Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hörrni - jag får döpa kattungen själv om jag vill.

Vad ska hon heta? det ska börja på M

Förra katten jag döpte (jen inte var ifrån min uppfödning) började på Y - det namnet kom ganska fort till mig, men nu är det svårare

Sista hörn-mjölktanden har lossat på hanen :). Gav honom denna vecka, sen skulle jag ringa veterinär och boka tid för att ta bort dom, så det var skönt dom lossnade av sig själva.
Fick den sista i handen idag :D

Bifogade filer

• IMG_20191025_171244.webp
    IMG_20191025_171244.webp
    60,6 KB · Visningar: 11
Blev väckt halv sex av liten svartvit katt som undrade var hennes frukost höll hus. Bara att gå upp och ge mat.
Det gäller att hålla på rutinerna, vardag som helg. Att det fanns mat kvar i skålarna är en bagatell. Frukost ska serveras mellan halv sex och sex! Så det så. Vad är det för service på det här stället?! :mad:

Ååååååh nu har Älvas uppfödare en superfin liten tös i sin senaste kull. Jag vill ha, jag vill ha, jag vill ha! :love:

Jag var sååå nära på att åka iväg och tinga en kattunge i somras, men så började Älvas mediciner att krångla. Nu är Älvas sjukdom under kontroll och jag vill så gärna att hon ska ha en kompis. :arghh:

Det har gått länge utan bakslag men för en timme sen spydde Millie. Inte så mkt. Mat.
Pigg och galen efter.
Jag ber till högre makter att det räcker och att hon håller sig pigg. Men ångestpåslaget kom direkt.

Brunetten och Skönhetsmissen var en sväng hos väninnan då jag varit bortrest och Brunetten har enligt väninnans utsago varit sur och grinig och gnällt på alla husets katter, människor och hund i tre dagars tid, samt vägrat att låta sig klappas. Skönhetsmissen däremot har varit social, men vägrat äta av okänd orsak. Båda kissar är väl förtrogna med Getinghuset där väninnan bor, samt med alla husets övriga innevånare så tjurighet och matvägran ser jag ingen uppenbar orsak till. Men visst. Det är väl principen. Bortlämnade, oälskade, stackars barnhemskatter. Varför slösa på hövlighet och vett när man kan tjura bakom soffan.

Efter hemhämtning ligger nu B och kuttrar glatt som vanligt och S snaskar bozita, så inte vet jag vad som hänt, men uppenbart är de inte alltför traumatiserade i alla fall.

På tisdag däremot blir det utkörning till Veterinären för tandkoll och vaccination. Jag är nervös faktiskt. Vi får se hur många tänder som ryker från stackars Skönhetsmissen den här gången. Men samtidigt bra att det blir av. Hon kan inte vandra runt med värkande tandhalsar. Inte en ung dansat Missa längre, utan en Skönhetstant med vissa skavanker. Vi ska alla den vägen vandra. Brunetten kommer väl få skäll för sitt magomfång igen, men det får vi leva med. Det är S, Madame FORL, som kostar mattes plånbok blodstårar.

Älva har blivit liiite för tung den senaste tiden p.g.a. att kortisonet som hon äter ger ökad aptit. Veterinären vill att hon ska gå på ett foder för kastrerade katter. Jag har haft lite problem med att hitta ett spannmålsfritt foder av lightvariant, men såg nu att Bozita har kommit ut med ett. Någon som har bättre koll på innehåll som kan berätta om det här ser okej ut, alternativt har tips på ett annat foder som är bra?

Kyckling 32% (varav 21% torkad kyckling, 7% färsk kyckling, 4% kycklingbuljong), torkad potatis*, ärtstärkelse*, renkött* (8% färskt tillagat), benfett* (5%), torkat nötköttsprotein (4%), lignocellulosa* (4%), torkat fläskprotein (4%), torkade ägg* (2%), fiskmjöl* (2%), mineraler, torkad betmassa*, cikoriarot, inulin* (FOS 0,63%), mannanoligosackarider* (MOS 0,2%), jäst* (ß-1,3/ 1,6-glukan 0,1%).

Älva har blivit liiite för tung den senaste tiden p.g.a. att kortisonet som hon äter ger ökad aptit. Veterinären vill att hon ska gå på ett foder för kastrerade katter. Jag har haft lite problem med att hitta ett spannmålsfritt foder av lightvariant, men såg nu att Bozita har kommit ut med ett. Någon som har bättre koll på innehåll som kan berätta om det här ser okej ut, alternativt har tips på ett annat foder som är bra?

Kyckling 32% (varav 21% torkad kyckling, 7% färsk kyckling, 4% kycklingbuljong), torkad potatis*, ärtstärkelse*, renkött* (8% färskt tillagat), benfett* (5%), torkat nötköttsprotein (4%), lignocellulosa* (4%), torkat fläskprotein (4%), torkade ägg* (2%), fiskmjöl* (2%), mineraler, torkad betmassa*, cikoriarot, inulin* (FOS 0,63%), mannanoligosackarider* (MOS 0,2%), jäst* (ß-1,3/ 1,6-glukan 0,1%).

Ska det vara torrfoder?

Ska det vara torrfoder?
Ja, tyvärr. Just nu vägrar Älva att äta annat än torrfoder. Jag hoppas i framtiden kunna få henne att äta mer torrfoder igen, men i dagsläget så svälter hon sig hellre än äter blötmat. :down: Jag vet att blötmat så klart är bättre på alla fronter, men jag har svårt att övertyga Älva om detsamma.

Ja, tyvärr. Just nu vägrar Älva att äta annat än torrfoder. Jag hoppas i framtiden kunna få henne att äta mer torrfoder igen, men i dagsläget så svälter hon sig hellre än äter blötmat. :down: Jag vet att blötmat så klart är bättre på alla fronter, men jag har svårt att övertyga Älva om detsamma.

Ingen fara. Jag har ju tre som går på torrfoder.

Zooplus hade 3-4 märken som var spannmålsfria och för kastrerade såg jag vid en snabb titt.

Nyss inlämnade djur på kliniken. Nu ligger ödet i veterinärhänderna.

Jag kom in scheisse-tidigt med två Ilskna kissar som redan i entrén började tröttna på kränkningarna efter en frukostlös morgon, inlåsning i fängelsebur, och biltransport.

Snabbt in på undersökningsrum för vägning, hjärtkoll och avcheckning.

Brunetten - dryga 5,8 kilo. *sigh* Jag talade först stolt om vår sommarbantning och målet på 5,3 men det hjälpte inte. Vågen talade sitt pinsamma språk. Jag skyller delvis på fri tillgång på torrisar i Getinghuset.

Skönhetsmissen - blygsamma 3,5 kilo. Så hon har gått ned två hekto, men Vet lät inte alltför orolig över det. S är preppad med muskler efter sina gardinnedrivningar, bokhylleklättringar och spindelmord.

Båda hade tandsten men S var fulast i munnen. Vet ska ringa efter röntgen och föreslå dagens insatser - men tja, vad annat kan jag säga än: Dra ut allt som är dåligt.

B som brukar lyckas ställa sig in trots sura pip, fick i alla fall beröm för sin vackra päls och rastypiska kropp, tacksamt att vara matglad när man tillhör en ras som ska ha runda former. :D Hela hon är i nalleformat.

Uppdatering.

13 tänder ryker. Stackars lilla Skönhetsmissen... Hon är nu rengjord i munnen, yrvaken efter narkos och nyktrar till i sin bur hälsar veterinären. Men alla tänder kunde inte tas, utan vi får boka ny tid då hon sövs igen med all fokus på bara själva utdragningarna.

Brunetten hade tandsten och ska eventuellt ta en tand, hon åker upp på operationsbordet nu, men det såg inte så illa ut på röntgen i alla fall.

Båda kissar hämtas ikväll. Beräknad kostnad cirkus 6000 kronor.

Återkommer efter hämtning.

Sicken tur att vi bara serverar mjukmat i det här hemmet ändå, det blir ingen omställning i kosten nu när Skönhetsmissen blir Fröken Tandlös. Lilla Sessan! :heart

Uppdatering.

13 tänder ryker. Stackars lilla Skönhetsmissen... Hon är nu rengjord i munnen, yrvaken efter narkos och nyktrar till i sin bur hälsar veterinären. Men alla tänder kunde inte tas, utan vi får boka ny tid då hon sövs igen med all fokus på bara själva utdragningarna.

Brunetten hade tandsten och ska eventuellt ta en tand, hon åker upp på operationsbordet nu, men det såg inte så illa ut på röntgen i alla fall.

Båda kissar hämtas ikväll. Beräknad kostnad cirkus 6000 kronor.

Återkommer efter hämtning.

Sicken tur att vi bara serverar mjukmat i det här hemmet ändå, det blir ingen omställning i kosten nu när Skönhetsmissen blir Fröken Tandlös. Lilla Sessan! :heart

Stackars Skönhetsmissen :heart

Vill bara inflika att de kan äta torrfoder även när de blivit av med tänder, Missia har ju inte så många gaddar kvar men får/äter både torrisar och blötmat :) Hon får torrisar eftersom hon aldrig varit så förtjust i blötmat och jag bråkar inte med henne om det på ålderns höst. Går hon upp i vikt är det bara bra.

Stackars Skönhetsmissen :heart

Vill bara inflika att de kan äta torrfoder även när de blivit av med tänder, Missia har ju inte så många gaddar kvar men får/äter både torrisar och blötmat :) Hon får torrisar eftersom hon aldrig varit så förtjust i blötmat och jag bråkar inte med henne om det på ålderns höst. Går hon upp i vikt är det bara bra.

Bra att veta! S är lite försiktig när hon får dreamies, jag har inte gett henne torrisar mer än som godis. Men uppstår behov så testar vi såklart. Det kan även vara så att hon får lättare att tugga utan de onda tänderna.

Bokat veterinärtid till två av katterna 8/11.

Den äldre (12,5) ska på knölkoll då det har uppkommit något vid ena armbågen (sitter i huden, ej fast i organ eller muskler). Ska be veterinären klämma honom lite där bak också för att se om det kan vara artros (blir sur när vi klämmer honom över höften).
Sedan ska den andra katten (8 år) få en snabb tandkoll för att kunna bokas in för tandborttagning. Detta kommer bli dyrt eftersom det är Anicura... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka