Kattjakten fortsätter!

Sv: Kattjakten fortsätter!

Jasså de har jag missat, fast å andra sidan varför skulle de ha en egen kattutställning bara för att de inte är av nån speciell ras? Nej, jag vet inte hur jag tänkte där faktiskt.

Låter ju bra med "normalfrisk" inte som perser iaf som verkar ha mer defekter. Vilka raser anses som de mest sunda?

Ska kolla upp rasringen!

Svårt att säga vilken ras som anses mest sund, det kräver ju att man tittar på djupet i alla raser och även funderar över sin definition av sund. Jag anses tex inte att en ras där problemen kan undvikas helt (tex genom dna-tester) har en sjukdomsproblematik eftersom alla ungar som föds är utan det problemet, men det beror ju definitionerna... Jag vågar inte heller svara för någon annan ras, eftersom man i vissa fall är väldigt öppen med sin hälsostatus, i andra håller tyst och låtsas som ingenting. Det är lättare om man väljer en ras och börjar gräva efter information.

Korater som jag föder upp har inga hälsoproblem i dagsläget. Det fanns förr en riskt för nervsjukdomar, GM1 och GM2,men efter 20 år med obligatoriska DNA-tester finns det inga bärare av sjudomen kvar i avel. I övrigt är vi *peppar, peppar* ännu förskonade från problem trots att vi har en väldigt liten ras.

I de flesta raser jobbar man med att förebygga HCM, en hjärtsjukdom som finns spritt i hela kattpopulationen men är vanligare i vissa raser. Stora raser kan precis som stora hundar ha höftledsproblem. Vissa raser har oftare njurproblem än andra. Perser och exotic har inte sällan bettproblem, och trubbel med andningsvägar och ögon. Det finns uppfödare som tar hälsa på allvar och sen finns det de som inte har kunskap eller intresse inom alla raser, tyvärr.
 
Sv: Kattjakten fortsätter!

Vill du ha så lite kostnader och tjaffs som möjligt så bör väl en katt från ett katthem vara det allra mest idealiska? Alla katter de har är ju inte vildfångade, skygga kolonikatter liksom.
 
Sv: Kattjakten fortsätter!

Jag har kollat mkt på olika katthem, även jobbat på ett som volontär, men då var jag inte lika inne på att skaffa katt som jag är idag. Men jag fastnade ffa för en katt som kom mig nära och när jag väl bestämde mig för att jag ville ha den så hade någon annan hunnit före. Attans oxå tänkte jag och blev besviken. Sen fick jag så mkt annat att göra så blev att jag bara åkte till katthemmet för att hälsa på nån gång. Tittar kontirnuerligt på deras hemsida och även andra katthemssidor. De får ju ofta in katter, men många är ju lite småvilda lr har haft det svårt på ett eller annat sätt.

Känns som att en devon rex skulle kunna vara nåt för mig, tror jag. Vill helst ha två, men får isåfall börja med en katt bara. kanske blir det en rexkatt och en bondkatt.

Att de ska vara så svårt att hitta en katt! Kanske är för kräsen?
 
Sv: Kattjakten fortsätter!

Fast det här måste ju bemötas. Jag vet mängder med hanar som börjar vråla efter honor och skvätta redan vid 5-6 månader, och har sett 4-månaders para... (Det sista tillhör undantagen, men hur ska man veta att ens egen katt är en av dem?)

Att honor blir parade utan att ägaren märker något händer inte allt försällan, även hos rutinerade uppfödare. Det är bara dumt att sprida till människor med mindre kattvana att fertila katter är något som är lätt att hantera.

Ur mina kullar har jag haft 2 hanar som har parat då de varit 15v. Den senaste blev kastrerad som 4månader då de blev ohållbart att han parade sin mor. En kullbror var helt ointresserad av löphonorna tills han fyllde 6månader då började han skrika efter honor och började para.
Det blev många stängda dörrar den senaste kullen så att hålla fertila katter är inte en dans på rosor.

Ska man ha utekatt ska de vara kastrerade innan man släpper ut dem för att undvika oönskade kullar..
 
Sv: Kattjakten fortsätter!

Devon rex är väldigt sociala (har svårt skriva nu eftersom min Alta ligger lite ivägen). De gillar ofta ligga i knäet, i sängen med sin ägare, samt rida på axlarna. Mina galopperar ut i hallen när vi får besök, det tycker de är jättekul. Sitta på balkongen och speja är en trevlig syssla på sommaren.
Hlsomässigt är det en frisk ras. Rasen har idag inte mer problem med HCM (hjärtfel) än resten av kattpopulationen, men vissa uppfödare (jag bla) har valt att scanna avelsdjurens hjärtan. För mig är det ett sätt att försöka undvika att vi får problem i framtiden, även om det kan tolkas som att devon är hjärtsjuka.
 
Sv: Kattjakten fortsätter!

Ja och det är ju det som är lite tjusningen med rasen :). Vill ha en katt med lite go i! Och ja, det blir en Devon kattunge :D Känns spännande och roligt att jag äntligen bestämt mig :). Nu gäller det bara att hitta rätt kattunge och det lär ju inte vara omöjligt med den rasen. Känner mig alldeles pirrig i hela kroppen, som dan innan jag och min mamma åkte och tittade på hundvalparna för nio år sedan och sen blev en av dem en vän för livet.

Och sen är jag pirrig för att jag snart ska flyga, det var länge sedan. Mycket att vara pirrig för känns det som.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 218
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 825
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Jag har funderat på detta ett tag och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att bolla lite tankar! Jag köpte min katt Charlie från ett...
Svar
10
· Visningar
1 764
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp