Katten trillade ut från fönstret!

Sv: Katten trillade ut från fönstret!

Men har du något val? Antingen läker hon inte(troligtvis inte) av sig själv eller så får du avliva eller ta en räkning.
Man ska inte ha katt om man inte kan ta konsekvenserna. Tro mig, ena vår katt har kostat oss mååånga tusen, och han är ändå försäkrad. Riktigt sura pengar.

Hoppas det fixar sig, jobbig situation:(

Men jisses... :crazy:

Jag har inte heller mina katter försäkrade, men jag har då back-up om de skulle skada sig.

Du kan ju inte låta katten plågas så, det KAN ju vara något allvarligt! Jisses....

Katter klarar sig oftast när dom faller från högre höjd än från en lägre eftersom dom har en förmåga som är att dom vänder sig i luften och landar på alla fyra.

Det där är en myt. Ofta vänder de sig, men de är fortfarande inte gjorda av gummi och studsar upp hela efter ett fall på flera meter...
Hur vanligt är det inte att katter skadar sig allvarligt/dör av balkongfall?

Jag vet inte vad jag ska säga annat än att jag är dum i huvudet.

Så för att du har ont om pengar så får din katt lida? :confused:

Nej men alltså, även om du har ont om pengar så handlar det om prioriteringar. Det är en så liten summa. Är du inte beredd att prioritera bort något som kostar 50 kr till fördel för ditt djur ska du inte ha ett djur. Så är det tyvärr..
Nu är det lätt att vara efterklok men på något sätt måste du ordna så att katten får det hjälp den behöver, det är ett ansvar du tog på dig när du tog din an katten.

Sen förstår jag inte vad din mamma har för empatisk störning som inte kan tänka sig att skjutsa katten till veterinären? Vaddå vill inte? Herregud. Min pappa har SOVIT i stallet när hästarna varit dåliga och stått och lockat hela nätter om nån av katterna inte kommit in på kvällen liksom.

Nirak

Å andra sidan är TS 18, katten är 6 år. Dvs hon var 12 när katten införskaffades vilket gör det till hennes föräldrars ansvar att hålla katten försäkrad.

Gjort är gjort.

Jag är korkad som inte har tagit en försäkring, det är det första jag gör om hon blir frisk. Jag antar väl att jag som 17 åring inte har sett konsekvenserna fören nu.

Jag blir så frustrerad på min mamma, det är ju hon som "bestämmer" och jag kan inte göra ett piss.

Nu har jag i alla fall kollat till henne, hon har hoppat upp i sängen och ligger på det benet hon haltade på. Jag får klappa henne och hon gosar tillbaka utan problem.

Mamma tycker inte "att det är så farligt" eftersom hon stödjer på benet och har ätit och druckigt vatten och hoppat upp i sängen på egen maskin.

Det är självklart att jag har råd att betala 50 kronor i månaden, jag hade bara ingen aning om att det kostade det.

När jag har tagit upp frågan med min mamma har hon sagt att det minsann är svindyrt osv osv.
Men det kunde jag också kollat upp.

Hoppas att hon har rätt!
Det var mer attityden jag stör mig på. Men så är jag uppväxt med föräldrar som gjort ALLT för sina djur. Hellre en koll för mkt än för lite liksom. Oavsett om det gällt en häst en hund eller en katt..
Men hoppas att katten kryar på sig! Katter brukar vara riktiga överlevare!

Nirak

Synd att alla föräldrar inte är som dina.

Det var mer attityden jag stör mig på. Men så är jag uppväxt med föräldrar som gjort ALLT för sina djur. Hellre en koll för mkt än för lite liksom.
Men hoppas att katten kryar på sig! Katter brukar vara riktiga överlevare!

Lite OT men jag är uppvuxen med en mamma som gärna sparkade undan katten om den var i vägen (det blev en buckla i nedre skåpdörren en gång). Jag vet hur jobbigt det kan vara att leva med en sån människa om man själv är djurvän.

TS, om katten fixar det här kan du ju fixa en försäkring själv. Det är bara att ringa försäkringsbolaget.

Ja det är det faktiskt! :love::D
Kommer ihåg när pappa stod och grät när vi sålde min d-ponny... Eller när han gjorde allt för att rädda en av våra stallkatter som fått i sig råttgift. Tyvärr gick det inte vägen :cry: men kissen fick en fin minnessten vid hans favoritplats i skogen :love:
Katterna sover i hög på mina föräldrar på nätterna och ingen går och lägger sig förrän alla katter är inne i huset och tagit plats i sängen :p

Nirak

till mitt försvar bor jag fortfarande hemma och fyller 18 nu. Vi har haft katten i sex år och jag har sagt tusen gånger till mamma att vi måste försäkra henne, men med mina 1050 kr i månaden har inte jag råd att betala någon försäkring själv.

Tack för stödet!

Hur ska JAG säga till MIN mamma att vi ska åka till vetrinären när inte pengarna finns, hur mycket jag än hade velat kan jag det inte.
Jag älskar min katt över allt annat och tror ni inte jag hade gjrot det om jag hade kunnat.
Men alltså snälla nån! Du har ett djur som du har ansvar över och det där är riktigt kassa ursäkter. Jag är lika gammal som du och skulle utan tvekan ha råd att betala försäkring, allt handlar om prioritering. Sånt här gör mig gravt förbannad, resonerar man sådär ska man inte ha djur. Stackars katt.

När jag var 11 hade vi en annan katt som var väldigt skygg och halvblind, men som tydde sig till mig. Mamma tyckte mest att han var ivägen och en dag när jag kom hem hade dom åkt med honom "till en farbror som bodde i skogen så han fick vara utekatt och inte ha massa katter omkring sig".

Dom avlivade honom utan att jag fick säga hejdå.

Det är ungefär på mammas nivå.

Iofs tror jag att TS har förstått sitt misstag nu och vi får hoppas att katten repar sig nu i natt!

Nirak

Om du läser fortsättningen på mitt inlägg kan du se min nästa urkassa ursäkt.

Personligen skulle jag aldrig försäkra en katt. Om de skadar sig tillräckligt illa är det bössan som gäller.

DOCK har katter en otrolig förmåga att repa sig. Jag skulle vänta en dag eller två, blir det inte bättre kan man åka till veterinär eller avliva. Våran katta har nämligen som hobby att slåss med hundar av alla de slag och räven. Han kommer hem sönderriven och svullen som en fotboll ibland. Ett par dagars surande i ett hörn och han är på benen igen, om än mycket lugnare ett par veckor framöver.

Nu krafsade det på min dörr, det var hon som kom in. Hon strök sig mot benet och ville gosa. Sen hoppade hon upp i soffan och ligger nu där och tvättar sig.

Och NiraK, Jag har mer än väl förstått mitt misstag.

Liknande trådar

Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 024
P
Övr. Katt Jaa.. Som ni kanske minns trillade min lilla katt ner från mitt fönster för snart en månad sedan. Hon bröt benet på två ställen och fick...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: alfur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama