katter i lägenhet?

tralala

Trådstartare
Jag och min sambo bor i lägenhet (2:a på 57 kvm med liten balkong på 2 kvm). Vi båda älskar katter men funderar på hur det är att ha i lägenhet? Vi båda tycker att katter ska ha möjlighet att gå och ut och ha stort område att röra sig på, men vi kommer att bo i lägenhet i minst 5 år till och vi är jättesugna på att ha katt

Ni som har katt i lägenhet, hur tycker ni att det fungerar? Fungerar det bra eller är det bättre och vänta med att skaffa katt tills vi skaffat hus?
Kom gärna med era synpunkter :)

Sv: katter i lägenhet?

Jag har innekatter. Kommer aldrig att ha utekatter mer, för stora risker att dom blir skadade och att dom stör andra människor.
Självklart krävs det mer jobb än att ha utekatt, dom måste ha leksaker, klösmöbel, kanske flera lådor osv. Det blir mer katthår, man blir störd mer, får kanske prioritera bort levande blommor och mattor om det vill sig illa och sånt.
Men det är det värt! Alla gånger.

Jag har två katter och bor i en tvåa på 56 kvadrat. Jag har en ganska stor balkong som jag nätat in så katterna kan vara där när de vill spana på skator.

Vi har lika stort som ni har och vi har katt. Tycker det funkar jättebra. :) Men däremot har vi haft en katt innan tillsammans med vår Pixi och han trivdes INTE i lägenhet, eller inte i en sån liten lägenhet i alla fall. Så han fick flytta till större boende.

Men vår katt är en riktig lägenhetskatt, men visst har vi anpassat lägenheten. Det står klösmöbler lite överallt, kattleksaker har hon många (men hon leker bara med snören och en liten leopardmus hon har) så även om de 'ska' ligga i en korg så ligger de lite överallt för det mesta. Vi har inga riktiga blommor bara konstgjorda (vilket passar mig bra för jag glömmer jämt vattna :o), mattorna flyger lite hit och dit, vi måste komma ihåg att alltid ha toadörren öppen så hon kan komma in till lådan.
Men som sagt, vi har en lägenhetskatt om man säger. Hon jamar nästan aldrig (bara efter 22.00 när hon varit och bajsat på lådan. Då jamar hon så att vi ska veta att det är dags att göra rent lådan ;) ), hon trivs med att sitta i fönsterna och titta på fåglar, hon är en fenomenal spindelfångare (mycket viktigt när man är så rädd som jag för spindlar!) och hon verkar trivas bra hos oss i alla fall.

Jag har två katter på 55 kvm, det går finfint :)
Men precis som MissFideli skriver kräver ju en innekatt lite mera av husse och matte. Vill inte heller släppa ut mina på grund av skaderisk. De får gå ut på min uteplats om 7x3 meter dock!

Om ni skaffar katt kanske ni kan näta in den lilla balkongen så att ni inte behöver vara oroliga att de hoppar över kanten när ni behöver vädra osv :)

Så jag säger, visst kan ni skaffa missar :)

Jag och min sambo väntade med att skaffa katt tills vi flyttade till hus. Vi tycker precis som ni att katter ska få vara ute och jaga möss! Aldrig katt i lägenhet! Detta gjorde att vi väntade 7 år med att skaffa katt.... Nu har vi två underbara sötnosar som älskar sitt liv ute för att på kvällen komma in och mysa med matte och husse i soffan. :love:

Men sen tror jag det också beror på vad man skaffar för ras! Vi var helt inne på "bondkatter" och jag tror att de är mer lämpade för uteliv än raskatter. De är avlade på ett helt annat sätt! Jag TROR att om man vill ha innekatt så kanske man ska fundera på en raskatt. Någonstans så känns det dom att de inte har utelivet lika mycket i blodet som "bondkatter". JAG hade iaf inte släppt ut en fin raskatt med meriter! Den hade def fått stanna inne. ;)

Nu kan jag ju ha helt fel då jag eg bara har erfarenhet av bondkatter och då har alla varit utekatter! :laugh: Våra skulle INTE uppskatta ett liv inne (och inte matte och husse heller) då de blivit BETYDLIGT lugnare sen de fick börja gå ut. ;) Nu får inredningen vara ifred igen.

Jag tror någonstans att man får se till sig själv och sina egna krav när man skaffar katt, om det blir en ute eller innekatt!

//Alice

Jag och min sambo väntade med att skaffa katt tills vi flyttade till hus. Vi tycker precis som ni att katter ska få vara ute och jaga möss! Aldrig katt i lägenhet! Detta gjorde att vi väntade 7 år med att skaffa katt.... Nu har vi två underbara sötnosar som älskar sitt liv ute för att på kvällen komma in och mysa med matte och husse i soffan. :love:

Men sen tror jag det också beror på vad man skaffar för ras! Vi var helt inne på "bondkatter" och jag tror att de är mer lämpade för uteliv än raskatter. De är avlade på ett helt annat sätt! Jag TROR att om man vill ha innekatt så kanske man ska fundera på en raskatt. Någonstans så känns det dom att de inte har utelivet lika mycket i blodet som "bondkatter". JAG hade iaf inte släppt ut en fin raskatt med meriter! Den hade def fått stanna inne. ;)

Nu kan jag ju ha helt fel då jag eg bara har erfarenhet av bondkatter och då har alla varit utekatter! :laugh: Våra skulle INTE uppskatta ett liv inne (och inte matte och husse heller) då de blivit BETYDLIGT lugnare sen de fick börja gå ut. ;) Nu får inredningen vara ifred igen.

Jag tror någonstans att man får se till sig själv och sina egna krav när man skaffar katt, om det blir en ute eller innekatt!

//Alice

Jag vet många huskatter som är innekatter, så det är inte helt sant. Att han blev lugnare är inte så konstigt, en innekatt behöver göra av med energi och gör det med bus, lek och race. Absolut inget som tyder på att den har tråkigt. Utekatter gör sånt ute, så det är klart att du inte ser det. Att dom går på inredningen är ju ett problem förstås, alla katter passar mer eller mindre som innekatter och som sagt så kräver en innekatt mer från sin ägare. Får dom inte det kan dom bli överenergiska och gå på inredningen.

Min katt är en innekatt och jag har en lägenhet på 50 kvm och det funkar bra.
Balkongen är hans domän :angel:.
Nu ska jag ev flytta till en lägenhet som 64 kvm och jag hoppas att det kommer oxå gå bra med honom.

Håller med i dina inlägg.
Katter har inte större behov av att springa ute än andra djur. Koppelpromenader, innätad balkong och ordentlig sysselsättning så blir även en innekatt nöjd.

Bondkatter har inte i blodet att ränna ute mer än nån annan kattras!!
Vilket fjanteri!

Har själv 9 innekatter som mår alldeles utmärkt, och har under de senaste 30 åren haft ett 25 tal katter som alla varit inne. Alla har trivts och mått bra. Och blivit gamla!

Se hur många katter som dödas i trafiken varje dag. 45 stycken.
Och hur många som plågas av människor, blir instängda eller tagna av rovdjur.
Fattar inte att det finns folk ännu som TROR att katter ska vara ute och springa vind för våg.

Ni kan välja vuxna katter som lever som innekatter och som trivs med det.
Men ni kan också bli stödhem åt en kattförening/katthem och inte ha katt hela tiden utan då och då. Men man blir lätt charmad av stödhemskissarna så det är svårt att släppa dom ifrån sig.

Jag vurmar för skygga katter.Ofta har dom levt ett tufft liv ute och tycker att det är skönt att vara inne i värmen och få mat. Det är bra om man inte bor så stort när man ska få dom tama.

Man kan också bygga på höjden. I ett av smårummen har jag en liten garderob till hö om dörren och en till vä och jag har lagt en planka från ena garderoben till den andra där katterna går över.Man får ha lite fantasi.

Skriver under på detta, mina två husisar var vuxna när jag adopterade dem från katthemmet, och de trivs alldeles utmärkt som innekatter. De hade haft det tufft som hemlösa och visar ingen som helst längtan efter utelivet. De var skygga och litade inte på människor när de flyttade in, men med tid, kärlek och tålamod har de blivit trygga, harmoniska och väldigt tillgivna familjemedlemmar.

Jag och kissarna bor på 43 kvm + innätad balkong, och det fungerar fint. Man får se till att utnyttja utrymmet även på höjden, och inreda kattvänligt. Jag har ett takhögt klösträd som utnyttjas flitigt, liggplatser på bokhyllorna samt krypin lite här och var. Eftersom de inte har samma möjligheter att sysselsätta sig själva som utekatter har kräver de ju som sagt lite mer aktivering från min sida, men det tycker jag bara är roligt.

*kl*

Vi har tre katter i en etta på 50kvm. En raskatt och två "bonnkatter" dvs, huskatter. Den ena har garranterat varit utekatt förut. Han var fyra när vi köpte honom från katthemmet. Han går bara ut i famnen på någon av oss. Han tycker det är jättehemskt annars. Raskatten går ut i koppel. Lilla huskatten ska vänjas vid koppel hon också. Aldrig varit ute själv.

Jag vill kunna gå ut med katterna då jag vill att dom ska få känna vind i pälsen, jaga en insekt nu och då, miljöombyte och bara få göra något lite annorlunda. Jag går absolut inte ut med dom för motionens skull, det får dom så mycket utav inomhus :D

Att bonnkatter (och icke att förglömma, dom Norska skogskatterna :angel: ) är sämre lämpade för inneliv är bara bullshit.

Jag har 3 katter, 1 hund, 1 barn och 1 sambo i en 2: a på 52 kvm :crazy:

Det funkar ganska ok, men man får städa jämt. Ena honan ska flytta till min kompis mamma ute på landet eftersom hon faktiskt inte vill vara innekatt. Hon är den enda som bor nästan hela tiden ute på balkongen, eller springer in/ut 300 ggr på en timme, eller sitter och kraffsar på ytterdörren och alltid vill ut. Så jag anser hon får det bättre utomhus. Dom andra katterna har absolut inte detta beteende alls. Enda nackdelen tycker jag med innekatter är att pälsen blir kass på dom. Och det har väl troligtvis på inomhusluften att göra. Lägenhetsluft är ju inte alltid den bästa. Oftast torrare.

Enda nackdelen tycker jag med innekatter är att pälsen blir kass på dom. Och det har väl troligtvis på inomhusluften att göra. Lägenhetsluft är ju inte alltid den bästa. Oftast torrare.

Det låter inte så logiskt, de allra flesta raskatter som ställs ut hålls som innekatter och där är ju pälskvalitet något som har allra största betydelse. Dålig pälskvalitet beror antingen på dåligt arv eller på dåligt foder, har du provat byta foder? Utekatter brukar ju ofta justera kosten själva genom att BARFa sig själva med en mus då och då. :d :D Håller vi dem inomhus så får vi ju kompensera för detta. ;)

Till trådskaparen - Jag har två innekatter på 54 kvm plus innätad balkong, och det går alldeles utmärkt. Jag har också haft betydligt fler på denna yta (nio stycken inklusive 7 kattungar för ett drygt år sedan :eek: ) och det funkade det, med, men i längden tycker jag nog att det räcker med ett mindre antal. :angel:

Jag går ut med dem i koppel regelbundet, och de älskar det! Jag skulle aldrig någonsin släppa ut en katt utan uppsyn, om jag så bodde mitt ute på landet skulle jag ändå bara låta dem vara ute i rastgård eller i koppel tillsammans med mig!

30.jpg

46.jpg

/Erica

*kl*

kul med så många svar och att det är så många som har katt i lägenhet och att det funkar :)
det finns en helt underbar katt i stallet som snart ska ha kattungar, får väl se om jag kan låta bli att ta med några hem :D

jag är helt inne på att om man ska ha innekatt så ska man ha 2 st för då får de sällskap av varandra, men min sambo tycker att det räcker med en katt, han tror att det blir mkt mera jobb annars. Hur tycker ni att det är?

En vän till mig har haft inomhuskatter i lägenhet i mer än 20 år nu och det har aldrig varit något problem, men de bor en 4:a. Men jag ser ingen anledning varför de inte skulle trivas bra i en 2:a. Jag skulle själv vara för orolig om mina katter var utomhus, då vi bor ganska nära motorvägen och andra bilvägar.

Enligt min erfarenhet har du rätt. I allmänhet blir det faktiskt mindre jobb med två katter än med en. En ensam katt kräver mycket mer mänsklig uppmärksamhet än två katter som kan umgås med varandra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 062
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 551
Senast: cirkus
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 433
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag och katterna ska flytta från hus till lägenhet och de går då från möjlighet till utevistelse till enbart utevistelse på balkong...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama