Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra att veta! S är lite försiktig när hon får dreamies, jag har inte gett henne torrisar mer än som godis. Men uppstår behov så testar vi såklart. Det kan även vara så att hon får lättare att tugga utan de onda tänderna.

En tidigare var helt tandlös. Liten har en hörntand och fem små framtänder. Resten är dragna.

Båda åt torrfoder utan problem. Båda åt dem bättre efter urdragning. Innan försökte de kasta i sig maten förbi tänderna utan att tugga. Efter använde de gommen när de var hårt. Små bitar sväljer Liten fortfarande hela.

Så ja kan bli lättare efter om de haft ont.

Sessan var min första med forl/TR och det gick långt innan det upptäcktes. Jag hade märkt nada innan. Men efter insåg man hur mycket symptom man inte fattat var smärta som det varit.

Så djävulskt att just kattdjur ska drabbas. Som aldrig gnäller liksom.

Båda madamer hemma. En liten tröttis till Skönhetsmisse som långsamt tvättar svansen, liggandes på kattbädden vid elementet. Samt en utpumpad B som suttit i knäet 20 min för traumabearbetning.

Båda har ätit en del, ingen har kissat än så länge, men de har haft typ en timme på sig så det kommer väl under natten.

Tid är bokad för tandborttagning. Lagom till advent har lilla S nästan inga gaddar kvar alls. Som julklapp önskar vi henne en frisk mun utan onda tandhalsar, och något litet extrahekto av stulna laxbitar och andra godsaker som hon sniker till sig under helgerna. 😻

@Lager Jag tog sex tänder på Nikita och hon åt torrisar med fruktansvärt god aptit, och älskade Dreamies. Hon fick dock blötmat just efter op på rekommendation av vet. Det verkar vara lite olika bud där, vissa veterinärer rekommenderar blötmat och andra torrisar just efter tandborttagning.

Stackars Skönhetsmiss, inte roligt med utdragna tänder men mycket bättre än alternativet. Fick du metacam utskrivet?

"nya" katten kom igår kväll. Mycket social, säker i sig själv, mycket människokär.

Min egen svor högt och låg under fåtöljen och väste när jag gick förbi i ca 1 timme. Verkar har lagt sig under natten och nu ligger hon och sover brevid mig i soffan (nya katten är i sovrummet med stängd dörr). Hon verkar typ lite intresserad av när den andra katten låter men inte tillräckligt för att lämna soffan. Än.

@Lager Jag tog sex tänder på Nikita och hon åt torrisar med fruktansvärt god aptit, och älskade Dreamies. Hon fick dock blötmat just efter op på rekommendation av vet. Det verkar vara lite olika bud där, vissa veterinärer rekommenderar blötmat och andra torrisar just efter tandborttagning.

Stackars Skönhetsmiss, inte roligt med utdragna tänder men mycket bättre än alternativet. Fick du metacam utskrivet?

Nej inget metacam den här gången, det tog lång tid med rengöringen och de hann inte ta mer en än tand. Resten ska tas senare. Men det måste bli ett tufft ingrepp då däremot, och jobbiga dagar just efter när de tar så många på en gång.

Allmän hälsouppdatering från det Lagerska Huset
Båda kissemissar har ätit frukost och middag, har bajsat prudentligt i lådan och kissat en rad stora klumpar. Så vi är tillbaka på banan här. Jag kom hem och möttes av ett hungrig kattpar som snurrade vid dörren och fick genast höra att de ätit upp sin tetra med lamm och ville ha en till. Nu! Genast säger vi!

S hänger här med mig vid datorn och petar runt på sin lilla kattfotboll under skrivbordet. Brunetten chillar på en stol i köket.

Förbaskade katt. Medan jag sköljer riset så smet hon upp på köksbänken och jag upptäckte det när det hördes en dunk och hon släpat ner en fläskskiva. :meh: Fy, särskilt som riset åket ur bunken (riskokare) så jag fick börja skölja nytt ris. Började skölja igen, plötsligt är hon uppe på bänken, igen. Men lyckades stoppa henne, tredje gången när hon var på väg till skärbrädan. Hon skäms inte ett dugg :mad: utan blänger svavelgult på mig. Så nu har jag stängt köksdörren.

Plåtar, folie och annat är nog bra, men då får jag lägga kött på bänken för att locka upp henne. Det där med att aldrig säga nej utan erbjuda alternativ är inte ett, tja alternativ, hon har redan en pall bredvid där hon har full koll på vad jag gör, möjligtvis är det problemet eftersom hon ser när jag skär kött och när jag vänder mig bort.

Förbaskade katt. Medan jag sköljer riset så smet hon upp på köksbänken och jag upptäckte det när det hördes en dunk och hon släpat ner en fläskskiva. :meh: Fy, särskilt som riset åket ur bunken (riskokare) så jag fick börja skölja nytt ris. Började skölja igen, plötsligt är hon uppe på bänken, igen. Men lyckades stoppa henne, tredje gången när hon var på väg till skärbrädan. Hon skäms inte ett dugg :mad: utan blänger svavelgult på mig. Så nu har jag stängt köksdörren.

Plåtar, folie och annat är nog bra, men då får jag lägga kött på bänken för att locka upp henne. Det där med att aldrig säga nej utan erbjuda alternativ är inte ett, tja alternativ, hon har redan en pall bredvid där hon har full koll på vad jag gör, möjligtvis är det problemet eftersom hon ser när jag skär kött och när jag vänder mig bort.

Alltså du vet vad jag tycker ...😎
För varje gång du möjliggör möjligheten att hon lyckas befäster du beteendet. Ha inte katten i köket när du lagar mat eftersom hon gör så på rutin punkt ...

Olof och Svante (ffa Svante) hade ju en inlärd befäst vana att vara på diskbänken när jag fick dem. (deras stödhem hade haft disk, matrester osv där på rutin ).. Jag kan inte ens uttrycka hur mycket nitiskt jobb jag lade ner första månaderna på att det aldrig skulle finnas minsta lilla KORN kvar i vasken av något ätligt osv... skitdrygt ... men det fungerar ju om man ska bryta invant belönings beteende. De är ALDRIG uppe där numera . (Ja de spatserar säkert där nångång när jag inte är hemma men har inget för det).

Sauron har varit på Ultuna hela dagen. Första halvan var för att dra FORL-tänder, men röntgenbilderna som togs först visade inte på nåt sånt! Hurra! Det CTn hade plockat upp var en död huggtand(som kanske kommer behöva åtgärdas framöver men som fick sitta kvar nu), och en bruten(!) liten framtand. Andra halvan var för att kolla nosen igen. Han hade ganska mycket slem bakom mjuka gommen, svullen slemhinna men ingen främmande kropp/tumör. Inget roligare än slem for ut med spolningen. Ingenting att skicka iväg för koll och inget uppenbart ställe att ta prov på. Han tappade rösten för ett par dagar sen och nu såg vet att hans ena(japp, ensidigt där med) stämband är irriterat, och tonsillerna är inte heller så glada. Sååå. Yay, fortfarande ingen cancer! Men wtf pågår? 🙈

Kompisens dotter hittade en påkörd katt i förrgår. Hon gick runt bland husen när och knackade dörr - ingen som ägde katten så hon tog hem den. Dagen efter la hon ut en efterlysning på fejjan och sen åkte hon till veterinären för att kolla upp kisses skador. Vetten plåstrade om katt. När hon kom hem så hade hon fått svar från den som var ägare. Ibland gillar jag the power of internet

Jobbar hemma idag. Jag fattar varför Lukas är galet energisk varje kväll. Han gör ju fasiken inte annat än sover helt utslagen. Jag tror han vänt sig en gång sen klockan 06 😂

Nu släppte maten i automaterna. Damerna har ätit. Ena damen vandrar nu runt och funderar vad hon ska göra. Andra har dragit ett rejs och sen somnat om.

Lukas har vänt sig i sömnen en gång. Reagerade inte ens när jag gick och tog en macka.

Vad lätt det är att hålla i, hitta röv på, och tempa en motvillig 8 kgs katt :arghh::arghh: Men, vet sa att han antagligen inte har feber om han protesterar så... Provar igen senare. Herrn äter inte så nu är det tvångsmatning till i morgon och har han inte kommit igång då ska vi komma in igen. Blev i alla fall lite fart på honom efter tempen :meh:

Vad lätt det är att hålla i, hitta röv på, och tempa en motvillig 8 kgs katt :arghh::arghh: Men, vet sa att han antagligen inte har feber om han protesterar så... Provar igen senare. Herrn äter inte så nu är det tvångsmatning till i morgon och har han inte kommit igång då ska vi komma in igen. Blev i alla fall lite fart på honom efter tempen :meh:
Tillåt mig skratta. En katt som har bestämt sig får vara rejält sjuk för att inte streta emot.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka