Sv: Kedja?

Minns????? Klart jag minns :bow:....med generösa norrlänningar som inte vill se en blöt värmlänning så duger allt :rofl:

Vissa har faktist gett sig tusan på att inte lyssna.
Och då får man påkalla uppmärksamhet.
När 600 kilo knäpp häst inte vill, så får man övertyga den.

När man sen har övertygat den så kan man gå över till kommunikation igen.
Ibland är det hårt att vara knäpp häst.

AM

minst lika jobbigt när 300kg häst inte vill..oftast är de mindre envisare ;) haha ..rider in en shettis , började flresten rida henne igår..nej idag :smirk: och när hon inte får som hon vill då är det lixom , kicka och sen galoppera iväg med en jädrans fart åt det håll som passar bäst för stunden..då vill man ju inte ha en kedja så man nästan rycker av hästens huvud :p

Ina :rofl:

Tassetass skrev:
Skillnaden är att repgrimman verkar som en vanlig grimma fast skarpare, det är ett tryck som hästen är van vid och reagerar "korrekt" på. Trycket över nosen och nacken som kommer från repgrimman är förvisso skarpt, men hemtamt, och det är mer skarpt/starkt än smärtsamt.

Kedja dragen under hakan gör ONT, och säger bara en sak åt hästen: STEGRA och stick.

Reagerar "korrekt" hmmm.... Jag och min pålla testade för några år sedan att vara med på en "NH-kurs", jag har och hade absolut inga problem med henne (hon var 3 år då), utan jag ville bara se vad det gick ut på. Kursledare satte på henne en repgrimma och skulle visa hur man typ "longerade" på "NH-sätt".

Min häst reaktion på repgrimman var allt annat än korrekt!!! Hon fick fullständig panik och ju mer kursledaren tog tag, desto mer panik fick hon. :crazy: Där kan du snacka om att en häst stegrade sig :eek: Till slut gick jag in bröt och sa att det faktiskt räckte, att det inte var något för min häst. Jag ville inte ha en helt sönderstressad häst. Fick på henne en vanlig grimma och pållan lugnade ner sig betydligt.

Först ville kursledaren få det till att min pålla var ouppfostrad, men eftersom jag visade hur jag hanterade henne och hur lydig hon var då, för föll det argumentet också :smirk:

Så jag är helt övertygad om att NH inte är lösningen för all hästhantering. Man kommer långt med sunt förnuft, tålamod och konsekvens.

/Lizzie

Idiotiska tränare finns överallt, kan nästan lova att jag skulle kunna longera din häst lugnt och stilla - i repgrimma ;)

NH är sunt förnuft, tålamod och konsekvens. Bra hantering, helt enkelt - och bra hantering är väl lösningen på allt? Och hittills har jag inte sett någon form av bra hantering som inte rejält sammanfaller med hästarnas egna sätt att kommunicera, agera och tänka - vilket i sin tur är NH i mina ögon. Vad man använder för utrustning, termer och övningar, det har ingen betydelse i sammanhanget.

Tassetass skrev:
Idiotiska tränare finns överallt, kan nästan lova att jag skulle kunna longera din häst lugnt och stilla - i repgrimma ;)

NH är sunt förnuft, tålamod och konsekvens. Bra hantering, helt enkelt - och bra hantering är väl lösningen på allt? Och hittills har jag inte sett någon form av bra hantering som inte rejält sammanfaller med hästarnas egna sätt att kommunicera, agera och tänka - vilket i sin tur är NH i mina ögon. Vad man använder för utrustning, termer och övningar, det har ingen betydelse i sammanhanget.

håller med om ditt inlägg..särskilt dedär med NH och att det är sunt förnuft och blabla..

Tassetass skrev:

Håller med om det där med idiotiska tränare, tyvärr har jag råkat ut för mer än en "konstig" person som håller på med, vad de kallat NH :angel: Personer som inte har den minsta hästavana med sig från barnsben/tonår (eller någon annan djurvana heller för den delen) och som egentligen behöver lära sig hantera sin rädsla för hästar :smirk:

Det som du klassar som NH är för mig vanlig hederlig Hästhantering :D

/Lizzie

Erosito skrev:
Hejsan! Vad tycker ni om att ha kedja under nosryggen (genom grimman) när ni går ut med hästen? :crazy:

Kram Fia

Hmm. Nej, egentligen inte, det ska funka utan. Nästan hela året runt kan jag ta in min ponny utan grimskaft överhuvudtaget. Men nu när leran kommer och ponnyn är rädd om sina fötter manglar han bara över och skiter fullständigt i mej. Då brukar det räcka med ett vanligt grimskaft, men ibland åker kjedjan på, tycker inte det är så trevligt att bli översprungen av sisådär 500kg ;) Men nej, tycler inte man ska använda kjedja, vi två jobbar på det. har inte haft kjedja på ett år nu :)

Men det baror ju lite på hästen också :P Men han som jag sköter bara "drar" iväg om han får för sej att äta.

"mina"(för det är inte mina men..) ponnyer är jättejobbiga att leda ibland , särskilt då man leder båda samtidigt , men då är det ju mitt och inte hästens fel att dom är svåra att leda. eLLer så har det hänt ett missförstånd med någon annan människa och dessa hästar. Då känns det taskigt att ha en kedja , för dom fattar ju bara att dom gör fel då , inte vad dom ska göra åt det!det är vad jag tror..tyck som ni vill jag tål kritik..men inte FÖR mycket..

Ina :bump:

jag tycker det är kanonbra om man har en lite bångstyrig häst. själv måste vi ha det på hingsten när vi leder ut på mornarna och när han ska in från hagen för att ridas/skötas. Han kan få för sig att dra med en till äpplena som ligger en bit ifrån hans hage, så man har inte så mkt att säga till om, om man inte har kedjan.

enda gången man inte behöver kedja är på kvällarna när de ska in och de andra hästarna redan är inne.

lizzie skrev:
Håller med om det där med idiotiska tränare, tyvärr har jag råkat ut för mer än en "konstig" person som håller på med, vad de kallat NH :angel: Personer som inte har den minsta hästavana med sig från barnsben/tonår (eller någon annan djurvana heller för den delen) och som egentligen behöver lära sig hantera sin rädsla för hästar :smirk:

Det som du klassar som NH är för mig vanlig hederlig Hästhantering :D

/Lizzie

Det där beror ju tyvärr på vad man lärt sig är "vanlig" hästhantering - för det jag lärt mig är vanligt och normalt är annat än sunt förnuft, konsekvens och tålamod :(

*viskar* Bilder på repgrimman, visserligen bara när den sitter på, men iaf, finns i min tråd på gnägg... ;) :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar