KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

Nej det är utgående från den religion eller livsåskådning som åberopas. Att du tycker att vissa religioner hör hemma på soptippen och är patetiska visar bara på din arroganta hållning till religionsfriheten, där du som domare ska välja vilka religioner och livsåskådningar som är rätt och fel.
? vilka religioner anser du att jag anser vara patetiska?
:confused:

Nej det är utgående från den religion eller livsåskådning som åberopas. Att du tycker att vissa religioner hör hemma på soptippen och är patetiska visar bara på din arroganta hållning till religionsfriheten, där du som domare ska välja vilka religioner och livsåskådningar som är rätt och fel.
En undring igen - gäller samvetsklausulen enbart när det finns en religiös bakgrund? "Samvete" bör ju inte vara bundet till religiösa dogmer och påbud. Och hur är det med läkare/gynekologer? Måste en behörig läkare utföra t.ex. en väldigt sen abort eller har hen möjlighet att överlämna uppgiften till en annan läkare om hen önskar?

? vilka religioner anser du att jag anser vara patetiska?
:confused:

Den som inte låter sina följare arbeta i vitrappade sjukhus kallade du nyss patetisk. Tänk på att det är Den UltraStore Guden som sagt det och att det finns i helig skrift från 2010-talet. I kapitel 3 vers 2 finns ett stycke med texten "Människor skola ej arbeta i vitrappade byggnader när de utför vårdbehandlingar som kan ge blodsutgjutelse".

Företag kan ju vägra användandet av deras droger till utförandet av dödsstraff (i USA) vilket ju är en av svårigheterna kring just dödsstraff via lethal injection. Och en av anledningarna till varför dessa avrättningar ibland går så fruktansvärt fel och medför sånt lidande.

En undring igen - gäller samvetsklausulen enbart när det finns en religiös bakgrund? "Samvete" bör ju inte vara bundet till religiösa dogmer och påbud. Och hur är det med läkare/gynekologer? Måste en behörig läkare utföra t.ex. en väldigt sen abort eller har hen möjlighet att överlämna uppgiften till en annan läkare om hen önskar?

Varför begränsar ni diskussionen till aborter? Samvetet kan ju inte vara bundet till det? Det måste uppenbarligen gå att godtyckligt vägra arbetsuppgifter utan konsekvenser från arbetsgivaren. Helt ohållbart.

Varför begränsar ni diskussionen till aborter? Samvetet kan ju inte vara bundet till det? Det måste uppenbarligen gå att godtyckligt vägra arbetsuppgifter utan konsekvenser från arbetsgivaren. Helt ohållbart.
Vi?
Jag tänker på trådämnet. Och jag undrar ju själv över den vidare konsekvensen (se mitt inlägg ovan) av samvetsklausuler.

Du har en beskrivning i klausulen.
Vi kommer att få en juridisk bedömning vad som är rimligt.
Aborter är redan accepterat som rimlig orsak i flera europiska länder. Vårt grannland Norge till exempel.
Av den anledningen har det hela väl fokuserats på aborter, det och att KD försöker göra frågan till sin..

Som skolelev kan man t.ex. vägra utföra experiment med döda djur i biologilektionen. Jag undrar hur det fungerar med lärare som av ideologiska skäl inte vill använda sig av försöksdjur? Vissa smådjur dödas inför/under lektionen (grodor t.ex.)

Vi?
Jag tänker på trådämnet. Och jag undrar ju själv över den vidare konsekvensen (se mitt inlägg ovan) av samvetsklausuler.

Jag ser inga som helst möjligheter att begränsa en sådan samvetsklausul och därför är det helt ohållbart. Sedan kan man ändå välja att arbetsvägra enligt samvetet. Den rätten finns kvar. En samvetsklausul (möjligheten att välja bort godtyckliga arbetsuppgifter som man frivilligt skrivit på avtal om med arbetsgivaren) har bara förmågan att göra det hela helt ohållbart,

Ta exempelvis en extremt sen abort som
Med dagens teknik så tangerar tidpunkten för en extremt sen abort med tidpunkten för vad som är möjligt att "rädda" till liv.
Vem ska ta det besluten.
Läkaren är väl egentligen skyldig att då försöka rädda fostret/barnet eller?

Det är inga lätta frågor

Därför finns samvetsklausulen.

Och det kan ju som sagt gälla piloter, kronofogdar etc etc
Det är därför vi har de juridiska instanserna som ska klargöra det hela.
Barnmorskorna i Norge måste väl i förväg deklarera om man vi aborter vill åberopa klausulen
Det är ju en väg att gå.
Då med lönepåslag för dem som accepterar och avdrag för dem som vägrar.

Jag ser inga som helst möjligheter att begränsa en sådan samvetsklausul och därför är det helt ohållbart. Sedan kan man ändå välja att arbetsvägra enligt samvetet. Den rätten finns kvar. En samvetsklausul (möjligheten att välja bort godtyckliga arbetsuppgifter som man frivilligt skrivit på avtal om med arbetsgivaren) har bara förmågan att göra det hela helt ohållbart,

När det gäller trådämnet aborter, har det radats upp massor med argument varför det är superdåligt att ha sådana inkompetenta, oprofessionella puckon arbetandes på kvinnoklinikerna.

Och notera att epitetet bara har att göra med att de tycker att de ska ha rätt att arbeta på kvinnoklinikerna.

Norge är ett exempel där det skapat stora problem med bemanningen.

Med dagens teknik så tangerar tidpunkten för en extremt sen abort med tidpunkten för vad som är möjligt att "rädda" till liv.
Vem ska ta det besluten.

Det är inga lätta frågor

Barnmorskorna i Norge måste väl i förväg deklarera om man vi aborter vill åberopa klausulen
Det är ju en väg att gå.

Eller uppsägning eller omplacering, som är mycket lämpligare konsekvenser.

Att du tycker att vissa religioner hör hemma på soptippen och är patetiska visar bara på din arroganta hållning till religionsfriheten, där du som domare ska välja vilka religioner och livsåskådningar som är rätt och fel.

Det är som att säga att du har en arrogant hållning till yttrandefriheten eftersom du tycker vissa åsikter hör hemma på soptippen. Har ingenting att göra med religionsfrihet.

Som skolelev kan man t.ex. vägra utföra experiment med döda djur i biologilektionen. Jag undrar hur det fungerar med lärare som av ideologiska skäl inte vill använda sig av försöksdjur? Vissa smådjur dödas inför/under lektionen (grodor t.ex.)

Då kan man undervisa i biologi i grundskolan eller i gymnasiet för där finns ingen egentlig anledning att hålla på med försöksdjur. Om man däremot undervisar i biologi på högskola/universitet kan det bli svårt att undvika försöksdjur, men det beror på vilken inriktning man har. Många biologer behöver aldrig hålla på med försöksdjur och det är i regel inte obligatoriskt att hålla på med försöksdjur under grundutbildningen.

Man väljer helt enkelt en inriktning som funkar med ens övertygelse.

Vem ska ta det besluten.

Det är inga lätta frågor

Det är ju en väg att gå.

Socialstyrelsen fattar beslut vid sena aborter.

Socialstyrelsen fattar beslut vid sena aborter.
Jo det vet jag.
Men idag kan ett barn överleva frpm. vecka 22
Alltså finns det fog för en läkare att åberopa samvetsklausulen och vägra utföra jobbet.
Eller ge livsuppehållande hjälp om fostret visar tecken på liv vid en abort istället för att avsluta det hela.

Jo det vet jag.
Men idag kan ett barn överleva frpm. vecka 22
Alltså finns det fog för en läkare att åberopa samvetsklausulen och vägra utföra jobbet.
Eller ge livsuppehållande hjälp om fostret visar tecken på liv vid en abort istället för att avsluta det hela.

Samtidigt är det extremt ovanligt med så sena aborter och i de allra flesta fall utförs de då endast pga av att fostret är skadat på något sätt. En stor sorg för föräldrarna, och det måste man också kunna möta. Har man problem med att jobba med detta tycker jag det är lämpligt att ägna sig åt något annat i yrkeslivet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka