Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sibirisk katt har jag egentligen alltid drömt om, men inte trott att de kan trivas som innekatt.

Nu kommer jag ju att bo relativt stort (68 kvm) och ha balkong. Koppelpromenad är inga problem där jag ska bo, men vågar inte ha katten lös ute pga trafik.

Ni som har Sibirisk katt inne, hur går det? Trivs katten?

De flesta raskattsuppfödare säljer bara sina katter som innekatter så det är absolut inga problem, tvärtom. Däremot om du vill ha en ensamkatt är nog en vuxen omplacering som du vet vill vara/trivs som ensamkatt bättre särskilt som du kommer vara borta ganska mycket. En kattunge behöver oftast sällskap av en annan katt. Jag är inne på min andra fd avelskatt och kommer nog aldrig köpa något annat om jag kan. Då vet jag att katten är frisk och testad för eventuella genetiska defekter särskilt de rasspecifika. Och att det är en bra katt eftersom uppfödaren valde att avla på den.

Jag hade tur och hittade min Maine coon på ett katthem. Hon är helt underbar! Lagom "på" för min smak, lagom med pälsvård och trivs bra med att vara inne.
Katthem är bra. Tre av katterna jag bott med har varit från katthem. Två från privatpersoner.

Haken är väl att det ofta tar mer än en vecka veta.

Om man inte vet om katten trivs med andra skulle jag inte välja en tidigare avelshonq dock. De har ofta en "hög rang" (I brist på bättre ord) och starkare åsikter än de som aldrig varit avel/fertila någon längre stund.

Mer än en avelshona har efter kastrering ändrat sig med. @Sonic_ (gick inte tagga) har min Ls mamma som ensamkatt. Alltid levt med andra katter och gått kanon. Efter kastrering ska andra katter döden dö och jag fick omplacera henne. Slogs efter kastrering med både tidigare vänner, dottern och nya supersnälla bekantskaper.

Så jag skulle välja en annan kompis.
Ja hon trivs väldigt bra som ensamkatt.
Har marsvinen som sällskap och de är väldigt roliga att stirra ut haha

Hon är nöjd och glad och social med mig.
Leker och äter och ser välmående ut.
Sen så är hon lättstressad så skulle aldrig våga prova med en annan katt heller.
Alltså jag menade inte just din katt.
Menade allmänt.
Min katt tex verkar må bra och är nöjd men jag gissar på att hon skulle trivas ännu bättre med en kattkompis.

Fråga på ämnet. Hur vet man att en katt trivs själv?

Jag visste det eftersom både Nikita och Megara omplacerades av uppfödaren (samma fö) pga att de bråkade och slogs med de andra katterna i katteriet. Nikita hatade andra katter sedan ungdomen men jag tror uppfödaren behöll henne i aveln i hopp om att få en hona som kunde fortsätta hennes linje eftersom hon var enda ungen till sin fina mamma som fick snittas både med Nikita och sedan en andra gång och därefter får man inte avla på en honkatt mer. Slut på OT.

Megara, precis som @Alexandra_W tvingades omplacera blev aggressiv och slogs med de andra katterna efter att hon fått en kull och kastrerats, så hon bodde i sovrummet tills hon läkte och sedan åkte till mig. Katter är i botten solitärer även om de ofta trivs och är sociala när de vuxit upp tillsammans och vissa raser är kända för att vara mer sociala än andra och behöva kattsällskap. Vuxna katter visar det ganska tydligt att de inte vill ha sällskap. Alltså inte bara vanligt fräs och vispande om det kommer en annan katt. Är katten van ensamkatt, lugn, harmonisk och glad, sköter lådan, äter och leker då ska man vara försiktig med att föra in en ny katt imo.

@MarieJ nu är väl mycket Millie ung? Så ja då skulle hon kanske uppskatta en lekkompis och vänja sig relativt snabbt.

Sibirisk katt har jag egentligen alltid drömt om, men inte trott att de kan trivas som innekatt.

Nu kommer jag ju att bo relativt stort (68 kvm) och ha balkong. Koppelpromenad är inga problem där jag ska bo, men vågar inte ha katten lös ute pga trafik.

Ni som har Sibirisk katt inne, hur går det? Trivs katten?

Jag har inte själv men en av mina fd kollegor har och katten mår fint och trivs som innekatt

När katten lagt all energi och fokus på att bokstavligen försöka döda andra katter vet man... 🙈

Innan Ija så var jag ibland tveksam om katterna var osams på riktigt eller lekte. Tro mig, ingen kan missa katter som slåss på riktigt. Man märker.

I Ijas fall så var att hon inte ville ha NÅN kompis och inte bara inte gillade just de två tydlig. Hon kunde ligga på nedervåningen och höra de andra på övervåningen och rusa upp och flyga på. Eller gå runt och leta. Hänga i nätgrinden för att komma in till de andra. De skulle ut ur huset helt enkelt. Dö eller förvisas. Samtidigt älskade hon hunden och människor. Hon var heller inte stressad, det blev däremot de andra stackarna.

Katter som inte helt trivs med sin kompis är oftast nöjd om kompisen håller sig på sin kant eller i ett annat rum. De idkar inte uppsökande torpedverksamhet liksom.

Sen kan subtilt nedtryckande vara osynligt. Liten och min siameshane sov i hög, åt ihop, låg ihop osv - helt enkelt bästa kompisar. Men när han dog blommade hon upp. Samtidigt visade hon tydligt hon inte ville vara ensamkatt. Därför jag blev med ragdoll. Jag letade upp ett passande sällskap, en annan siames igen skulle varit för bossig och gett samma effekt som siameshanen.dvs utmärkt på ytan men subtilt hämmad katt.

Sen kan individen alltid vara fel. Både Mini, Liten och Lukas trivs med sällskap. Men Lukas är inte ett bra sällskap för Mini och Liten egentligen. Han är för mycket och de skulle vara mycket nöjdare och mer harmoniska utan honom. Han å sin sida skulle vara mer nöjd och harmonisk med en katt med samma temperament som honom. Dvs det är ingen bra kombination egentligen trots att ingen vantrivs. Men de skulle trivas bättre alla tre i annan konstellation

Jag visste det eftersom både Nikita och Megara omplacerades av uppfödaren (samma fö) pga att de bråkade och slogs med de andra katterna i katteriet. Nikita hatade andra katter sedan ungdomen men jag tror uppfödaren behöll henne i aveln i hopp om att få en hona som kunde fortsätta hennes linje eftersom hon var enda ungen till sin fina mamma som fick snittas både med Nikita och sedan en andra gång och därefter får man inte avla på en honkatt mer. Slut på OT.

Megara, precis som @Alexandra_W tvingades omplacera blev aggressiv och slogs med de andra katterna efter att hon fått en kull och kastrerats, så hon bodde i sovrummet tills hon läkte och sedan åkte till mig. Katter är i botten solitärer även om de ofta trivs och är sociala när de vuxit upp tillsammans och vissa raser är kända för att vara mer sociala än andra och behöva kattsällskap. Vuxna katter visar det ganska tydligt att de inte vill ha sällskap. Alltså inte bara vanligt fräs och vispande om det kommer en annan katt. Är katten van ensamkatt, lugn, harmonisk och glad, sköter lådan, äter och leker då ska man vara försiktig med att föra in en ny katt imo.

@MarieJ nu är väl mycket Millie ung? Så ja då skulle hon kanske uppskatta en lekkompis och vänja sig relativt snabbt.
Millie är 11 mån. Hon är en vänlig själ och gillar alla katter och hundar hon möter ute.
Eftersom hon har varit sjuk och vi fortfarande inte riktigt kan andas ut så känns det inte riktigt aktuellt.
Ingen av oss tvåbenta är heller riktigt sugna.
Min grundinställning är dock att man ska ha två. Alla vi har haft har haft glädje av varandra, tom vår argbigga.
Mina föräldrar är alltid hemma förutom ngr veckor varje år så sällskap har hon. Det som skaver är att jag är övertygad om att hon skulle bli lite lyckligare med en kompis.

Apropå katter som inte trivs i sällskap eller funkar i flocken. Jag har ju sålt en vars personlighet är helt fantastisk, så underbar, MEN hon är dominant som fasen och jag insåg att det vore så taskigt att hon skulle behöva inrätta sig i ett liv som kastrat med den andra honan som ska fortsätta vara fertil. Dessutom så var hon så otroligt sträng mot kattungar och den andra honan (som hon flög på) när ungarna blev äldre, kändes inte som om hon hade mått bra i ett hem med kattungar lite nu och då.

Millie tyckte att det var lektid mellan 23:30 och 02:00. Hon är lite lös i magen så det kan bero på det för när hon hade bajsat så kom hon och la sig.
Jag tror att hon reagerar på latz-maten med mycket sås. Inte säker men tror det.

Kollade över mina försäkringar och hittade inte Pradas, var helt överygad om att jag hade tecknat en när jag köpte henne.
Ringde Folksam och det hade jag inte gjort 🤦‍♀️
Nu är hon iaf ordentligt försäkrad, bättre sent än aldrig 😅
Blev billigare än väntat, 89:- per månad för dubbel veterinärvård.

Skäms på mig! Jag satte på en kattungevideo på youtube utan att tänka och Megara blev helt ifrån sig, gick runt, runt skärmen/högtalarna och brrp sådär mjukt som mammor gör. Stängde av men hon är fortfarande stressad och sitter och tittar/lyssnar på högtalarna och säger brrrp. :down: Nikita reagerade inte alls i princip så tänkte verkligen inte på det. Nu får hon lyssna på lite Queen istället :angel:

Skäms på mig! Jag satte på en kattungevideo på youtube utan att tänka och Megara blev helt ifrån sig, gick runt, runt skärmen/högtalarna och brrp sådär mjukt som mammor gör. Stängde av men hon är fortfarande stressad och sitter och tittar/lyssnar på högtalarna och säger brrrp. :down: Nikita reagerade inte alls i princip så tänkte verkligen inte på det. Nu får hon lyssna på lite Queen istället :angel:

Lilla gumman 💕

Den grejen gjorde jag också och våran honkatt letade, letade och letade efter bebisarna 😭

Olof och Svante gick någon form av ooficiellt BPH för katt här ☺️
De är ju trygga och lugna runt allt jag gör Trots utifrån att tidigare varit hemlösa . Men när jag kom med en svart stor sopsäck för att städa för vintern på balkongen med alla växter, blev de superrädda över den svarta sopsäcken .

Då lade jag den ner på golvet , och de fick avreagera och undersöka den . De var snabba på att avreagera och rädslan övergick direkt till nyfikenhet och lugn 🐱

Senast ändrad:
Olof och Svante gick någon form av ooficiellt BPH för katt här ☺
De är ju trygga och lugna runt allt jag gör Trots utifrån att tidigare varit hemlösa . Men när jag kom med en svart stor sopsäck för att städa för vintern på balkongen med alla växter, blev de superrädda över den svarta sopsäcken .

Då lade jag den ner på golvet , och de fick avreagera och undersöka den . De var snabba på att avreagera och rädslan övergick direkt till nyfikenhet och lugn 🐱
När jag storstädade efter sommaren så blev Alice lite rädd när jag rullade upp och "blåste" upp sopsäckarna, inte när de låg på golvet. Samma sak hände varje gång och jag använde många säckar O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka