kattungar på G.. igen...

Sv: kattungar på G.. igen...

Jag tycker också det är ett problem med hemlösa katter, dock inte alla. Vi hade vildkatter ute på landet där jag bodde som var rejäla, muskulösa och i fin trim.

De åt möss, andra djur och snodde emellanåt lite mat från stallkatterna. Jag tror de var nöjda med sitt liv.

Jag tror inte att så många av de katter som föds upp i ett hem, oavsett ras, blir hemlösa katter. Däremot är det ett problem med de katter som föds i det vilda, i kolonier och de anser jag att man bör hålla efter =avliva.

Var de fina även när det var mitt i vintern?

Visst du, det finns jätte många katter på katthemmen som vill och behöver hem...
Men finns det inte minst lika många andra djur som behöver hem?
Tycker du samma sak om hundaveln? När det finns så många hundar på hundpensionat mm som längtar efter ett eget hem, men ändå "tar" hunduppfödarnas deras ev plats... ??
Många vill väl vara med sina djur från första stadiet.. eller?

Jätte kul btw Piruette med kissebäbisar :love: Ser fram emot bilder :D

Visst du, det finns jätte många katter på katthemmen som vill och behöver hem...
Men finns det inte minst lika många andra djur som behöver hem?
Tycker du samma sak om hundaveln? När det finns så många hundar på hundpensionat mm som längtar efter ett eget hem, men ändå "tar" hunduppfödarnas deras ev plats... ??
Många vill väl vara med sina djur från första stadiet.. eller?

Jätte kul btw Piruette med kissebäbisar :love: Ser fram emot bilder :D

De har ju tak över huvudet iaf och inte i närheten så många som katterna är. Sedan är det främst blandraser som sitter hemlösa på pensionat eller i djurhem också. En slump?

Sålänge det inte springer runt flera tusen hemlösa hundar så väntar jag med det. De flesta (i princip alla då folk reagerar på löspringande hundar) hemlösa brukar dessutom vara blandisar och de har tak över huvudet.
Kattungetiden är ändå en så kort del av kattens liv fast jag förstår att man kan tycka det är kul.

Sas det inte på katthem? har inte de katterna oxå tak över huvudet?
Om ni pratar om vildkatter så förstår jag inte argumentet, de brukar väl oftast vara så skygga att de dels är svåra att fånga in, och dels svåra att tämja, de vänjer sig väl vid människor men de är väl mer eller mindre skygga hela livet...

Och vad spelar det för roll egentligen om det är blandrasiga hundar eller renrasiga hundar som inte har ett hem? samma med katter, vad spelar det för roll om en renrasig katt har blivit född ute/bor på katthem än en blandras? Är de mindre värda??

Nej, det innebär inte att de är mindre värda men att de ÖVERPRODUCERAS.

Vi har inte 100 000 hemlösa hundar i Sverige. Antalet hemlösa hundar är inte särskilt stort och det är inte ett stort problem än (det lär dock kunna bli om folk fortsätter producera valpar bara för att de vill ha EN valp efter sin tik).

De flesta hemlösa katter har inte tak över huvudet. Katthemmen, även om de kan tyckas vara många har inte råd att ta hand om dem alla.

klart att de överproduceras! det har jag ju ett exempel på jobbet.. där är det VÄLDIGT många katter.. vilda, "tyr" sig dock till en person.. Han som ger dem mat.. men det är typ en dement gubbe :eek:
Det jag menade med mina inlägg är att vildkatter kan man inte göra så mkt åt, annat än att fånga in dem och avliva dem.. (jag skulle iaf inte vilja ha en vildkatt)
Det är ju annat med avel, för då vet man ju i princip vad som händer med dem..

Det jag menade med mina inlägg är att vildkatter kan man inte göra så mkt åt, annat än att fånga in dem och avliva dem.. (jag skulle iaf inte vilja ha en vildkatt)
Det är ju annat med avel, för då vet man ju i princip vad som händer med dem..

Det finns många som lyckas tämja förvildade katter.

ja det är klart! Men det är många som förblir skygga, hur mkt man än tämjer dem..

ja det är klart! Men det är många som förblir skygga, hur mkt man än tämjer dem..

Vissa vildkatter i kolonier har lyckats bli infångade i kattfällor, vissa av dem är riktigt gosiga efter bara någon dag. Flera katter från Husby-kolonin här i Stockholm är riktigt gosiga och det är en vild koloni.

Nästan alla katter som tämjs blir dessutom fästa och trygga med sin familj, dess nära släkt och vänner men främmande kan de däremot vara skygga för men jag ser inte vad som skulle vara hemskt med att bekanta inte kan klappa dem.

okej, jag hade väl fel då.. :p Men jag förstår ändå inte riktigt påhoppet på TS... kan man inte glädjas med henne då att hon ska ha kattungar??...

Kan skriva om några från vildkolonin som Katthemmet lyckats fånga:

SHIRAZ är en mörk sköldpaddstjej, född ca 2002. Hon är en av katterna som fångats in i samband med Husbyprojektet. Dessutom är hon ett riktigt litet gosetroll som spinner och trampar hejvilt! Shiraz är bara hur söt, kelig och go som helst - en underbar liten fröken.

BANFF kommer även han från Husby där ett stort antal hemlösa, utelevande katter fångats in. Banff är en gullig, bruntigrerad kille med vitt, född ca 2004. Jättesnäll, pratsam och mysig.

HECTOR är ytterligare en av kattena infångade i Husby i samband med projektet att minska det stora antalet hemlösa och förvildade katter där. Hector var från början en riktigt skygg och försiktig katt som fräste när man kom för nära, men han har snabbt blommat upp till en riktigt mysig kille. Han njuter av att bli klappad på magen och tycker särskilt om att gosa på morgonen.

FLEA är infångad i Husby i samband med projektet att minska det stora antalet hemlösa och förvildade katter där. En go, gullig och charmig kisse! Att bli kliad på huvudet är något han gillar skarpt och när man kommer in till honom lägger han sig gärna och gos-rullar på golvet, vilket gör det ganska svårt att fånga honom på bild...

CHAMONIX är infångad i Husby i samband med projektet att minska det stora antalet hemlösa och förvildade katter där. Chamonix är en rädd missa, men hon är snäll och klappbar om man är mjuk och lugn.

MATS är infångad i Husby i samband med projektet att minska det stora antalet hemlösa och förvildade katter där.
I början tyckte han att människor var lite läskiga, men trots det försökte han aldrig rivas eller bitas, inte ens om man lyfte upp honom. Den senaste tiden har han gjort väldigt stora framsteg. Han brukar ligga ganska mycket under sängen, men numera kommer han fram självmant och hoppar upp i sängen eller i soffan för att bli gosad. Han spinner och går på, och han älskar att bli kliad runt huvudet.
På morgonen brukar han alltid ligga i sitt favorithörn av soffan och sova, totalt avslappnad. Ibland helt på rygg med tassarna i luften. Med mycket kärlek kan han säkert bli en riktigt trygg och kelig katt, sitt sura yttre till trots.

Vill bara visa att det finns hopp för flera, när dessa berättelser skrevs hade de flesta knappt varit i sin nya miljö någon vecka ens. :) Tänk vad tryggare de måste vara om en månad och om ett halvår. .)

Sedan vill jag inte hoppa på TS och jag har önksat henne lycka till med hennes kisseungar men jag hoppas att någon som läser här och älskar katter tar en katt från katthemmen istället för att producera flera.

Vilka solskenshistorier :love:
visst förstår jag att man vill att folk ska ta en katt därifrån :)
Men det är som sagt, en del vill ha sin katt från första början.. Men det är väl långt ifrån alla ...
:):):)

Nej, visst är kattungar söta. Jag väntar själv på kattungar om ett par veckor från min ragdollhona. :love:

Man kan ju diskutera huskattavel till döden, men mina bästa tips till trådskaparen är:

1) Visa många söta bilder på dem på forumet :D
2) Avmaska dem (eller lämna in träckprov till SVA för att kolla efter mask)
3) Se till att de får sina två grundvaccinationssprutor, exempelvis den första vid 8-9 veckor och den andra vid 11-12 veckor. Låt dem helst stanna hos mamma en vecka efter den sista vaccinationen så vaccinet hinner börja verka och ev biverkningar hunnit upptäckas
4) Veterinärbesiktiga alla kattungarna när de är 12 veckor gamla (eller senare) och lämna med besiktningsprotokollet och vaccinationsintygen till kattungeköparna.
5) Ta betalt för kattungarna så att det täcker dessa utgifter. :idea:

Sen så är det självklart önskvärt att testa föräldradjuren för ärftliga och smittsamma sjukdomar, men gör du sakerna i listan ovan så har man kommit en bra bit mot en mer seriös huskattavel!

Lycka till!!!

/Erica

Är det verkligen så? Av något märkligt skäl så är det just huskatter som är alldeles för många (ca 1 miljon i landet varav ungefär 10% är hemlösa), inte raskatter. Vissa raser börjar överproduceras (tex. perser) och då måste man givetvis reglera aveln efter det.
Det beror ju på oansvar hos människor som föder upp och köper katter. Att man är mer slarvig med huskatter/bondkatter har ju att göra med det låga priset man säljer dem för bla. Okunnigheten som följer osv. Det har att göra med MÄNNISKAN inte med katten.

Men hur lite man än vill erkänna det så är det skillnad på raskatter och huskatter i detta avseende för när det gäller raskatter sker en viss reglering. Får vi uppfödare inte våra katter sålda kan vi inte föda upp utan vi lägger av/byter ras. Huskatter har absolut ingen sådan reglering öht. De blir bara fler och fler.
Men det sker andra saker inom rasuppfödningen. Inte alla, men en del, avlar fram raser som inte bör alvas på. Raser där djuren får problem pga sin fysik - något som människan ändå försöker behålla hos rasen. Det gäller inte alla, precis som med huskatter. Inte alla är ansvarslösa. Och med tanke på hur man förstör de instinktiva beteendena, hämmar deras naturliga beteenden så kan jag tänka mig att om även raskatter skulle hamna ute så är det nog inte alls lika många som klarar sig ända fram till katthemmet i samma utsträckning som huskatterna. Men det är en egen spekulation och kanske inget vi behöver diskutera närmre. Jag kan ha fel.

Skulle raskattaveln upphöra skulle detta läge inte förändras, eller hur? Vi skulle inte heller få färre devon rex om alla perseruppfödare slutade föda upp perser. Aveln olika raser emellan är frikopplade från varandra
Kanske, kanske inte. Kanske skulle man lättare kunna höja statusen på huskatten om det inte fanns andra som konkurerade på det sättet. Det skulle ju helt klart bli mindre katter. Ska man sluta avla på en ska man väl inte fortsätta avla på en annan? Det är överskott på katter. Ras eller härstamning är ovesentligt, alla katter ska ha samma status. Det som förspråkar attjust raskattsaveln bör ses över är väl andra problem, problem som ses hos raskatter. Men jag anser att det är en ohållbar lösning. Mer vett och kunskap hos människan och högre status åt alla katter är vad jag tror på. Och de som behandlar sina djur därefter ska inte dömmas av varken dig eller någon annan. Oavsätt vilken ras de handhar! Jag tycker att det är sjukt som ni håller på.

Så säger ni nu att om vi som har raskatter skulle strunta i dem och istället ta hand om alla hemlösa katter så skulle allt vra frid och fröjd. Det tror jag inte. Huskattproduktionen skulle likt förbannat inte avta (kanske tom. öka eftersom det då inte finns något skäl att minska på aveln eftersom inte lika många går hemlösa) och många av oss kan pga. allergi inte heller ersätta våran ras med huskatter.
Som sagt, där är vi eniga. Det handlar inte om att sluta låta katter föda. Det är som att sluta äta kött i hopp om att man ska sluta producera köttprodukter i landet. Lär istället omgivningen hur man ska hantera djuren. Försök få Sverige att jobba med bestämmelser kring ägande av katter och jobba för att ge djuret en bättre status. Det enda du gör genom att dömma och kasta skit på de som ändå tar sitt ansvar är att du får folk att sluta lyssna. Och DET är verkligen tråkigt för du har sanneligen mycket givande kunskap att dela med dig av.

Det enda du gör genom att dömma och kasta skit på de som ändå tar sitt ansvar är att du får folk att sluta lyssna. Och DET är verkligen tråkigt för du har sanneligen mycket givande kunskap att dela med dig av.

Vart kastar jag skit? Jag informerar, men folk struntar ju fullständigt i vad jag säger. Om jag påpekar vikten av att blodgruppera avfärdas det. Om jag påpekar vikten av att HCM-testa avfärdas det. Påpekar jag vikten av att känna föräldradjuren (det är sällan den snälla, trevliga och sociala sällskapskatten som blir häradsbetäckare i ett område om det i samma område finns en mer aggressiv, självständig och testosteronstinn hane i samma område) avfärdas det.

Jag informerar mig blå, men möts hela tiden av arrogans. Folk vill tro att huskatter blir friska bara för att de är huskatter.

Den här tråden gav jag mig in i, inte för att kasta skit på TS utan för att informera om blodgruppering.

Jag är inte på något sätt emot seriös huskattuppfödning eller huskatter, men jag känner i dagsläget inte till någon som ägnar sig åt vad jag skulle kalla seriös huskattavel.

Jag är inte heller för avel på defekta raser som tex. scottis folk, munchkin, perser (den platta persern s a s) eller manx.

Men om nu även vildkatter blir snälla och gulliga kan det ju inte vara så farligt med att ha en anonym pappa??

Där faller ju hela "vi avlar på temperament"grejen.

Temperament är inte bara "snällhet och gullighet". Det handlar om tex. aktivitetsnivå och socialitet.

Så nej, det argumentet faller inte alls. Faller argumentet att det är bra att HCM-testa för att inte alla huskatter har HCM? Nej, det gör det.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 288
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar