Generellt tror jag säkraste placeringen av en kattbur är på golvet på passagerarsidan eller bakom ryggstödet på passagerarsidan men jag fäster oftast själv mha bältet om vi bara ska till veterinär och inte på långresa. Vid långresa packas de oftast bakom passagerarstolen med packning så buren är "låst".
Jag tänkte/trodde så förr. Men har sen sett hur otäckt hopklämt det kan bli där vid olycka. Så sen blev jag betydligt mer tveksam och satte på sätet istället. (har fått två bilar totalskrot efter olycka. Jag klev ur själv i båda fallen. Saker på säte hade överlevt rent klämmässigt. Saker på golv bak och passagerarsida fram hade blivit mer eller mindre mos. Kan varit en slump men jag blev varse hur fint deformationazoner och plåt knölar ihop sig och dämpar. Så det känns ganska milt I bilen. Men med nackdelen det kan knöla ihop mer än man räknat med.
Men det handlar nog en del om slump/otur med - typ av olycka kontra var buren stod vid just den olyckan.
För människor i bilen är djurbur på golvet absolut säkrast. En lossliten bur I nacken är inte bra..