanlig grimma och grimskaft i två km med en häst jag inte känner. Dessutom var jag tydlig med att hen skulle kolla med säljaren vad hästen var vad vid och dessutom var alternativen jag tipsade om träns eller kedjegrimskaft. Jag utgår ifrån av det jag har läst av Ts att hen inte skulle ta till något hen inte känner sig bekväm med men självklart skulle jag ju skrivit det med stora bokstäver så att ingen googlar det vid senare tillfälle och gör något hen inte ror iland med.

@TinyWiny fast du har stridit dig blå över kedja under hakan och dessutom uttryckt ”förvåning” etc att folk inte anammar det när många svarat att de inte håller med dig. Utöver det har du motiverat kritiken med att ”det blir mycket märkligt” att folk ifrågasätter, det är för att ”de inte kan leda korrekt” i kedja under hakan /hästen är inte ”utbildad” korrekt och div.

Att du tycker det är bra att leda din häst så utifrån det du senare förklarade att det är för att du är så dålig i din kropp och inte tål några ryck etc, är ju din enskilda situation. Det är ju ingen som har några synpunkter på det alls att det passar dig enskilt.

Jag har svarat bortsett från någons individuella situation och då är det som sagt inte särskilt rekommenderat med kedja under hakan på häst.

Man kan inte veta eller förutse när/om kedjan kan låsa sig och hästen hoppar till /blir rädd och ej heller definiera en individ som att ”den reser sig /reser sig inte” . Det går inte utifrån kedjans funktion i den positionen att hävda att det går att kommunicera med hårfina avvägda signaler . Nyper kedjan fast vilket händer ganska lätt vid ett skutt eller hopp där människan håller emot, sitter den fast , även om den lär släppa förr eller senare om det blir tillräckligt mycket stök. Eller så släpper den inte, och då riskerar man en hov i skallen eller en lös häst som sliter sönder käken när den trampar på grimskaftet med kedjan .

VI kommer att leda i grimma och grimskaft men ha en kedja med IFALL att hästen halvvägs skulle bli stark el liknande. Pratat med ägaren och hon ska vara supersnäll att leda oavsett vart, inga problem alls. (Det vet man dock så klart aldrig).
Jag vill inte använda kedja om det inte VERKLIGEN är nödvändigt.

Utifrån din andra tråd så verkar det som ni köpt en jättesnäll och trevlig liten häst och att promenera över till granngården där ni bor 2 km bort är nog inget problem oavsett diskussionen som utvecklat sig bland andra 😅

Grattis till ditt hästköp 😄

Jag tycker att kedja är en bra säkerhetsutrustning. Vi leder alla hästar till och från hage i kedja (inackorderingsstall) av säkerhetsskäl och om jag ska promenera med häst använder jag också kedja. Antingen kedja + grimma med vuxen och lydig häst eller träns + kedja (istället för tyglar) på yngre eller busig häst.

Jag skulle inte ge mig ut med bara grimma och vanligt grimskaft oavsett hur snäll hästen är, saker kan hända och då vill jag ha chans att få stopp på hästen om den tex blir skrämd.

Med grimma har jag alltid kedja över nosen. Med träns sätter jag under hakan som en triangel, dvs genom båda bettringarna och tillbaka till fästet i grimskaftet.

För mig handlar det inte alls om att hästarna är olydiga eller ouppfostrade, det handlar om ren säkerhet och respekt för att hästar är stora och starka djur med mycket flyktinstinkt. Sålänge allt är lugnt gör ju inte kedjan något väsen av sig. Man går ju inte runt och drar i den bara för att liksom.

Vi har använt kedja i väldigt få fall men bara när det har känts nödvändigt och det har varit uteslutande på hingstar.
Har haft väldigt snälla hingstar, väluppfostrade mm men även världens mest uppfostrade hingst har fortfarande en drift som kan poppa fram när man minst anar och önskar det.

Jag tycker att kedja är en bra säkerhetsutrustning. Vi leder alla hästar till och från hage i kedja (inackorderingsstall) av säkerhetsskäl och om jag ska promenera med häst använder jag också kedja. Antingen kedja + grimma med vuxen och lydig häst eller träns + kedja (istället för tyglar) på yngre eller busig häst.

Jag skulle inte ge mig ut med bara grimma och vanligt grimskaft oavsett hur snäll hästen är, saker kan hända och då vill jag ha chans att få stopp på hästen om den tex blir skrämd.

Med grimma har jag alltid kedja över nosen. Med träns sätter jag under hakan som en triangel, dvs genom båda bettringarna och tillbaka till fästet i grimskaftet.

För mig handlar det inte alls om att hästarna är olydiga eller ouppfostrade, det handlar om ren säkerhet och respekt för att hästar är stora och starka djur med mycket flyktinstinkt. Sålänge allt är lugnt gör ju inte kedjan något väsen av sig. Man går ju inte runt och drar i den bara för att liksom.
Min fetning. Det är ju det här jag är ute efter. Att ha minsta skuggan av en chans. I vanligt grimskaft finns inte den chansen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka