Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visade sambon bullen bär jag kom hem, han är den utvalda som får klappa.
Han blev smått äcklad och konstaterade att den har hon absolut inte haft innan. Det känns som en pungkula i konsistensen.

Nu är jag lite orolig, tänk om det är någon aggressiv tumör hon har fått 😭

Jag som smygläser tråden tänker bråck, om bulan nu är i närheten av området där hon kastrerades?

Snacka om att se nöjd ut! :love:

Jätte nöjd. Hon kunde dessutom komma upp på bokhyllan och vidare till ett hörnskåp.

IMG_20220405_103910.webp

Vi kom dock på att det gick inte att använda det gamla bordet som liggplats. Blev fult och jätte krångligt att sätta dit. Så en gammal träskiva kom till användning.

Nu är Jon äntligen hemma igen och han tror att han vill ha en ny matte, men vänta bara tills jag ska ge honom ögonsalva ikväll. Då lär det bli LS. :nailbiting:

Han har ingen TR (tack för det), men tanden jag sett var väldigt liten och tydligen på väg att ramla ut själv, så de tog bort den.

Nu ska han ha munvatten mot inflammationen i tandköttet och salva för ögat och jag kommer nog få leta efter en ny katt, för han kommer att lägga ut en annons på Blocket misstänker jag. :cautious:

Alla värden såg bra ut på blodprovet och jag blev rekommenderad olja eller lite fetare foder för att få ordning på pälsen.

Nu stryker Jon omkring i lägenheten och är väldigt låg och orolig. Förhoppningsvis blir han mer sig själv under veckan, min lilla plutt. :heart

Har tänkt på tråden med smeknamn på djuren som fanns ett tag sedan och tänkte redan då att jag kunde knappast ha kommit ihåg allt jag brukar kalla Alice. Och mycket riktigt så sa jag automatiskt ett när hon klagade efter middag - jag brukar då kalla henne en klagogris :idea::D

Eller så säger jag att det är eländes elände :p

Hemma från veterinären.
Det vara bara fett 😅
Bukhinnan är hel och allt såg väldigt bra ut. Fett har lött fast vid stygnen under läkningen, dragit ihop sig och blivit hårt.
Så länge hon är obesvärad och den inte växer får det vara.
Fatty Batty ❤️

Nu är vi hemkomna från vet. Han hade inga kristaller i urinen, ingen infektion. Däremot kunde de se något förhöjda blodplättar. Så nu ska han få onsior i 6 dagar.

Annars är han frisk som en nötkärna. De tyckte dock han kunde gå ner lite då han visade stadiga 5,5 kg på vågen :angel:

Och ja han är fortfarande lika rädd. Var tvungen att fråga veterinären om han andades.

Hemma från veterinären.
Det vara bara fett 😅
Bukhinnan är hel och allt såg väldigt bra ut. Fett har lött fast vid stygnen under läkningen, dragit ihop sig och blivit hårt.
Så länge hon är obesvärad och den inte växer får det vara.
Fatty Batty ❤️
Så skönt att det inte var värre än så! De älskar att ge oss hjärtattacker tror jag bestämt. :cautious:

Så, den fasade ögonsköljen + ögonsalvan gjordes igår kväll för första gången och jag blev så paff över hur Jon skötte sig att jag råkade klämma i för mycket salva. Han gjorde ingenting utan bara lät mig skölja ur ögat och sen droppa i salvan. Inte en tass lyftes, ingenting. :confused: Jag blev så lättad att jag nästan började gråta. Det är verkligen jobbigt när man har ett djur som verkligen inte vill när man måste utsätta dem för jobbiga behandlingar och jag hade helt uppenbart spänt mig mer än jag trott.

I morse behandlades ögat igen utan problem och han fick kokt kyckling som belöning. Skulle ha sköljt ur munnen också, men jag var för korkad och kunde inte öppna munsköljflaskan... :meh: Tycker veterinären ska sluta smuggla in IQ-test i utformningen av korkar och dylikt. Jättebra att det är barnsäkert, men måste det vara idiotsäkert också? MVH/En Idiot

Lyckades öppna flaskan till slut, så sköljde munnen när han fick dagens andra måltiden istället. INTE populärt, hälsar Jon. Det är ju inte förvånande eftersom han har ont där de plockade bort ena tanden. Vi får kämpa på så gott det går och han var inte omöjlig trots allt. :)

Här kommer jag igen och bara skriver när det är nåt dåligt… :(

Vi har akuttid till veterinär senare idag, misstänker att Sessan har tappat synen ❤️ Imorse la vi ihop pusselbitarna en och en och insåg att helskotta, hon ser nog inte :( Förstorade pupiller, går in i saker, stryker längs väggarna, hittar inte till matskålen, snubblar lätt, går runt och jamar ängsligt trots att man är där. Fan det låter verkligen inte bra när jag skriver ihop det såhär men det var först idag som vi såg allt :cry:

Ringde vanliga veterinären först, de hade inga tider idag men ville att hon skulle undersökas idag så jag hittade en annan veterinär som jag tycker känns bra. Vet inte riktigt vad jag ska tänka inför besöket, det har varit så himla mycket med Sessan det senaste året. Urinvägsinfektion, levercystor, lite olika värden i överkant, tandsten och TR med lite komplikationer och nu detta :( Hon är 16 år och nån gång måste man ju sätta stopp. Ska försöka att inte tänka för mycket innan vi är där.

Efter en lång lång kväll är det bestämt att Sessan får sova kvar på Ultuna. Blodtrycket är skyhögt men man vet inte varför än. Prio försöka få ner det med hjälp av medicinering. Vi får se hur läget är imorgon och vilka alternativ som finns. Jag tog själv upp alternativet att ta bort henne vilket känns jättehemskt såklart men veterinären höll med om att det är ett rimligt alternativ med tanke på hennes ålder, historik mm. Jag vill inte att vi ska sätta stopp för sent, eller vad man ska säga 💔

Det är tur att han bara har lärt sig sitt namn och "mat" än, annars hade jag nog fått sova med ett öga öppet. :nailbiting: Både jag och Jon har varit helt slut efter tisdagens äventyr, men jag tror min hjärna tog skidsemester helt igår. Glömde bort att äta också, så att kalla honom "voffisen" var milt ändå. :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
546
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10