katter i lägenhet?

Sv: katter i lägenhet?

Hej!

Jag vore väldigt tacksam om Någon med erfarenhet om katter vill svara på några frågor.
Stämmer det, att själva ytan inte spelar någon roll för katten, och att det viktiga är om den får tillräckligt med stimulans?
Jag och min sambo ska nämligen bo i en studentlägenhet på två rum, bara 33 kv.m. och utan balkong. Vi vill så gärna ha katt och vi kommer vara hemma mycket.
Tror ni det kan funka? Behöver man ha två st. katter (för sällskapet) även om vi kommer vara hemma ganska mycket?
Bör vi i så fall skaffa raskatt? Bör vi ta ut katten på promenad?

Tack på förhand. Frida.

jag är helt inne på att om man ska ha innekatt så ska man ha 2 st för då får de sällskap av varandra, men min sambo tycker att det räcker med en katt, han tror att det blir mkt mera jobb annars. Hur tycker ni att det är?

Jag tror ändå att det är precis som med människor, man har olika personlighet. :) Tiger och Telma som vi hade innan fick vi från katthem och de hörde verkligen samman. Telma blev tyvärr sjuk och dog efter ett antal år och det tog kanske 2 månader sen hade Tiger sörjt ihjäl sig. Han bet av sig all päls, vägrade äta, vägrade dricka. Veterinären hade inte direkt andra förslag än att testa att skaffa en kompis till honom, men det hjälpte inte. Till sist var både vi och veterinären ense om att det snällaste var att låta honom somna in. :cry: Det var hemskt!

Men Pixi vi har nu, hon trivdes inte alls med sällskap så det slutade med att vi fick omplacera den andra katten. Hon var så otroligt lättad när han flyttat (vi var även kattvakter till en annan katt några månader och det var samma sak där). Nu är hon en lycklig och glad katt, men visst lägger vi ganska mycket tid på henne. Fast det är ju lite därför vi har katt också, för att tillbringa tid med henne. :)

stallflytt047.jpg

Litet bonuskort på vår lilla kisse. :)

kl

Angående med det här att det är mer jobb med två katter än en.
Jag har ju en liten tös som KRÄVER uppmärksamhet utav oss hela tiden.
Just nu ligger hon på mig och sover, för en stund sen satt jag och hade avstämning med min psykologi lärare via datorn och när hon inte fick ligga i knät låg hon så nära hon bara kunde och mjauade missnöjt.

Hon följer mig vart jag än går, lagar jag mat sitter hon bredvid, duschar jag sitter hon på toastolen.. Hennes favorit är att bli runt bärd när jag grejjar med saker.
Hon är som ett barn!

Vi letar just nu sällskap till henne för att hon ska kunna busa av sig och ha lite sällskap men det är inte det lättaste iom att vi måste hitta en till cornish.

Ett annat tips föresten, en perfekt innekatt som inte fäller.. Cornish rex!
Underbarare ras får du leta efter :)

Vi bor i en tvåa på 52 kvadrat och det fungerar utmärkt. Katter lever egentligen inte på kvadratmeter utan också på höjden.. Höga utkiksplatser och mysiga skrymslen. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 062
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 551
Senast: cirkus
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 433
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag och katterna ska flytta från hus till lägenhet och de går då från möjlighet till utevistelse till enbart utevistelse på balkong...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama