Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Jag tog med Älva ut pĂ„ en kvĂ€llspromenad vid tiotiden. Juno förstod inte alls vad som hĂ€nde och varför jag tog med fel kise ut. 😭

IkvĂ€ll var en sĂ„dan kvĂ€ll dĂ„ Älva tyckte att det var superskoj att gĂ„ ut. Svansen var i stĂ€ndig rörelse, viftandes fram och tillbaka. 😍 Som vanligt nĂ€r utevistelserna Ă€r roliga sĂ„ fick jag inte lyfta henne. Klapp och gos gĂ„r alltid utmĂ€rkt och uppskattas, men sĂ„ fort handen nĂ€rmar sig magen i ett försök att lyfta sĂ„ travar hon snabbt ivĂ€g ett par meter. Inget obehag eller sĂ„, utan bara en tydlig markering nĂ€r hon inte Ă€r klar med sin promenad Ă€nnu. 😂
 
Ok, allvarligt nu. Kan vi ha fyra katter?

Vi bor pÄ 115 kvm fördelat pÄ tvÄ vÄningar, tvÄ vuxna en bebis. TvÄ huskatter, en Maine coon. Tuva Àr gammal och kommer inte vara med mÄnga Är till, tyvÀrr. De andra tvÄ Àr sex och sju Är gamla.
PÄ grund av trafik utanför Àr de bara innekatter. Finns planer pÄ att göra om altanen och nÀta in, men det Àr lÄngt fram.

Ekonomin tillÄter det. FörsÀkring Àr inte sÄ dyrt pÄ huskatt, sand och mat inga bekymmer.

Det som fÄr mig att tveka Àr utrymmet. Kommer det bli för trÄngt?
 
Ok, allvarligt nu. Kan vi ha fyra katter?

Vi bor pÄ 115 kvm fördelat pÄ tvÄ vÄningar, tvÄ vuxna en bebis. TvÄ huskatter, en Maine coon. Tuva Àr gammal och kommer inte vara med mÄnga Är till, tyvÀrr. De andra tvÄ Àr sex och sju Är gamla.
PÄ grund av trafik utanför Àr de bara innekatter. Finns planer pÄ att göra om altanen och nÀta in, men det Àr lÄngt fram.

Ekonomin tillÄter det. FörsÀkring Àr inte sÄ dyrt pÄ huskatt, sand och mat inga bekymmer.

Det som fÄr mig att tveka Àr utrymmet. Kommer det bli för trÄngt?
Det vet man aldrig gÀllande katter, de Àr ju lite socialt knepiga mÄnga gÄnger.

Vi hade tvĂ„ pĂ„ 144 kvadrat, det skavde lite, sĂ„ skaffade vi en till đŸ˜± Och allt blev jĂ€ttebra! Han blev smörjmedel i relationen mellan katt 1 och 2. Konstigt nog

 
Ok, allvarligt nu. Kan vi ha fyra katter?

Vi bor pÄ 115 kvm fördelat pÄ tvÄ vÄningar, tvÄ vuxna en bebis. TvÄ huskatter, en Maine coon. Tuva Àr gammal och kommer inte vara med mÄnga Är till, tyvÀrr. De andra tvÄ Àr sex och sju Är gamla.
PÄ grund av trafik utanför Àr de bara innekatter. Finns planer pÄ att göra om altanen och nÀta in, men det Àr lÄngt fram.

Ekonomin tillÄter det. FörsÀkring Àr inte sÄ dyrt pÄ huskatt, sand och mat inga bekymmer.

Det som fÄr mig att tveka Àr utrymmet. Kommer det bli för trÄngt?
Jag tÀnker inte sÄ mycket pÄ utrymmet sÄ utan mer hur fungerar flocken nu?
Tycker Tuva att ”ungdomarnaâ€Ă€r jobbiga, för aktiva? Har hon som det Ă€r nu behov av att dra sig undan?

NÀr bebis blir Àldre och mer intresserad av katterna kan en kattunge dÄ vara lite för mycket extra, speciellt för Tuva.

har lÄdproblematiken varit löst sig? Var det stressbetingat?

Jag tÀnker ofta att har man en fungerande flock med en gamling sÄ kanske det Àr dumt att riskera det med en kattunge just nu.
Om flocken inte fungerar kan det som i Gimlans fall vara en lösning.
 
Jag tÀnker inte sÄ mycket pÄ utrymmet sÄ utan mer hur fungerar flocken nu?
Tycker Tuva att ”ungdomarnaâ€Ă€r jobbiga, för aktiva? Har hon som det Ă€r nu behov av att dra sig undan?

NÀr bebis blir Àldre och mer intresserad av katterna kan en kattunge dÄ vara lite för mycket extra, speciellt för Tuva.

har lÄdproblematiken varit löst sig? Var det stressbetingat?

Jag tÀnker ofta att har man en fungerande flock med en gamling sÄ kanske det Àr dumt att riskera det med en kattunge just nu.
Om flocken inte fungerar kan det som i Gimlans fall vara en lösning.
Tuva Àlskar sina "ungdomar". Ligger ofta och putsar pÄ dem. Hon har inte varit utanför lÄdan en enda gÄng sen mars, nÀr vi började med cystophan. Hon ligger alltid framme och Àr vÀldigt social. Verkar nöjd med livet igen.

Min tanke Àr att finns det utrymme för alla att gÄ undan om de vill. Men som ni sÀger kan man ju inte veta innan.
Jag tror inte Tuva Àr problemet, snarare Lina som kan vara lite tjurig.

Är det dumt att ta hem kisse och testa?
Om det inte skulle funka kan vi lÀmna tillbaka henne. Men det kanske förstör hela flocken?

Usch vad svÄrt det Àr!
 
923A2118-52BB-4A97-BBB3-9B0009A7EAA8.jpeg


Sonen har nu, efter nio Ă„r i familjen blivit fullt ut accepterad av familjens blygaste medlem 😅😜
 
Tuva Àlskar sina "ungdomar". Ligger ofta och putsar pÄ dem. Hon har inte varit utanför lÄdan en enda gÄng sen mars, nÀr vi började med cystophan. Hon ligger alltid framme och Àr vÀldigt social. Verkar nöjd med livet igen.

Min tanke Àr att finns det utrymme för alla att gÄ undan om de vill. Men som ni sÀger kan man ju inte veta innan.
Jag tror inte Tuva Àr problemet, snarare Lina som kan vara lite tjurig.

Är det dumt att ta hem kisse och testa?
Om det inte skulle funka kan vi lÀmna tillbaka henne. Men det kanske förstör hela flocken?

Usch vad svÄrt det Àr!
HÀrligt att hon tycker om ungdomarna. Och vad skönt att lÄdproblematiken löst sig.

Men om hon Àr nöjd med livet sÄ kanske det Àr bra att inte riskera att förstöra? Speciellt om Lina kan vara lite tjurig för dÄ kan ju stÀmningen för alla bli sÀmre.

Och risken finns ju att har man stÀllt till det med att ta hem en kattunge som inte fungerar med flocken sÄ kan det fortsÀtta bli ett problem Àven nÀr den individen Àr borta igen, eller iaf ta lÄng tid innan de andra kommer till ro igen.

Det Àr verkligen svÄra beslut.
 
HerreminperiskokrÀm vad min ena katt skrÀmde ihjÀl mig i morses. Vaknade av det dÀr typiska spyljudet. Efterhög pÄ all sömnmedicin sÄg jag honom ligga pÄ sidan och undrade varför i sjutton gubbar han rullar sig i spyan innan jag pÄ allvar vaknade till och insÄg att han lÄg och krampade deluxe. Han lÄg som en ostbÄge, helt stel och okontaktbar. Kissade pÄ sig med. Sedan gömde han sig bakom en oflyttbar kallaxhylla (tungt terrarie pÄ). Under tiden ringde jag runt till olika djursjukhus i bÄde min stad och i grannstÀderna innan jag kom pÄ ytterligare ett och de hade tid för en hysterisk matte vars katt fÄtt ett anfall. IvÀg och hÀmta min vÀn (hon kan lugna mig bra och behövde ha med stöd) men kom ÀndÄ inom utsatt tid.
NÄgonstans mellan Falköping och Skara började Svante hÄla konsert sÄ dÄ insÄg jag att han blivit som vanlig igen.

Sedan har han mÄtt bra. Var pigg, glad, nyfiken och alert inne pÄ djursjukhuset och meddelade med en blick som kan mörda att han absolut inte gillar fÄ blodprov. Men han gjorde inget (bet, rev) utan accepterade sitt öde. Alla vÀrden kom ut normalt och inget som stack ut.

Tydligen kan en katt fÄ ett anfall en gÄng men aldrig mer. Hoppas det Àr sÄ i detta fall. Det dÀr vill jag aldrig mer vara med om.

453296569_8318597061535650_8303855339072058479_n.jpg
 
HerreminperiskokrÀm vad min ena katt skrÀmde ihjÀl mig i morses. Vaknade av det dÀr typiska spyljudet. Efterhög pÄ all sömnmedicin sÄg jag honom ligga pÄ sidan och undrade varför i sjutton gubbar han rullar sig i spyan innan jag pÄ allvar vaknade till och insÄg att han lÄg och krampade deluxe. Han lÄg som en ostbÄge, helt stel och okontaktbar. Kissade pÄ sig med. Sedan gömde han sig bakom en oflyttbar kallaxhylla (tungt terrarie pÄ). Under tiden ringde jag runt till olika djursjukhus i bÄde min stad och i grannstÀderna innan jag kom pÄ ytterligare ett och de hade tid för en hysterisk matte vars katt fÄtt ett anfall. IvÀg och hÀmta min vÀn (hon kan lugna mig bra och behövde ha med stöd) men kom ÀndÄ inom utsatt tid.
NÄgonstans mellan Falköping och Skara började Svante hÄla konsert sÄ dÄ insÄg jag att han blivit som vanlig igen.

Sedan har han mÄtt bra. Var pigg, glad, nyfiken och alert inne pÄ djursjukhuset och meddelade med en blick som kan mörda att han absolut inte gillar fÄ blodprov. Men han gjorde inget (bet, rev) utan accepterade sitt öde. Alla vÀrden kom ut normalt och inget som stack ut.

Tydligen kan en katt fÄ ett anfall en gÄng men aldrig mer. Hoppas det Àr sÄ i detta fall. Det dÀr vill jag aldrig mer vara med om.

Visa bifogad fil 150283
Usch vad otĂ€ckt! Hoppas för bĂ„de kises och din skull att det bara var en engĂ„ngsföreteelse.đŸ©·đŸ€—
 
NÀr katten följer med till toaletten:
Du behöver inte följa efter

Tyst! Shhh! Jag kommer snart! MÄste du ligga precis utanför dörren? Jag kommer inte ut!

NÀr katten inte följer med till toaletten:
Men? Var Ă€r du?! đŸ„ș

Logiskt đŸ€·â€â™€ïž
 
HerreminperiskokrÀm vad min ena katt skrÀmde ihjÀl mig i morses. Vaknade av det dÀr typiska spyljudet. Efterhög pÄ all sömnmedicin sÄg jag honom ligga pÄ sidan och undrade varför i sjutton gubbar han rullar sig i spyan innan jag pÄ allvar vaknade till och insÄg att han lÄg och krampade deluxe. Han lÄg som en ostbÄge, helt stel och okontaktbar. Kissade pÄ sig med. Sedan gömde han sig bakom en oflyttbar kallaxhylla (tungt terrarie pÄ). Under tiden ringde jag runt till olika djursjukhus i bÄde min stad och i grannstÀderna innan jag kom pÄ ytterligare ett och de hade tid för en hysterisk matte vars katt fÄtt ett anfall. IvÀg och hÀmta min vÀn (hon kan lugna mig bra och behövde ha med stöd) men kom ÀndÄ inom utsatt tid.
NÄgonstans mellan Falköping och Skara började Svante hÄla konsert sÄ dÄ insÄg jag att han blivit som vanlig igen.

Sedan har han mÄtt bra. Var pigg, glad, nyfiken och alert inne pÄ djursjukhuset och meddelade med en blick som kan mörda att han absolut inte gillar fÄ blodprov. Men han gjorde inget (bet, rev) utan accepterade sitt öde. Alla vÀrden kom ut normalt och inget som stack ut.

Tydligen kan en katt fÄ ett anfall en gÄng men aldrig mer. Hoppas det Àr sÄ i detta fall. Det dÀr vill jag aldrig mer vara med om.

Visa bifogad fil 150283
SÄ otroligt obehagligt, speciellt nÀr man först inte fattar vad som pÄgÄr för man sjÀlv Àr i lite sömndimma.
Hoppas kisse inte fÄr fler anfall :heart
 
Äsch.. Bara för att jag sa att Tuva inte gĂ„tt utanför lĂ„dan gjorde hon det tvĂ„ gĂ„nger sen igĂ„r kvĂ€ll.. :(
Hon verkar ha ont igen.. Antar att det blir nÀsta svÄra beslut jag mÄste ta.
 
Tuva Àlskar sina "ungdomar". Ligger ofta och putsar pÄ dem. Hon har inte varit utanför lÄdan en enda gÄng sen mars, nÀr vi började med cystophan. Hon ligger alltid framme och Àr vÀldigt social. Verkar nöjd med livet igen.

Min tanke Àr att finns det utrymme för alla att gÄ undan om de vill. Men som ni sÀger kan man ju inte veta innan.
Jag tror inte Tuva Àr problemet, snarare Lina som kan vara lite tjurig.

Är det dumt att ta hem kisse och testa?
Om det inte skulle funka kan vi lÀmna tillbaka henne. Men det kanske förstör hela flocken?

Usch vad svÄrt det Àr!
Jag tÀnker pÄ om det Àr sÄ klokt eftersom du har astma? Den blir vÀl inte direkt förbÀttrad av Ànnu fler pÀlsdjur inne? Att redan kunna ha 3 trots det Àr vÀl ÀndÄ lite tur och dumt att riskera försÀmring, eller? Ytan behöver inte vara ett problem om du, som du sÀger, har bra stÀllen för dem att dra sig undan pÄ men kanske vÀnta med en tills den gamla somnat in?
Vissa katter Àr ju grinigare och svÄrflörtade Àn andra (vilket jag förstÄtt att inte just din gamla katt Àr), vÄr honkatt tog rÀtt lÄng tid pÄ sig att acceptera ungkatten meeeen det kan ju ha med att göra att han Àr jobbig (han fick flytta till oss frÄn förra Àgaren dÄ dennes katt vÀgrade vistas med denna- flyttade ut och försvann till en början).

Det Àr ju inte alltid sÄ lÀtt och veta vad som blir rÀtt...
 
Jag tÀnker pÄ om det Àr sÄ klokt eftersom du har astma? Den blir vÀl inte direkt förbÀttrad av Ànnu fler pÀlsdjur inne? Att redan kunna ha 3 trots det Àr vÀl ÀndÄ lite tur och dumt att riskera försÀmring, eller? Ytan behöver inte vara ett problem om du, som du sÀger, har bra stÀllen för dem att dra sig undan pÄ men kanske vÀnta med en tills den gamla somnat in?
Vissa katter Àr ju grinigare och svÄrflörtade Àn andra (vilket jag förstÄtt att inte just din gamla katt Àr), vÄr honkatt tog rÀtt lÄng tid pÄ sig att acceptera ungkatten meeeen det kan ju ha med att göra att han Àr jobbig (han fick flytta till oss frÄn förra Àgaren dÄ dennes katt vÀgrade vistas med denna- flyttade ut och försvann till en början).

Det Àr ju inte alltid sÄ lÀtt och veta vad som blir rÀtt...
Ja, jag Àr ju egenligen allergisk mot katt. Men jag har kunnat dra ner medicinen frÄn fyra doser till en per dygn utan att mÄ sÀmre.

Kattungen vi Àr spekulanter pÄ Àr "fÀrdig" om ca sju veckor. SÄ jag mÄste inte bestÀmma mig riktigt Àn.
 
Ja, jag Àr ju egenligen allergisk mot katt. Men jag har kunnat dra ner medicinen frÄn fyra doser till en per dygn utan att mÄ sÀmre.

Kattungen vi Àr spekulanter pÄ Àr "fÀrdig" om ca sju veckor. SÄ jag mÄste inte bestÀmma mig riktigt Àn.
Åh =/ =( men skönt att du kan ha det under kontroll, sĂ„ skönt!

Okej, dÄ Àr det ju en stund kvar :)
 

Liknande trÄdar

Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
73 967
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 562
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu Ă€r det dags - hĂ€r kommer Ă„rets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„ lĂ€get, men lĂ€s Ă€ndĂ„ igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
101 928
Övr. Katt Det hĂ€r Ă€r en fristĂ„ende fortsĂ€ttning pĂ„ min trĂ„d om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, Ă€r numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: Otherside
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp