kattungar på G.. igen...

Sv: kattungar på G.. igen...

Ursäkta mig men vad förbannad jag blir!
Läs mitt inlägg en gång till. Vart säger jag att ni är sjuka konstiga individer? Jag har själv haft huskatt. Jag stödjer katthemmen på alla sätt jag kan, 3 av mina bästa vänner har huskatter. Lägg ner för fan!

Jag skrev inte heller någonting om katthemskatter. Producera huskatter bäst ni vill men jag undrade bara i all välmening om hon vet vad katten bär på, HCM, PKD, Fiv, Felv? Vet hon vad som finns bakom katterna?
Vet hon vad katten har för blodgrupp, och vad fadern har för blodgrupp? Vet hon vad som händer om hon inte har koll på blodgrupperna?
Eller hon kanske delar dem för säkerhets skull iofs, vilket jag anser att man måste om man inte har koll på katternas blodgrupp.

Jag citerar mig själv:
För det första, grattis till tillökningen.

Som sagt vill jag inte missunna dig dina kattungar..

Lycka till med bebisarna, hoppas på bilder!

Bli förbannad, jag står ändå för vad jag tycker.

Varför förutsätta att hon inget kan och att du måste lära henne allt?

Hur stort problem är det egentligen med blodgrupper? De flesta bondkatter föds utan den kontrollen och ändå går det bra.

Sluta förutsätt att alla andra är idioter och att ditt sätt
är det enda rätta.

Men shit, ni är glädjedödare av stora mått.

Heulwen, vad är den otroliga skillnaden mellan att välja en bondkatt till pappa eller att honan blir på smällen själv ute?
De flesta av oss köper katter utifrån så risken för inavel känns liten.

Och nej, jag ville inte ha nån katthemskatt. Jag föll för individen, hon eller ingen. Sen fick jag syrran på köpet.

Om man väljer pappa till katterna tar man åtminstone någon med bra temperament hoppas jag, om en katt springer ute kan den ha blivit parad med en aggressiv eller osocial katt och det kanske går vidare till ungarna vilket är onödigt.
Jag är för huskattavel men då tycker jag man ska testa på samma sätt som raskattuppfödarna gör.

Du besökte aldrig ett katthem så vitt jag vet så att du aldrig föll för någon individ där är inte så konstigt kanske. Vet inte hur många kattkullar du kollade på utöver det heller.

Bli förbannad, jag står ändå för vad jag tycker.

Varför förutsätta att hon inget kan och att du måste lära henne allt?

Hur stort problem är det egentligen med blodgrupper? De flesta bondkatter föds utan den kontrollen och ändå går det bra.

Sluta förutsätt att alla andra är idioter och att ditt sätt
är det enda rätta.

Eftersom väldigt få huskatter blodgrupperas är det ju svårt att säga hur stor problematiken är, men i studier där man kollat huskatter (i USA och England) hamnar siffrorna uppåt 10% B-katter så säg att 5% av kullarna som föds löper risk för NE (eftersom sannolikheten att en B-hona parar sig med en B-hane sådär på måfå är rätt så liten). 5% av kullarna som kan dö en helt onödig död.

Jag känner till många huskattkullar där kattungar har dött "av inget skäl alls" så nej, det går inte alltid bra och det ska man inte förutsätta bara för att det handlar om huskatter.

Blodgruppering är en billig livförsäkring.

Jag är ingen direkt kattfantast alls så att jag överhuvudtaget skaffade en katt var för att just denna individen fanns och stal mitt hjärta totalt.

Av nyfikenhet, hur pass mycket anser du att pappan präglar kattungarna? Jämfört med mamman och omgivningen.

I mina katters kull var de 7 st, alla egna individer som förutom att de var vana vid människor inte var särskilt lika varandra. Så att en elak pappa skulle slå igenom så hårt kan jag inte riktigt se?

Mina katter har en enormt snäll, social mamma som lärde sina bebisar att människor är bra.

Jag har ingen aning om hur pass mycket det slår igenom. Men när det gäller hundar och hästar så föredrar man definitivt föräldradjur med bra temperament, är de kanske annorlunda än katter där?

Tog hand om en kattmamma som födde 6 ungar hos oss, hon var en väldigt cool tjej och 5 ungar tog efter henne. Den sjätte blev en spattig skyggis, kan berott på pappan vad vet jag.

Det finns en engelsk studie (tror den är engelsk) som visat att hanen står för 80% av temperamentet hos kattungarna, trots att han inte ger någon miljöpåverkan.

Jag tvivlar dock på att siffran är så hög, men anser helt klart att det liksom med alla annan genetik är rimligt att tro att han iaf står för 50% av arvet. Hur stor del miljön spelar roll är lönlöst att diskutera eftersom ingen vet det (men jag tror att mamman spelar störst roll, vilket dock inte ursäktar avel på hanar med uselt temperament).

tror man räknar på att mellan 30-40% av temperamentet bestäms av arvet

Jag får väl säga vad jag tycker utan att gång på gång bli påhoppad av dig?
Jag förutsätter inte att alla är idioter. Jag FRÅGADE om hon hade gjort dessa tester. Avel är inget man bara "gör" helt utan eftertanke oavsett djurart.

För mig är det inte bara att djuret är snäll och söt som räknas, djurets hälsostatus sätter jag alltid i första rummet oavsett om det jag tar ett föl eller en kull kattungar. Eftersom att man i väldigt få fall har full koll på vad som finns bakom huskatter anser jag att man i så fall borde vara extra nogrann med testandet av dessa innan en ev. avel bedrivs. Men det är jag det, jag gillar friska djur.

Hur stort problem är det egentligen med blodgrupper? De flesta bondkatter föds utan den kontrollen och ändå går det bra
Det märks antagligen inte hos de flesta huskattskullar som föds under dessa förhållanden. De dör.
Även jag känner till många fall där huskattskullar "bara dött". Även fall där katternas svansar trillat av, också en följd av detta.

Senast ändrad:

Jag hoppar inte på dig men jag ifrågasätter dig precis som du ifrågasätter oss huskattägare konstant.

Inser du inte själv att dina inlägg mer liknar predikningar?

Och av de 30-40% skulle då pappan stå av max 50%, dvs 15-20%.
Låter för mig rimligare, troligen de procenten som skiljer mina katter åt i temprament.

grattis till de små men jag håller me de andra..
Är katterna testade för bla HCM?
och det finns ju hur många huskatter som helst redan
Nåja hoppas du har hem åt de små, och kastrera honan sedan

generellt skulle man kanske kunna säga så, jag är dålig på det här med genetik, men det är ju skillnad på vad som ärvs i rena gener och vad som visar sig fenotypiskt, men det blir ju en genomgående försämring i hela kullen. Temperament är det personlighetsdrag man hittat starkast nedärvning på, det är ju bara att titta på häst och hundaveln hur raserna skiljer sig åt.

Jag förstår hur Reykur menar, det är trist att så många som har ett hondjur (oavsätt djurslag) anser det som självklart att man måste "avla" på henne utan att se den stora bilden, jag har läst mycket på både katt/rått/häst och hund forum och det är samma problematik överallt raskatt mot huskatt, zoorått mot uppfödarrått, prestationsavel mot konstig korsningsavel, blandras mot renras. De som förespråkar "renrasavel" tycker väl snarare väldigt mycket om djurslaget och ser hur många av blandraserna som far illa för att det finns ett överskott av dem, samtidigt som det finns ett underskott av renras. Jag är emot avel på huskatter så länge som det finns ett sådant överskott av dem, dock längtar jag tills jag flyttar bort från lägenhet och kan skaffa huskatt igen

Va roligt med bebisar. :) Tråkigt bara att man aldrig kan få positiv respons på sånt här på buke. Vi vet att det finns katter som behöver hem. Men man har rätt att ta ungar ändå. Jag har rätt att föda barn trots att många barn går föräldralösa. Sålänge man tar SITT ansvar ska ingen komma och dömma.
Jag tycker att det SÅ tråkigt.

Det är lika illa då att skaffa sig en raskatt, eller att avla på dem, som att göra det med sin lilla bondkatt hemma. Ffa när det gäller såna raser som man inte bör avla på.

Jag tycker att du ska vara glad åt dina bebisar och åt den erfarenhet det blir för dig. Vem vet om några år kanske du väljer att hämta misse från katthem en annan gång. Hoppas att det blir en frisk och välmående kull. Jag har själv precis fått två små bebisar. :bow:

Det är lika illa då att skaffa sig en raskatt, eller att avla på dem, som att göra det med sin lilla bondkatt hemma. Ffa när det gäller såna raser som man inte bör avla på.

Är det verkligen så? Av något märkligt skäl så är det just huskatter som är alldeles för många (ca 1 miljon i landet varav ungefär 10% är hemlösa), inte raskatter. Vissa raser börjar överproduceras (tex. perser) och då måste man givetvis reglera aveln efter det.

Men hur lite man än vill erkänna det så är det skillnad på raskatter och huskatter i detta avseende för när det gäller raskatter sker en viss reglering. Får vi uppfödare inte våra katter sålda kan vi inte föda upp utan vi lägger av/byter ras. Huskatter har absolut ingen sådan reglering öht. De blir bara fler och fler.

Skulle raskattaveln upphöra skulle detta läge inte förändras, eller hur? Vi skulle inte heller få färre devon rex om alla perseruppfödare slutade föda upp perser. Aveln olika raser emellan är frikopplade från varandra.

Så säger ni nu att om vi som har raskatter skulle strunta i dem och istället ta hand om alla hemlösa katter så skulle allt vra frid och fröjd. Det tror jag inte. Huskattproduktionen skulle likt förbannat inte avta (kanske tom. öka eftersom det då inte finns något skäl att minska på aveln eftersom inte lika många går hemlösa) och många av oss kan pga. allergi inte heller ersätta våran ras med huskatter.

Jag ifrågasätter inte huskattsägare, jag ifrågasätter avel på dessa och varför har jag redan talat om.

Som jag sa, skedde huskattsavel på samma premisser som raskattsavel hade det varit en helt annan sak.

TS, än en gång grattis till bebisarna. Hoppas du inte tror att jag missunnar dig ungarna eller tycker att du är en dålig människa. Så är det inte, även om Pontevecchio gärna vill ha det så.

Hur tror du våra kom till? Jag är jävligt glad att min kompis avlade fram mina katter.

nej jag tror inte att du tycker hon är en dålig människa, däremot anser du dig bättre informerad och ha rätt att predika dina sanningar.

Jag tycker också det är ett problem med hemlösa katter, dock inte alla. Vi hade vildkatter ute på landet där jag bodde som var rejäla, muskulösa och i fin trim.

De åt möss, andra djur och snodde emellanåt lite mat från stallkatterna. Jag tror de var nöjda med sitt liv.

Jag tror inte att så många av de katter som föds upp i ett hem, oavsett ras, blir hemlösa katter. Däremot är det ett problem med de katter som föds i det vilda, i kolonier och de anser jag att man bör hålla efter =avliva.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar