Sv: Kedja?

tycker att du börjar bli lite dryg, så du skulle nog behöva ett par pass i corallen. :devil:
början av v.45 går bra. på helgen har jag kurs, så då kommer jag inte att ha tid med dig. :p

okej tacktack! :)

nej jag måste inte beta med honom.

Kram Fia

Jag tycker det är okej när man av någon anledning hamnar i ett läge där man Måste ha kontroll över hästen, trots att omständigheterna omöjliggör någon större inverkan genom "träning" eller "övningar".

Har själv haft kedja under grimman på min kuse när jag skulle ut och gå med honom efter sprutning i led och vila i sjukhage, men tyckte det var ganska verkningslöst. För första gången någonsin tappade jag honom, trots att jag haft honom i dryga tre år.
Jag fick ingen som helst verkan när jag hade kedjan under, har antagligen blivit lite bortskämd med repgrimman som uppenbarligen är tre gånger skarpare (lite läskig lärdom faktiskt :crazy: ) . En liten förhållning i repgrimma ger iaf på min häst dubbelt så bra verkan som ett rätt rejält ryck i en kedja, något som skrämde mig lite. Här har man jobbat med repgrimman på och tyckt sig vara "häftig" som har en lydig häst - och så har man egentligen på ett huvudlag som är skarpt utav bara h-vete.

Nu blir det repgrimma ett tag till vid promenader iaf, eftersom han Absolut inte får komma lös igen, men jämfört med den reaktion jag får med repgrimman är en kedja under hakan på hästen ganska milt. :o

Är det ens egna häst tycker jag att man för sin egna skull ska försöka lösa problemet. Dock kan det ju vara en vana hos hästen sen tidigare och då kan det krävas en kedja i början för att få nån kontroll alls.

Själv leder jag ut 13 hästar varje morgon, en är min egen. Flera av de andra leder jag med kedja då jag inte har tid att uppfostra fyra helt okänsliga valacker. De funkar med kedja så då kör jag med kedja.

Visst vore det kanon om deras ägare tränade de att ledas bättre men jag kan knappast tvinga de att göra det.

Min syster jobbade med travare en tid, där leds det mycket med kedjor då det är många hingstar. Hon var med när en unghingst kom loss, sprang iväg, trampade på grimskaftet och kedjan krossade underkäken på den. Måste avlivas. Aldrig kedja med mina hästar efter det.

SaraMara skrev:
Jag tycker det är okej när man av någon anledning hamnar i ett läge där man Måste ha kontroll över hästen, trots att omständigheterna omöjliggör någon större inverkan genom "träning" eller "övningar".

Har själv haft kedja under grimman på min kuse när jag skulle ut och gå med honom efter sprutning i led och vila i sjukhage, men tyckte det var ganska verkningslöst. För första gången någonsin tappade jag honom, trots att jag haft honom i dryga tre år.
Jag fick ingen som helst verkan när jag hade kedjan under, har antagligen blivit lite bortskämd med repgrimman som uppenbarligen är tre gånger skarpare (lite läskig lärdom faktiskt :crazy: ) . En liten förhållning i repgrimma ger iaf på min häst dubbelt så bra verkan som ett rätt rejält ryck i en kedja, något som skrämde mig lite. Här har man jobbat med repgrimman på och tyckt sig vara "häftig" som har en lydig häst - och så har man egentligen på ett huvudlag som är skarpt utav bara h-vete.

Nu blir det repgrimma ett tag till vid promenader iaf, eftersom han Absolut inte får komma lös igen, men jämfört med den reaktion jag får med repgrimman är en kedja under hakan på hästen ganska milt. :o

Skillnaden är att repgrimman verkar som en vanlig grimma fast skarpare, det är ett tryck som hästen är van vid och reagerar "korrekt" på. Trycket över nosen och nacken som kommer från repgrimman är förvisso skarpt, men hemtamt, och det är mer skarpt/starkt än smärtsamt.

Kedja dragen under hakan gör ONT, och säger bara en sak åt hästen: STEGRA och stick.

Tassetass skrev:
Skillnaden är att repgrimman verkar som en vanlig grimma fast skarpare, det är ett tryck som hästen är van vid och reagerar "korrekt" på. Trycket över nosen och nacken som kommer från repgrimman är förvisso skarpt, men hemtamt, och det är mer skarpt/starkt än smärtsamt.

Kedja dragen under hakan gör ONT, och säger bara en sak åt hästen: STEGRA och stick.

Det förstår jag inte alls, varför det skulle vara mer hemtamt och bättre för hästen? Vi har fortfarande inte kommit åt grundproblemet utan måste använda någon form av tvång/obehag för hästen..

ankans skrev:
Det förstår jag inte alls, varför det skulle vara mer hemtamt och bättre för hästen? Vi har fortfarande inte kommit åt grundproblemet utan måste använda någon form av tvång/obehag för hästen..

Det var en förklaring på varför repgrimmor, trots att de inte är lika skarpa som en kedja (läs: de gör inte ont på samma sätt) många gånger funkar bättre. Hästar KAN gå i grimma, de har lärt sig att svara på det tryck som grimman ger, medans kedjan ger helt andra typer av signaler som dessutom instinktivt säger åt hästen att ställa sig på bakbenen.

Och nej, man har inte kommit åt grundproblemet. Jag har aldrig rekommenderat nån att skaffa repgrimma för att få kontroll på sin häst, jag tror inte på såna metoder. Som sagt, jag skrev det jag skrev som en förklaring på varför repgrimmor många gånger funkar så bra som de gör.

Jag vet det, men jag var mer nyfiken på varför den ena tvångmetoden skulle vara bättre än den andra.

Det beror ju på hur man använder redskapet oxå, ett häftigt ryck i repgrimma eller i kedja gör ju båda ont...

ankans skrev:
Jag vet det, men jag var mer nyfiken på varför den ena tvångmetoden skulle vara bättre än den andra.

Det beror ju på hur man använder redskapet oxå, ett häftigt ryck i repgrimma eller i kedja gör ju båda ont...

Har jag sagt att jag anser att någon av metoderna är bra..? Tycker inte att repgrimma är bättre i det här avseendet - det är oerhört dumt att använda repgrimma på en häst för att hålla den, för om man tappar en häst med repgrimma är risken för skador fruktansvärt stor. Förklarade bara varför den många gånger funkar bättre, ifall nån skulle vara intresserad av att veta.

Och jo, ett häftigt ryck i repgrimma gör ont - i en sekund på sin höjd. Sen ger den eftergift. Kedjan stramar åt och sitter där den sitter ända tills människan är fram och lossar den. (Bara en parentes)

Senast ändrad:

Nej, det har du inte och jag vet att din åsikt är att man inte ska använda någon av metoderna så det är inte kritik eller ifrågasättande av det du förespråkar.. ;) sorry om du misstolkat.

Jag funderade mest på att jämföra metoderna.

Vad gäller att kedjan stramar, det beror på hur du sätter den. jag trär den inte genom grimmans öglor, utan bara över kanten (svårt att förklara), därför ger den eftergift direkt, den fastnar inte i stramat läge...

min yngling får gå ut o in med sånt, han är så himla glad på morgonen när han ska ut o som någon sa; den gör inget om hästen inte gör nåt! =)

Så trär jag min också, och den glider också tillbaks till slappt läge direkt igen.

Vad jag menade med repgrimman var att ett en förhållning som inte var tänkt att bli tillnärmelsevis så skarp som den blev uppfattades som rena överfallet på min häst. Jag har helt enkelt vant mig vid att ha en vanlig grimma med vanligt grimskaft i alla lägen, och när jag nu insåg skillnaden blev jag lite förfärad.

Inte konstigt att så mycket fungerat så bra som det gjort med repgrimman på, den är ju Hur Skarp Som Helst, och förutom som ledverktyg under hystohästens konvalescens kommer jag nog inte använda den mer om jag kan undvika det. Min häst gick hela turen efter detta lite väl bryska "ryck" (ryckte inte, men drog väl lite för fort och hårt kanske) med sänkt huvud som om han ville undvika det obehagliga trycket över nacken. Usch, får så hemskt dåligt samvete - han såg ut som en av avarterna över kuvade westernhästar med nosen i backen. :cry:

Jag har två hingstar hemma och för allas vår säkerhet har jag alltid kedja på dem. Det går att ta ut dem utan men då hingstar kan vara lite oberäkneliga efter humör och ofta behöver känna att jag är högst i rang känns det som ett bra hjälpmedel. Nu är mina hästar bara ett och tre år gamla så när dom lärt sig ltie mer vett kommer jag ta bort kedjan..Så gör jag...=)

SaraMara skrev:
Så trär jag min också, och den glider också tillbaks till slappt läge direkt igen.

Vad jag menade med repgrimman var att ett en förhållning som inte var tänkt att bli tillnärmelsevis så skarp som den blev uppfattades som rena överfallet på min häst. Jag har helt enkelt vant mig vid att ha en vanlig grimma med vanligt grimskaft i alla lägen, och när jag nu insåg skillnaden blev jag lite förfärad.

Inte konstigt att så mycket fungerat så bra som det gjort med repgrimman på, den är ju Hur Skarp Som Helst, och förutom som ledverktyg under hystohästens konvalescens kommer jag nog inte använda den mer om jag kan undvika det. Min häst gick hela turen efter detta lite väl bryska "ryck" (ryckte inte, men drog väl lite för fort och hårt kanske) med sänkt huvud som om han ville undvika det obehagliga trycket över nacken. Usch, får så hemskt dåligt samvete - han såg ut som en av avarterna över kuvade westernhästar med nosen i backen. :cry:

Nu blev jag nyfiken på vad du har för repgrimma, för jag har aldrig upplevt en häst som reagerat på det sättet?

nej, om man inte klarar av att gå ut med hästen i grimskaft bör man låta bli och träna på det istället.

har det min när vi borta än har den aldrig behövts men tycker de känns som en säkerthet ändå..framför alt med tanke andra klantskallar som kommer till tävlingar etc som INTE har koll på sin häst

om hästen verkligen behöver det ser jag inte några problem med det. Men man borde ju försöka klura ut varför hästen är bångstyrgi och lösa det istället...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar