Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Älva är duktig på att kräva gos. Det blir lite jobbigt när hon kommer och ska gosa med mig i soffan men sätter sig i fotändan, utom räckhåll när jag ligger ner, och jamar uppfordrande att jag skall klappa på henne. Om jag då inte sätter mig upp och klappar henne så blir hon ledsen och mitt hjärta brister, men om jag sätter mig upp så blir det så obekvämt för mig... Ja, ja, ni kan ju gissa vem som får sin vilja igenom.

Vi planerar att köpa valp och jag är väldigt spänd på hur det ska gå med katterna. Alla tre är förvisso uppväxta med Ruben och vi kommer köpa en liten hund av samma typ.

Prada är jag inte så bekymrad över. Hon är snäll, klok och orädd. Inte så glad i förändringar men brukar vänja sig och acceptera saker snabbt. Väldigt mån om alla och kommer förhoppningsvis ta valpen till sig när hon märker att den ska stanna.

Kantarell är uppväxt med massa hundar, dock är han en riktig fegis och blir antagligen livrädd i början 😅
Men när han märker att valpen inte äter upp de andra tror jag han kommer tycka det är trevligt. Han tycker om alla och var väldigt förtjust i Ruben. Troligtvis för att Ruben inte slog honom i huvudet när han strök sig mot honom till skillnad från tjejerna som inte är så mycket för närhet 🙄
Kantarell är ju dumsnäll, allt är bra, allt är trevligt, hakuna matata, aldrig sett honom arg eller irriterad.

Paisley är den jag är mest tveksam till. Hon är dels feg men också så jäkla egensinnig, blir värre ju äldre hon blir. En riktig åsiktsmaskin och har blivit en enmanskatt. Jag duger lite halvt ibland, husse däremot ❤️
Hon intensivhatade Kantarell i början, det gick ju dock över snabbt och nu är han festlig så länge allt sker på Paisleys villkor. Hon är inte så hakuna matata och blir både arg och irriterad för att i nästa sekund vara jätteglad. Är som en typisk tonårstjej i sitt humör 😅
Blir väldigt intressant hur hon kommer reagera.

Beställt denna bara för att den är så lik Kantarell i sitt uttryck 😻
farp,small,wall_texture,product,750x1000.webp

Upptäckte idag att dom klippt Elsas klor på kliniken…. Är det ngn ”rutinåtgärd” vid sövning/sedering? Det var inget dom varken frågade om i förväg eller informerade om i efterhand 🤷🏻‍♀️ 🤔
Hon är ju utekatt och behöver sina klor liksom.

Hur lång tid tar det innan dom växer ut/blir vassa igen?

Upptäckte idag att dom klippt Elsas klor på kliniken…. Är det ngn ”rutinåtgärd” vid sövning/sedering? Det var inget dom varken frågade om i förväg eller informerade om i efterhand 🤷🏻‍♀️ 🤔
Hon är ju utekatt och behöver sina klor liksom.

Hur lång tid tar det innan dom växer ut/blir vassa igen?

Det går fort... jag putsar Isis klor trots att hon är utekatt (jag gör det när hon fastnar i min tröja).

Däremot hade jag verkligen ifrågasatt varför de gjorde det när du inte bett om det.

Det går fort... jag putsar Isis klor trots att hon är utekatt (jag gör det när hon fastnar i min tröja).

Däremot hade jag verkligen ifrågasatt varför de gjorde det när du inte bett om det.
Ja det tänkte jag nog göra. Hon var inte så lätt att undersöka (rädd och hade ont) men hon kan ju inte riva ngn när hon är sövd så det kan knappast ha varit anledningen 🤷🏻‍♀️

Ja det tänkte jag nog göra. Hon var inte så lätt att undersöka (rädd och hade ont) men hon kan ju inte riva ngn när hon är sövd så det kan knappast ha varit anledningen 🤷🏻‍♀️
Kan ha varit en säkerhetsåtgärd inför uppvaket med tanke på hennes temperament eller om de trodde att hon kanske skulle behöva vara kvar?

Där jag jobbade förut kunde man fylla i om man önskade kloklipp vid narkos/lugnande. Det är många fler som kryssar ja än nej.
Men brukar oftast inte klippa klor på utekatter så länge den inte är utåtagerande (dvs risk att skada personal) eller om den har problem med klorna/behöver bandage.

Oavsett växer de snabbt ut igen.

Prada och Paisley är katter med integritet, ligger det en katt någonstans lägger de sig på behörigt avstånd, oavsett vem det är.
Kantarell är inte sån 😁
Han vill gärna ligga bredvid, äta samtidigt, leka med samma leksak osv.
Fungerar aldrig 😔
Om inte Prada sover, då kan man passa på att lägga sig nära, tills hon vaknar och drar 😅
IMG_20220907_121100.webp

Prada och Paisley är katter med integritet, ligger det en katt någonstans lägger de sig på behörigt avstånd, oavsett vem det är.
Kantarell är inte sån 😁
Han vill gärna ligga bredvid, äta samtidigt, leka med samma leksak osv.
Fungerar aldrig 😔
Om inte Prada sover, då kan man passa på att lägga sig nära, tills hon vaknar och drar 😅
Visa bifogad fil 99620
Älskar verkligen att han heter Kantarell 🥰

Fick sms med resultatet av blodprovet häromdagen, njurvärdet såg bättre ut! :banana: Förra året hade hon 211 och nu hade hon 151 :up: och så hade hon gått ned i vikt, så allt verkar ju bättre 🤩🥰

Ska byta till ett nytt njurfoder som hon kan få mera av men har en öppnad nästan hel påse av hennes "gamla" mat kvar som jag funderar på hur jag ska göra med 🤔 med tanke på hur lite hon får äta av den så kommer det ta en halv evighet innan hon äter upp allt 😬

Det har blåst konstant i två dagar, och nu regnar det också. När jag skulle passa på att ta en kort kort promenad i regnet (älskar regn 😍) så visade Juno att hon ville ut. När jag var klar med min promenad så tänkte jag visa henne att hon inte alls ville ut, så jag gick till lådan där jag har deras selar... och vem kommer travandes om inte ÄLVA? 🥺 Stackars Juno blev snabbt nedprioriterad eftersom Älva inte brukar vilja gå ut, men nu stannade duktigt vid dörren och väntade på att jag skulle fästa selen... Så Älva fick komma ut på en promenad i regnet. Hon diggade det.
När Älva ville in efter en kort stund så fick Juno äntligen chansen. Täckhåren på ryggen funkar mycket bra mot regn, men Juno blev lite upprörd när hennes tassludd var genomdränkt. Det blev inte en jättelång utevistelse för henne heller.

IMG_20220908_213240.webp

(Det syns inte att det regnar, men det gjorde det. Pälsen stöter bort den ganska bra.)

Jag blir galen på det här med kattmat.

Den vuxne katten är allergisk mot fisk (får utslag och klåda). Har köpt en variant av Bozita som funkat i över ett år. Men plötsligt kommer utslagen igen... och ja, nu är det 2,5% fiskmjöl i. Köpte ett 'allergifoder' med som var monoprotein vaktel. Men innehöll fiskolja. Gah. Har nu hittat ett superdyrt foder utan fisk, och en variant av Mjau. Hade velat ha nåt mitt emellan kanske.

Kattungen VÄGRAR kattungemat så den får äta vad den vuxne äter.

Gav bort över 5kg kattmat igår :arghh:

Jag blir galen på det här med kattmat.

Den vuxne katten är allergisk mot fisk (får utslag och klåda). Har köpt en variant av Bozita som funkat i över ett år. Men plötsligt kommer utslagen igen... och ja, nu är det 2,5% fiskmjöl i. Köpte ett 'allergifoder' med som var monoprotein vaktel. Men innehöll fiskolja. Gah. Har nu hittat ett superdyrt foder utan fisk, och en variant av Mjau. Hade velat ha nåt mitt emellan kanske.

Kattungen VÄGRAR kattungemat så den får äta vad den vuxne äter.

Gav bort över 5kg kattmat igår :arghh:
Jag hade samma problem själv med en katt för många år sedan och är fortfarande väldigt tveksam till fisk i kattmat, det är snudd på hopplöst att hitta kattmat utan fisk. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
994
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 005
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka