Kattras som rävar inte tar?

Emmi

Trådstartare
Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar inte ser katten som en matbit?

För att förtydliga så har vi egentligen bestämt att inte skaffa nån mer katt då vi under kort tid för ca ett år sedan förlorade våra tre katter. Dessa var oerhört högt älskade familjemedlemmar och deras bortgång är fortfarande ett öppet sår. Efter att vi flyttade till egen gård så blev en efter en tagen av räv (mest troligt, ev annat stort rovdjur som ex örn) trots att de var inne nattetid, bara höll sig nära gården, vi jobbar hemifrån och har hund etc. Vi hittade rester av katterna nära gården så det var helt säkert rovdjur iaf.

Meen saknar att ha katt nått fruktansvärt så funderar på om det ändå finns möjlighet att skaffa katt igen om några år eller så. Innekatt är inget alternativ då vi vill kunna ha ha dörrarna öppna hela sommaren och det kommer och går ganska mkt gäster osv. Plus har stall med mkt möss så skulle behöva lite hjälp på den fronten…

Jag tänker att en stor Main coon på uppemot 10 kg skulle vara så stor att rävar/örn inte går på dem. Men det kanske är väldigt ovanligt med den storleken? Och är de lämpliga som utekatter på gård? Helst vill vi ha en social katt som hellre hänger med oss än att springa iväg på egna äventyr. Och större katt är också enklare att ha gps-halsband på tänker jag.

Obs, detta är mest drömmar, troligtvis vågar vi aldrig skaffa nån igen så länge vi bor där vi bor tyvärr…

Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar inte ser katten som en matbit?

För att förtydliga så har vi egentligen bestämt att inte skaffa nån mer katt då vi under kort tid för ca ett år sedan förlorade våra tre katter. Dessa var oerhört högt älskade familjemedlemmar och deras bortgång är fortfarande ett öppet sår. Efter att vi flyttade till egen gård så blev en efter en tagen av räv (mest troligt, ev annat stort rovdjur som ex örn) trots att de var inne nattetid, bara höll sig nära gården, vi jobbar hemifrån och har hund etc. Vi hittade rester av katterna nära gården så det var helt säkert rovdjur iaf.

Meen saknar att ha katt nått fruktansvärt så funderar på om det ändå finns möjlighet att skaffa katt igen om några år eller så. Innekatt är inget alternativ då vi vill kunna ha ha dörrarna öppna hela sommaren och det kommer och går ganska mkt gäster osv. Plus har stall med mkt möss så skulle behöva lite hjälp på den fronten…

Jag tänker att en stor Main coon på uppemot 10 kg skulle vara så stor att rävar/örn inte går på dem. Men det kanske är väldigt ovanligt med den storleken? Och är de lämpliga som utekatter på gård? Helst vill vi ha en social katt som hellre hänger med oss än att springa iväg på egna äventyr. Och större katt är också enklare att ha gps-halsband på tänker jag.

Obs, detta är mest drömmar, troligtvis vågar vi aldrig skaffa nån igen så länge vi bor där vi bor tyvärr…
Ingen aning, men jag beklagar förlusten av era katter :heart

Beklagar förlust av era katter ❤️

Tyvärr tror jag inte att det hjälper med en större katt. Det kan inte vara ett alternativ att bygga en kattgård? Det finns de som hägnat in hela trädgården så att de kan ha öppet på sommaren.

Alternativt, skaffa en råtthund istället. Jack Russels ska vara effektiva mus och råttjägare.

Beklagar er förlust ❤️ .

Jag vet flera som har MCO som utekatt på landet-ish, några mil från stan. En av dem fick i våras/somras en katt attackerad av räv (men jag vet inte säkert om det var MCO som råkade ut för det).

Tyvärr finns risken alltid att katten blir tagen eller skadad av ett rovdjur när de går ute på egen tass. Om inte räv, så t ex lo. Det är en risk som en måste avgöra om en är villig att ta, eller jobba runt med t ex kontrollerad utevistelse (bygga en kattgård, om en inte vill gå ut med katten i sele).

Handlar nog mer om individ än om ras eller storlek. Att den har beteendet att själv vara observant och hålla sig undan rovdjur. Streetsmartness för skogsmiljö...

Med det sagt så är det nog ändå så att vissa raser har fått mer av sina naturliga beteenden och instinkter bortavlade än andra. Så att sannolikheten för en individ som är mer kapabel ökar nog ändå med vissa rasval, men troligen av andra orsaker än storleken.

Om ni flyttade ut med katter som var uppvuxna i en annan miljö så var de kanske dåliga på att se och känna en ny sorts risker som de inte lärt sig att hantera innan?

Handlar nog mer om individ än om ras eller storlek. Att den har beteendet att själv vara observant och hålla sig undan rovdjur. Streetsmartness för skogsmiljö...

Med det sagt så är det nog ändå så att vissa raser har fått mer av sina naturliga beteenden och instinkter bortavlade än andra. Så att sannolikheten för en individ som är mer kapabel ökar nog ändå med vissa rasval, men troligen av andra orsaker än storleken.

Om ni flyttade ut med katter som var uppvuxna i en annan miljö så var de kanske dåliga på att se och känna en ny sorts risker som de inte lärt sig att hantera innan?
Jag tänker också så att det handlar om individer, kunskaper och erfarenheter hos både katten och räven. Nu har ju ts antagligen räv som ser katter som föda och då ökar risken att det sker igen. Tyvärr.

Beklagar förlust av era katter ❤️

Tyvärr tror jag inte att det hjälper med en större katt. Det kan inte vara ett alternativ att bygga en kattgård? Det finns de som hägnat in hela trädgården så att de kan ha öppet på sommaren.

Alternativt, skaffa en råtthund istället. Jack Russels ska vara effektiva mus och råttjägare.
Ja förmodligen är det så att en större katt inte heller är ”säker”, kanske dock något mer än våra som vägde 3-5kg var, men det är så väldigt jobbigt att förlora en katt så vågar egentligen inte ta några större risker heller.

Tyvärr är kattgård inget alternativ, vårt hus och livsstil passar helt enkelt inte för det, men annars hade det såklart varit ett alternativ.

Liten gårdshund har vi just nu men hon skäller bara på mössen, noll intresse av att fånga🙄. Och vi har inga planer på nån mer hund för tillfället iaf så blir musfällor ist.

Ja förmodligen är det så att en större katt inte heller är ”säker”, kanske dock något mer än våra som vägde 3-5kg var, men det är så väldigt jobbigt att förlora en katt så vågar egentligen inte ta några större risker heller.

Tyvärr är kattgård inget alternativ, vårt hus och livsstil passar helt enkelt inte för det, men annars hade det såklart varit ett alternativ.

Liten gårdshund har vi just nu men hon skäller bara på mössen, noll intresse av att fånga🙄. Och vi har inga planer på nån mer hund för tillfället iaf så blir musfällor ist.

Ja, olika individer har ju olika egenskaper. Jag har en vän som har en westie som som fångar dödar möss väldigt effektivt. Hade en kollega innan som bodde på hästgård som hade katter och JRTs. JRT var effektivare sa hon och kunde även ta råttor.

Vi tog över katterna som unga vuxna, där de varit innekatter från början, men vi bodde lantligt några år innan vi flyttade till gården. Och då var de ute dag och natt och det funkade bra, förutom en del slagsmål med andra katter. Och vår lilla hona (3kg) blev tagen av en rovfågel en gång men överlevde. Så hade hoppats att hon skulle ha blivit mer försiktig efter det, och att hon haft tillräckligt med otur men ja blev ju inte så tyvärr…

Men det är nog som du säger, vissa individer klara sig nog bättre än andra. Vår granne nu har en utekatt som är väldigt skygg, kommer från ett katthem, och vill inte ha kontakt med människor mer än att få mat. Lever ute på heltid i lada, och han har klarat sig flera år där.

Ett katthem nära oss sökte hem för stall katter som är väldigt skygga och vill leva som utekatter på heltid men att det finns ett katthus i lada/stall där det finns mat osv. Så funderade lite kort på att höra av mig dit för att se vad de tror om vår situation. Kanske att en katt som levt ute på heltid är mer streetsmart så att säga och lärt sig undvika rovdjur. Men samtidigt vill jag ju ha en katt som sover i sängen med oss osv så därav har detta inte blivit nått mer än en tanke.

Håller med övriga i att storleken är underordnad rätt individ.

Vi har en liten spinkig grannkatt som är en helt fenomenal jägare och överlevare.
Vi har mycket räv och rovfåglar, han är mer ute än inne året om och håller sig runt åkrar, diken, vägar och skog.
Men han klarar sig, grannskapets tuffing.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
847
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag funderar. Bor i ett hus nära en stor väg, förvisso med 40-gräns men det är många som inte bryr sig så innekatt verkar rimligt. Det...
2
Svar
26
· Visningar
2 219
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 589
Senast: Asko
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 336
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025