KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

Med "erfarna barnmorskor" menar du "inkompetenta barnmorskor som vägrar göra delar av sitt jobb och äventyrar patienternas säkerhet och rättigheter"?

För det är ju sådana barnmorskor vi diskuterar här.

Problemet du gnäller om är ett separat problem, vi ska inte ha inkompetent och olämplig vårdpersonal bara för att det finns en brist. Finns det barnmorskor som inte klarar av sina jobb, eller vilken yrkesgrupp som helst, och det spelar ingen roll om de är erfarna eller inte när de är inkompetenta, ja då får de sluta och någon annan bättre lämpad får ta över.

Så funkar arbetslivet, man behåller inte ett jobb om man är helt olämplig för det.
En inkompetent BM är en BM som rent praktiskt saknar kunskaper o erfarenhet för att sköta sitt jobb det är en sak Den BM ska ha sparken oavsett om hon/han utför aborter eller ej.
Med en erfaren kompetent BM som vägrar utföra vissa arbetsmoment är det en annan sak.
Det har knappast med kompetens att göra.

Jag gnäller inte. ställer bara frågan
Har landstinget så gott om BM att de kan avskeda även kompetenta BM för att dessa vägrar utföra vissa tjänster.
Har landstinget det sä är det ju ett ickeproblem, bara att avskeda dm.

Men är det istället så att det råder brist på erfarna och kompetenta BM då är det hela ett betydligt intrikatare problem.

Så råder det brist i landet på barnmorskor?
Ja eller nej?

Det verkar vara brist på erfarna inom mitt yrke med. Innebär det att jag ska kunna vägra utföra vissa arbetsuppgifter? Det händer att jag i jobbet fattar beslut om andra personer, där som privatperson kan tycka en viss sak, men där jag som tjänsteman får lägga det åt sidan och utföra mitt arbete.
Ja men då är det ju inget problem, skicka den obstruerande BM till norge och anställ en ny, de står ju på kö..eller gör de inte det?

JA de är ju helt sjukt. Ditåt vill vi ju verkligen inte.
Ingen aning om hur det ser ut i Storbritannien, katoliker kanske inte är lika galna som fundamentalistiska kristna i USA.
På Irland är det problem. Det finns abortkliniker i London som har speciella länkar på hemsidan med information för resenärer därifrån...
Malta och polen har också stora problem.

På Irland är det problem. Det finns abortkliniker i London som har speciella länkar på hemsidan med information för resenärer därifrån...
Problemen ökar. abortmotståndare i form av ortodoxa, katolska och evangeliska kyrkor pressar på i de gamla östländerna. Politikerna ser att födelsetalen sjunker och ser en möjlighet att vända trenden med hårdare abortlagstiftning. Kolla vad som händer i Polen, landet dit många svenskor åkte innan det var lagligt i Sverige.

En inkompetent BM är en BM som rent praktiskt saknar kunskaper o erfarenhet för att sköta sitt jobb det är en sak Den BM ska ha sparken oavsett om hon/han utför aborter eller ej.
Med en erfaren kompetent BM som vägrar utföra vissa arbetsmoment är det en annan sak.

Har landstinget så gott om BM att de kan avskeda även kompetenta BM för att dessa vägrar utföra vissa tjänster.

Men är det istället så att det råder brist på erfarna och kompetenta BM då är det hela ett betydligt intrikatare problem.

Ja eller nej?

Det är ganska inkompetent att inte förstå vilket anställningsavtal man skrivit på och vad rollen innebär.

Problemen ökar. abortmotståndare i form av ortodoxa, katolska och evangeliska kyrkor pressar på i de gamla östländerna. Politikerna ser att födelsetalen sjunker och ser en möjlighet att vända trenden med hårdare abortlagstiftning. Kolla vad som händer i Polen, landet dit många svenskor åkte innan det var lagligt i Sverige.
Ja det är fruktansvärt. Det finns en utmärkt bok, "I det tysta" som handlar om konsekvenserna av aboryförbuden o Europa

Malta och polen har också stora problem.
Ja, pga den katolska religionen. Som jag skrev tidigare, även i England får Katolska läkare vägra att ens prata med patienter om abort, inte ens ge råd i frågan. Om ens husläkare är katolik får man vända sig till någon annan.

Ska vi då i Sverige stödja det hela genom att ändra vår lagstiftning?! Känns inte som rätt väg att gå.

USA har abortkliniker. Där kvinnorna tas emot med fullständig förståelse, diskretion och gott mottagande. Även Storbritannien har kvinnokliniker dit kvinnor kan vända sig och vara fullt försäkrade om att de tas emot och behandlas väl och med sympati och respekt. Däirfrån remitteras hon sedan till ett sjukhus där aborten kan genomföras.
Och därmed skulle abortfrågan även bli en klassfråga. För var skulle dessa specifika abortkliniker finnas tillgängliga? Och vid långa köer, vilka skulle betala för att få hjälp i tid?

I Storbritannien är det upp till respektive läkare (och, utgår jag ifrån, även barnmorska?) att ens tala om abort med en patient. Om en patient vill prata med "sin" läkare om en ev abort kan hen förklara att hen inte ens kan samtala om frågan. Det rör sig (oftast eller alltid, jag vet inte) om läkare som är Katoliker. Patienten får då söka sig till en annan läkare.

Hur det komplicerar saker för medborgarna där vet jag inte men jag tror inte det är någon större "sak", man accepterar ganska rakt av att en Katolsk läkare inte vill/kan befatta sig med abortfrågor.

OBS! Jag är INTE Katolik och inte abortmotståndare heller. DS.
Själv så tänker jag på påståenden som att Sverige ligger i framkant gällande jämställdhet.

Ja eller nej?
Jag kan inte kalla en bm kompetent om denne inte ser helheten i sitt arbete. Jag kan inte se en bm professionell i sitt yrke som inte ser skillnad på eget tyckande och patientens säkerhet.

Ja eller nej?

Jag tror inte att det är någon som missat din fråga, men den är inte speciellt relevant. Ja, det är brist på barnmorskor, men då får man väl ge dem högre löner och gå u med att man vill anställa fler för att minska arbetsbördan så att fler vill utbilda sig till det? Du svarar ju inte på några frågor gällande varför det skulle vara skillnad på barnmorskor och andra bristyrken?
Dessutom undrar jag hur många barnmorskor det gäller i dagsläget? En samvetsklausul skulle däremot öppna upp för fler personer som inte borde bli barnmorskor att bli det.

Jag tror inte att det är någon som missat din fråga, men den är inte speciellt relevant. Ja, det är brist på barnmorskor, men då får man väl ge dem högre löner och gå u med att man vill anställa fler för att minska arbetsbördan så att fler vill utbilda sig till det? Du svarar ju inte på några frågor gällande varför det skulle vara skillnad på barnmorskor och andra bristyrken?
Dessutom undrar jag hur många barnmorskor det gäller i dagsläget? En samvetsklausul skulle däremot öppna upp för fler personer som inte borde bli barnmorskor att bli det.
Det var ngn som skrev att i norge hade de den valmöjligheten, hur funkar det där?

Ja det är fruktansvärt. Det finns en utmärkt bok, "I det tysta" som handlar om konsekvenserna av aboryförbuden o Europa
Jag skulle tro att stora delar av den folkliga omsvängningen beror på att man väljer att ta avstånd från den tid som var tidigare. Fram tills 1990 så arbetade ju staten i dessa länder aktivt mot religion, mot att människor bildade sig egna uppfattningar och att de hade egna kodex som de levde efter. Man skulle anpassa sig till alla andra.
Nu söker man sig till den gamla traditionen, tar tillbaka den nationella identiteten. (vilket även innebär att nationella främlingsfientliga rörelser vinner mark)Och det innebär bla att gamla värderingar och kyrkligheten ökar.
Den ortodoxa kyrkan och den katolska kyrkan har hela tiden varit emot aborter varför i regioner o länder där dessa kyrkor är starka dessa värderingar vinner mark.
De gamla östländerna är väl bevis för detta.
Problemet med Irland är lite annorlunda. Där har den katolska kyrkan befunnit sig i öppen konflikt med den evangeliska sedan århundraden.
Och under en konflikt så skärps viljan att tillhöra och därmed acceptansen för inskränkande regelverk Abortförbudet är ett av dem.

Då färre barn föds i många av dessa länder bla pga den ekonomiska utveklingen ser då vissa politiker en möjlighet att öka barnafödandet och stämmer då in i kyrkokören om abortförbud.

Problemet är att man inte ser de sociala, mänskliga o medicinska konsekvenser det för med sig.

Och därmed skulle abortfrågan även bli en klassfråga. För var skulle dessa specifika abortkliniker finnas tillgängliga? Och vid långa köer, vilka skulle betala för att få hjälp i tid?

Själv så tänker jag på påståenden som att Sverige ligger i framkant gällande jämställdhet.
I England är det typ Kvinno/Ungdomsmottagningar dit även väldigt unga kvinnor går, som vill vara säkra på att bemötas av människor som inte dömer/fördömer deras önskan om en abort, och där man kan få samtalshjälp och annat innan man bokar tid för aborten. Själva aborten kan man sen få utförd privat (och betala själv) eller gratis via NHS. Det har definitivt inget med klass att göra. Utan snarare en valmöjlighet - som jag skrev tidigare så är risken att man på en vanlig mottagning möts av en (katolsk t.ex.) läkare som inte ens vill samtala om ämnet, än mindre ge råd och det godkännande som krävs i England - där är abortlagen annorlunda än här; man behöver 2 (eller 3, jag minns inte) läkare som skriver under på att det vore skadligt av ett eller annat skäl för mamman att låta graviditeten fortskrida.

Jag kan inte kalla en bm kompetent om denne inte ser helheten i sitt arbete. Jag kan inte se en bm professionell i sitt yrke som inte ser skillnad på eget tyckande och patientens säkerhet.

Enig.

Det är ingen mänsklig rättighet att jobba inom vården! Både som läkare och sjuksköterska finns det ett väldigt brett arbetsfält och det är för mig obegripligt och korkat att då envisas med att söka sig till tjänster där det krävs att man hanterar kvinnor som vill/behöver göra abort om man själv inte fixar det. Det vore som att ge sig på att bli dykare om man hatar vatten eller bli smaktestare för nötblandningar om man är jordnötsallergiker. Ge fan i det, på ren svenska. Jag har bekanta som är sköterskor och jobbar tex på neonatalen, på bvc etc, de får jobba med barn men är inte i närheten av aborter. Sök en sådan tjänst då om du är ssk, älskar bebisar men inte vill syssla med abortfrågan.

Jag är inget fan av sluttande planet-argument men i detta fallet gör jag ett undantag. Vi ska inte ha en vård där personligt tyckande avgör vad personalen hjälper till med eller ej, för då är vi på farliga vägar. Sin egen uppfattning får man ha men den lämnar man hemma, på jobbet är man professionell och fixar man inte det får man byta jobb!

Enig.

Det är ingen mänsklig rättighet att jobba inom vården! Både som läkare och sjuksköterska finns det ett väldigt brett arbetsfält och det är för mig obegripligt och korkat att då envisas med att söka sig till tjänster där det krävs att man hanterar kvinnor som vill/behöver göra abort om man själv inte fixar det. Det vore som att ge sig på att bli dykare om man hatar vatten eller bli smaktestare för nötblandningar om man är jordnötsallergiker. Ge fan i det, på ren svenska. Jag har bekanta som är sköterskor och jobbar tex på neonatalen, på bvc etc, de får jobba med barn men är inte i närheten av aborter. Sök en sådan tjänst då om du är ssk, älskar bebisar men inte vill syssla med abortfrågan.

Jag är inget fan av sluttande planet-argument men i detta fallet gör jag ett undantag. Vi ska inte ha en vård där personligt tyckande avgör vad personalen hjälper till med eller ej, för då är vi på farliga vägar. Sin egen uppfattning får man ha men den lämnar man hemma, på jobbet är man professionell och fixar man inte det får man byta jobb!
Det är ingen mänsklig rättighet att ha ngt jobb överhuvudtaget!
Och huruvida en människa söker sig till ett jobb eller inte, det är hennes och hennes eventuella arbetsgivares sak, ingen annans.
Har arbetsgivaren behov av BM och den bristen kan endast täckas genom att ta in ngr få som vägrar utföra aborter så bör man ställa sig frågan, är bristen på BM värd att ta för att uppfylla klinikernas klientels önskemål?
Tidigare har någon tagit upp liknelsen med veterinärer.

Jag för min del skulle tacksamt ta emot en veterinär som vägrar lägga omkull en häst, om något av mina djur skulle behöva veterinärvård. Hellre det än ingen vet. alls.
Skulle jag sedan behöva lägga ikull ett djur så finns där ju andra veterinärer.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha ngt jobb överhuvudtaget!
Och huruvida en människa söker sig till ett jobb eller inte, det är hennes och hennes eventuella arbetsgivares sak, ingen annans.
Har arbetsgivaren behov av BM och den bristen kan endast täckas genom att ta in ngr få som vägrar utföra aborter så bör man ställa sig frågan, är bristen på BM värd att ta för att uppfylla klinikernas klientels önskemål?
Tidigare har någon tagit upp liknelsen med veterinärer.

Jag för min del skulle tacksamt ta emot en veterinär som vägrar lägga omkull en häst, om något av mina djur skulle behöva veterinärvård. Hellre det än ingen vet. alls.
Skulle jag sedan behöva lägga ikull ett djur så finns där ju andra veterinärer.

Dålig jämförelse.

Vet som vägrar behandla kolik är väl lite närmare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka