Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sista hörn-mjölktanden har lossat på hanen. Gav honom denna vecka, sen skulle jag ringa veterinär och boka tid för att ta bort dom, så det var skönt dom lossnade av sig själva.
Fick den sista i handen idag![]()
Dom ville inte lossna, kändes som i sista stund att de lossnade nu, annars hade det kunnat bli risk för bettfel.Har det varit problem med mjölktänderna ?
Älva har blivit liiite för tung den senaste tiden p.g.a. att kortisonet som hon äter ger ökad aptit. Veterinären vill att hon ska gå på ett foder för kastrerade katter. Jag har haft lite problem med att hitta ett spannmålsfritt foder av lightvariant, men såg nu att Bozita har kommit ut med ett. Någon som har bättre koll på innehåll som kan berätta om det här ser okej ut, alternativt har tips på ett annat foder som är bra?
Kyckling 32% (varav 21% torkad kyckling, 7% färsk kyckling, 4% kycklingbuljong), torkad potatis*, ärtstärkelse*, renkött* (8% färskt tillagat), benfett* (5%), torkat nötköttsprotein (4%), lignocellulosa* (4%), torkat fläskprotein (4%), torkade ägg* (2%), fiskmjöl* (2%), mineraler, torkad betmassa*, cikoriarot, inulin* (FOS 0,63%), mannanoligosackarider* (MOS 0,2%), jäst* (ß-1,3/ 1,6-glukan 0,1%).
Ja, tyvärr. Just nu vägrar Älva att äta annat än torrfoder. Jag hoppas i framtiden kunna få henne att äta mer torrfoder igen, men i dagsläget så svälter hon sig hellre än äter blötmat.Ska det vara torrfoder?
Ja, tyvärr. Just nu vägrar Älva att äta annat än torrfoder. Jag hoppas i framtiden kunna få henne att äta mer torrfoder igen, men i dagsläget så svälter hon sig hellre än äter blötmat.Jag vet att blötmat så klart är bättre på alla fronter, men jag har svårt att övertyga Älva om detsamma.
Uppdatering.
13 tänder ryker. Stackars lilla Skönhetsmissen... Hon är nu rengjord i munnen, yrvaken efter narkos och nyktrar till i sin bur hälsar veterinären. Men alla tänder kunde inte tas, utan vi får boka ny tid då hon sövs igen med all fokus på bara själva utdragningarna.
Brunetten hade tandsten och ska eventuellt ta en tand, hon åker upp på operationsbordet nu, men det såg inte så illa ut på röntgen i alla fall.
Båda kissar hämtas ikväll. Beräknad kostnad cirkus 6000 kronor.
Återkommer efter hämtning.
Sicken tur att vi bara serverar mjukmat i det här hemmet ändå, det blir ingen omställning i kosten nu när Skönhetsmissen blir Fröken Tandlös. Lilla Sessan!![]()
Stackars Skönhetsmissen
Vill bara inflika att de kan äta torrfoder även när de blivit av med tänder, Missia har ju inte så många gaddar kvar men får/äter både torrisar och blötmatHon får torrisar eftersom hon aldrig varit så förtjust i blötmat och jag bråkar inte med henne om det på ålderns höst. Går hon upp i vikt är det bara bra.