kaustiksoda - målarsoda - hushållssoda

MiaMia

Trådstartare
Vad är skillnaden på dem? Olika koncentrerade eller något annat/något mer?

Har en gammal förpackning målarsoda hemma. Kan jag använda den till avloppsrens eller behöver jag köpa nytt av rätt sort? Ändra proportionerna jag använder mot vattnet, eller köra lika?

Vad är skillnaden på dem? Olika koncentrerade eller något annat/något mer?

Har en gammal förpackning målarsoda hemma. Kan jag använda den till avloppsrens eller behöver jag köpa nytt av rätt sort? Ändra proportionerna jag använder mot vattnet, eller köra lika?
Vad jag kan se, verkar målarsoda och hushållssoda vara natriumkarbonat, medan kaustiksoda är natriumhydroxid.

Osäker på om natriumkarbonat är tillräckligt stark bas för det.

Vad jag kan se, verkar målarsoda och hushållssoda vara natriumkarbonat, medan kaustiksoda är natriumhydroxid.

Osäker på om natriumkarbonat är tillräckligt stark bas för det.
Tack. Känns som något jag borde ha klarat att läsa mig till, men hjärna räckte uppenbarligen inte för det idag.
Fastnade på att soda skulle vara samma kemikalie. Men den det betyder väl bara bas sådär generellt inser jag nu...

Då gör jag nog bäst i att vänta och handla rätt grejor. Så får den andra burken stå kvar på hyllan i 10+ år till för händelse av framtida behov.

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver talkpulver. "Rent" dvs utan oljor, parfymer eller annat gojs. Vilken typ av butiker kan tänkas ha sådant? :confused...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Sassy
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 101
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
824
Senast: MML
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
590
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka