Kattmamman blev överkörd!

F

Frajda

Vi har nyss fått en kull med kattungar, idag hittade vi mamman påkörd utanför huset. Dom hade bara lämnat henne när hon fortfarande levde. Mamma hittade henne när hon var döende och en granne fick ta ihjäl henne :( Nu har vi fyra små kattungar, 2,5 veckor gamla. Vi har tagit in dom och vill försöka rädda dom. Har ni ngn erfarenhet av detta? Tror ni att det är möjligt att rädda dom eller är et lönlöst? Alla tips är varmt välkomna. De får ersättning och vi vet att man ska massera magen på dom men det är allt. Så alla som har varit med om liknande berätta allt ni vet!!!

Sv: Kattmamman blev överkörd!

Tror att det enda sättet för er att klara kattungarna är att hitta en surrogatmamma till dem...Tyvärr :(

Man ska väl massera när dom ätit och inte bara för att ?? Tror du att du orkar handmata dessa ungar då ? Jag läste på någon kattsida att de 2 första veckorna ska dom ha mat 1 gång i timmen dygnet runt, och därefter var tredje till var fjärde timma. Det är ganska mycket jobb.

jaja efter att dom ätit så klart, var nog inte så tydlig i mitt inlägg. Som tur är så är min bror hemma hela dagarna och hela familjen är engagerad så tidsmässigt är det inga problem. Frågan är väl bara om dom är tillräckligt gamla.

Surrogatmamma? Kan man göra det med katter? Var kan man tänkas få tag på en sån?

Frajda skrev:
Vi har nyss fått en kull med kattungar, idag hittade vi mamman påkörd utanför huset. Dom hade bara lämnat henne när hon fortfarande levde. Mamma hittade henne när hon var döende och en granne fick ta ihjäl henne :( Nu har vi fyra små kattungar, 2,5 veckor gamla. Vi har tagit in dom och vill försöka rädda dom. Har ni ngn erfarenhet av detta? Tror ni att det är möjligt att rädda dom eller är et lönlöst? Alla tips är varmt välkomna. De får ersättning och vi vet att man ska massera magen på dom men det är allt. Så alla som har varit med om liknande berätta allt ni vet!!!
Jag har nappat en unge han blev en stor katt. Man smeker dom på magen (könet) så att dom kissar och bajsar. Han blev snabbt rummsren. Kissade ju när jag ville i vasken. Jag kissade honom innan varje måltid och mat fick han var fjärde timme och inte på natten. Ganska snart så gick vi ut och han fick kissa i trädgården. Han följde efter mig och skrek MAMMA VÄNTA. Det gick bra. Lycka till!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Vad konstigt du skrev, jag fattade hälften. Detta är ju 2,5 veckors ungar det handlar om. du verkar skriva om större ungar...tror jag *fattar inte riktigt texten du skrev*

Adrenochrome skrev:
Tillräckligt gamla för vadå ?

Ja, man kan annonsera efter surrogatmammor även till katter.

Tillräckligt gamla för att ha en chans utan sin mamma. Uttrycker mig nog lite mysko, är fortfarande lite upprörd över det som hände...
Vet du (el ngn annan) var man kan annonsera efter surrogatmammor? Kanske på internet?

Frajda skrev:
Kanske på internet?

Förutom på internet så kan du höra av dig till katthemmen i din närhet. Lycka till!
Och om du nu ska ha fler kullar så SNÄLLA håll mamman inomhus tills ungarna har börjat äta fast föda. För allas skull. :(

Heulwen skrev:
Förutom på internet så kan du höra av dig till katthemmen i din närhet. Lycka till!
Och om du nu ska ha fler kullar så SNÄLLA håll mamman inomhus tills ungarna har börjat äta fast föda. För allas skull. :(

Nu låter jag nog lite hemsk men katten var en stallkatt som skulle blivit steriliserad men hann få denna kullen innan vi hann sterilisera henne. Våra andra katter är sterilierade och kastrerade och de ska inte bli fler kullar nu, denna var alltså ett misstag. Men misstaget är ju gjort så man får ju göra vad man kan. Det är väldigt fina kattungar, silvergrå allihopa från ljust, ljust grå till nästan svart. Ska kolla runt och se om det går att hitta en surrogatmamma, borde inte veterinären ha lite koll på det om man har tur?

Mynta2 skrev:
Vad konstigt du skrev, jag fattade hälften. Detta är ju 2,5 veckors ungar det handlar om. du verkar skriva om större ungar...tror jag *fattar inte riktigt texten du skrev*
Förlåt!
Mats en kattunge som blev övergiven av sin mamma när han var 2 veckor. Jag gjorde så här. Jag smekte honom på magen strax framför könsorganet och över könsorganet. Jag höll honom över toalettvasken i början när jag gjorde det, då kissade han. Jag torkade med vått papper. Ibland bajsade han också. Sen matade jag honom med nappflaska efter det fick han sova i en plastback med massor av toapapper som mjukt underlag och lätt att kasta om han skulle kissa där. Jag matade honom med ca 4 timmar mellan målen och följde den ordination som stod på mjölkersättningen som jag köpte på djursjukhuset. När han började krypa (gå) så lyfte jag ut honom i trädgården och kissade honom där. I början genom att låta honom stå på marken när jag smekte "magen". Han blev fort rumsren och kissade själv när han kom ner på marken. Han gick efter mig på marken en stund och sen matade jag honom sen åter i plastbacken. Han var med mig på jobbet varje dag. När han var 4 veckor började jag ge honom smakportioner av kattungemat blötfoder (finns i små påsar i affären) och försökte få honom att dricka mjölkersättning på fat. Men det var mysigt att ge honom nappflaska och det gillade han mest så det fick han också. Mats är idag vuxen och pappa till fler ungar*suck*. Blev detta bättre förklarat?

Glömde berätta att vår hankatt Simba blev en stor hjälp i att ta hand om Mats. När Mats började äta blötfoder fick han också träffa Simba som slickade rent Mats och Simba blev lite av en morsa åt honom. Sött!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 928
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama