Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Knappt jag törs skriva något, innan det är spikat...

Men S*Alegni's Europé (Ni vet väl att Europén blev vald till Sveriges NATIONALKATTRAS vid SVERAKs årsmöte i år), kommer lite försiktigt att smyga igång igen.

Framåt maj, är det tänkt att en svartsköldpadda från ett av Sveriges äldsta och världsutspridda europékatterier, kommer hem till mig, som är betalning för en parning för... eh... 28 år sedan. Och i paddans linjer, finns min egen Ch S*Alegni's Amadeus "Pussen" långt, långt, långt bak i linjerna.

:heart

Men S*Alegni's Europé (Ni vet väl att Europén blev vald till Sveriges NATIONALKATTRAS vid SVERAKs årsmöte i år), kommer lite försiktigt att smyga igång igen.

Framåt maj, är det tänkt att en svartsköldpadda från ett av Sveriges äldsta och världsutspridda europékatterier, kommer hem till mig, som är betalning för en parning för... eh... 28 år sedan. Och i paddans linjer, finns min egen Ch S*Alegni's Amadeus "Pussen" långt, långt, långt bak i linjerna.

Grattis!
Och du vet väl att det är ett absolut krav att vissa massor av bilder på de blivande kattungarna?

Grattis!
Och du vet väl att det är ett absolut krav att vissa massor av bilder på de blivande kattungarna?
I och med att "paddan" är bebis själv... :) så kommer det ta ett par år, innan första kullen :D Men det kommer fotas mycket, med tanke på att jag filmar o fotar mina akvarium dygnet runt och har en akvariesida. Det kommer bli en S*Alegni'sida med tiden.

Tyvärr finns det många oseriösa ”uppfödare” som ”föder upp” populär ”raser” och kallar de allt möjligt…

Egentligen är det väldigt enkelt. En katt utan stamtavla är en huskatt. Oavsett hur denna katt ser ut och oavsett vilken/vilka raser ”uppfödaren” säger ingår så är det en huskatt.
Dessa ska i mina ögon kastreras och säljas som sällskapskatter.
Jag drömmer om en lag där det är förbjudet att avla på djur utan stamtavla.

En raskatt har stamtavla. Detta gäller ALLA raskatter, utan undantag. Här ska man kolla så uppfödaren gjort alla tester som krävs för den aktuella rasen och att katthonorna inte får för många kullar per år och att valet av hankatt varieras för att bredda genbanken så mycket som möjligt.

Så, en raskatt har stamtavla. Annars är det en huskatt, oavsett vad den så kallade ”uppfödaren” säger eller inte.

Ja men det är ju det jag tänker också, och jag håller med dig. Men jag undrar nog mest varför vanligt folk köper en sådan katt för ca 10 000 kr.. det är visserligen bra att de inte säljs för 300 spänn som det var på huskatter när jag var liten, men ja, alla är vi olika.

Ja men det är ju det jag tänker också, och jag håller med dig. Men jag undrar nog mest varför vanligt folk köper en sådan katt för ca 10 000 kr.. det är visserligen bra att de inte säljs för 300 spänn som det var på huskatter när jag var liten, men ja, alla är vi olika.
Håller helt med dig.
Skulle aldrig betala 10 000 för en huskatt.

Sen är det tyvärr så att Sibiriska katter och Nevor har ungefär samma ”ställning” som pudlar inom den oseriösa ”hundaveln” då många kattallergiker tål Sibiriska katter.

Det man glömmer bort är att det är renrasiga sibiriska katter som en del allergiker tål, inte sibirier uppblandat med annat.

Sen skulle jag aldrig heller betala ens 20 000 (eller som en del kostar över 50 000) för en blandrashund som har lite pudel i sig. Nej, då köper jag mycket hellre en renrasig pudel, om det nu är en pudel jag vill ha.

I och med att "paddan" är bebis själv... :) så kommer det ta ett par år, innan första kullen :D Men det kommer fotas mycket, med tanke på att jag filmar o fotar mina akvarium dygnet runt och har en akvariesida. Det kommer bli en S*Alegni'sida med tiden.
Bebispaddor kan man aldrig få för många av.

Har en själv en här hemma, som i och för sig inte är bebis längre, men som är betydligt mindre än min andra, så hon kallas ofta för ”kattungen” trots att hon är två år gammal….

Bebispaddor kan man aldrig få för många av.

Har en själv en här hemma, som i och för sig inte är bebis längre, men som är betydligt mindre än min andra, så hon kallas ofta för ”kattungen” trots att hon är två år gammal….

Min padda Tessie, som blev novisgodkänd Europé i Västerås på sin första utställning 1988, som är stammor i S*Alegni's katteri 870325-920927, bortse från skräcködlan i bakgrunden. Bilden är från 17 maj 1987... Tessie blev räddad från avlivning i icakasse mot träd, sju veckor gammal tillsammans med två syskon. Så hon var min bebis. Men troligen var det ganska mkt "vild" katt i henne, så man kunde aldrig lita blint på henne och jag fick ta ett tufft beslut. Precis som en del hundägare har fått göra. När hon attackerat tre vänner under en tid av tre år, så att de fick uppsöka akuten för stelkrampspruta och sedan höll sig på mattan i drygt ett år, innan hon helt oprovocerat flög på mig.

Ingen av hennes avkommor har uppvisat det temperamentet och alla hennes hanavkommor har varit strilfria och därför varit eftertraktade i avel. Linjerna finns långt ut i Europa. :)

Bifogade filer

• tessiejag.webp
    tessiejag.webp
    41,2 KB · Visningar: 29
Betänk den tiden jag hade registrerad europékull, fullvaccinerad, veterinärbesiktade, med medföljande stamtavla och utställningsmeriterade... Och folk hellre köpte halvperser, halv norsk skogkatt, halvburma och vad det nu var för 2500-3000 (1990) än mina kattungar, varav jag fick betala för att "ge bort" två för 500 kronor styck. Men de blev lyckliga sällskapskastrater, hos ett pensionärspar och följa med dem på husvagnssemstrar och annat. Så det kändes ändå rätt.

Betänk den tiden jag hade registrerad europékull, fullvaccinerad, veterinärbesiktade, med medföljande stamtavla och utställningsmeriterade... Och folk hellre köpte halvperser, halv norsk skogkatt, halvburma och vad det nu var för 2500-3000 (1990) än mina kattungar, varav jag fick betala för att "ge bort" två för 500 kronor styck. Men de blev lyckliga sällskapskastrater, hos ett pensionärspar och följa med dem på husvagnssemstrar och annat. Så det kändes ändå rätt.
Jo, tyvärr är det ju så.

Har faktiskt aldrig förstått hur folk tänker när de vill ha 25% Norsk Skogkatt, 25% Perser, 25% Sibir + annat (för att bara ta ett exempel) och betala hutlöst för detta när de inte har någon som helst kunskap vilka föräldrarna är, vilken inavelsprocent de har, genetiska sjukdomar osv. Det är ju inte ens säkert att kattungen har de där ”värdefulla” % Sibirisk katt i sig, ”kattuppfödaren” kan mycket väl ljuga om vilka föräldrarna är och uppge en % sats utifrån hur kattungarna ser ut när de föds.

Nej, tack vet jag en raskatt från en seriös uppfödare där man åtminstone vet vilka föräldrarna är och vilka genetiska sjukdomar som finns.

Jo, tyvärr är det ju så.

Har faktiskt aldrig förstått hur folk tänker när de vill ha 25% Norsk Skogkatt, 25% Perser, 25% Sibir + annat (för att bara ta ett exempel) och betala hutlöst för detta när de inte har någon som helst kunskap vilka föräldrarna är, vilken inavelsprocent de har, genetiska sjukdomar osv. Det är ju inte ens säkert att kattungen har de där ”värdefulla” % Sibirisk katt i sig, ”kattuppfödaren” kan mycket väl ljuga om vilka föräldrarna är och uppge en % sats utifrån hur kattungarna ser ut när de föds.

Nej, tack vet jag en raskatt från en seriös uppfödare där man åtminstone vet vilka föräldrarna är och vilka genetiska sjukdomar som finns.
Långhåriga (hus)katter har alltid någon speciell ras i sig vet du väl :angel:

Förstår inte alls vad ni pratar om, Megara är så ljuv och vän och underdånig så. Här hemma är det bara jag som bestämmer. :angel: Vadå linda tvåbentingen om tassen. Alla fyra tassar med alla klor utspärrade plus en uppsättning tänder attackeras och kaninsparkas vid behov fungerar utmärkt hälsar Megara nöjt.

Att vara selektivt döv och dement är också en effektiv strategi. Vid svår svält hjälper det alltid att (högljutt) smaska på kablar, möbler och mig.

Megaaaaara sluuuuuta klagas det stundom här hemma, men det var det här med den selektiva dövheten :meh:

Vad kul! Håller tummen att allt går framåt som det ska :)

Jo, tyvärr är det ju så.

Tyvärr är det ju många som inte är insatta och inte tänker på hur viktiga föräldrarna är, låter bara fint med raskatt och "seriöst" med procenten :(

Aktiva raser som blandas med lugna fattar jag inte heller, varför vill man ha ragdoll/siames, birma/siames, "bondkatt med lite bengal" och liknande, är ju omöjligt veta aktivitetsnivån på katten :confused: En annan tycker ju aktivitetsnivå är en väldigt viktig aspekt 😅 Syrran tycker mina är superkrävande och jag fattar inte vad hon talar om, däremot är hennes katt dötråkig i min åsikt och hon tycker han är perfekt, ett lugnt pälsmonster :D

Jo, tyvärr är det ju så.

Efter att ha varit tvungen att ta bort min första egna katt p.g.a. beteendeproblem som veterinären (med utbildning inom kattbeteende - vad det nu ännu kallas) bedömde som genetiska, så blev det raskatt och sen en vuxen omplacering (huskatt). Jag kommer aldrig våga köpa en katt med okända föräldrar igen eller där kattkunniga personer inte bedömt kattens personlighet/mentalitet först.

Jag inbillar mig att jag är rätt duktig på att läsa katter, men med den första egna katten så visste jag aldrig när han skulle flyga på mig. Han kunde ligga i mitt knä i ena sekunden för att i nästa ögonblick sitta i armen. Det enda jag visste var att han skulle attackera mig ca en gång per vecka och bita mig tills jag blödde. Däremellan så var han världens goaste katt. Kände tjejen som hade hans kullbror och han betedde sig exakt likadant.

Har bott hos uppfödare av norskisar och siames och är uppväxt med katt och min första egna katt är fortfarande den enda katten jag aldrig kunnat lita på. :grin:

Hmm.... konstigt, idag spammas facebook och buke av annonser med kattutrustning. Förstår ingenting... Letar vidare i kattlådeträsket efter kattlåda, som kan passa mig och min skröpliga kropp... :D Det finns faktiskt en hel del skojiga varianter av "självrengörande" lådor. :p Men när de börjar komma upp i priser runt 15.000 får jag nog vänta 5-6 år, tills jag kanske sålt en kattunge eller två :D Om jag kommer så långt. :p

Men, det roliga är att uppfödaren spammar mig på messenger, att alla mina gamla europévänner ser fram emot att jag tänkt dyka upp igen. Jag kuskade runt en del i mellansverige, skötte rasringstidningen och var på många avel- och genetikkurser och väldigt involverad i kattvärlden. Men fick lägga ner pga lång arbetslöshet och ekonomi.

Uppfödaren kommer själva köra från skåneland till närkeslätten och leverera kattungen, samt näta in min uteplats. Det ni. :heart

Förstår inte alls vad ni pratar om, Megara är så ljuv och vän och underdånig så. Här hemma är det bara jag som bestämmer. :angel: Vadå linda tvåbentingen om tassen. Alla fyra tassar med alla klor utspärrade plus en uppsättning tänder attackeras och kaninsparkas vid behov fungerar utmärkt hälsar Megara nöjt.

Att vara selektivt döv och dement är också en effektiv strategi. Vid svår svält hjälper det alltid att (högljutt) smaska på kablar, möbler och mig.

Megaaaaara sluuuuuta klagas det stundom här hemma, men det var det här med den selektiva dövheten :meh:
Älskar att läsa om denna damen. Hon verkar så väldigt speciell! Däremot så är jag väldigt glad att hon inte är min. :rofl:
:love:

Det absolut enda Jon verkar ha gemensamt med henne är när han förbytts till en vrålapa typ en halvtimme innan han ska få mat, eller när han sätter sig framför dataskärmen (också när han anser att han svälter) för då kan matte inte missa honom.

Insåg idag att Jon inte ser lika bedrövlig ut i pälsen som han gjort ett tag. Kan det ha varit så enkelt som att han varit mitt uppe i värsta fällningen alltså? Jag hoppas det, men eftersom han ska till veterinären nästa vecka och skrapa tandsten så bad jag dem även ta blodprover för att kolla att allt ser bra ut. Skadar inte tänker jag. :)

Älskar att läsa om denna damen. Hon verkar så väldigt speciell! Däremot så är jag väldigt glad att hon inte är min. :rofl:
:love:

Det absolut enda Jon verkar ha gemensamt med henne är när han förbytts till en vrålapa typ en halvtimme innan han ska få mat, eller när han sätter sig framför dataskärmen (också när han anser att han svälter) för då kan matte inte missa honom.

Jag och @MJLee känner varandra IRL och Megara är en speciell dam (och @MJLee såå ägd!) :D Jag är den där som matar henne med sushifisk när vi träffas :laugh:

Insåg idag att Jon inte ser lika bedrövlig ut i pälsen som han gjort ett tag. Kan det ha varit så enkelt som att han varit mitt uppe i värsta fällningen alltså? Jag hoppas det, men eftersom han ska till veterinären nästa vecka och skrapa tandsten så bad jag dem även ta blodprover för att kolla att allt ser bra ut. Skadar inte tänker jag. :)

Isis har sett lite tuffsig ut men har börjat bli bättre så jag har antagit att det är fällningen som är igång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
546
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10