Katter o graviditet...

Piruette

Trådstartare
Jag har hört att det kan vara farligt att ha katter under graviditeten,´.. det är tydligen ngt som dom bär på som kan orsaka missfall??

Jag har ju 2 katter, o funderar på att allafall göra mej av med den yngre,(har vi tänkt innan ändå,), han får flytta till sambons mamma o bo med en annan yngre katt på landet :)
men han som är gammal som gatan känns det inte riktigt schysst att göra sej av med.:crazy:

Hur har ni gjort med era katter?
Hur farligt är det egentligen o vad bör man tänka på??
 
Sv: Katter o graviditet...

Det finns information lite här och där på nätet om detta, det som är riskabelt med katt är att de kan överföra en sjukdom som heter toxoplasmos. MEN, det är framför allt kattlådan man ska undvika, och om man vill vara noga kan man tvätta händerna efter att ha gosat med katten.

T.ex. här finns det lite info: http://www.niomanader.se/content.asp?ID=121

Men sök på toxoplasmos och gravid så hittar du nog mer information.
 
Sv: Katter o graviditet...

Min katt fick 7 kattungar när jag va gravid, vi hade alltså 11 katter boende med oss och vad jag vet så mår vi bra både jag och lilltjejen^^
 
Sv: Katter o graviditet...

Jag hade aldrig hört talas om detta faktiskt.. Men de är ju hyfsat många som klarar sig alldeles utmärkt trots att de har katt och de är inget som någon sagt till mig (å jag är grymt nojjig och frågvis för att min graviditet skall vara så säker som möjligt) så jag tror nog att de är lite väl att göra sig av med katterna..

Men de är ju min spontana reaktion, eftersom jag inte kände till det så kanske jag inte ska säga för mkt.
 
Sv: Katter o graviditet...

Ingen fara sålänge du inte tänkt att äta ur kattlådan :)

Var noga med handhygienen när du rensat lådorna eller be någon annan göra det så är det ingen fara.
 
Sv: Katter o graviditet...

Det är som sagt kattlådan som är det farliga så min sambo har fått ta hand om den i snart 9 månader. :bow:
 
Sv: Katter o graviditet...

Jag har gjort precis som vanligt, kelat, matat och gjort rent kattlådan.

Är inte rädd för toxoplasmos, tänker inte direkt äta kattbajset och tvättar händerna. Läste någonstans att toxoplasmos kan man även få i sig av grönsaker och frukter om man inte sköljer dem ordentligt.

Har för mig att toxoplasmos kommer från fåglar?
 
Sv: Katter o graviditet...

Vi har kvar våra 2 katter, och när mamma väntade mig så hade de katter oxå. Normal hygien och låt sambon/mannen/pojkvännen ta hand om kattlådan så är risken minimal
 
Sv: Katter o graviditet...

Har man haft katt länge är det troligt att man redan haft toxoplasmos = därmed är immun. Det märker man ju inte som vuxen, blir kanske lite förkyld bara. Så det är ingen jätterisk vågar jag påstå. Jag låter dock sambon sköta kattlådan :) Man kan väl dessutom få det av att peta i jord (=trädgårdsskötsel) och lite andra saker också.
Finns så mycket annat att nojja över så jag har bara hoppat över kattlådan och annars varit som vanligt med mina små älsklingar :love:
 
Sv: Katter o graviditet...

haha!

nee, äta det ska jag ju inte göra :)

har köpt plasthandskar som jag tänkte att jag kunde ha....
att sambon sköter den är ju ett alternativ, om det nu inte var så att sambon ogillar katter väldigt mkt o jag får bara ha dom ifall jag sköter dom helt själv... :smirk:
 
Sv: Katter o graviditet...

Han kanske ändrar sig nu när du är gravid och beskyddarinstinkterna slår till :D Så kanske han kan tänka sig att gräva kattlåda. Men det är nog som sagt ingen fara att göra det själv, bara tvätta händerna noga. Och inte äta det då. Men det hoppas jag att du inte gör nu heller :eek:
 
Sv: Katter o graviditet...

Han kanske ändrar sig nu när du är gravid och beskyddarinstinkterna slår till :D Så kanske han kan tänka sig att gräva kattlåda. Men det är nog som sagt ingen fara att göra det själv, bara tvätta händerna noga. Och inte äta det då. Men det hoppas jag att du inte gör nu heller :eek:

haha!

attans, det har ju fram tills nu varit en delikatess för oss här hemma, :rofl:
 
Sv: Katter o graviditet...

toxoplasmos (säkert felstavat) kan även ge missbildningar.

det finns i kattsand,jord och bland osköljda grönsaker, men så länge man är noga med hand hygienen är det ingen fara, det är desutom väldigt ovanligt.
 
Sv: Katter o graviditet...

Jag hade katt under hela graviditeten och den första tiden efter sonen kommit ut.
Så länge man sköter hygienen ska det inte vara ngn fara.
 
Sv: Katter o graviditet...

Som du redan fått svar så är det "Toxoplasmos"i katternas avföring som kan vara skadlig för fostret. Så det bästa är som du även fått tips om att be någon annan rengöra kattlådorna,samt extranoggrann handhygien. Katter har ju för vana att krafsa över sin avföring så risken finns ju att de har det på tassarna. Det jag ville tipsa om är att du skaffar hem sådant där handdesinfektionsmedel(sprit med återfettningfunktion)och spritar av händerna(du har sprit på händerna och sen låter du den lufttorka vilket skall ta cirka 30 sekunder)så slipper du elände med hudsprickor vilket för ivrig handtvätt kan leda till(hudsprickor är som gjorda för äckliga bakterier att växa och frodas i.).
Men i övrigt tror jag personligen att det bara är bra för välbefinnandet att ha ett husdjur som sprider hemtrevnad.....
 
Sv: Katter o graviditet...

Är det inne eller utekatter då ?? Innekatter har inte toxoplasmos

den yngre har bara varit inne hela sitt liv, den äldre har varit innekatt sista året, men vi har ju börjat funder på att släppa ut dom nu...
dom är inne idag för id-märkning.

men jag vet inte, sambon vill ju absolut inte ha dom kvar o vi "bråkar" nästan varje dag om dom..
Jag vill inte alls göra mej av med dom, men har väl nån gång sagt det enbart för att få lite husfrid, o nu vill sambon köra lillkatten till sin mamma i helgen, vilket jag inte alls vill... åhh, vilken soppa!
självklart bryr jag mej ju om det ofödda barnet, men samtidigt har ju hnur ,mkt folk som helst haft sina katter kvar under graviditeten..
 
Sv: Katter o graviditet...

Det är inte farligt så. Vi har tre katter och kommer ha alla kvar. Jag är i v28. Det enda man ska tänka på är att tvätta sig när man gosat med katt och nu sedan jag blev gravid är det sambon som gör rent kattlådorna.
Har inga problem och bebis i magen är en frisk tjej.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 243
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 720
Senast: Tass
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 661
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp