katthalsband

Youweremyangel

Trådstartare
Tänkte kolla om det är farligt för en utekatt att ha halsband?
Har hört att det kan va det då katten kan fastna i grenar, staket mm.
Vill att mina katter ska ha halsband med nummer och sånt men vill ju inte att det ska vara en fara för dem. Det borde ju inte va det om halsbandet sitter tillräckligt hårt? men jag vill veta vad ni tycker och om ni har på era katter.

Mvh och tack för svar.
 
Sv: katthalsband

En utekatt måste ha halsband, annars får man lov att skjuta den vid avskjutning!

(Finns superbra halsband med resor så att dom töjs ut om katten fastnar och på så sätt kan katten dra igen huvudet och komma loss utan att skadas)

Det är vad jag har hört och vad som gäller i vårt område! :crazy:
 
Sv: katthalsband

Klart du ska ha halsband på katten om du vill det. En trygghet. själv hade vi inget halsband på min katt eftersom vi hade skogen in på knuten så kände vi ingen mening med det när han jämt var där. Men bodde jag i villaområde eller liknande skulle jag ha halsband på katten.

Och som föregåande talare säger. Det finns halsband som öppnar sig själva om katten fastnar eller med resår. Man ska komma ihåg också att katter är smidiga djur, har den ett halsband på sig och fastnar så kan den mycket väl dra sig ur enkelt. Vore ju mer läskigt isåfall om den hoppade och fastnade med halsbandet i någon gren. Men som sagt, köp ett med resår eller som öppnar sig.
 
Sv: katthalsband

En utekatt måste ha halsband, annars får man lov att skjuta den vid avskjutning!

(Finns superbra halsband med resor så att dom töjs ut om katten fastnar och på så sätt kan katten dra igen huvudet och komma loss utan att skadas)

Det är vad jag har hört och vad som gäller i vårt område! :crazy:

oj det hade jag faktiskt ingen aning om att man va tvungen att ha. Tror dock inte att vi har något sånt som avskjutning här men nu ska katterna få varsitt halsband iaf. Tack för ditt svar.
 
Sv: katthalsband

Klart du ska ha halsband på katten om du vill det. En trygghet. själv hade vi inget halsband på min katt eftersom vi hade skogen in på knuten så kände vi ingen mening med det när han jämt var där. Men bodde jag i villaområde eller liknande skulle jag ha halsband på katten.

Och som föregåande talare säger. Det finns halsband som öppnar sig själva om katten fastnar eller med resår. Man ska komma ihåg också att katter är smidiga djur, har den ett halsband på sig och fastnar så kan den mycket väl dra sig ur enkelt. Vore ju mer läskigt isåfall om den hoppade och fastnade med halsbandet i någon gren. Men som sagt, köp ett med resår eller som öppnar sig.

det är det här med att de kan hoppa och fastna och sedan bli hängande som jag är mest orolig för då jag vet att båda mina katter gillar att klättra och hoppa. Tack för ditt svar.
 
Sv: katthalsband

Det finns ingen lag som säger att det är så. Lagen säger att man får skjuta av vilda katter. Att den som sköter "djurskyddet" i erat område sedan tolkar det till att det är alla katter som ej har halsband är något helt annat.
 
Sv: katthalsband

Det finns ingen lag som säger att det är så. Lagen säger att man får skjuta av vilda katter. Att den som sköter "djurskyddet" i erat område sedan tolkar det till att det är alla katter som ej har halsband är något helt annat.

okej då vet jag, har som sagt tidigare aldrig hört talas om avskjutning så tror inte det finns där jag bor. Tack för ditt svar =)
 
Sv: katthalsband

Jag har alltid halsband på mina katter. De har rel breda gula - extremt väl synliga - reflexhalsband från Boette.
På baksidan av halsbanden har jag skrivit mitt mobilnummer om ifall att...

Med ojämna mellanrum kommer någon av dem hem utan halsband och då sätter jag bara på ett nytt. (Dessutom köper jag ALLTID nya halsband på hösten när det börjar bli mörkt ute eftersom reflexer slits hårt av solljus.)
Vi bor bokstavigt talat på skogskanten så tappade halsband ser jag som ett nödvändigt ont :D

Den största nackdelen som jag ser det är att fästingdjä**arna trivs under halsbanden där katten inte kommer åt att klia/tvätta.

/Swat
 
Sv: katthalsband

Köp inget med för lång resår bara. Det är lätt att de fastnar i munnen när de tvättar sig. På min stora katt har jag ett där knäppet öppnar sig om han fastnar och på de lilla har jag ett som har en liten kort, lite fastare resår och där knäppet öppnar sig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 688
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp