Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag gissar på det jag med. Blir att slänga den. Synd på mat men jag får skylla mig själv, borde ha lärt mig att man måste stänga in henne i annat rum om man vill plocka fram kassler eller skinka :o:p

När Megara flyttade in så förlorade jag både kött och annat i början innan jag lärde mig läxan. Nikita var aldrig uppe på köksbänken (förutom om jag hade ampelliljor) och hon avskydde rått kött. När jag äter framför datorn även om det var något hon älskade satt hon artigt och väntade olikt min nuvarande allätare.

Megara gnager på plasten för att komma åt, hon dricker dessutom sås (äter makaroner med chilisås), köttbullar och tillagat kött kan man bara glömma så jag är nu en av de där stoppa-fruset-kött-i-avstängd-ugn kattägda. Behöver jag hämta något i köket så tar jag med mig tallriken dit och stänger sedan köksdörren när jag går därifrån för att äta. 🙈

Med Nikita fick jag förklara för henne att katter är obligata karnivorer, med Megara att katter inte är omnivorer. Inte för att någon av dem lyssnar/lyssnade.

När Megara flyttade in så förlorade jag både kött och annat i början innan jag lärde mig läxan. Nikita var aldrig uppe på köksbänken (förutom om jag hade ampelliljor) och hon avskydde rått kött. När jag äter framför datorn även om det var något hon älskade satt hon artigt och väntade olikt min nuvarande allätare.

Megara gnager på plasten för att komma åt, hon dricker dessutom sås (äter makaroner med chilisås), köttbullar och tillagat kött kan man bara glömma så jag är nu en av de där stoppa-fruset-kött-i-avstängd-ugn kattägda. Behöver jag hämta något i köket så tar jag med mig tallriken dit och stänger sedan köksdörren när jag går därifrån för att äta. 🙈

Med Nikita fick jag förklara för henne att katter är obligata karnivorer, med Megara att katter inte är omnivorer. Inte för att någon av dem lyssnar/lyssnade.

Jag hade bra pli på Lillebror. Han var inte upp på bänkar, snodde inte mat osv... Sen flyttade Lillan (aka prinsessan) in :p . Lillebror är ändå riktigt skötsam, även om han kan sitta och peta på mig när jag äter ostbågar. Lillan äter allt som är ätbart (som tur är inte annat..!) ! Kryddstarkt, rått, grönsaker, bullar...om matte äter så är det ätbart och säkert gott! Ligger gurka eller squash framme så gnager hon glatt i sig en ansenlig mängd, hon letar efter rester i vasken och en lär hålla ögonen på henne om det finns mat på en tallrik eller på spisen... Behöver jag gå på toa eller nåt, så stänger jag in maten i köket med katten utanför. Det är ju tur att hon är så himla söt. Justja, det händer också regelbundet att fröken är i kylskåpet - när jag vänder ryggen till när jag ska plocka in grejer :arghh::angel::banghead::meh:

Svante var förj——ig när han kom då han hade bott i ett stödhem som lämnade disk och matrester på diskbänken.(barnfamilj så mycket disk) Plus att både han och Olof fötts hemlösa i en stor kattkoloni och varit rätt hungriga....

Jag kan fortfarande, ett drygt år senare, inte lämna något framme på diskbänken oövervakat utan lock ,( inte ens sallad) och är kliniskt noga med att det aldrig ligger minsta flaga matrester kvar i vasken. Han hoppar aldrig upp numera när jag är i närheten, men ja - han är på diskbänken och spatserar och dubbelkollar när han tror jag inte ser/hör. Jag har ett öppet kök utan dörr och ser diskbänken från sovrummet tex 😎

Om jag skulle missa en enda gång att inte ha rent skulle beteendet vara tillbaka i full fjärd omedelbums det är jag helt förvissad om .

Det positiva är att mitt kök alltid är väldigt fräscht 👍😏

Ingen av katterna tigger det minsta när man äter oavsett var eller vad i bostaden dock - det är plus deluxe på det .

Senast ändrad:
Även om man använder jod borde det väl gå att tvätta av snabbt efteråt innan katten vaknar? Som man gör om det kommit blod i pälsen också. Eller jod kanske färgar direkt, jag är inte van eftersom man egentligen slutade använda det långt före min tid.

Som sagt - jod färgar in något vansinnigt . Alla med häst tex som nånsin råkat spilla jodopax (om än utspätt) på kläder kan skriva under 😎

Mina två ligister har *peppar peppar* aldrig snott något. Holger är dock helt jä*la galen i nötter men nötter är big NO för katter så vi ställer undan dom.

Dessutom är de väldigt kräsna. Båda två äter i princip bara torrfoder. Jag har testat färskfoder till dom en gång. Båda två backade ut ur köket av skräck. Det är gourmets blötmat som gäller i så fall och om alla planeter står i rätt läge kan mjau duga. Vi skippar helt enkelt blötmat och ger bara torrfoder. Räkor kan gå ibland, skinka, Köttfärs är usch och blää. Tinad lax tyckte de om ett tag men inte nu.

Ibland saknar jag min gamla hund. Hon var i alla fall tacksam :rofl:

La mig i sängen och fick sällskap av båda katterna. Gick upp efter en 30 min och BÅDA LIGGER KVAR!! Kanske en meter ifrån varandra? Sixten sover lugnt och fint och Disa slappar och tittar på mig genom dörröppningen. 😭 ❤ Imorgon ska jag hämta askan efter storprinsen så det var fint med en "win" ikväll.

Lukas stal i början. Allt ätbart förutom grönsaker. Och tiggde hysteriskt. Letade på bänkar och bord. Förståeligt. Har man levt hemlös och svultit så.

Idag så är det på golvet är det kattmat, men han stjäl inte och han äter med mer urskiljning. Nekar idag t ex chips, något han tiggde kopiöst i början.

I förra veckan glömde jag en halväten ostmacka på soffbordet. Förväntade mig minst ostlös och smörlös macka när jag kom hem. Den var orörd.

Mini äter inget i människomatväg. Henne skulle man kunna lämna med oxfilén. Liten slickar sås men tar ingenting annat oavsett. Lukas skulle jag kunna lämna i köket med oxfilé på bänk/bord. Han älskar oxfilé men han har lärt sig att man inte får ta saker på bord/bänkar. Dvs han har slutat stå på huvudet i diskhon med.

Så två välartade, en fd tjuv som är rehabiliterad. Mkt skönt då ffa husse är helt hopplös på att lämna saker på spisen osv.

Och känns skönt I hjärtat att Lukas verkar insett att han kommer aldrig mer svälta. Det kommer alltid mat. Nu kan det till och med vara kattmat framme utan att han måste äta upp all mat rent maniskt.

Picture_458__54972_zoom.jpg

Intressant design. Ganska diskret om man har ett Sköna Hem, hem.

Hmm, ja, tänkte inte på det. https://www.aristopaws.com/products.php?product=Arche-%2d-The-Winding-Cat-Tree scrollar man så ser man några bilder med faktiska katter i trädet så det verkar fungera.

Jag får tyvärr inte upp några bilder med katter i det. Men hur "trappstegen" är utformade och placerade sett till avsatserna/bäddarna gör mig fundersam. Säkert inte omöjligt men samtidigt inget för alla katter?

(har insett nu när jag har tre vilken skillnad det är hur de tar sig upp eller inte på saker)

Jag får tyvärr inte upp några bilder med katter i det. Men hur "trappstegen" är utformade och placerade sett till avsatserna/bäddarna gör mig fundersam. Säkert inte omöjligt men samtidigt inget för alla katter?

(har insett nu när jag har tre vilken skillnad det är hur de tar sig upp eller inte på saker)

Kolla nedanför den stora bilden och då kan du klicka fram de två sista bilderna med faktiska katter.

1580423052464.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
946
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka