Kattras som rävar inte tar?

Emmi

Trådstartare
Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar inte ser katten som en matbit?

För att förtydliga så har vi egentligen bestämt att inte skaffa nån mer katt då vi under kort tid för ca ett år sedan förlorade våra tre katter. Dessa var oerhört högt älskade familjemedlemmar och deras bortgång är fortfarande ett öppet sår. Efter att vi flyttade till egen gård så blev en efter en tagen av räv (mest troligt, ev annat stort rovdjur som ex örn) trots att de var inne nattetid, bara höll sig nära gården, vi jobbar hemifrån och har hund etc. Vi hittade rester av katterna nära gården så det var helt säkert rovdjur iaf.

Meen saknar att ha katt nått fruktansvärt så funderar på om det ändå finns möjlighet att skaffa katt igen om några år eller så. Innekatt är inget alternativ då vi vill kunna ha ha dörrarna öppna hela sommaren och det kommer och går ganska mkt gäster osv. Plus har stall med mkt möss så skulle behöva lite hjälp på den fronten…

Jag tänker att en stor Main coon på uppemot 10 kg skulle vara så stor att rävar/örn inte går på dem. Men det kanske är väldigt ovanligt med den storleken? Och är de lämpliga som utekatter på gård? Helst vill vi ha en social katt som hellre hänger med oss än att springa iväg på egna äventyr. Och större katt är också enklare att ha gps-halsband på tänker jag.

Obs, detta är mest drömmar, troligtvis vågar vi aldrig skaffa nån igen så länge vi bor där vi bor tyvärr…

Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar inte ser katten som en matbit?

För att förtydliga så har vi egentligen bestämt att inte skaffa nån mer katt då vi under kort tid för ca ett år sedan förlorade våra tre katter. Dessa var oerhört högt älskade familjemedlemmar och deras bortgång är fortfarande ett öppet sår. Efter att vi flyttade till egen gård så blev en efter en tagen av räv (mest troligt, ev annat stort rovdjur som ex örn) trots att de var inne nattetid, bara höll sig nära gården, vi jobbar hemifrån och har hund etc. Vi hittade rester av katterna nära gården så det var helt säkert rovdjur iaf.

Meen saknar att ha katt nått fruktansvärt så funderar på om det ändå finns möjlighet att skaffa katt igen om några år eller så. Innekatt är inget alternativ då vi vill kunna ha ha dörrarna öppna hela sommaren och det kommer och går ganska mkt gäster osv. Plus har stall med mkt möss så skulle behöva lite hjälp på den fronten…

Jag tänker att en stor Main coon på uppemot 10 kg skulle vara så stor att rävar/örn inte går på dem. Men det kanske är väldigt ovanligt med den storleken? Och är de lämpliga som utekatter på gård? Helst vill vi ha en social katt som hellre hänger med oss än att springa iväg på egna äventyr. Och större katt är också enklare att ha gps-halsband på tänker jag.

Obs, detta är mest drömmar, troligtvis vågar vi aldrig skaffa nån igen så länge vi bor där vi bor tyvärr…
Ingen aning, men jag beklagar förlusten av era katter :heart

Beklagar förlust av era katter ❤️

Tyvärr tror jag inte att det hjälper med en större katt. Det kan inte vara ett alternativ att bygga en kattgård? Det finns de som hägnat in hela trädgården så att de kan ha öppet på sommaren.

Alternativt, skaffa en råtthund istället. Jack Russels ska vara effektiva mus och råttjägare.

Beklagar er förlust ❤️ .

Jag vet flera som har MCO som utekatt på landet-ish, några mil från stan. En av dem fick i våras/somras en katt attackerad av räv (men jag vet inte säkert om det var MCO som råkade ut för det).

Tyvärr finns risken alltid att katten blir tagen eller skadad av ett rovdjur när de går ute på egen tass. Om inte räv, så t ex lo. Det är en risk som en måste avgöra om en är villig att ta, eller jobba runt med t ex kontrollerad utevistelse (bygga en kattgård, om en inte vill gå ut med katten i sele).

Handlar nog mer om individ än om ras eller storlek. Att den har beteendet att själv vara observant och hålla sig undan rovdjur. Streetsmartness för skogsmiljö...

Med det sagt så är det nog ändå så att vissa raser har fått mer av sina naturliga beteenden och instinkter bortavlade än andra. Så att sannolikheten för en individ som är mer kapabel ökar nog ändå med vissa rasval, men troligen av andra orsaker än storleken.

Om ni flyttade ut med katter som var uppvuxna i en annan miljö så var de kanske dåliga på att se och känna en ny sorts risker som de inte lärt sig att hantera innan?

Handlar nog mer om individ än om ras eller storlek. Att den har beteendet att själv vara observant och hålla sig undan rovdjur. Streetsmartness för skogsmiljö...

Med det sagt så är det nog ändå så att vissa raser har fått mer av sina naturliga beteenden och instinkter bortavlade än andra. Så att sannolikheten för en individ som är mer kapabel ökar nog ändå med vissa rasval, men troligen av andra orsaker än storleken.

Om ni flyttade ut med katter som var uppvuxna i en annan miljö så var de kanske dåliga på att se och känna en ny sorts risker som de inte lärt sig att hantera innan?
Jag tänker också så att det handlar om individer, kunskaper och erfarenheter hos både katten och räven. Nu har ju ts antagligen räv som ser katter som föda och då ökar risken att det sker igen. Tyvärr.

Beklagar förlust av era katter ❤️

Tyvärr tror jag inte att det hjälper med en större katt. Det kan inte vara ett alternativ att bygga en kattgård? Det finns de som hägnat in hela trädgården så att de kan ha öppet på sommaren.

Alternativt, skaffa en råtthund istället. Jack Russels ska vara effektiva mus och råttjägare.
Ja förmodligen är det så att en större katt inte heller är ”säker”, kanske dock något mer än våra som vägde 3-5kg var, men det är så väldigt jobbigt att förlora en katt så vågar egentligen inte ta några större risker heller.

Tyvärr är kattgård inget alternativ, vårt hus och livsstil passar helt enkelt inte för det, men annars hade det såklart varit ett alternativ.

Liten gårdshund har vi just nu men hon skäller bara på mössen, noll intresse av att fånga🙄. Och vi har inga planer på nån mer hund för tillfället iaf så blir musfällor ist.

Ja förmodligen är det så att en större katt inte heller är ”säker”, kanske dock något mer än våra som vägde 3-5kg var, men det är så väldigt jobbigt att förlora en katt så vågar egentligen inte ta några större risker heller.

Tyvärr är kattgård inget alternativ, vårt hus och livsstil passar helt enkelt inte för det, men annars hade det såklart varit ett alternativ.

Liten gårdshund har vi just nu men hon skäller bara på mössen, noll intresse av att fånga🙄. Och vi har inga planer på nån mer hund för tillfället iaf så blir musfällor ist.

Ja, olika individer har ju olika egenskaper. Jag har en vän som har en westie som som fångar dödar möss väldigt effektivt. Hade en kollega innan som bodde på hästgård som hade katter och JRTs. JRT var effektivare sa hon och kunde även ta råttor.

Vi tog över katterna som unga vuxna, där de varit innekatter från början, men vi bodde lantligt några år innan vi flyttade till gården. Och då var de ute dag och natt och det funkade bra, förutom en del slagsmål med andra katter. Och vår lilla hona (3kg) blev tagen av en rovfågel en gång men överlevde. Så hade hoppats att hon skulle ha blivit mer försiktig efter det, och att hon haft tillräckligt med otur men ja blev ju inte så tyvärr…

Men det är nog som du säger, vissa individer klara sig nog bättre än andra. Vår granne nu har en utekatt som är väldigt skygg, kommer från ett katthem, och vill inte ha kontakt med människor mer än att få mat. Lever ute på heltid i lada, och han har klarat sig flera år där.

Ett katthem nära oss sökte hem för stall katter som är väldigt skygga och vill leva som utekatter på heltid men att det finns ett katthus i lada/stall där det finns mat osv. Så funderade lite kort på att höra av mig dit för att se vad de tror om vår situation. Kanske att en katt som levt ute på heltid är mer streetsmart så att säga och lärt sig undvika rovdjur. Men samtidigt vill jag ju ha en katt som sover i sängen med oss osv så därav har detta inte blivit nått mer än en tanke.

Håller med övriga i att storleken är underordnad rätt individ.

Vi har en liten spinkig grannkatt som är en helt fenomenal jägare och överlevare.
Vi har mycket räv och rovfåglar, han är mer ute än inne året om och håller sig runt åkrar, diken, vägar och skog.
Men han klarar sig, grannskapets tuffing.

Håller med ovanstående om att det beror nog mycket på katten. Jag har fångat min lille katt på 4,5 kg ”in action”, både när han slogs med en rovfågel och när räven var på honom.
Rovfågeln tror jag han försökte fånga 🙈, men det blev ett litet tumult innan den flög iväg och katten haltade in i huset.
Räven cirkulerade runt katten som låg i ”beredsskapsställning”, jag sprang ut då och när räven började springa bort, började katten att jaga den i full fart, i tron att han gjort hela jobbet med att skrämma den. Detta var flera år sedan, vi har haft massor av räv i närheten, men enda gången katt blivit skadad är av andra katter. (Och av en gren…)

Håller med ovanstående om att det beror nog mycket på katten. Jag har fångat min lille katt på 4,5 kg ”in action”, både när han slogs med en rovfågel och när räven var på honom.
Rovfågeln tror jag han försökte fånga 🙈, men det blev ett litet tumult innan den flög iväg och katten haltade in i huset.
Räven cirkulerade runt katten som låg i ”beredsskapsställning”, jag sprang ut då och när räven började springa bort, började katten att jaga den i full fart, i tron att han gjort hela jobbet med att skrämma den. Detta var flera år sedan, vi har haft massor av räv i närheten, men enda gången katt blivit skadad är av andra katter. (Och av en gren…)

En del katter är tuffa. Särbon hade katt tidigare och en gång när han kom hem hittade han en massa röd och svart päls (hans katt var svart och vit). Han trodde räven tagit katten men efter ett tag kom katten in som om inget hade hänt :D

Min argbigga har spöat upp de andra katterna i grannskapet 🙈 och skulle definitivt inte backa för en räv om hon blir trängd.

Jag tror det bästa är att ge hem åt två katter från något katthem som inte trivs inne.

Min erfarenhet är att katter som är uppväxta utomhus har något större självbevarelsedrift än ”bortklemade innekatter”.

Det finns massor av hemlösa katter som hade älskat att få komma till dig. Hemlösa katter som hade älskat att få vara ute och jaga och samtidigt haft en varm och skön säng att sova i.

Jag tror det bästa är att ge hem åt två katter från något katthem som inte trivs inne.

Min erfarenhet är att katter som är uppväxta utomhus har något större självbevarelsedrift än ”bortklemade innekatter”.

Det finns massor av hemlösa katter som hade älskat att få komma till dig. Hemlösa katter som hade älskat att få vara ute och jaga och samtidigt haft en varm och skön säng att sova i.

Jag håller med.

Det här blir ju helt anekdotiskt, men: vi förlorade vår lilla huskatt (vuxen men liten till växten och oerhört vänlig och mjuk) i somras, och jag är ganska säker på att han blev tagen av en räv. Det finns flera skäl till det som jag inte orkar gå igenom.

Vi har också en stor maine coon-hona, som förutom att hon är just stor (jag vet inte hur många kg men större än gemene katt) är mycket mer skeptisk till det mesta än vad huskatten var. Hon har aldrig kommit hem med ens en skråma, trots att jag vet att hon rör sig på samma platser som huskatten gjorde. Jag är inte ett dugg orolig för henne, för jag vet att hon dels är på sin vakt, dels att hon är så stor att åtminstone räv nog tänker till ett par gånger innan den ger sig på henne.

Jag blir trygg av att vår mco är just stor (dock inte 10 kilo), men också av att hon är tuff och på sin vakt. Så det är både typ av katt/ras och individ, skulle jag säga.

Min tidigare katt jagade bort en border collie och sen revirmarkerade hon, som lejon gör, på trädet som hunden stått vid. :D
Men annars var hon innekatt och vi hade en rastgård åt henne. Hade henne lös bara när vi skulle till/från rastgården, eller ibland när hon ville snoka runt lite ute men då gick jag med henne. (En granne hatade katter och hade hotat med att skjuta henne om hon kom till dem).

Men vad sorgligt att katterna blev uppätna. Kanske var det örnen? Har ni frågat någon expert? När höns blir tagna av höken så är det framförallt magen höken har ätit upp. Om det var ett lodjur så borde det nog tagit katten i munnen och sprungit iväg, då hade ni inte hittat rester. Jag har alltid haft rävar runt om där jag bor och på närmare 40 år har jag "bara" förlorat två katter med långa mellanrum. Av de två jag har nu så är den ena en tuff norsk skogskatthona. Hon är ute och jagar mycket under sommarhalvåret. Den andra är en knäkatt som är ute i trädgården när vädret är skönt, annars är hon inne. Båda är 12 år. För länge sedan så låg jag vaken en sommarnatt och fick höra ett skrik. Hoppade upp o tittade ut o fick se min kära skogskatt stå uppburrad framför en räv. Räven hade skrikit till för att den hoppades att hon skulle vända ryggen, en räv törs knappast attackera en katt framifrån. Norska skogkatter är bra för de har starka instinkter och de är lite större än de flesta bondkatter.
För övrigt har jag ett annat förslag. Jag har haft höns och en elnätshage åt dom. Inget rovdjur tog sig in! Rävarna hade lätt kunnat hoppa över men de törs inte. Jag vet inte hur katter reagerar, om det går att stänga in dom med elnät. Om det går så kanske elnät runt hela gården skulle vara ett alternativ? Om ni inte bor i norra Sverige där det snöar över. En annan idé. Finns det någon slags vakthund som skulle trivas med att bo ute och beskydda katterna? Jag förstår er för jag skulle inte trivas utan katter.

Jag hade försökt få en avkomma från någon bondkatt som lever som stallkatt i området, kattmamman lär katterna väldigt mycket, kul att se hur hon när de börjar bli större tar med dem på nattliga turer för att de skall lära allt möjligt, nog främst att jaga. Det beror förstås på individ också men en innekatt har fått så mycket sämre start att det blir svårt att hämta in som vuxen.

Här finns en hel del räv och frigående höns dagtid kan man bara glömma, räven kommer ta dem även när man själv är hemma, det är bara en tidsfråga. Men någon katt har inte räven tagit vad jag vet och de har alltid gått helt fritt.

Individ, uppvuxen så den har lärt sig klara sig.

Har blivit av med en katt till räv den var så korkad så den skulle säkert leka med räven när den kom. (uppvuxen i lägenhet)

Har annars aldrig blivit av med en katt

Katter är inte som hundar när det kommer till raser och man har inte fokuserat på att avla bort naturliga instinkter som man har gjort hos dom, och dessutom inte en väldigt lång tid mer lugnare katter som ragdoll har avlats. Det man får helt enkelt tänka på att katter är bytesdjur, och om man släpper ut ett bytesddjur så får man tyvärr också vara förberedd på att risken finns att ett rovdjur tar dom. Man får nog mer titta på individer som är mer försiktig runt rovdjur än andra.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag funderar. Bor i ett hus nära en stor väg, förvisso med 40-gräns men det är många som inte bryr sig så innekatt verkar rimligt. Det...
2
Svar
26
· Visningar
2 232
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 600
Senast: Asko
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 397
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈