Katters små egenheter

alice

Trådstartare
Alla vi som har katt vet ju hur stora personligheter alla våra kissar är! Alla har sina små egenheter och speciella saker för sig. Jag undrar nu var just din/dina kissar har för små egenheter som lyser upp tillvaron?

Våra två är kullsyskon men väldigt skilda personligheter. Ska också tillägga att båda två är honor!

Smygis: ÄLSKAR flugor!!!! Är hon på bottenvåningen och vi slår en fluga med flugsmällan på övervåningen hör vi ett mjauuuu!!!! från botten och sen kommer det en kisse springandes uppför trappen. Då ska hon ha flugan för att äta! :D Eftersom vi bor granne med en bondgård som har kor har vi rätt mycket flugor inne. Just nu kommer dom in med veden. Det gör att varje kväll så har vi en speciell procedur, Smygis och vi. Husse/matte slår flugor och kisse med stort nöjd äter upp! Så fort hon hör att vi slår med flugsmällan jamar/knorrar hon högljutt och ska ha flugan. Hon blir GRYMT frustrerad om flugan "försvinner" så husse/matte inte kan ge den till henne. Hon jagar skickligt flugor själv också och både en och annan blomkruka har fått "sätta livet till"....

Snooze: Vill alltid sitta på en av barstolarna i köket och prata med oss när vi lagar mat. Tittar man på henne och pratar med henne så kisar hon med ögonen och småjamar. Ibland knappt hörbart, man ser bara att munnen rör sig. Svarar man henne så svarar hon tillbaka. :D Man kan ha ganska långa "konversationer" med henne på det viset.
På kvällarna framför tv´n så ska hon ligga på husses bröst, aldrig mattes, och sen ska husse hålla om/krama henne. Så kan hon ligga och sova hur länge som helst!

De är underbara båda två! :love:

Så, berätta nu! Vad har just din kisse/kissar för egenheter för sig? :laugh:

//Alice
 
Sv: Katters små egenheter

Mina katters små egenheter :)

Milou (för dagen nykastrerad) kommer så fort jag går in på toaletten och sätter framtassarna mot mitt knä och ska bli upplyft sen sitter han på famnen och sover, myser läääääänge och på kvällen när jag lagt mig så kommer han och hoppar upp och lägger sig på min sida och där ligger han tills jag vänder på mig då går han och äter och lägger sig sen vid mina fötter.

Charlie har stenkoll på läget, vill hon ut så visar hon det tydligt hur kul som helst att gå med henne i koppel orädd och följsam men hon har lätt för att bli svartsjuk och frustrerad och i ren protest kan hon bita i dammsugarsladden.
Hon sover alltid hos Frida (hunden)

Hilda följer alltid med oss på promenad när hon är ute och när jag ropar på henne hör jag först pinglan sen kommer hon i full fart och jag blir alltid lika glad varje gång.

Både Charlie och Milou anser att tvättstället är en utmärkt plats att ligga i spelar ingen roll om det råkar vara lite blött.
 
Sv: Katters små egenheter

Ack, var ska jag börja med vår Knäppkatt?

Pixi har blivit väldigt bortskämd av husse sen hon kom till oss (och var livrädd) att hon på kvällen ska krypa upp i sängen, under husses täcke och ligga som i ett litet tält och sova. Hon blir jättesur och buffar sig in om han inte märker något.

Hon ska hela tiden vara nära- men absolut inte nära ändå. Tror hon har legat hos mig kanske 5 gånger. Hon vill ligga en liten bit ifrån. Nu ligger hon tex ca 2 dm från mig och sambon (mellan oss) uppe på nackstödet på soffan.

Hon är livrädd för människor som inte är vi 3 i familjen. När mina föräldrar eller syskon är kattvakter ser de aldrig röken av henne. Hon har dock börjat tina upp lite mot dotterns kompisar. Har vi varit bortresta surar hon länge och låtsas att vi inte finns. Husse är hon sur på mycket längre än mig och dottern.

Har flug och spindeljakt som sitt jobb. Hon blir jättefrustrerad om hon inte tar dem meddetsamma. Men hon ger sig aldrig.

Måste ofelbart hoppa ner i badkaret när husse duschat. Men bara husse, inte oss andra.

Kommer alltid mjauande på inkallning. :)
Älskar sin 'leopardmus' som är den enda hon vill leka med.

Hon kommer väl aldrig att bli så sällskaplig, men nu är hon nog rätt nöjd med sitt liv. Hon vill vara nära oss, men inte ha kroppskontakt och det får vi vara nöjda med.
Rttorna002-1.jpg
 
Sv: Katters små egenheter

Min katt kommer alltid farande när han hör att jag vaknar för lite morgonmys :love: (Och rätt som det är så nafsar han :mad: Aldrig hårt men det är inget roligt.) och så hälsar han en alltid välkommen hem.

Retar gallfeber på ambulanspersonal när de försöker ta blodtryck och grejer, han är bara i vägen för dem :p "ni får inte röra min matte" typ...och så har han kanske lärt sig att när de kommer blir jag oftast borta några dagar, men då har han å andra sidan mormor som skämmer bort honom och de tycker jättemycket om varandra så det går ingen nöd på honom :laugh:

Förut kissade han inne (mest i sängen) när man kom hem efter att ha varit borta några dagar (ofta på sjukhus) men nu har han blivit tryggare så nu har jag inte märkt av något sådant alls, jätteskönt!

Annars gör han gärna hyss och sådant han vet att han inte får, speciellt när jag ska sova...dagarna tillbringar han ofta med att sitta i "sitt" fönster och spana på allt spännande, eller gömma sig under täcket.

Jag tycker massor om min lilla tissetass :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Katters små egenheter

Såfin føljer alltid med upp då jag ska lægga mig och kryper in under tæcket och lægger sig på rygg i armkroken och spinner mig till sømns. Hon vægrade lægga sig under tæcket hos min ex och hon har aldrig gjort det hos någon annan heller. Hon ær rædd før næstan alla kattvakter som hon haft, men ær jag hemma så tycker hon det bara ær kul att det kommer några och hælsar på.
då vill hon ha max uppmærksamhet och beundran och få høra att hon ær Så fin.

Hennes dotter Tissel, som bor kvar hos min ex, ær fashinerad av vatten. Hon brukade hænga med honom på toa och stå på bakbenen och titta ned i toastolen då han pinkade. Trøttnade aldrig på det. En gång satt hon vid en gatubrunn då det var snøslask och petade ned en liten slask-dutt åt gången bara før att få høra plasket dær nere.
 
Sv: Katters små egenheter

Izor har väl massor med små egenheter för sig, den roligaste/knäppaste är väl att han MÅSTE få dricka upp vätskan som mina engångslinser ligger i :D (det är saltlösning, så oroa er inte)
Det skummaste är väl att BARA vätskan till mina linser duger (alltså märket) testade en gång en annan sort men då vart han sur, gick INTE att dricka :rofl::rofl:
 
Sv: Katters små egenheter

Ja ni dom har sina små egenheter :love:.....
En av alla små egenheter är att min katt sitter på diskbänken och väntar tills jag är klar med min temugg. Då ska jag skölja av den och hälla på vatten så han får dricka ur den...sen att det står redan vattenskål och andra vattenmuggar på bänken struntar han i....det är just MIN mugg han ska ha.

När min pappa kommer så glor han på honom sen ut i köket och lägger sig på golvet(som en padda) och ska bli kammad av honom. :grin:
 
Sv: Katters små egenheter

Jag måste då bara få berätta om mina två kissar; Katja och Pelle :love:

Katja älskar min små målarpenslar. Varje kväll, när jag ska gå å sova kommer hon släpandes med lilla penseln i munnen och vill leka. Sen är hon alltid med och hjälper till att öppna posten när den kommer. Och knycklar jag inte ihop en liten bit av brevpappret så blir hon jättearg och sitter och psykar mig samtidigt som hon mjamar tills jag gör det. Hennes bästa leksak är en liten boll av foliepapper. Sen älskar hon uppblåsta ballonger! Dessvärre får inte ballongerna leva så länge men hon tycker de är jätteroligt när dom väl är hela!

Pelle däremot har andra hyss för sig. Han är matvraket nummer 1 och fungerar som en dammsugare. Han äter verkligen allt! Häromdan fick han i sig en liten apelsinbit som jag hade tappat. Prasseltunneln är bästa leksaken tillsammans med en liten mus som skramlar. Han tar musen i munnen och springer runt i hela lägenheten, leker lite med den, tar den i munnen igen och springer runt igen.
Pelle har lärt sig att matte vaknar om man slickar henne på näsan, så min näsa är oftast väldigt ren när jag vaknar om mornarna. Har har åxå lärt sig att matte kliver upp när mobilen låter. Han har åxå lärt sig hur min alarmsignal låter och kommer alltid springades samtidigt som en massa mjamande och kurrande och så självklart, svansen i vädret!

Båda katterna är väldigt pratiga. När dom leker så är de en väldans massa kurrande hit och dit. Att brottas med varandra i sängen är favoritsysslan, då självklart när jag ligger och sover...

Pelle är den randiga och Katja är den svart/vita :)
30305631.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Katters små egenheter

Toppsis egenhet är att hon då och då väljer att sova inne hos marsvinen i deras burar. Marsvin som tycker att någon i flocken sticker ut för mycket brukar gnaga på pälsen. Vilket drabbar katten förstås också. Toppsi har dessutom bröjat sova ovanpå varmvattenberedaren i garaget en yta som är mindre än ett a4 fullt med rör och hon vägrar flytta på sig ens för att få komma in i sin stuga med brorsan Willä, som i natt för övrigt valde att sova i deras kattlåda :crazy: De två är utekatter men deras mamma bor inne och hon har många egenheter.


Nix brukar när hon inte får som hon vill (mat) klösa på möbler som hon vid det här laget borde veta inte är accepterat. Hon brukar försöka släpa in så mycket som möjligt av kringliggande saker ner i kattlådan. Har vid något tillfälle hittat ett raggsocka där. Hon gör tappra försök att få ner en stor prasslig plastpåse i kattlådan nu. På natten sover hon på en kudde mitt på köksbordet och under dagarna högst upp i en låda i "klädskåpet". När hon är törstig eller kissnödig går hon in i duschen och glor på golvbrunnen, det även om hon har vatten som hon tycker behöver bytas även om det är nybytt.
 
Sv: Katters små egenheter

Min ena vill helst att jag följer med när han ska gå på lådan, även om det är mitt i natten.
 
Sv: Katters små egenheter

Ja, vart ska man börja ;)

Alice: Är världens fegaste lilla perser men visst har hon sina egenheter. Om hon hör att man nyser eller säger ordet "attjo" så "skäller" hon oc;)h kisar med ögonen. Ser fantastiskt roligt ut. Om jag sjunger så kommer hon upphoppandes i soffan och jamar. Det kanske låter illa :p

Pyret: Denna katt är oerhört speciell och det är verkligen hon som är bossen här hemma. Hon dricker absolut inte ur vattenskålen utan det ska vara rinnande vatten ur handfatet. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet detta är. På natten kör hon sina olika metoder för att väcka mig. River på byrån,drar i persiennen,sladdar på parkettgolvet,river på brevinkastet m.m. Sedan kan hon inte bara hoppa upp och dricka ur kranen heller utan man måste stå och kolla på henne :angel: Hon accepterar inte heller några andra människor förutom mig och sambon, då hugger hon direkt. Ändå är hon min lilla bebis :love:

t9ttau.jpg


Alice är den vita och Pyret den tabbyfärgade
 
Sv: Katters små egenheter

Jag matar fåglarna vid ett träd strax utanför köksfönstret. Misty sitter ofta där och spanar, men om det bara är småfåglar där är hon lagom intresserad. Då tittar hon sig omkring i största allmänhet på allt möjligt utanför, men när en koltrast, duva, nötskrika eller annan fågel av modell större kommer dit tänder hon till.

Svansen går, anfallsläge intas och tillslut attack så det dunsar i fönstret. Backar, väntar på att de ska komma tillbaka och börja om. Precis likadant gör hon när rådjuren går utanför för att leta fröer och nedfallna äpplen.

Smått är inte lönt att bry sig om, verkar det som, stora bytesdjur ska det va. Tur att hon är en innekatt ;)
 
Sv: Katters små egenheter

Min stora gula innekatt Putte har lite egenheter för sig. Han är bla. extremt fascinerad av toaletten. Speciellt när man spolar då kommer han springandes och ska titta ner på vattnet.

Han största hobby är nog att jävlas med min lilla hund. Favvogrejjen är att ligga i bakhåll bakom en dörr för att sedan attackera. Ofta på morgonen då hunden vaknar och vill gå från vardagsrummet till min säng och morgongosa. Först hör jag hunden börja röra på sig, sedan ser jag Putte (som alltid sover i sängen) vakna med ett ryck och springa till dörren för att inta position. Sedan är det igång. Alltid samma sak.

Jag har även hört honom morra ibland när han hör någon gå i trappuppgången.

Han gillar även att hålla mig vaken på nätterna. Han kan attackera mina fötter, kliva rätt i ansiktet på mig, slicka på min arm (ibland i ansiktet) hoppa runt på sängen, ja allt som får mig att vakna. Han gillar väl inte att vara vaken själv när alla andra sover:mad:

Han kan vara världens gosigaste, men rätt som det är klappar man honom tydligen på fel sätt och då sätter han klorna i en och biter. Dumma katt.

Jag undrar om han inte är lite inavlad eller nåt, har aldrig träffat en katt som honom:angel:
 
Sv: Katters små egenheter

Jag har en mkt bestämd dam hemma, och det är helt seriöst. Om jag sover hos en kompis någon gång eller är borta för länge då blir hon sur och hon visar det kan jag lova, jag får inte klappa henne på väldigt länge. Men när hon inte är sur så är hon otroligt underbar; hon sover alltid på mitt rum på mitt golv. Men på dagen är sängen hennes och då får ingen annan sitta i den ;)
När hon var liten så var hon världens apa, hon klättrade i tvättställning. Jag har faktiskt en film som jag skulle kunna visa där hon visar sina konster. Men jag är inte så teknisk så kan någon förklara hur man lägger ut filmen? Jag har pixbox, kan man göra det där? :angel:
 
Sv: Katters små egenheter

Min lilla buse älskar att leka "tittut", han gömmer sig på ena sidan av ett hörn och jag gömmer mig på andra sidan. Sedan turas vi om att kika fram och anfalla den andra ;) Finns jag inte till hands så är hunden ett kul andrahandsval - då kan man hoppa fram precis när hunden kommer och skrämma skiten ur den stackaren :p

När jag och busen inte har setts på ett tag (jag går upp avsevärt mycket senare än honom) och jag går fram för att hälsa så rullar han snabbt över på rygg och sträcker sina ben. Då är det bäst att man kliar honom på magen, kliar man vid sidan av så fibblar han runt lite med benen så man tillslut kommer i kontakt med magen ändå.

Han har även tagit efter hunden att han ska springa ner och hälsa när någon kommer hem. Om man av någon anledning ska iväg någonstans vid en tidpunkt man inte brukar lämna hemmet; så följer han med till undervåningen också, för att sedan stanna där tills man kommer hem. Då går man tillsammans upp för trappan igen.

Andra småsaker är att han måste bli handmatad på morgonen, annars äter han inte. Han älskar även skinka, och hör ljudet/känner lukten när man öppnar burken - då kommer han som skjuten ur en kanon och ska ha.

Om jag sitter vid datorn på mitt rum på kvällen/natten, och han tycker det är dags för mig att sova, så börjar han jama högt och slutar inte förrän datorn är avstängd och jag har lagt mig i sängen. Här får man inte lägga sig när man vill inte :angel: :cool:
 
Sv: Katters små egenheter

Missen gillar att vara med i duschen och leka med vattenstrålarna. Hon sitter på bakbenen och "fångar" strålarna med framtassarna. (Dock missar hon ju dem och så kommer det nya och hon blir helt dyngsur). Hon är nog den mest fenomenala katt på att förstöra krukväxter och hon leker helst med hundens pipleksaker som nästan är lika stora som hon själv.
Och så kommer hon galopperande och "pratande" vid inkallning :love:

Hon trycker också på spol-knappen på toan och blir superförtjust (och kurr/knorr/jamar högt & nöjt som attan) när matte kommer springande och ska dubbelkolla att toalocket är stängt så hon inte ska trilla i. :cool:

Går även under smeknamnet Kamikatze när hon får kattfnatt och kastar sig ut för vår branta trappa som svänger runt 180 grader. Hon kommer i full fart och flyger rakt ut i luften, gör ett studs mot väggen och fortsätter sedan sin flygtur ner för nästa del av trappan.
Rätt rolig liten tjej som dock gör matte lite lätt orolig ibland :angel:
 
Sv: Katters små egenheter

Åh den här tråden påminner mig om en katt jag hade för många år sedan. Han hade många egenheter för sig, bland annat envisades han med att sitta i famnen som ett barn och krama om min hals med sina framben. Och när jag stod och drack från ett glas så studerade han mig och la sedan tassen under kranen, fångade vatten i tassen och slickade upp det.
 
Sv: Katters små egenheter

Eh.. jaha, ska försöka fatta mig kort. ;)

Knorran:
- Måste sitta på toalettstolen och vänta/glo medan jag duschar. Förut hade jag genomskinligt duschdraperi, misstänker att det var den dagliga Freakshowen båda kattern roade sig med att titta på när matte duschade. Nu när de inte ser mig när jag står där så måste hon sitta och vänta medan jag duschar och sen när jag är klar så går hon iväg bara... Ingen egenhet iofs, många katter sällskapar vid dusch och bad..

- "Råhånglar" med mina stallvantar. Vi snackar übergos och kel med dem. Luktar väl spännande, men det ser så lustigt ut när hon tar tag i vanten i liggläge och börjar gosa med den och sparkar på den med baktassarna och gud vet vad.. Händer nästan dagligen.

- Ska ALLTID komma och ligga och tokgosa i mitt knä när jag har duschat och fortfarande har handduk på mig. Hon blir frustrerad om hon inte får komma ner i knät och kela en stund, helst sova där också..

- Skinnfobi. Hon haaaaatar att jag tar upp henne om jag inte är påklädd och hon måste nudda mitt skinn med sin päls. Den annars så kelsjuka katten blir Fröken Antigos om det inte är tyg mellan henne och mig.. ;)
En gång ville hon gosa med mig efter duschen.. klev ner med framtassarna i mitt knä spinnande och insåg att jag redan dumpat handduken till fördel för underkläder. Hon backade missnöjt upp på bordet igen och försvann. :rofl:

- Klättrar då och då upp på en av mina dörrar. Den mellan hallen och mitt stora rum (bor i etta).. Hur hon tar sig upp? Jag har alltid kläder däruppe (klädhängare ju.. :o) och hon tar sig först in i garderoben, på något konstigt sätt lyckas hon ta sig upp på dörren. Det går fort. Lådorna i garderoben är knappt i höfthöjd på mig liksom och det finns ingenstans riktigt där hon får grepp med tassarna förutom kläderna däruppe. Sen tar hon sig inte ner, så hon mjauar missnöjt däruppifrån.

- Om jag sitter vid matbordet och äter så vet katterna att de inte får vara på bordet eller på stolarna. Sitter jag på stolen närmast fönstret så är hon bakom gardinen och duttar på min axel därifrån medan jag äter. Hon ställer ibland framtassarna på min axel och tokgosar med mitt öra/huvud/hår och hoppas på att jag ska säga att hon får hoppa ner i knät.. vilket hon inte får. Det får hon bara när jag ätit upp, så hon har råkoll på när jag ätit färdigt och skyndar sig ner i knät då. Men just duttandet bakom gardinen är hysteriskt roligt, händer inte så ofta när andra sitter där - men om jag sitter där så är det ett måste. Knäppkatt..


Iza:

- Stjäl då och då en raggsocka eller strumpa som hon släpar runt på i hela lägenheten. Då hon är liten till växten kan hon knappt gå med en raggsocka. Detta höll hon på med som kattunge också, då hon en gång tog en t-shirt (!!) som hon släpade runt på och jamade samtidigt.. Då och då stannar hon för att leka med klädesplagget innan hon går vidare med den. "Släpandet" avslutas alltid vid matskålen. Antingen dumpar hon sitt byte i matskålen eller bredvid och börjar äta torrfoder..

- En leksak som är en lång plastpinne med snöre+mus i ena änden av snöret brukar hon också gå runt med.. Samma procedur som ovan med kläder, det slutar alltid med att hon med ett jam springer till köket och lägger leksaken i eller utanför matskålen och så äter hon torrfoder..

- Hon ramlar omkull så fort hon vill gosa. Nu menar jag att hon kommer fram till mig och när jag ska böja mig ner för att klappa på henne så druttar hon omkull (ibland blir det en kullerbytta) på mina fötter. Ser rätt roligt ut, en stallkatt gör nästan likadant men min är mer... spontan och drastisk i sitt omkullvältande. :rofl:

- Att gå på kattlådan och bajsa är en lååång procedur. Kissa gör hon snabbt, men att göra mer än så tar tid. Först gräver hon på ett ställe, provsitter stället, gräver igen på annat ställe eller på samma ställe och provsitter igen.. sen vänder hon sig om - gräver på nytt.. provsitter.. sen KANSKE det duger att sätta sig där "på riktigt", oftast krävs det dock 3-4 grävningar innan hon till slut hittat perfekta stället att bajsa på. Sen täcker hon över efter sig i en halv evighet. Överambitiös. Hon täcker över efter Knorran också rätt ofta om Knorran varit för slarvig när hon gjort sina behov.. hehe


Fatta mig kort? Joråsåatteh... :angel:

Jag brukar skämtsamt säga att vi har familjesammankomster på toaletten, för minst en katt kommer in samtidigt som jag efter jobbet för att kissa när jag gör det.. Vilket jag hört inte är helt ovanligt. ;)

Eh.. det får räcka. :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 183
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp