KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

Har vi klarat oss hittills utan att tumma på kraven ser jag ingen som helst anledning till att vi ska börja införa några samvetsklausuler i vården i framtiden heller, ge folk lön som kan konkurrera med Norge så lär flytten till andra sidan Kölen minska drastiskt. Visst, lönerna är högre men det är även levnadskostnaderna och jag tror att för den stora majoriteten så lockar Norge mindre om man ser till vad man får kvar att leva på i slutändan.

Den erfarna bm som ev drabbas av samvetskval kan redan idag byta arbetsuppgifter och gör det säkert. Vad vi inte ska ha är folk som går utbildningen och sen vägrar sköta sitt jobb.

Har vi klarat oss hittills utan att tumma på kraven ser jag ingen som helst anledning till att vi ska börja införa några samvetsklausuler i vården i framtiden heller, ge folk lön som kan konkurrera med Norge så lär flytten till andra sidan Kölen minska drastiskt. Visst, lönerna är högre men det är även levnadskostnaderna och jag tror att för den stora majoriteten så lockar Norge mindre om man ser till vad man får kvar att leva på i slutändan.

Den erfarna bm som ev drabbas av samvetskval kan redan idag byta arbetsuppgifter och gör det säkert. Vad vi inte ska ha är folk som går utbildningen och sen vägrar sköta sitt jobb.
Självklart, i den bästa av världar så har landstinget tillräckligt med pengar för att betala så bra att det inte finns en brist på BM.
Och den livsåskådning man har när man börjar på universitetet håller sig oförändrat till pensioneringen.

Men nu lever vi inte i den bästa av världar,
Det råder skriande brist på erfarna BM
Och då ställer jag mig frågan, har landstingen råd att sparka ut en erfaren BM bara för att hon efter att blivit frälst, vägrar abortassistans annat än vid biologiska orsaker?

Har landstingen det så är ju problemet ett ickeproblem.

Självklart, i den bästa av världar så har landstinget tillräckligt med pengar för att betala så bra att det inte finns en brist på BM.
Och den livsåskådning man har när man börjar på universitetet håller sig oförändrat till pensioneringen.

Men nu lever vi inte i den bästa av världar,
Det råder skriande brist på erfarna BM
Och då ställer jag mig frågan, har landstingen råd att sparka ut en erfaren BM bara för att hon efter att blivit frälst, vägrar abortassistans annat än vid biologiska orsaker?

Har landstingen det så är ju problemet ett ickeproblem.
Alltså, du kommer aldrig lida av det själv, du kommer aldrig ha den typen av kontakt med någon extrem-religiös "erfaren" barnmorska som vägrar att ens ta ordet abort i sin mun så jag förstår att du skiter i om barnmorskor inte klarar av att utföra sitt jobb men så här är det:

Klarar man inte av sitt jobb så BYTER man jobb.

Det är ingen rättighet att sitta kvar år in och år ut på sitt gamla jobb som man inte länge klarar av och säga "nej det där vill jag inte göra längre, nej de där mänskliga rättigheterna skiter jag i, nej där går inte patientens rättigheter och säkerhet först enligt mig, nej det orkar jag inte, nej det kan jag inte, nej det tänker jag inte göra" bara för att man är 48 och inte ids söka nytt jobb efter man blivit extrem-religiös eller vilken ursäkt man nu har.

"Erfaren" blalalala, spelar ingen roll, klarar man inte av det som står i jobb beskrivningen kan man se sig om efter nytt jobb. Abortvård står i jobb beskrivningen för en barnmorska, det är ingen hemlighet för någon, och abort är en rättighet som vi inte ska tumma på!

Det är ingen rättighet att jobba som barnmorska, men det ÄR en rättighet att få göra abort!

Alltså, du kommer aldrig lida av det själv, du kommer aldrig ha den typen av kontakt med någon extrem-religiös "erfaren" barnmorska som vägrar att ens ta ordet abort i sin mun så jag förstår att du skiter i om barnmorskor inte klarar av att utföra sitt jobb men så här är det:

Klarar man inte av sitt jobb så BYTER man jobb.

Det är ingen rättighet att sitta kvar år in och år ut på sitt gamla jobb som man inte länge klarar av och säga "nej det där vill jag inte göra längre, nej de där mänskliga rättigheterna skiter jag i, nej där går inte patientens rättigheter och säkerhet först enligt mig, nej det orkar jag inte, nej det kan jag inte, nej det tänker jag inte göra" bara för att man är 48 och inte ids söka nytt jobb efter man blivit extrem-religiös eller vilken ursäkt man nu har.

"Erfaren" blalalala, spelar ingen roll, klarar man inte av det som står i jobb beskrivningen kan man se sig om efter nytt jobb. Abortvård står i jobb beskrivningen för en barnmorska, det är ingen hemlighet för någon, och abort är en rättighet som vi inte ska tumma på!

Det är ingen rättighet att jobba som barnmorska, men det ÄR en rättighet att få göra abort!

och om bristen (för den är verklig, jag har kollat) på BMgör att tider riskerar att inte hållas, att misstag görs är det då vettigt att sparka ut erfarna BM för att de vägrar utföra vissa arbetsuppgifter?

Och just för att jag bara haft att göra med BM personligen vid initialskedet av mitt liv, gör att jag utan att förblindas av känslor kan ställa frågan.

Att vi har en abortlagstiftning i Sverige är bra. Förbjuds aborter eller försvåras dessa visar all erfarenhet att illegala aborter görs, med betydande hälsorisker som följd.
Det är inte den rätten som diskuteras.
Frågan är, ska Landstinget göra sig av med en resurs, som det uppenbarligen råder brist på?
Jag anser inte det. Jag anser att man kan reglera det hela genom en fördelning av lön mellan dem som gör hela arbetsuppgiften och dem som bara gör delar. När bristen på BM sedan är upphävd, ja då är det bara att stänga dörren för dem som inte accepterar reglerna.

Senast ändrad:
och om bristen (för den är verklig, jag har kollat) på BMgör att tider riskerar att inte hållas, att misstag görs är det då vettigt att sparka ut erfarna BM för att de vägrar utföra vissa arbetsuppgifter?

Och just för att jag bara haft att göra med BM personligen vid initialskedet av mitt liv, gör att jag utan att förblindas av känslor kan ställa frågan.

Att vi har en abortlagstiftning i Sverige är bra. Förbjuds aborter eller försvåras dessa visar all erfarenhet att illegala aborter görs, med betydande hälsorisker som följd.
Frågan är, ska Landstinget göra sig av med en resurs, som det uppenbarligen råder brist på?
Jag anser inte det. Jag anser att man kan reglera det hela genom en fördelning av lön mellan dem som gör hela arbetsuppgiften och dem som bara gör delar. När bristen på BM sedan är upphävd, ja då är det bara att stänga dörren för dem som inte accepterar reglerna.

Du tjatar vidare.

Jag tror att du helt saknar förståelse för situationen när någon ska genomgå en abort och personal, som ska vara där för din skull, tittar på en med avsmak och fördömer. Dessa människor som inte har förstått sin roll, ska inte finnas där. Punkt.

Äsch vilket skitsnack!
Så länge en hetrosexuell man med ett sexliv inte är steril så borde barnmorskor och abort vara lika viktiga för honom. Trots att han personligen inte besökt en.

Jag är steril, det borde med din logik innebära att inte heller jag "är förblindad" av känslor?

Men vad säger hon egentligen?
-Vi ska stoppa aborter!
Eller
-Den sjukvårdspersonal som inte vill genomföra aborter ska slippa!

En viss skillnad.

Vilket då landstingen lätt kan korrigera med ett löneavdrag på låt säg 20% för den som deklarerar att de inte ställer upp.
Den pengen fördelas sedan på de andra som gör sitt jobb.

Om vi har fri abort så tycker jag inte ens att möjligheten att neka att vara med på sådana ska vara möjligt för individer där det ingår i arbetsuppgifterna. Det går ju att välja jobba med annat! Om jag t ex inte vill jobba med att byta blöjor på vuxna människor så söker jag inte jobb inom äldreomsorgen, om jag inte vill byta blöjor på barn så söker jag inte jobb på förskola, om jag inte vill avliva djur så söker jag inte jobb på djurklinik.

Grejen är att konsekvensen av att "den sjukvårdspersonal som inte vill ska slippa!" ger en signal om att "vi vill stoppa aborter". Man ÄR inne och tafsar på den fria aborträtten genom att anse att det är okej att anställda som har ingått anställningsavtal där arbetsuppgiften ingår kan neka.

Frågan är också hur arbetsgivaren ska förhålla sig till detta i anställningsprocessen; kan/får arbetsgivaren ställa frågan "är du villig att utföra denna arbetsuppgift?" och om kandidaten säger "nej", har då arbetsgivaren rätten att sålla bort den personen eller tänker de sig gå in och styra där också? Eller om kandidaten säger "ja"; kan den då senare som anställd ändå vägra utan att ag kan hävda arbetsvägran?

A kan ha ändrat livsåskådning efter sin examen, alltså fortfarande hans/hennes fulla rätt att avstå.
Då A;s utbildning och erfarenhet är attraktiv för landstinget så kan det vara ett misstag att kasta bort den och ge A sparken.
A kanske får jobb inom den privata sektorn istället.

B ;s orsaker till abort är hennes privata. Hon har rätt att välja, ja båda har rätt att välja.
Ingen kan ju med dagens lagstiftning tvinga vare sig A eller B

Absolut, men en lag (?) som ger vårdanställda rätt att vägra utföra just den arbetsuppgiften innebär ju att A inte behöver söka nytt jobb. Kliniken måste ha kvar den anställde ändå och anpassa arbetsuppgifterna till denne så att den slipper. I teorin skulle ju samtliga anställda kunna vägra den arbetsuppgiften; hur gör man då för att kunna tillgodose patienternas behov av hjälp att få en abort?

Jaha och om den erfarna BM upplever en religiös väckelse och blir frälst vid 40 års ålder?

Då kan inte tvinga någon att utföra en abort mot hans eller hennes vilja.
Om sedan arbetsgivaren säger upp pg arbetsvägras så OK

Men är tillgången på erfarna BM så stor?

Men du, konsekvensen av KD:s förslag måste ju ändå vara att de INTE ska kunna sägas upp? För möjligheten att vägra arbetsuppgifter finns redan idag och konsekvensen kan då också bli just uppsägning. Om du menar att uppsägning pga arbetsvägran är ett möjligt/ok sätt att hantera det så faller ju liksom KD:s förslag.

Det finns gott om folk som vägrar utföra arbetsuppgifter redan idag; men de har ingått ett avtal och kan därmed sägas upp om de vägrar.

Absolut, men har landstingen en skriande brist på BM så finns ju risken att en entreprenör öppnar en mottagning där inga aborter utförs och då går ju dessa bm dit och bristen hos landstinget blir ännu större. Man kanske tom tvingas hyra in BM från denne entreprenör.
Man har ju ingen större nytta av att hyra in en BM som vägrar utföra abort om det är just den arbetsuppgiften som det är svårt att få gjord....

Men du, konsekvensen av KD:s förslag måste ju ändå vara att de INTE ska kunna sägas upp? För möjligheten att vägra arbetsuppgifter finns redan idag och konsekvensen kan då också bli just uppsägning. Om du menar att uppsägning pga arbetsvägran är ett möjligt/ok sätt att hantera det så faller ju liksom KD:s förslag.

Det finns gott om folk som vägrar utföra arbetsuppgifter redan idag; men de har ingått ett avtal och kan därmed sägas upp om de vägrar.
Och då är vi tillbaka på ruta ett. Har landstinget råd att undvara en enda erfaren BM?
Och vem blir ansvarig för de högre risker när bristen på BM ökar?
Jag ifrågasätter inte det faktum att arbetsvägran är en fullgod grund för uppsägning
Att i en BM;s arbetsuppgifter ingår även rådgivning o assistans gällande aborter

Jag ifrågasätter helt enkelt det vettiga i att utestänga delar av en resurs som det råder en brist på.

Precis. Det är som om man skulle söka jobb på migrationsverket och vägra utvisa folk, jobba på fängelse och vägra låsa dörrarna. Djurrättsaktivister skulle kunna i massor skulle kunna söka jobb på slakteri och vägra döda djur. .

Man har ju ingen större nytta av att hyra in en BM som vägrar utföra abort om det är just den arbetsuppgiften som det är svårt att få gjord....
Då låter man den BM som inte vill/kan befatta sig med aborter göra andra av BM;s arbetsuppgifter
Belastar henne/honom med ett kraftigt löneavdrag som påläggs den BM som gör det jobbet

Precis. Det är som om man skulle söka jobb på migrationsverket och vägra utvisa folk, jobba på fängelse och vägra låsa dörrarna. Djurrättsaktivister skulle kunna i massor skulle kunna söka jobb på slakteri och vägra döda djur. .
Visst om det nu vore så att det är en skriande brist på styckare eller nyckelpigor.
Men det är det ju inte.
Alltså får du relativt lätt tag på slaktare som är villiga att göra alla de uppgifter som ingår i yrket.
Vad det gäller BM så är det ju en skriande brist på dem eller hur?

Javisst det är den naturliga lösningen. Jag håller med dig.
MEN
Nu råder en skriande brist på erfarna BM.
Har landstinget råd att sparka en erfaren BM utan att kunna fylla platsen med en annan?
Där ligger knuten idag.

Sedan får man naturligtvis tycka bananer som vissa eller bara uttrycka sina farhågor som andra.

Den här bristen; är det ett skäl till att man ska tycka det är bra med KD:s förslag, eller hur menar du?
Skulle detta förslag rädda bristen på BM? I så fall kanske ett förslag om att sjuksköterskor ska kunna vägra ge sprutor skulle kunna hjälpa bristen på den gruppen; även människor med obehag för sprutor kan bli sjuksköterskor och söka jobb som det och kunna vägra göra den delen av jobbet!
Eller.....

Du tjatar vidare.

Jag tror att du helt saknar förståelse för situationen när någon ska genomgå en abort och personal, som ska vara där för din skull, tittar på en med avsmak och fördömer. Dessa människor som inte har förstått sin roll, ska inte finnas där. Punkt.
Säg mig då hur den ansvarige på den aktuella kliniken ska göra. Han är skyldig att hålla en tjänst besatt,
Men han kan inte hitta någon som passar. Förutom en som gör 60% av det jobb han behöver.
Ska han låta vara tjänsten vakant och skicka hem dem som behöver hjälp eller ska han göra det bästa av situationen ?

Och tjata, gör vi väl alla inklusive Sjöberga...-.

Visst om det nu vore så att det är en skriande brist på styckare eller nyckelpigor.
Men det är det ju inte.
Alltså får du relativt lätt tag på slaktare som är villiga att göra alla de uppgifter som ingår i yrket.
Vad det gäller BM så är det ju en skriande brist på dem eller hur?
Man kan till exempel anpassa utbildningssplatserna i jämförelse med barnkullarna och väntade pensionsavgångar, sjyssta arbetsvillkor och löner. Premiera heltidsarbete osv vilket sannolikt skulle vara betydligt effektivare än att släppa in abortmotståndare i yrket.

I dagsläget är det nog så extremt få färdigutbildade bm som skulle vägra, just för att det inte finns någon lag om samvetsfrihet.
Det lär inte vara på grund an aborter som det råder brist på barnmorskor.

Men med KDs förslag riskerar vi att det blir ett större problem. Då kommer fler utbildningsplatser ockuperas av människor olämpliga för yrket. Nu får man ändå hoppas att de flesta tänker igenom detta i förväg, eftersom möjligheten att vägra senare inte finns.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka