Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså fy sjutton vad katter kan stinka! :wtf: 😅 Jag märkte inte att städhusets gammelkatt var inne så jag lämnade dörren öppen in till vardagsrummet, och hon har en ful ovana att göra toalett därinne. När jag kom ned från övervåningen var det som att gå in i en vägg, alltså jösses! :eek: Jag märker inte ens att kimchi skiter på lådan som står här bredvid soffan, undrar om det är så stor skillnad bara på fodret eller om det är något annat.

Suck, jag skurar kattlådan - med grönsåpa två ggr och sedan urine off + öser i bara helt ren ny sand. Naturligtvis måste Megara kissa just NU medan den torkar och går omkring och klagar högljutt. Jag har ställt för där lådan står så hon inte får för sig att kissa där. Kan hon inte vänta den kvart det tar? Hon har inte varit där på minst åtta timmar.

Måste ventilera. En kollegas familj har fyra syskon (3 hanar, 1 hona) från en tidigare katt som bor på deras gård som råttjägare. Dessa katter är 8 år och de har nu insett att det börjar bli bråttom att föra dessa gener vidare till generation 7. Honan har gått på p-piller hela sitt liv och har således inte haft någon tidigare kull. De vill alltså att en senior ska ha sin första kull. Ingen tanke på att ens göra en veterinärcheck först. Fick även höra att det tydligen inte har varit så bra utbud på hanar i området då hon inte tagit sig efter att de slutat med p-piller. De struntar alltså i vem som betäcker bara det blir gjort. Eftersom hon inte tog sig så flyttade de henne till en annan ort där hon aldrig varit för att se om det finns fler hanar där. Att hon var i en främmande miljö och inte vill gå ut tas det ingen hänsyn till. Det gick tydligen inte heller. Nu har de lånat hem någon bekants fertila hankatt att stänga in henne med istället.

Personen började sen prata om att hon är en "äkta" bondkatt som långt bak härstammar från någon siames. Hen nämnde avelsprogrammet för svensk bondkatt varpå jag påpekade att Jordbruksverket faktiskt tog tillbaka godkännandet. Fick då höra att åh nej, då kommer bondkatten försvinna. Då passade jag även på att ta upp den nya lagen som kommer om obligatorisk märkning. Nä, det var ju inte bra för då kommer det bli så dyrt. Dessa människor har heller inga problem att döda kattungar de inte hittar hem åt (dvs ingen att ge bort oönskade ungar till).

Blir så jävla frusterad och arg på folk som beter sig så här. Och som sen dessutom inte tycker att katter ska kosta någonting. Bara för att det går att ta en första kull vid 8 år, eller ta kull på sin katt varje år för den delen, betyder inte att man måste göra det.

Måste ventilera. En kollegas familj har fyra syskon (3 hanar, 1 hona) från en tidigare katt som bor på deras gård som råttjägare. Dessa katter är 8 år och de har nu insett att det börjar bli bråttom att föra dessa gener vidare till generation 7. Honan har gått på p-piller hela sitt liv och har således inte haft någon tidigare kull. De vill alltså att en senior ska ha sin första kull. Ingen tanke på att ens göra en veterinärcheck först. Fick även höra att det tydligen inte har varit så bra utbud på hanar i området då hon inte tagit sig efter att de slutat med p-piller. De struntar alltså i vem som betäcker bara det blir gjort. Eftersom hon inte tog sig så flyttade de henne till en annan ort där hon aldrig varit för att se om det finns fler hanar där. Att hon var i en främmande miljö och inte vill gå ut tas det ingen hänsyn till. Det gick tydligen inte heller. Nu har de lånat hem någon bekants fertila hankatt att stänga in henne med istället.

Personen började sen prata om att hon är en "äkta" bondkatt som långt bak härstammar från någon siames. Hen nämnde avelsprogrammet för svensk bondkatt varpå jag påpekade att Jordbruksverket faktiskt tog tillbaka godkännandet. Fick då höra att åh nej, då kommer bondkatten försvinna. Då passade jag även på att ta upp den nya lagen som kommer om obligatorisk märkning. Nä, det var ju inte bra för då kommer det bli så dyrt. Dessa människor har heller inga problem att döda kattungar de inte hittar hem åt (dvs ingen att ge bort oönskade ungar till).

Blir så jävla frusterad och arg på folk som beter sig så här. Och som sen dessutom inte tycker att katter ska kosta någonting. Bara för att det går att ta en första kull vid 8 år, eller ta kull på sin katt varje år för den delen, betyder inte att man måste göra det.
Det du beskriver känns precis som den typ av människa som jag minns från min ungdom på landet och som en del påstår inte finns längre, och som motiverat de nya lagarna. Blir så arg!

Mammas katt har börjat dricka mer vatten och se hängig ut :( Hon sa idag hon ångrar hon aldrig skaffade försäkring för han har kostat väldigt många tusenlappar i bara veterinärvård under dessa 7 år. Slagsmål, infektion efter sår, njurproblem som visat sig genom att han tappade päls på svansen... Jag sa åt henne att ta han till veterinär igen utifall det är nån begynnande diabetes eller nåt mer krångel med njurarna.
Hoppas det inte är nåt för är mammas ögonsten :(

Va ute på baksidan å rensade idag, vet ju intevad som finns där då jag köpte radhuset i december... tycker att de är nå ljud hela tiden.. inser efter ett tag att de är Brasse som sitter inomhus hysteriskt skrikande då han ser mig..

Det gör ju jätteont i hjärtat de. Hur löser jag de på bästa sätt? Vi tränar med sele inne.. han får panik till å från.. att bygga kattgård över hela altantrallen känns sådär.. för bygger jag över en liten del gissar jag att han iaf kommer vilja vara med mig i myshörnan..

Min lilla terrorist... Jag är glad hon inte är utekatt för endera skulle hon styra hela området med järntass eller så skulle hon få stryk stup i kvarten :cautious:
Hon tjatade nu ikväll att få gå ut igen så öppnade balkongdörren... Var en grannkatt nedanför balkongen så svansen blev en borste och damen försökte hoppa ned från balkongen för att jaga iväg inkräktaren. Balkongen är några meter ovanför marken :banghead: Tur jag har tåligt och bitsäkert nät! Grannkatten bara tittade och gick en längre bit ifrån.

Aja, en förbättring från förra sommaren då hon fräste och spottade till tusen på en annan grannkatt. Behöver jag nämna att fast det kryllar av utekatter i området så går de sällan förbi vår balkong?

Igår fick jag för första gången köra bort katten för klorna var så satans vassa! Han är en f.d. vildkatt som tidigare inte gick att röra, men som senaste året har blivit otroligt kelig och kontaktsökande. Vi är långt bort från att han ska vara ok med att klippa klorna med lite godis och övertalning, så funderar på om jag ska försöka mig på någon filtmetod och hoppas att jag blir förlåten relativt fort efter det. Partymix brukar fungera som muta :D

Staaaaackars Alice, eländes elände..! :arghh:
Matte har öppnat ny kartong med blötmat (som matte dessutom köpt fyra stycken av), samma märke och samma smak (kyckling).
Men .. men ... utan sås! (Jag tror att det är det som är skillnaden utifrån bilden.)

Kattrackaren vände upp nosen :mad:
Det är såååå syyyynd om henne :arghh:

(Jag ska kanske säga åt henne att tänka på katterna i Ukraina, de kan inte vara lika kräsna numera.)

Jag kör med den stentuffa attityden, det är vad hon får - eller inget.

Och jag tror att den är fortfarande att föredra framför hundmaten så hundmaten borde vara säker :cautious:

Va ute på baksidan å rensade idag, vet ju intevad som finns där då jag köpte radhuset i december... tycker att de är nå ljud hela tiden.. inser efter ett tag att de är Brasse som sitter inomhus hysteriskt skrikande då han ser mig..

Det gör ju jätteont i hjärtat de. Hur löser jag de på bästa sätt? Vi tränar med sele inne.. han får panik till å från.. att bygga kattgård över hela altantrallen känns sådär.. för bygger jag över en liten del gissar jag att han iaf kommer vilja vara med mig i myshörnan..

Träna inte med selen, sätt på den och gå helt sonika ut med honom. De brukar bli så distraherade då att de "glömmer" selen. Jag tränade aldrig Isis, vi bara gick ut.

Nu är hon ju utekatt på hemmaplan men det är inga problem med selen hos husse eller när jag rastar henne på färden upp till husse.

Staaaaackars Alice, eländes elände..! :arghh:
Matte har öppnat ny kartong med blötmat (som matte dessutom köpt fyra stycken av), samma märke och samma smak (kyckling).
Men .. men ... utan sås! (Jag tror att det är det som är skillnaden utifrån bilden.)

Kattrackaren vände upp nosen :mad:
Det är såååå syyyynd om henne :arghh:

(Jag ska kanske säga åt henne att tänka på katterna i Ukraina, de kan inte vara lika kräsna numera.)
Stackars Alice, Lilla herrn och Lillkatten hälsar att det låter som kattplågeri :cry: Lika illa som när deras matte envisas med att köpa Bozita och ta bort torrfodret :arghh: Är ju inte ens favvosorten Latz tasty shreds!

Stackars Alice, Lilla herrn och Lillkatten hälsar att det låter som kattplågeri :cry: Lika illa som när deras matte envisas med att köpa Bozita och ta bort torrfodret :arghh: Är ju inte ens favvosorten Latz tasty shreds!
Jag höll mig cool och efter någon timme så var mesta av maten uppäten :devil: Nu köper jag faktiskt lyxig gourmet perle, så hon kan inte lida :D

Träna inte med selen, sätt på den och gå helt sonika ut med honom. De brukar bli så distraherade då att de "glömmer" selen. Jag tränade aldrig Isis, vi bara gick ut.

Nu är hon ju utekatt på hemmaplan men det är inga problem med selen hos husse eller när jag rastar henne på färden upp till husse.
Jag hade ju fosterkatter genom ett katthem ett tag och de adopterade inte ut sina katter som utekatter så det var en fördel om de var vana vid sele när de kom till sina nya hem, och det var ärligt talat aldrig några större problem. Jag säger som @athena_arabians - på med selen och ut bara. Till och med min lille knas börjar bita på selen om jag helt sonika lämnar den på inomhus och han har absolut ingenting emot den egentligen. :)

Härligt :D o knappast, den maten brukar ju locka typ alla katter 😅
Den vanliga ja! Denna hade fransk och tysk text, Alice kan visst spåra ursprunget med sin nos också :cool:

(Det syntes lite skillnad också dock, kanske den nya är mera typ höns. Köttet såg lite mera stripigt och så var det lite mindre sås än den med extra sås. Men hon överlever nog, den snobben :D)

Den vanliga ja! Denna hade fransk och tysk text, Alice kan visst spåra ursprunget med sin nos också :cool:

(Det syntes lite skillnad också dock, kanske den nya är mera typ höns. Köttet såg lite mera stripigt och så var det lite mindre sås än den med extra sås. Men hon överlever nog, den snobben :D)
Det skulle mina knappt märka, möjligen smakskillnaden :rofl:

Deras problem med bozita är bitarna, så jobbigt behöva tugga ordentligt :cautious: och konstiga smaker ju, både abborre och räkor i sås var helt :wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
544
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka