Sv: Katters små egenheter
Hela katten är en enda stor egenhet!
05:30 Klockan ringer. Swish så är han i husses hår och puffar på honom med nosen (dunk, dunk, dunk) - detta håller han på med frekvent tills husse går upp.
06:30 Husse har åkt till jobbet och matte ligger kvar i sängen och försöker somna om. Laban (katten) tycker matte har tagit ett mycket dåligt beslut och bestämmer sig härmed för att med
alla möjliga medel få matte att ändra inställning.
07:30 Matte ger upp efter att ha fått diverse kattleksaker utspottade i ansiktet samt fått en katapult-katt nedstörtandes från garderoben rätt i fejjan (detta upprepas minst fem gånger).
07:40 Ger katten mat. Innan måltiden påbörjas måste Laban visa matte hur otroooligt tacksam han är över att ha fått mat.
08:00 Maten uppäten. Efterrätt - krukväxter! Dessa ska helst ryckas upp med rötterna för att sedan malas ned till små slemmiga partiklar. Att sprida växten över hela lägenheten är en självklarhet!
08:30 Följande 8 timmar ägnas åt att klösa på alla föremål förutom klösbrädan, ta diverse jättesprång för att attackera matte under tiden hon filar på sitt CV, äta upp prydnadskuddarna, slakta ett eller två gosedjur, jaga föremål i tv-rutan, jaga muspekaren på datorn (och lägga till icke-relaterade bokstavskombinationer i mitt CV), tugga på alla kablar och slangar han kan hitta. Hittills har han knaprat i sig en duschslang (fick en trevlig överraskning när jag skulle ta mig en dusch då hela slangen förvandlats till en sprinkler) och två slangar till tvättmaskinen vilker båda gångerna resulterade i översvämning och en mer eller mindre panikslagen Micks.
16:30 Husse kommer hem och har handlat på vägen. Så fort varorna är urplockade
ska Laban ha påsen. Inget snack om saken. När påsen är hans tar han sats från ena änden av köket för att sedan störtdyka rätt in i påsen. Extra roligt är det när påsen står nära en vägg. Efter att ha tagit herravällde över påsen ligger han där inne och lurpassar. Tills matte lägger upp mer mat!
Det spelar för övrigt ingen som helst roll vilken typ av påse det handlar om, bara man kan störta in i den!
17:00 Matte bäddar rent i sängen och då ska givetvis Laban vara med. Allra helst vill han bli grundligt inpackad under lakanet (som är ett sånt där resorlakan). Där under kan han ligga som en liten lurpassande böld ett bra tag, tills han inser att han inte vill gå miste om chansen att krypa in ett ett och annat örngott också!
17:30 Matte går på toaletten. Laban kräver att få följa med in och hålla matte sällskap och sätter sig prydligt mittemot och stirrar matte rakt i ögonen. Kommer på att han behöver skita och rusar till sin låda. Att han skiter ser man tydligt då morrhåren går som trummpinnar! (Ja, jag finner det mycket roande)
Krafsar på golvet, väggen, tvättmaskinen och kanten på lådan i sisådär 5 minuter. Missar helt att krafsa över "kvarlämnorna".
17:40 - 20:00 Kör ännu ett race genom lägenheten i syfte att demolera den. Han kryper gärna in i på tog för små utrymmen och fastnar således. I skrivande stund fastnade han emellan tv-bänken och högtalaren vilket innebar att han stod uppochner på framtassarna. Detta för att få fram sin älskade pingisboll...
Öppnar man en garderob, soputtrymmet, skafferiet eller drar ut en låda får man hålla ögonen öppna så han inte hinner smita in. Han är snabb som en skållad råtta och det är inte alltför sällan matte letat igenom hela lägenheten efter monstret. Han kan utan problem ligga gömd och instängd i en låda från 08:00 till 16:00 och sova. Inga ljudliga klagomål alls och när matte väl hittar honom ligger han där och flinar.
20:00 - 05:00 Ett konstant krafsande på köksluckor, dörrar, lådor och allt annat som ska gå att öppna. Går matte upp lägger Laban sig genast på rygg och
flinar. Matte vet att han gör det för att jävlas...
Utöver detta ska han gärna klättra upp på alla hyllor och riva ner allt som inte är fastlimmat.
När husse kommer hem från jobbet hälsar katten enbart på matte (som, om han har glömt det, varit hemma hela dagen).
Katten borrar gärna in huvudet i husses nacke och luktar på dennes hår, högljudt suckande samt trampar med tassar (och klor). Detta kombineras gärna med dreglande.
Han sover på rygg med tassarna upp i vädret. Enbart...
Han fastnar ofta med tungan utanför munnen.
Mattes systrar (2 resp. 4 år) älskar Laban. Laban älskar inte mattes systrar.
Det här blev ganska mycket, men jag lovar att jag kan hålla på och skriva hela natten.
Men jag kommer ha fullt upp med att jaga kattskrället inatt så ni får nöja er med det jag har skrivit!
/Micks som fått sitt psyke förstört...