kattungar på G.. igen...

Sv: kattungar på G.. igen...

Nej men att man skulle få en arg och hemsk kattunge för att man inte har koll på pappan faller ju.

Aktivitetsnivår tycker jag ofta beror på ägaren liksom socialitet.
Min ena katt som först bodde hos min syster var inte så närgången i början när hon kom till mig men ganska snabbt fattade hon galoppen och nu är det hon som puttar mig ur sängen.

Nej men att man skulle få en arg och hemsk kattunge för att man inte har koll på pappan faller ju.

Aktivitetsnivår tycker jag ofta beror på ägaren liksom socialitet.
Min ena katt som först bodde hos min syster var inte så närgången i början när hon kom till mig men ganska snabbt fattade hon galoppen och nu är det hon som puttar mig ur sängen.

Nej, det faller inte alls för det händer. Alla katter blir inte jättebra sällskapsdjur bara för att ägaren pysslar mycket med den. Temperament beror även på gener och har pappan taskigt temperament ökar risken för att kattungen också ska gå åt det hållet. Jag har sett väldigt tydliga exempel på det och det handlar om väl behandlade sällskapskatter som fått sina fäders djävulska humör.

Hur aktiv och social en katt är beror delvis på ägaren men förbannat mycket på rasen. Varför tror du inte att man skaffar en perser om man vill ha en katt som studsar på väggarna och går i 120 knyck när den är vaken?

Du får gärna tro att man inte kan åstadkomma någonting med selektiv avel, men då tror du väl att man kan få en schäfer till en sjujäkla älghund också, eller varför inte en pudel?

Nej det tror jag inte. Dock tror jag det finns lugnare och vildare Schäfrar.

Jag har träffat huskatter som är både snälla/dumma, lata/vilda osv osv. Och ja, perserkatter är säkert generellt extremt lugna.

Men det blir ändå konstigt när det först framförs att man måste ha koll på pappan för tempramentets skull, sen kan man rädda alla vildkatter och göra de till gosiga innekatter.
det rimmar liksom inte..

och ägarens inverkan tror jag är stor.

Men om nu även vildkatter blir snälla och gulliga kan det ju inte vara så farligt med att ha en anonym pappa??

Där faller ju hela "vi avlar på temperament"grejen.

Bara för att flera blir sådana så faller inte argumentet.
Det är ju just det som är poängen med alla tester och val av föräldradjur, om man är seriös vill man inte chansa med de framtida kattungarnas(eller för den del fölens eller valparnas) hälsa.
Varför chansa?
Tillägg: Dessutom finns det en del av de s.k Husbykatterna som är väldigt gosiga och tillgivna och vissa som är skyggare och fräser. Vissa som aldrig går att fånga. Ingen av dem har haft människokontakt innan, vad skiljer dem åt?

Nej det tror jag inte. Dock tror jag det finns lugnare och vildare Schäfrar.

Jag har träffat huskatter som är både snälla/dumma, lata/vilda osv osv. Och ja, perserkatter är säkert generellt extremt lugna.

Men det blir ändå konstigt när det först framförs att man måste ha koll på pappan för tempramentets skull, sen kan man rädda alla vildkatter och göra de till gosiga innekatter.
det rimmar liksom inte..

och ägarens inverkan tror jag är stor.

Nu är det ju inte bara för temperamentets skulle man bör veta vilken pappan är utan även pga. (något jag tyckte var så självklart att jag inte skulle behöva skriva det men tydligen inte) hälsan.

Tillägg: Sedan är det ingen som hävdat att alla förvildade katter kan tämjas till snälla och gulliga katter men det går med en del. Man ska inte förutsätta att dessa katter är hopplösa fall och därmed ska avlivas.

Vi kan debattera detta i oändlighet.

Ja katter kan bli sjuka om man inte vet vilken pappan är.
Men jag kan inte se att den risken är större än risken för fetma som drabbar innekatterna, risken pga fodret vi ger de osv osv osv osv.

Jag tror att pappans inverkan är liten och syns tydligt. Knäppa katter liksom hästar och hundar med lynnesfel bör man ta bort.

Men jag kan inte se att den risken är större än risken för fetma som drabbar innekatterna, risken pga fodret vi ger de osv osv osv osv.

Gör två fel ett rätt?
Vad har det att göra med att okastrerade katter springer runt ute?

Seriös avel - kanske inte. Men det är ju inte det ni börjar med att ta upp utan detta med att man inte bör avla på huskatten då den hamnar på gatan, och det redan finns så många. Det är DET jag anser är dåligt. Att man slänger fram det som arrgument.

Ang blodgrupper, sjukdommar, etc. Så är det inget jag ger mig in på att diskutera. Jag får fortfarande inte ihop varför avel på naturlig väg skulle vara för skadligt för att tillåta med tanke på att det är meningen att det ska gå till så och även att det ska finnas sjukdommar som hämmar "produktionen". Sen är det ok att informera, sålänge man inte går till överdrift. Sålänge också du kan ta att personen i fråga inte är intresserad av denna information just nu. Om man ser lite till personens situation så är det inte konstigt om man till en början inte vill höra om detta eller vill uttala sig utan mer eftertanke. Men det betyder inte att man i framtiden inte kommer att ha detta i åtanke, kanske ta upp mer fakta eller ta hänsyn.

Bara en tanke till er som är så inne på detta. Det är bra att ni finns men jag skulle önska att man kunde släppa efter lite och vara glad och prata om andras kattungelycka utan att alltid bara hålla sig till dessa diskussioner. För det sker väl i princip aldrig i en sån här tråd att man(som håller så hårt fast vid dessa principer) slutar disskutera detta, frågar hur det går, vad de ska heta eller liknande? Tråkigt att de aldrig får sån respons tycker jag.

Efter att jag sagt det jag ville säga lyckönskade jag henne, naturligtvis hade jag kunnat hållt en lite gladare ton från början men det är svårt när jag ser katterna utan hem varje dag.
Om det nu är så att hon vill ha kattungar så önskar jag att dem blir välskapta och att hon sätter in bilder på dem sedan.
Som du skriver så kanske hon tänker efter ifall hon någon gång i framtiden tänkte ta en till kull och någon av de som läser kanske ändrar åsikt.

Vi kan debattera detta i oändlighet.

Jag tror att pappans inverkan är liten och syns tydligt. Knäppa katter liksom hästar och hundar med lynnesfel bör man ta bort.

Så bara för att innekatter kan bli feta (för att deras ägare in kan utfodra dem korrekt) är det OK att avla på vilken skit som helst? Sund inställning...

Jag tror inte du hittar en enda på detta kattforum som anser att det är OK att göda sin katt så att den blir fet.

Du tror att pappans inverkan är liten och syns tydligt? Vad innebär det? Om inverkan är liten bör den väl inte synas nämnvärt?

Vem tar ansvar och avlivar knäppa katter som kanske inte har någon ägare eller ägare som inte bryr sig för att den ändå bara bor i stallet?

Jag tror inverkan är liten MEn blir katten knäpp märks det redan som unge.

Jag förutsätter att kattägaren tar ansvaret oavsettom den bor i stallet (vilket jag för övrigt tror är en bra miljö ofta).

Visas ofta upp feta katter här som får kommentare som "ååhh sån mysig mage!". Kanske inte av just dig men av andra.

Nej 2 fel ger inte 1 rätt men varför ska varannan tråd handla om hur dumma ni anser bondkattaveln vara?

Nej 2 fel ger inte 1 rätt men varför ska varannan tråd handla om hur dumma ni anser bondkattaveln vara?

Avla för guds skull, om ni anser det vara en rättighet men AVLA då. Det är allt jag säger. Skiter ni totalt i hälsan på avkoman anser jag det inte vara avel.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 288
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar