Katten har blivit matfixerad!

raggsock

Trådstartare
Nu med vintern i antågande så är min frigående katt (kattlucka) totalt matfixerad och gör nästan inget annat än tigger mat. Jag håller på att bli tokig på jamande och svansande kring benen. Han får mat 3 ggr om dagen och har lagt på sig lite för mycket. Det känns som han tigger bara för han har tråkigt när han inte vill vara ute så mycket men vad gör man för att minska tiggeriet? Jag håller på mattiderna men det verkar inte hjälpa.
Raggsock med bulimikatt

Sv: Katten har blivit matfixerad!

mjau tetra
Jag avmaskade också för en vecka sedan för ibland har han blivit sådan när han har mask.

Jag är verkligen ingen kattexpert fast att jag har katter. Om du har avmaskat nyligen, så kan det också spela in.

Har du provat ett ge rått kött? Mina blir väldigt mätta på det. De får fri tillgång på mat, blandat Mjau och rått kött samt hjärta, lever och njurar. Lever ska man bara ge pyttelite av.

Om du vill sysselsätta katten samtidigt, så kan du köpa "ormmat" i en djuraffär. Jag köper djupfrysta möss (som man ger till ormar) för att de ska få både sysselsättning och mat. Speciellt bra när det är dåligt väder och de inte vill gå ut. Låt mössen tina i rumstemperatur, det går fort. De skriker av glädje när de hör att jag tar fram mus-påsen ur frysen. Sedan leker de en bra stund innan de äter upp "bytet".

Mina blir så av mask, men är de för jobbiga så slänger jag ut dem ^_^ så får de jaga sin mat själva.

Jag har en som gör så varje höst. Hon vräker i sig mat både ute o inne. Ibland tar hon 3-4 möss o även någon vattensork om dagen!!
Hon ser bokstavligen ut som en boll med en ärta som huvud under vintern. Hon har under dessa år kunnat sköta sig hygien själv (var på gränsen ett år) och bantar ner igen framåt våren till sin normala storlek som är en väldigt liten typ av katt. Kan tyvärr inte ta bort maten inne då den andra katten behöver ha fri tillgång då hans mage funkar bäst på det.
Så sålänge den runda damen klarar sig och är pigg o glad o ute o ränner så får hon göra så.
Och hennes beteende har inget mask att göra :)

Kasta in en MJAU-tetra i frysen så att maten fryser, såga itu den i 4 bitar och servera MJAU-glass. Katten får något att jobba med, om det inte uppskattas har katten mat framme som den kan gå och småäta av allt eftersom maten tinar.

Det går även att stoppa in mat i en kong.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 939
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Övr. Katt Har en honkatt och en hankatt, båda kastrerade på 2 respektive 3 år. Vi har haft båda sen de var kattungar, men honkatten föddes upp på...
Svar
3
· Visningar
1 484
Senast: Cornelia
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka