KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

Äsch vilket skitsnack!
Så länge en hetrosexuell man med ett sexliv inte är steril så borde barnmorskor och abort vara lika viktiga för honom. Trots att han personligen inte besökt en.

Jag är steril, det borde med din logik innebära att inte heller jag "är förblindad" av känslor?
Vad jag påpekat gång på gång är att det råder brist på BM
Skitsnack säger du läs då "http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/barnmorskebristen-kommer-blir-annu-storre"
Sedan kan man ju diskutera vem som snackar skit!!

Man kan till exempel anpassa utbildningssplatserna i jämförelse med barnkullarna och väntade pensionsavgångar, sjyssta arbetsvillkor och löner. Premiera heltidsarbete osv vilket sannolikt skulle vara betydligt effektivare än att släppa in abortmotståndare i yrket.
Naturligtvis kan man göra det. och jag skrev ju också att när bristen på BM är upphävd så kan man ju hårdare implementera de krav som yrket medför.
Men vi är inte där nu, idag råder ju som sagt en skriande brist och allt tyder på att den kommer att ytterligare öka framöver.

Säg mig då hur den ansvarige på den aktuella kliniken ska göra. Han är skyldig att hålla en tjänst besatt,
Men han kan inte hitta någon som passar. Förutom en som gör 60% av det jobb han behöver.
Ska han låta vara tjänsten vakant och skicka hem dem som behöver hjälp eller ska han göra det bästa av situationen ?

Och tjata, gör vi väl alla inklusive Sjöberga...-.

En som tycker att resterande 40% som sker på företaget är fel, barnamord och föraktar de patienterna och kollegerna som utför det?

Ut genom dörren fortare än kvickt.

Självklart, i den bästa av världar så har landstinget tillräckligt med pengar för att betala så bra att det inte finns en brist på BM.
Och den livsåskådning man har när man börjar på universitetet håller sig oförändrat till pensioneringen.

Men nu lever vi inte i den bästa av världar,
Det råder skriande brist på erfarna BM
Och då ställer jag mig frågan, har landstingen råd att sparka ut en erfaren BM bara för att hon efter att blivit frälst, vägrar abortassistans annat än vid biologiska orsaker?

Har landstingen det så är ju problemet ett ickeproblem.
Det är ju en fråga för arbetsgivaren att ta ställning till (det behöver inte politiker gå in och reglera); kan och behöver vi ha kvar den här personen trots att den vägrar utföra ditt eller datt? Har vi nytta av att ha kvar den ändå och anpassa anställningen? I så fall gör ju arbetsgivaren det; om de tycker det är "värt" det av olika orsaker. Det finns ju lägen när arbetsgivaren hjälper en anställd att få nytt jobb inom samma organisation för att de ser en vinst med att ha kvar personen i organisationen. Om någon söker mer utveckling, vill bli chef eller vill frånträda sin roll som chef och tar upp det med arbetsgivaren och denne HAR möjlighet att erbjuda något annat och ser en vinst med det så görs ju det!

Vad har den frågan egentligen med KD:s förslag att göra? För att förslaget från KD ska ha någon som helst effekt på att något blir annorlunda för dem som inte vill utföra aborter och jobbar inom vården så måste det ju följa med någonting i förslaget om att de INTE ska kunna bli uppsagda p g a arbetsvägran. Annars betyder ju förslaget i praktiken ingenting. För vägra utföra arbetsuppgifter det kan man redan idag; men man får ta konsekvenserna som det kan bli av det.

Och då är vi tillbaka på ruta ett. Har landstinget råd att undvara en enda erfaren BM?
Och vem blir ansvarig för de högre risker när bristen på BM ökar?
Jag ifrågasätter inte det faktum att arbetsvägran är en fullgod grund för uppsägning
Att i en BM;s arbetsuppgifter ingår även rådgivning o assistans gällande aborter

Jag ifrågasätter helt enkelt det vettiga i att utestänga delar av en resurs som det råder en brist på.
Det får väl landstinget avgöra om de vill/kan avvara barnmorskor!
Eller tror du KD går ut med detta för att hjälpa landstingen med personalbristfrågan?:crazy:

Absolut, men en lag (?) som ger vårdanställda rätt att vägra utföra just den arbetsuppgiften innebär ju att A inte behöver söka nytt jobb. Kliniken måste ha kvar den anställde ändå och anpassa arbetsuppgifterna till denne så att den slipper. I teorin skulle ju samtliga anställda kunna vägra den arbetsuppgiften; hur gör man då för att kunna tillgodose patienternas behov av hjälp att få en abort?
Då har man ett problem, du kan ju inte tvinga någon att göra det, då säger de ju bara upp sig, väl vetande att arbetsgivaren måste ha folk även för de andra arbetsuppgifterna
Nu är det väl så att % andelen BM som skulle vägra är rätt liten så att problemet är hanterbart.
Problemet är istället ett känslomässigt. Man ser det som ett hot mot aborträtten och ställer mangrant ;) upp för att försvara den.

Jag ser det lite annorlunda
1 Vi ska ha aborträtten kvar
Detta av folkhälsoskäl, ett abortförbud skulle bara leda till personligt lidande och stora hälsorisker pga illegala aborter.§
2 Kvinnan ska ha rätt att själv bestämma över sin kropp (fram till en viss tid in på havandeskapet)

Bristen på BM utgör i sig en hälsorisk, varför jag anser att det är dumt att kasta ut resurser av principskäl.

Då låter man den BM som inte vill/kan befatta sig med aborter göra andra av BM;s arbetsuppgifter
Belastar henne/honom med ett kraftigt löneavdrag som påläggs den BM som gör det jobbet
Om man sagt upp någon som inte vill utföra aborter och sen hyr in den för att göra andra arbetsuppgifter. Ja, det är ju upp till arbetsgivaren! Men om vi nu diskuterar "att kunna vägra utföra abort" och A blev uppsagd för att hen vägrade utföra abort så är det förmodligen DÄR stötestenen ligger. Man har ingen större nytta av att hyra in just A eftersom det är just DEN arbetsuppgiften som behöver kunna bli utförd (för att kanske även C, G och H vägrar utföra aborter).

Sannolikare är väl ändå att det är en barnmorska som ÄR villig att göra alla arbetsuppgifter man vill ha; inte en som man nyss sagt upp för att den vägrade göra vissa saker.

Det får väl landstinget avgöra om de vill/kan avvara barnmorskor!
Eller tror du KD går ut med detta för att hjälpa landstingen med personalbristfrågan?:crazy:
KD går ut med det här för att profilera sig, där handlar det om politik.

Och självklart är det upp till arbetsgivaren. En arbetsgivare som allt mer frenetiskt flaggar för att råder en brist på just BM....

Jag påstår inte att det inte är brist på barnmorskor. Jag påstår att du snackar skit när du påstår att man skulle vara mindre "känslomässigt förblindad" för att man inte själv behövt en barnmorska.
Det här handlar nog mer om att försvara rätten till abort än rätten för en barnmorska att vägra utföra eller assistera en abort.
Och du sparkar in en öppen dör om du tror att jag vill kringskära aborträtten.
Det vill jag inte. Den ska vara kvar.

Då har man ett problem, du kan ju inte tvinga någon att göra det, då säger de ju bara upp sig, väl vetande att arbetsgivaren måste ha folk även för de andra arbetsuppgifterna
Nu är det väl så att % andelen BM som skulle vägra är rätt liten så att problemet är hanterbart.
Problemet är istället ett känslomässigt. Man ser det som ett hot mot aborträtten och ställer mangrant ;) upp för att försvara den.

Jag ser det lite annorlunda
1 Vi ska ha aborträtten kvar
Detta av folkhälsoskäl, ett abortförbud skulle bara leda till personligt lidande och stora hälsorisker pga illegala aborter.§
2 Kvinnan ska ha rätt att själv bestämma över sin kropp (fram till en viss tid in på havandeskapet)

Bristen på BM utgör i sig en hälsorisk, varför jag anser att det är dumt att kasta ut resurser av principskäl.

Jag förstår faktiskt inte hur KD:s förslag för dig nu verkar vara något som skulle vara bra för att avhjälpa bristen på BM? Är det överhuvudtaget något KD själva föreslagit; att förslaget är ett inlägg angående brist på kvalificerad arbetskraft?

Om det är så att arbetsgivaren vill säga upp pga arbetsvägran så gör de det, TROTS bristen på BM. Om de bedömer att de kan anpassa arbetsuppgifter åt en BM som vägrar och att de behöver denna på 100 % trots deras vägran så har de väl kvar dem. Även idag, utan KD:s "hjälp".

Om man sagt upp någon som inte vill utföra aborter och sen hyr in den för att göra andra arbetsuppgifter. Ja, det är ju upp till arbetsgivaren! Men om vi nu diskuterar "att kunna vägra utföra abort" och A blev uppsagd för att hen vägrade utföra abort så är det förmodligen DÄR stötestenen ligger. Man har ingen större nytta av att hyra in just A eftersom det är just DEN arbetsuppgiften som behöver kunna bli utförd (för att kanske även C, G och H vägrar utföra aborter).

Sannolikare är väl ändå att det är en barnmorska som ÄR villig att göra alla arbetsuppgifter man vill ha; inte en som man nyss sagt upp för att den vägrade göra vissa saker.
har en klinik 3 BM som utför a,b,c och d uppgifter och arbetssituationen kräver att man tar in ytterligare en BM men det finns ingen som är beredd att utföra a,b,c och de. Hon vägrar D
Finns inga andra sökande med fullgod erfarenhet.
Ska kliniken gå underbemannad eller ska kliniken göra en deal där D uppgifterna läggs på de tre och den nya tar motsvarande mer av de andra uppgifterna?

Skulle jag vara ansvarig för patienter skulle jag nog hellre göra den dealen än fortsätta gå underbemannad.

Jag förstår faktiskt inte hur KD:s förslag för dig nu verkar vara något som skulle vara bra för att avhjälpa bristen på BM? Är det överhuvudtaget något KD själva föreslagit; att förslaget är ett inlägg angående brist på kvalificerad arbetskraft?

Om det är så att arbetsgivaren vill säga upp pga arbetsvägran så gör de det, TROTS bristen på BM. Om de bedömer att de kan anpassa arbetsuppgifter åt en BM som vägrar och att de behöver denna på 100 % trots deras vägran så har de väl kvar dem. Även idag, utan KD:s "hjälp".
Jag förstår heller inte hur det skull avhjälpa den nationella bristen.

Däremot förstår jag hur en klinik provisoriskt skulle kunna lösa sina arbetsuppgifter genom att kompromissa.

Självklar har ab rätt att säga upp pga arbetsvägran, har inte hävdat ngt annat.
Jag har bara påpekat det faktum att det råder en brist och den bristen kan man åtgärda tillfälligt genom att kompromissa.

KD går ut med det här för att profilera sig, där handlar det om politik.

Och självklart är det upp till arbetsgivaren. En arbetsgivare som allt mer frenetiskt flaggar för att råder en brist på just BM....

Ja, men det är ju inte så att KD med detta uttalande har som avsikt att profilera sig arbetsmarknadsfrågan. Eller är det så du uppfattar det?

Jag gör ett nytt försök: När nu ag har brist på BM; menar DU att KD:s förslag skulle vara ett sätt att avhjälpa den bristen? Hur menar du att det skulle göra det i så fall? Och; vad skulle skillnaden vara mot idag; skulle anställningstryggheten för dem som vägrar vara större och därmed skulle arbetsgivaren vara tacksam för att de inte kan/får säga upp sådan personer?

Ska kliniken gå underbemannad eller ska kliniken göra en deal där D uppgifterna läggs på de tre och den nya tar motsvarande mer av de andra uppgifterna?
Men snälla du, det är ju en ren arbetsgivarfråga som man kan ta (och säkert tar) ställning till redan idag, helt UTAN KD:s förslag!

Tråden handlar om KD:s uttalande att sjukvårdspersonal ska kunna ha rätt att vägra utföra abort. Men du har fört in resonemanget på någon slags arbetsmarknadsarena, vad menar du egentligen? Vet du det ens själv?

Ja, men det är ju inte så att KD med detta uttalande har som avsikt att profilera sig arbetsmarknadsfrågan. Eller är det så du uppfattar det?

Jag gör ett nytt försök: När nu ag har brist på BM; menar DU att KD:s förslag skulle vara ett sätt att avhjälpa den bristen? Hur menar du att det skulle göra det i så fall? Och; vad skulle skillnaden vara mot idag; skulle anställningstryggheten för dem som vägrar vara större och därmed skulle arbetsgivaren vara tacksam för att de inte kan/får säga upp sådan personer?
Vad nyttar det kd att profilera sig på arbetsmarknaden?
För KD;s del så är detta en politisk fråga.
Man söker profilera sig som ett konservativt kristet parti.
Och det är ju just dessa partier i europa som arbetar för begränsningar i aborträtten.
Skulle tro att det bara är en tidsfråga innan KD skär in på det spåret med.

Jag har inte sagt att vi ska ändra i de regler som bestämmer om anställning eller uppsägning.
Men jag har påpekat nyttan av att se mellan fingrarna eftersom det råder en brist på just BM

Senast ändrad:
Jag förstår heller inte hur det skull avhjälpa den nationella bristen.

Däremot förstår jag hur en klinik provisoriskt skulle kunna lösa sina arbetsuppgifter genom att kompromissa.

Självklar har ab rätt att säga upp pga arbetsvägran, har inte hävdat ngt annat.
Jag har bara påpekat det faktum att det råder en brist och den bristen kan man åtgärda tillfälligt genom att kompromissa.

Återigen: vad i detta har med KD:s förslag att göra? Är det ett utmärkt förslag för att du tror att ag inte kan kompromissa självständigt? Och om nu KD har för avsikt att föra resonemang om hur man ska kunna rädda BM-bristen så är det ju ett ännu mer sällsynt dumt uttalande. Deras uttalande är ett inlägg gällande abortfrågan, inte arbetsmarknadsfrågan.

Vad nyttar det SD att profilera sig på arbetsmarknaden?
För KD;s del så är detta en politisk fråga.
Man söker profilera sig som ett konservativt kristet parti.
Och det är ju just dessa partier i europa som arbetar för begränsningar i aborträtten.
Skulle tro att det bara är en tidsfråga innan KD skär in på det spåret med.

Jag har inte sagt att vi ska ändra i de regler som bestämmer om anställning eller uppsägning.
Men jag har påpekat nyttan av att se mellan fingrarna eftersom det råder en brist på just BM

Nyttan med att se mellan fingrarna - hur har den med KD:s uttalande att göra? På vilket sätt hänger det ihop med KD:s uttalande?
Det är ju du som kopplat ihop BM-bristen på marknaden med KD:s uttalande så det vore fint om du kan förklara detta. Eller är det bara ett sätt att styra om diskussionen till något annat?

Hur kom SD in på arenan plötsligt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka