Jag tycker det är okej när man av någon anledning hamnar i ett läge där man Måste ha kontroll över hästen, trots att omständigheterna omöjliggör någon större inverkan genom "träning" eller "övningar".
Har själv haft kedja under grimman på min kuse när jag skulle ut och gå med honom efter sprutning i led och vila i sjukhage, men tyckte det var ganska verkningslöst. För första gången någonsin tappade jag honom, trots att jag haft honom i dryga tre år.
Jag fick ingen som helst verkan när jag hade kedjan under, har antagligen blivit lite bortskämd med repgrimman som uppenbarligen är tre gånger skarpare (lite läskig lärdom faktiskt
) . En liten förhållning i repgrimma ger iaf på min häst dubbelt så bra verkan som ett rätt rejält ryck i en kedja, något som skrämde mig lite. Här har man jobbat med repgrimman på och tyckt sig vara "häftig" som har en lydig häst - och så har man egentligen på ett huvudlag som är skarpt utav bara h-vete.
Nu blir det repgrimma ett tag till vid promenader iaf, eftersom han Absolut inte får komma lös igen, men jämfört med den reaktion jag får med repgrimman är en kedja under hakan på hästen ganska milt.