Ja självklart kommer kedjan påverka först. Det är inte heller någon lösning på något kommunikationsproblem. Det har jag aldrig påstått. Det här är ett användbart verktyg på en häst som vet hur man går i grimma men som den häst den är glömmer bort sig ibland under längre promenader. Då, i det läget, har jag som människa mer att säga till om, jag kan kommunicera tydligare med hästen än om jag bara hade haft vanligt grimskaft. Man lär självklart hästen att ledas i grimma och vanligt grimskaft först. Jag vill ha hästen i slakt grimskaft snett bakom mig och det lär jag hästen med mitt kroppsspråk.Inget av det där gör ju att du kan välja var du lägger trycket. Tar du i snöret kommer kedjan påverka långt innan du får trycket bakom öronen, över nosryggen eller på sidan av huvudet. För mig låter det inte som en lösning på kommunikationsproblemet men har man en häst som ställer upp på det så visst då är lösningen bra.
Ja visst lär man sig något nytt varje dag men jag har mest blivit befäst i min övertygelse om kedjans styggelse så jag får nog lära mig något annat idag
Jag använder kedja på längre promenader enbart för att min kropp är så trasig och mina leder så instabila. Den klarar inte ens ett normalt "jag ska bara ta en tugga gräs" ryck i vanligt grimskaft för då åker axeln ur. Med kedja blir hästen påmind innan min axel far ur att nä just det, nu skulle jag ju inte äta. Att lära hästen hur hen ska bete sig är det viktigaste av allt för att skapa säkerhet runt hästar men trots det väljer jag att även ha den extra säkerhet en kedja innebär.
Nu pratade jag om att man kan ta ledande tygeltag på stångbett men du ska självklart gå på det du tror och tycker