kaustiksoda - målarsoda - hushållssoda

MiaMia

Trådstartare
Vad är skillnaden på dem? Olika koncentrerade eller något annat/något mer?

Har en gammal förpackning målarsoda hemma. Kan jag använda den till avloppsrens eller behöver jag köpa nytt av rätt sort? Ändra proportionerna jag använder mot vattnet, eller köra lika?
 
Vad är skillnaden på dem? Olika koncentrerade eller något annat/något mer?

Har en gammal förpackning målarsoda hemma. Kan jag använda den till avloppsrens eller behöver jag köpa nytt av rätt sort? Ändra proportionerna jag använder mot vattnet, eller köra lika?
Vad jag kan se, verkar målarsoda och hushållssoda vara natriumkarbonat, medan kaustiksoda är natriumhydroxid.

Osäker på om natriumkarbonat är tillräckligt stark bas för det.
 
Vad jag kan se, verkar målarsoda och hushållssoda vara natriumkarbonat, medan kaustiksoda är natriumhydroxid.

Osäker på om natriumkarbonat är tillräckligt stark bas för det.
Tack. Känns som något jag borde ha klarat att läsa mig till, men hjärna räckte uppenbarligen inte för det idag.
Fastnade på att soda skulle vara samma kemikalie. Men den det betyder väl bara bas sådär generellt inser jag nu...

Då gör jag nog bäst i att vänta och handla rätt grejor. Så får den andra burken stå kvar på hyllan i 10+ år till för händelse av framtida behov.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver talkpulver. "Rent" dvs utan oljor, parfymer eller annat gojs. Vilken typ av butiker kan tänkas ha sådant? :confused...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
764
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
391
Senast: MJLee
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
707
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp