Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jon var väldigt upprörd med mig för några dagar sen då jag hade mage att göra rent öronen på honom! :nailbiting: Han har överproduktion av öronvax så det måste hållas efter för att undvika problem. Det är tur att han är himla snäll och bara piper lite ynkligt när han tycker jag har masserat öronen för länge.

I övrigt har jag mest ägnat mig åt att ha ångest och inte kunna sova inför veterinärbesöket nästa vecka. Avskyr tanken på att lämna in honom, men jag vet att det är bra att få gjort. Kom även på att jag faktiskt inte har avmaskat honom på ett tag, så det ska vi göra när han varit hos tandläkaren också. Kan ju vara därför hans päls är så tråkig. Trodde den blivit bättre, men så blev det torrare i luften och han ser ut som en tuss igen... :meh:

Jon har gillat att jag inte kunnat sova för det har inneburit mys med honom istället. :heart

Paisley har fällt rätt mycket senaste tiden, trappat av under veckan så idag fick hon ett bad 😁 Perfekt sätt att få bort det sista, läsare igenom när hon nästan torkat och sen är hon som ny men tjock, glänsande päls 🌟
IMG_20220403_155545.webp

Inte jätteglad 😅

@TisseTass
Maken har köpt klösbrädor man sätter upp på väggar. De finns uppsatta i lite olika rum. Väldigt fula men otroligt uppskattade av alla katter. Och så har vi det gigantiska klösträdet i källaren. De bokstavligt talat slåss om platserna där ibland. Vi ska även bygga ett eget klösträd när tiden finns. Maken hittade en naturligt fallen björk i skogen och tog med sig upp på tomten.

@TisseTass
Maken har köpt klösbrädor man sätter upp på väggar. De finns uppsatta i lite olika rum. Väldigt fula men otroligt uppskattade av alla katter. Och så har vi det gigantiska klösträdet i källaren. De bokstavligt talat slåss om platserna där ibland. Vi ska även bygga ett eget klösträd när tiden finns. Maken hittade en naturligt fallen björk i skogen och tog med sig upp på tomten.
Visa bifogad fil 88462

Här är björken. Vi ska bara slå våra kloka huvuden ihop hur vi ska lösa resten. Med sängplatser och så.
Tyvärr är inte klösträd/klösmöbler i regel så himla snygga och jag har alldeles för många. :rofl: Bor i en 1:a, visserligen stor, men jag har två stora klösträd (golv till tak), två som är 160 cm+, ett som är runt 150 cm, ett litet klösträd för kattungar och en fet klöspelare i hallen. Allt detta till EN katt. Detta är inte skryt utan jag har helt uppenbart problem och är alldeles för förtjust i att köpa klösmöbler åt katten. :nailbiting::rofl::rofl:

Åh, det där ser ut som det kommer bli en rolig klösmöbel åt kissarna. :love: Du får posta sen när ni har gjort i ordning det. :up:

Tyvärr är inte klösträd/klösmöbler i regel så himla snygga och jag har alldeles för många. :rofl: Bor i en 1:a, visserligen stor, men jag har två stora klösträd (golv till tak), två som är 160 cm+, ett som är runt 150 cm, ett litet klösträd för kattungar och en fet klöspelare i hallen. Allt detta till EN katt. Detta är inte skryt utan jag har helt uppenbart problem och är alldeles för förtjust i att köpa klösmöbler åt katten. :nailbiting::rofl::rofl:

Åh, det där ser ut som det kommer bli en rolig klösmöbel åt kissarna. :love: Du får posta sen när ni har gjort i ordning det. :up:

Hade jag haft bättre ekomoni hade hela huset varit fullt med klösträd :rofl:klösmöbler är roliga att köpa. Det är kul att se hur katterna blir när de får ett. Två av våra katter kände igen klösträdet vi köpte sist och blev väldigt glada över det. Vi hade ett likadant som i sålde då vi trodde det inte behövdes.

Det här ska stå i vardagsrummet vid fönstret har jag tänkt. Då kan de också ta sig vidare upp till två hyllor.

Hade jag haft bättre ekomoni hade hela huset varit fullt med klösträd :rofl:klösmöbler är roliga att köpa. Det är kul att se hur katterna blir när de får ett. Två av våra katter kände igen klösträdet vi köpte sist och blev väldigt glada över det. Vi hade ett likadant som i sålde då vi trodde det inte behövdes.

Det här ska stå i vardagsrummet vid fönstret har jag tänkt. Då kan de också ta sig vidare upp till två hyllor.
De är alldeles för roliga att köpa. :nailbiting: Håller med om att det är kul att se katterna njuta av sina klösmöbler - känns värt att köpa dem då.

Paisley har haft en liten svullnad vid stygnen efter kastreringen. Inga konstigheter, kan tydligen bli en liten vätskeansamling.
Igår när jag badade henne hade det blivit en svullnad stor som en pingisboll 😱
Hon är pigg och glad, äter och skiter som vanligt.
Väntar på att kliniken ska öppna så jag kan ringa.
Så märkligt att det blir så två månader efter kastreringen 😅

Fick en tid imorgon eftermiddag för röntgen, blir ev operation direkt om de anser att det behövs.
Jag är osäker på när hon fick det, hon är ju ingen social knäkatt och ganska luddig under magen.
Men tycker ändå jag borde märkt det om det funnits länge 😅
Känns så himla konstigt att det bara dykt upp.

Som vi gnuggat geniknölarna hela morgonen pga klösträdet. Men nu har vi nog en ide som ska funka.

Björken kommer stå på en stor tung träskiva i ena hörnet. De kommer få två sängar. Sängarna gör vi av ett gammalt bord och en gammal pall. Om vi har ork idag så blir det nån sittplats också, vi har nämligen covid också och är väl inte så jätte pigga. Ska köpa hem sånt där snöre man kan klä med också så de kan klösa och klättra. Trädet kommer också borras fast i väggen så det verkligen sitter ordentligt.

Det här är min dotters klösträd som hennes sambo gjort åt henne.
Trädet ser fortfarande lika fint ut idag, fast det var flera år sedan det gjordes.
(ber om ursäkt för suddig bild, tog bilden för några år sedan)

Bifogade filer

• IMG_20181205_175540.webp
    IMG_20181205_175540.webp
    71,7 KB · Visningar: 44
Visade sambon bullen bär jag kom hem, han är den utvalda som får klappa.
Han blev smått äcklad och konstaterade att den har hon absolut inte haft innan. Det känns som en pungkula i konsistensen.

Nu är jag lite orolig, tänk om det är någon aggressiv tumör hon har fått 😭

Det här är min dotters klösträd som hennes sambo gjort åt henne.
Trädet ser fortfarande lika fint ut idag, fast det var flera år sedan det gjordes.
(ber om ursäkt för suddig bild, tog bilden för några år sedan)
Snyggt gjort!
Vi har gjort det ovanligt krångligt. Kommer troligen ta ner och göra om men då göra det ute när vädret är bättre.

Visade sambon bullen bär jag kom hem, han är den utvalda som får klappa.
Han blev smått äcklad och konstaterade att den har hon absolut inte haft innan. Det känns som en pungkula i konsistensen.

Nu är jag lite orolig, tänk om det är någon aggressiv tumör hon har fått 😭
Jag och Jon håller tummar och tassar för att det är en fettknöl eller liknande. :heart

De har fått en sittplats i alla fall :rofl:
Visa bifogad fil 88496
Snacka om att se nöjd ut! :love:

Suck... Husdjur! Varför skaffar man dem bara för att de ska bli sjuka och så oroar man ihjäl sig istället. Idag såg jag att Jon hade var i vänstra ögat, så det blev att ringa djursjukhuset och be om att lägga till ytterligare en sak på listan av saker jag vill de kollar i morgon. :meh:

Har hållit koll på ögat och det varar, han kniper ihop det och är helt uppenbart irriterad i det. Min amatördiagnos är ögoninflammation och jag ser inte fram emot att behandla det. Alls. Jag är singel och det är väldigt svårt att skölja ur ögon och kleta i salva med bara ett par händer till förfogande. Har varit med om det många gånger förut (siamesen jag hade fick återkommande inflammationer i ögonen).

Jag absolut avskyr att bråka med djur för att man måste behandla och jag är livrädd att förstöra förtroendet han har för mig. Men han kan inte gå med ögoninflammation, så det måste göras. :(

Han må vara väldigt snäll när det gäller att klippa klor och när jag måste göra rent hans öron, men ögon är på en helt annan nivå. Ska mata honom med mjukost som belöning och gå och köpa mer gott som jag hoppas ska få honom att inte ge upp helt på matte. Lilla skruttkatt. :heart

Tyvärr inte riktigt haft ork (sjukskriven på halvtid sen november...) att vara aktiv här men har fortsatt följa tråden sporadiskt.

Men tänkte ändå vara så fräck att fråga om någon här har erfarenhet av diskbråck på katt? :(

Liten bråkade ovanligt mycket vid den dagliga öronrengöringen igår kväll, och krängde och ålade så vilt att nåt hände med hennes rygg. Superont och kan knappt gå. Misstanken är diskbråck och hon har nu opiater, nsaid och burvila och måste bli markant bättre närmsta dygnet för att veterinären ska vara nöjd. Och sen "får man ta det därifrån.."

Så nån med erfarenhet?

Tyvärr inte riktigt haft ork (sjukskriven på halvtid sen november...) att vara aktiv här men har fortsatt följa tråden sporadiskt.

Men tänkte ändå vara så fräck att fråga om någon här har erfarenhet av diskbråck på katt? :(

Liten bråkade ovanligt mycket vid den dagliga öronrengöringen igår kväll, och krängde och ålade så vilt att nåt hände med hennes rygg. Superont och kan knappt gå. Misstanken är diskbråck och hon har nu opiater, nsaid och burvila och måste bli markant bättre närmsta dygnet för att veterinären ska vara nöjd. Och sen "får man ta det därifrån.."

Så nån med erfarenhet?
Har tyvärr inte erfarenhet av diskbråck på katt, men hade en liten katt-tös med en gravt missbildad ryggrad. Detta är inte alls samma sak som diskbråck dock, utan yttrar sig annorlunda och med annan prognos (inte bra i regel).

Googlade lite på det och hittade en gammal tråd från buke: Diskbråck katt

Tyvärr fick användaren heller inga svar och det står inte hur det gick med katten.

Av vad jag annars kunnat hitta så ser det inte lovande ut. :(

Styrkekramar på er! :heart

Har tyvärr inte erfarenhet av diskbråck på katt, men hade en liten katt-tös med en gravt missbildad ryggrad. Detta är inte alls samma sak som diskbråck dock, utan yttrar sig annorlunda och med annan prognos (inte bra i regel).

Googlade lite på det och hittade en gammal tråd från buke: Diskbråck katt

Tyvärr fick användaren heller inga svar och det står inte hur det gick med katten.

Av vad jag annars kunnat hitta så ser det inte lovande ut. :(

Styrkekramar på er! :heart

Nej jag hittar inte så mycket när man googlar. Det står mest om hund..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
546
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10