Sv: Kedja?

En nödlösning är vad det är för mig. Så tillåter inte jag mina hästar bete sig helt enkelt. Men tex om man typ har en hingstig kille och bara måste blanda sig bland ston en stund så tycker jag det kan vara en lösning just då, eller skaffar sig en häst man inte befäst ledarskap på kan man ju ta det innan man skaffat sig repgrimma o rep. ;)

Någon billig variant från mässan på Scandinavium. ;) *noll koll* Beige är den också. Två band som löper parallellt. Jag tycker att själva öglan där jag fäster grimskaftet är lite väl långt under "hakan" (mer undersidan av huvudet iofs) på honom - kan det vara det som gör det?

Han har aldrig förr reagerat så kraftigt, kanske har han (återigen) gått och spänt sig och hade kanske redan innan ont uppe vid nacken, vilket trycket av repgrimman förstärkte?

Sedan är ju mitt rep som jag använder rätt långt (tror det är 8 meter?), så det blir ju en del tyngd hela tiden eftersom jag låter honom gå på rätt slackt grimskaft.

Han såg hemskt förfärad ut (trots att det tryck jag lade inte var alls bryskt, och han har varit med om mycket "värre" under våra duster då han bara gick på bakbenen förr om åren), som om jag varit hemskt orättvis och elak.

Han har alltid en tendens att sänka nacken väldigt så fort han får på sig repgrimman, därför kan jag aldrig ha den när jag skall till klinik eller så, eftersom han blir något "slö" och lite "lobotomerad" med den på. Vet inte om han kanske är väldigt känslig för repgrimmans inverkan, men igår blev jag riktigt skrämd över att han reagerade så häftigt på den. :crazy: :(

SaraMara skrev:
Någon billig variant från mässan på Scandinavium. ;) *noll koll* Beige är den också. Två band som löper parallellt. Jag tycker att själva öglan där jag fäster grimskaftet är lite väl långt under "hakan" (mer undersidan av huvudet iofs) på honom - kan det vara det som gör det?

Han har aldrig förr reagerat så kraftigt, kanske har han (återigen) gått och spänt sig och hade kanske redan innan ont uppe vid nacken, vilket trycket av repgrimman förstärkte?

Sedan är ju mitt rep som jag använder rätt långt (tror det är 8 meter?), så det blir ju en del tyngd hela tiden eftersom jag låter honom gå på rätt slackt grimskaft.

Han såg hemskt förfärad ut (trots att det tryck jag lade inte var alls bryskt, och han har varit med om mycket "värre" under våra duster då han bara gick på bakbenen förr om åren), som om jag varit hemskt orättvis och elak.

Han har alltid en tendens att sänka nacken väldigt så fort han får på sig repgrimman, därför kan jag aldrig ha den när jag skall till klinik eller så, eftersom han blir något "slö" och lite "lobotomerad" med den på. Vet inte om han kanske är väldigt känslig för repgrimmans inverkan, men igår blev jag riktigt skrämd över att han reagerade så häftigt på den. :crazy: :(

Har du bild på den, eller kan fixa?

Är lite nyfiken på vad det finns för repgrimmor på marknaden, eftersom det inte är första gången jag hör om repgrimmor som beter sig som jag inte tycker att repgrimmor ska bete sig ;) (Har dock som sagt aldrig själv sett en häst reagera så som Battis gör, men så har jag alltid haft tillgång till rätt hyggliga repgrimmor).

Har inga foton där han har den på (som sagt, använder den sällan, och då aldrig vid tillfällen då kameran är med), men jag skall försöka ordna ett foto. Den ser ut som de flesta andra repgrimmor jag sett iofs, men jag är inte så insatt. Min förra var i rent bomullsliknande rep (hopplös att knyta upp alltså, den fastnade hela tiden), den här är liksom glattare på ytan.

Bidde ingen promenad idag i ösregnet och blåsten, men imorgon skall jag se om han är lika "känslig" för den - är inte riktigt läge ännu att återgå till vanliga grimman. Tyvärr. :crazy:

Försök gärna lista ut vad det är för material också, så gör du mig jätteglad ;) Är det mjukt rep (som hänger som en överkokt spagetti) eller är det styvare? Tungt, lätt?

Känns lite nylonliknande tycker jag. Smutsavvisande yta som är lite blank. Inte särskilt styvt material, men inte heller lika sladdrigt som vanlig bomullsvariant utan den blanka ytan. Den är jättelätt. Något klokare? :D

Caroleen skrev:
Jag har två hingstar hemma och för allas vår säkerhet har jag alltid kedja på dem. Det går att ta ut dem utan men då hingstar kan vara lite oberäkneliga efter humör och ofta behöver känna att jag är högst i rang känns det som ett bra hjälpmedel. Nu är mina hästar bara ett och tre år gamla så när dom lärt sig ltie mer vett kommer jag ta bort kedjan..Så gör jag...=)

Jag har oxå två hingstar hemma, 2,5 år bägge, de tar jag alltid ut utan kedja.
Bättre att lära de direkt tycker jag. Och de går i hagen jämte ston. :banana:

Det har jag inga problem med heller med mina 2 åringar.. Däremot min 4 åring är inte lika lätt...

Själv har jag en pålle som ofta kan både spralla och stressa upp sig. Han har dessutom varit konvalecent åtskillga gånger så jag vet vad det innebär att promenera med en häst som hellre befinner sig 2 meter ovan jord än på marken... :smirk:

Min erfarenhet är den att om min pålle får ont (kedja under hakan gör ONT...) så blir han än mer hysterisk och förbannad och slutar genast att lyssna helt. Ser man då till att han får ännu mer ont (genom att t ex rycka i kedjan, vill tillägga att jag själv aldrig har gjort detta på honom men jag har hört andra berätta om vad som har inträffat i det stall jag hade honom i förut :mad:) blir det bara sju resor värre.

Med repgrimma däremot lyssnar han perfekt (har en billig variant, låter precis likadan som den SaraMara har). Ett litet tag i repgrimman gör att han stannar på fläcken trots att han tidigare dansat runt som en tornado. Själv tolkar jag detta som att repgrimman har den funktion som Tassetass beskriver - en TYDLIG signal som hästen förstår MEN som inte gör ont. Jag är nämligen helt övertygad om att min häst inte tycker att repgrimman gör ont, i så fall hade jag bara fått en förbannad häst om jag hade använt den på honom (det får jag t ex om jag har träns på honom och tar en aning för hårt nån gång och som sagt han reagerar samma på kedjegrimmskaft).

Summa summarum, alla hästar reagerar olika på olika saker. Min häst går INTE att kontrollera med hjälp av smärta, däremot kan han behöva övertydliga signaler om han blir lite för uppspelt ibland, väljer alltså hellre repgrimma än kedjegrimmskaft. Andra hästar kan säkert vara annorlunda och Battis reaktion på repgrimma tyder ju helt klart på det...

Förresten SaraMara, är du säker på att repgrimman satt som den skall göra så att det inte var dålig passform som orsakade Battis reaktion?

Vennie skrev:
Jag anser att man bör undvika att ha det, utan istället försöka lösa problemet och få ordning på hästen, men i vissa situationer blir det svårt. Har själv alltid med ett kedjegrimskaft på tävlingar med ponnyn eftersom hon blir lite väll uppspelt och slutar lyssna totalt och kan behöva bli till sagd ordentligt.

Ja precis , jag finner inget behov själv av att ta på "min" häst kedja för att hon ska gå som jag vill , det är onödigt tycker jag , men man väljer ju själv.... :angel:

Man skulle kunna tycka att det är en bra ide med kedja, men varför ska man behöva kontroller sin häst med hjälp av smärta?

Någon jämförde det med ett strypkoppel på hund och tyckte det var bra med sådant, men är det inte bättre att uppfostra hunden/hästen så det inte behövs! (dvs. ta tillbaka uppfostran för liksomn människor föds alla hästar uppfostrade, det är vi människor som förstör om)

Kan man det inte själv uppfostra hästen (vilket kan vara svårt för den okunnnige om man inte ska använda inlärningsmetoder med smärta som bestraffing) så kan man alltid ta hjälp. Det finn många bra NH instruktörer vars jobb är att hjälpa er mot en peng, för i slutändan är det betyligt mycke mer värt att göra så än att ha en häst som man måste leda i kedja. Måste man leda hästen i kedja har man problem med sin relation till hästen och detta problem kan växa!
(skall tillägga så ingen missförstår mig, NH är ingen metod, det är en livsstil).

Jag tror och hoppas att alla vill undvika all form av våld mot sina älsklingar, det tror jag vi är överens om.

Jag har inga problem med livsstilen NH och rådet du ger att ta hjälp är naturligtvis bra.

MEN, ska hästen stå inne under tiden? Många gånger hamnar man i situationer, framförallt om man hanterar flera olika hästar och andras hästar. Jag kan inte med livstilen NH, gå in och ändra på detta beteende över en dag, det är inte mitt jobb och om man bara har hästarna hos sig en kortare tid.. vad ska du göra då?

Därför måste man ibland använda andra metoder som kortsiktigt löser problemen med t ex ta ut hästen i hagen säkert.

Sen är inte konceptet 100% Man kan inte lösa alla hästar med samma metod (nu menar jag inte att NH är endast en väg, för jag vet det finns olika vägar att gå)

Vissa hästar är tuffare än andra och kräver kanske lite mer av sina ägare samt de som hanterar dem. Att kommunicera med hästen på hästens språk, kan innebära allt från en puff på mulen för att hälsa, till en tydlig markering till att här går min gräns...

Jag ser inget fel i de, har de själv till bla min egen hingst då jag vet att han kan vara lite på tårna i mellan åt...lika så när jag är på tävling med hingstar eller någon häst som är lite på tårna....är som en extra säkerhet.
Likaså har jag de när jag leder unghingstar till/från hage.

MEN, ska hästen stå inne under tiden? Många gånger hamnar man i situationer, framförallt om man hanterar flera olika hästar och andras hästar. Jag kan inte med livstilen NH, gå in och ändra på detta beteende över en dag, det är inte mitt jobb och om man bara har hästarna hos sig en kortare tid.. vad ska du göra då?

Givetvis inte. Man är absolut inte skylldig att träna andras hästar! Det håller jag fullt med dig om!
Så ja, här kan man anväda sig av vad man vill för att säkert få ut hästen (vad man vill inom gränser givetvis, men ex. stigbett eller kedja.) Man ska inte riskera att skada sig bara för att man måste ta ut någons galna häst!
Men det är inget mål om man har egen häst/sköthäst/liknande...
Och tills man får hjälp kan kedja vara nödvändigt, men bara en kort tid!

Därför måste man ibland använda andra metoder som kortsiktigt löser problemen med t ex ta ut hästen i hagen säkert.
Precis, så länge man siktar på att lösa problemet om man äger/har hand om hästen.

Sen är inte konceptet 100% Man kan inte lösa alla hästar med samma metod (nu menar jag inte att NH är endast en väg, för jag vet det finns olika vägar att gå)

Det är fel, detta gäller bara om man tror att NH är en metod att träna hästar. Om man verkligen vet vad NH är så inser man snart att gör man bara rätt så kommer hästen att respektera en och därmed kommer problemet att vara påväg att lösas.
Jag har arbetat med de flesta sorters hästar.
Och alla har jag löst problemet på, med samma "tillvägagångssätt", jag har för det första markrat min zon, här visar jag att jag är högre i rang men det betyder inte att jag är ledare, sedan har jag förtjänat mig respekten och tilliten som ger ledarskapet till mig. Men exakt hur det görs skriver jag inte ut, eftersom detta inte skall göras av folk som inte vet exakt vad de skall titta efter, de som vill prova på behöver kunnig hjälp! Annars blir det fel, de kan tro att de läser av hästen men man är så fruktansvärt inne i att hinna se enb sak när man börjar, att man missar tio andra saker!

Vissa hästar är tuffare än andra och kräver kanske lite mer av sina ägare samt de som hanterar dem. Att kommunicera med hästen på hästens språk, kan innebära allt från en puff på mulen för att hälsa, till en tydlig markering till att här går min gräns...

Vad hästen menar är just en av de saker man kan missa om man inte har kunnig hjälp! Man kan tro att hästen menar en sak, och den menar totalt raka motsattsen.

Sammet skrev:
Vad hästen menar är just en av de saker man kan missa om man inte har kunnig hjälp! Man kan tro att hästen menar en sak, och den menar totalt raka motsattsen.

Jag tror vi är ganska överens igentligen, som svar på ovanstående så vet man förhoppningsvis själv sina egna begränsningar. Jag kastrerade min 4 åring förra veckan eftersom det inte gick att få hyfs på honom som hingst, han var faktiskt farlig och jag använde av säkerhets skäl kedja på honom. Vid kastrationen visade det sig bla att ena testikeln var ganska mycket större än den andra, vilket vet förklarade med att han faktiskt haft den uppe i magen längre än den andra, dvs klapphingst. Han har troligtvis haft problem som kanske är förklaringen till hans humör. Sen kastreringen har jag gått utan kedja, eftersom han varit lugn (inte så konstigt eftersom han gick som en anka :o ) och nu när svullnaden gått ner så har jag fortsatt med det och hoppas detta kan hålla i sig.

Det är samma sak med t ex brems, har hästen ont och man måste behandla, ja då kan det vara befogat, däremot så skulle jag inte använda den vid t ex skoning som vissa gör, men behandling av hovböld? Ja kanske om det behövs..

Man gör ju som man vill , men det verkar lite obehagligt för hästen med kedja..vad vet jag!? :confused:

Ina :bump:

Används enbart i undantagsfall.
Wibrantus hemma lärde sig att så fort kedjan kom fram så skulle han betäcka.
Men aldrig över/under nosen utan hängandes.
Vanligt grimskaft betydde att "tjejer låter jag bli"...

Främmande hingstar som är bökiga kan få ha kedja i början om dom är allt för jävliga.

Men det är sällsynt nu för tiden.

I våras fick vi en hem en hingst som hade en "flicka" med sig.
Honom ledde vi förbi en hel stoflock två gånger/dag. I vanligt grimskaft utan problem. Visst brummade han och stila det sig medn det var helt tillåtet tyckte vi..
Se här:
nutteut.jpg

Men han var mycket väluppfostrad vid ankomst.
Tyvärr är inte alla det och då får man ta till mer drastiska metoder..

AM

Senast ändrad:

Klart det blir obehagligt om hästen busar, om hästen går lugnt och fint så har det ju ingen verkan alls. Ofta vet ju hästen det om den känt av det någon gång, och därför respekterar kedjan därefter.

Jag förespråkar inte användandet av kedja alls men räknar inte bort den som ett alternativ.

:love: :love:

Mammas Vackra Pojke :D

Men jag håller med...Jag har mycket hingstar hemma, och har väldigt sällan ke´djor el dyl på dom...ev nån enstaka gång om dom krånglat för mycket, men oftast räcker det med en blick...... :D

Om inte annat kan du ju skrämma dom med ditt norrländska paraply :devil:

(Hoppas att du minns det där, annars faller hela poängen ;) )

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar