Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad lätt det är att hålla i, hitta röv på, och tempa en motvillig 8 kgs katt :arghh::arghh: Men, vet sa att han antagligen inte har feber om han protesterar så... Provar igen senare. Herrn äter inte så nu är det tvångsmatning till i morgon och har han inte kommit igång då ska vi komma in igen. Blev i alla fall lite fart på honom efter tempen :meh:

Du skulle sett hur vi kämpade med 2,5 kilos abessinier när vi behövde röntga magen på min lilla piraja. Det tog 1h 20 minuter, vi var 4 pers. "Hon är ju som en inoljad nudel!" utbrast veterinären när hennes tålamod började tryta 40 minuter in.
Gissa vem som tackade och bad om ursäkt tusen gånger när vi äntligen var klara 🙄

Eh... är det ok om jag inte anmäler mig som frivillig?! Han kanske är snäll men ja... lite stor :nailbiting: :rofl:
Haha, och jag tror ärligt talat inte han är så snäll heller när han får en temp i pruppen :o :laugh:
Du skulle sett hur vi kämpade med 2,5 kilos abessinier när vi behövde röntga magen på min lilla piraja. Det tog 1h 20 minuter, vi var 4 pers. "Hon är ju som en inoljad nudel!" utbrast veterinären när hennes tålamod började tryta 40 minuter in.
Gissa vem som tackade och bad om ursäkt tusen gånger när vi äntligen var klara 🙄
Nudel :laugh:

Haha, och jag tror ärligt talat inte han är så snäll heller när han får en temp i pruppen :o :laugh:

Nudel :laugh:

Du kanske redan provar men sätt ett par klädnypor i nackskinnet är ett knep jag fick av veterinär. Jag utlovar INTE framgång. Det funkade på ordentligt sjuk arg katt dock. (samma katt gick fö inte att ordentligt röntga lungor på då han vägrade sträcka ut benen. Veterinären klagade på bilderna om och om igen och kom sen in för att visa sköterskan hur man gör. Blodvite uppstod. Svordomar uttalades. Det blev ingen godkänd röntgenbild...)

Du kanske redan provar men sätt ett par klädnypor i nackskinnet är ett knep jag fick av veterinär. Jag utlovar INTE framgång. Det funkade på ordentligt sjuk arg katt dock. (samma katt gick fö inte att ordentligt röntga lungor på då han vägrade sträcka ut benen. Veterinären klagade på bilderna om och om igen och kom sen in för att visa sköterskan hur man gör. Blodvite uppstod. Svordomar uttalades. Det blev ingen godkänd röntgenbild...)
Ija blir en banan hon
Inte helt lätt att röntga och de vill ju inte ge lugnande för det påverkar resultatet.

92123424-099C-408F-8E35-9EA353809BDF.webp

Lillebror kör in oss nu :(

Egentligen ska man ju tempa hemma när katten är frisk för att ha en baseline. Men bara tanken på att tempa Megara :crazy: Då hjälper nog inga mutor. Hon hoppade upp på toakanten häromdan just efter att jag gått och paniken vid tanken på att bada henne fick mig att skrika nej och raskt hugga tag i henne. Katt ej road. Jag: tacksam för klippta klor hos veterinären.

Nu har vi träffat vet, hon ville röntga lungor ifall det kommit ner nåt slem när dom spolade igår, och kolla blodprov. Bror och jag fick hålla när hon tog plåtarna, det var spännande! Väntar på sköterska för blodprov nu.

Lungorna såg inte helt bra ut och vet sa att det kan vara så att han håller på att utveckla lunginflammation... och med tanke på att han inte ätit på två dygn och behöver både dropp och antibiotika så blev han kvar 😭 blodprovet visade dock inte direkt på något men vet sa att det kan vara så att det helt enkelt inte ”hunnit med” än, och dom kollar givetvis igen i morgon. Vet att han är i trygga händer men fan vad det suger.

Jag har verkligen en alldeles särskild katt.
När jag läser om kampen med att ta tempen.
Millie har vi tempat upp till 3-4 ggr per dygn när hon var sjuk.
Sen har vi tempat när hon varit frisk också. Dels för att få veta normaltemp men också pga nojig matte.
Hon är hur snäll och lättvindig som helst.😻

Lungorna såg inte helt bra ut och vet sa att det kan vara så att han håller på att utveckla lunginflammation... och med tanke på att han inte ätit på två dygn och behöver både dropp och antibiotika så blev han kvar 😭 blodprovet visade dock inte direkt på något men vet sa att det kan vara så att det helt enkelt inte ”hunnit med” än, och dom kollar givetvis igen i morgon. Vet att han är i trygga händer men fan vad det suger.
Åh vad jag lider med dig. Båda tummar för att han piggar på sig.💕

Jag har verkligen en alldeles särskild katt.
När jag läser om kampen med att ta tempen.
Millie har vi tempat upp till 3-4 ggr per dygn när hon var sjuk.
Sen har vi tempat när hon varit frisk också. Dels för att få veta normaltemp men också pga nojig matte.
Hon är hur snäll och lättvindig som helst.😻

Millie är absolut en speciell katt. Men det är väldigt olika hur katter accepterat att tas tempen på. Vissa accepterar det utan knot. Andra anser det är en dödsstraffabelagd kränkning. I Millies fall har ni ju även tränat flitigt på det som kattunge med, något som säkert också hjälpt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka