Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte precis fråga i den här tråden om Tre Ponti. Jag köpte en när kisse vuxit ur kattungeselen, för det var den enda selen som inte hade en rem som blev kort över ryggen (jag har alltså en mco-unge som är och blir STOR). Men jag tycker att hon rör sig konstigt i den, och jag undrar om de vänjer sig? Jag tycker att dragskon verkar trycka mellan skulderbladen. Å andra sidan är min katt verkligen inte tuff ute eller särskilt van vid sele än (född i september), så det kanske bara allmänt är att hon spänner sig ute.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tänkte precis fråga i den här tråden om Tre Ponti. Jag köpte en när kisse vuxit ur kattungeselen, för det var den enda selen som inte hade en rem som blev kort över ryggen (jag har alltså en mco-unge som är och blir STOR). Men jag tycker att hon rör sig konstigt i den, och jag undrar om de vänjer sig? Jag tycker att dragskon verkar trycka mellan skulderbladen. Å andra sidan är min katt verkligen inte tuff ute eller särskilt van vid sele än (född i september), så det kanske bara allmänt är att hon spänner sig ute.

Passformen kanske inte är rätt för din katt?
Prada är som sagt helt obrydd och hennes sitter bra 😊
Sen intensivhatar hon att vara ute vilket syns rätt bra här 😂

IMG_20210530_190007.webp

Jag funderar också på att byta modell på grund av samma problem med H-selen: att ryggremmen börjar bli lite för kort nu när han har mer vuxen kroppsform. Det ska bli spännande att prova en annan modell.
Jag har testat någon som ser ut som en väst, men de är så himla klumpiga när han ska röra sig, jag vill nog ha så smala band som möjligt.

Du kanske får börja med att spänna väldigt löst? Jag har selen på så löst att jag vet att han egentligen kan ta sig ur den, men är noga med att inte lägga fel sorts tryck i selen om/när han blir upprörd över något bara.

Nu har jag beställt en tre ponti. Förhoppningsvis passar den - om vädret tillåter modellar vi imorgon. Jag är liiiite osäker på storleken, men vi får se.

Alltså herrejösses. Juno kom och satte sig nedanför soffan och lät alldeles jättekonstigt. Jamade, men inte som hon brukar. Jag blev rädd att något var fel och böjde mig snabbt för att kolla vad som pågick. Då har hon hittat en gammal kanindel som hon var jättestolt över och har burit i munnen till mig. :rofl::rolleyes:
Självklart har vi nu busat med leksaken en stund.

Apropå selar... Jag valde bort Tre Ponti och liknande av samma typ. De är för lätta att komma ur för en galen katt som min och hon rörde sig knepigt. Jag har två H-selar i skinn som jag tycker är suveräna. De har massor av hål båda så de är lätta att ställa in.

Sitter med vaccineringarna. Två ska vaccineras i början av juni, en i slutet av april. Kan jag samordna dem och ta alla tre i maj?

Apropå selar... Jag valde bort Tre Ponti och liknande av samma typ. De är för lätta att komma ur för en galen katt som min och hon rörde sig knepigt. Jag har två H-selar i skinn som jag tycker är suveräna. De har massor av hål båda så de är lätta att ställa in.
Tre ponti är jättelätt att komma ur. Om katten lägger tryck bakåt medan du som ägare håller emot behöver katten bara ducka lite, sträcka fram frambenen och sen har hela selen åkt över huvudet. Spelar ingen roll hur hårt åtdragen den är.
Så den är inte rymningssäker om det är mycket viktigt. Sen vet jag inte om det finns någon som helt rymningssäker sele för katt? :laugh: Känns som att de kan åla sig ur vad som helst.

Tre ponti är jättelätt att komma ur. Om katten lägger tryck bakåt medan du som ägare håller emot behöver katten bara ducka lite, sträcka fram frambenen och sen har hela selen åkt över huvudet. Spelar ingen roll hur hårt åtdragen den är.
Så den är inte rymningssäker om det är mycket viktigt. Sen vet jag inte om det finns någon som helt rymningssäker sele för katt? :laugh: Känns som att de kan åla sig ur vad som helst.

Ja, alltså... Isis HAR ålat sig ur H-selen :rofl:

Men den är den bästa jag använt. Dock skulle jag aldrig vilja ha en i nylon, den av skinn jag har är väldigt trevlig och sliter garanterat inte på pälsen. Sedan har jag gjort en lång och en lite kortare lina av paracord utan spänne, jag har en ögla i ena änden som jag fäster i selen. Den korta är för rastning när vi åker bil och den långa för äventyr när vi inte är hemma :)

Men den är den bästa jag använt. Dock skulle jag aldrig vilja ha en i nylon, den av skinn jag har är väldigt trevlig och sliter garanterat inte på pälsen. Sedan har jag gjort en lång och en lite kortare lina av paracord utan spänne, jag har en ögla i ena änden som jag fäster i selen. Den korta är för rastning när vi åker bil och den långa för äventyr när vi inte är hemma :)
Vad är det för sele i skinn du har?
Tre ponti gav jag upp förra året pga Morris tar sig ur den på 2 sekunder. Även nuvarande som de tipsade om på djuraffären för katter som blir ”flytande” tar hon sig ur. H-sele känns som nästa att prova. Kattskrälle... :p

Kim tar sig ur H-selen utan att ens fundera på saken, jag inser att det är jag som får anpassa mig om jag vill att selen sitter kvar. Minsta tryck i kopplet och alla selar glider av som hala korvskinn helt enkelt, jag är mest intresserad i snabbt och enkelt och bekvämt för kisse. :D

Kim tar sig ur H-selen utan att ens fundera på saken, jag inser att det är jag som får anpassa mig om jag vill att selen sitter kvar. Minsta tryck i kopplet och alla selar glider av som hala korvskinn helt enkelt, jag är mest intresserad i snabbt och enkelt och bekvämt för kisse. :D

Orientaler är ju lite åligare än andra katter :D Den gången Isis tog sig ur selen var det husse som klantat sig :cautious: men annars är hon ju rätt stabilt bygd så jag hinner "fånga" henne sas innan hon kommit ur den.

Vad är det för sele i skinn du har?
Tre ponti gav jag upp förra året pga Morris tar sig ur den på 2 sekunder. Även nuvarande som de tipsade om på djuraffären för katter som blir ”flytande” tar hon sig ur. H-sele känns som nästa att prova. Kattskrälle... :p

Feel Meow Nappa, finns bla på Arken Zoo och jag köpte den efter tips från en Bukefalist. Isis kan fortfarande ha S men jag har en i M åt henne också.

Här är en till som har H-sele enbart för att det är svårare ta sig ur den 😅 Lillkatten kan, hon har gjort det en gång när hon blev skrämd men i övrigt hinner jag distrahera henne innan. Hon blir skitsur om hon inte får gå dit hon vill(läs: in i snår och grannarnas tomter) och försöker ta sig lös då tills hon blir distraherad. Köpte den på Arkens hundavdelning och varenda rem går att spänna ut och in :)

Vilken underbar individ han är lilla Kantarell 🧡
Väldigt lik Prada i temperamentet, vänlig, snäll och mjuk. Använder inte sina klor när han leker osv.
Så himla snäll, spinner så fort man rör honom, älskar att bli buren och gosa 😍
Prada ignorerar honom och Paisley hatar honom 😂
Fräser så fort hon ser honom 😅 Han verkar dock inte förstå vad det betyder och är lika glad ändå 😁

IMG_20220313_164419.webp

Väldigt lik Prada i temperamentet, vänlig, snäll och mjuk. Använder inte sina klor när han leker osv.
Fräser så fort hon ser honom 😅 Han verkar dock inte förstå vad det betyder och är lika glad ändå 😁

Visa bifogad fil 87313
Låter som en perfekt fit för er familj! <3

Visa bifogad fil 87313
Så söt :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
544
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka