Kattbajs till kvällsmat

vindvissla

Trådstartare
Min valp blev så glad när jag kom hem att hon råkade kissa i vår säng. Då skällde jag lite på henne och hon skämdes och gick ut. I trädgården hittade hon en kattbajs som hon glufsade i sej :d . Nu är hon jätteledsen för att jag inte vill gosa med henne. Vad göra? :confused:

Sv: Kattbajs till kvällsmat

Bortsa tänderna på den, och sedan gosa ;) Min valp älskar också bajs..så jag har införskaffat en egen tandborste till henne...villket är ett måste.

Ja kattbajs är en riktig delikatess om du skulle fråga mina hundar...
Vi har jätteproblem med att hundaran går i kattlådan och förser sig med godis...

En hund skäms inte!
Du, ledaren, kommer hem, valpen blir överlyckligt och råkar kissa en skvätt (som dom inte har kontroll över ännu) du =ledaren blir arg och hon fattar inget = blir osäker.

Hon går ut, äter något som för en hund är helt naturligt. Kommer in och du vill fortfarande inte kännas vid hunden!

Vad tror du rör sig i hundens hjärna nu?
Hon blir bortstött av ledaren p g a vad?

Hon vet att man kissar ute och inte inne och jag tror visst att hundar skäms. Men du kanske inte kan se skillnad på rädsla och skam?
Vad hade du gjort? Sagt duktig hund och gosat med henne lite i det varma hundkisset? :cool:

Jag hade totalt nonchalerat det. Och en hund som kissar när den blir glad, kan ju inte rå för det.
Håller för övrigt helt med Pocahontas.

Hur ser du skillnad på rädsla och skam?

Är helt med dig. :bow: Önskar att alla hundägare kunde ta sig orken att lära sig åtminstonde grunderna när det gäller hundens beteende och språk...

inte speciellt svårt. jag ser också om hon mår illa eller om hon är trött eller om hon vill busa eller om hon är glad eller om hon inte förstår vad jag menar. min hund är aldrig rädd för mej, hon har ingen anledning.

Hur ser en känsla ut? :confused: Skillnaden mellan att vara rädd och att skämmas är stor, men en rädd hund slingrar sej inte runt benen på mej med huvudet sänkt och slickar sej runt munnen, med bedjande ögon. Förresten är det väl inte dumt för henne att veta att jag inte gillar att hon äter kattbajs heller?

men en rädd hund slingrar sej inte runt benen på mej med huvudet sänkt och slickar sej runt munnen, med bedjande ögon.
= Oj, förlåt så mycket kära ledare. Jag förstår att något jag gjort är fel men jag vet inte riktigt vad men jag ber om ursäkt för allt jag kan. Snälla förlåt mig!

Förresten är det väl inte dumt för henne att veta att jag inte gillar att hon äter kattbajs heller?
Då lär man in det i det ögonblick som hunden tar bajset i munnen, och inte när den väl har ätit det!

Hon vet att man kissar ute och inte inne och jag tror visst att hundar skäms. Men du kanske inte kan se skillnad på rädsla och skam?
Behövs inte ses nån skillnad på då hundar inte vet vad att skämmas är!
Vad hade du gjort? Sagt duktig hund och gosat med henne lite i det varma hundkisset?
Om jag vet om att min valp vill skvätta när den är glad så hade jag släppt ut den direkt när jag öppnat dörren. Låtit den rasta av sig lite innan jag försiktigt hälsat på den så att den inte behövde skvätta.
Om den aldrig gjort så förut så hade jag inte gjort ett skvatt mer än att släppa ut hunden och låta den rasta av sig, under tiden hade jag bytt i sängen. That´s it! Nästa gång jag kom hem hade jag varit förutseende nog att hälsa på den ute.

Valpar kan bli jätteglada över att man kommer hem och en del skvätter, det är inget dom har riktig kontroll över och nåt som oftast växer bort. Jag tror att om du börjar banna det så har du ett större problem inom kort med en osäker hund som skvätter oftare.
Det är ungefär som att banna en person med inkontinens för att denne kissar på sig då du berättat en rolig historia!

vindvissla skrev:
Hur ser en känsla ut? :confused: Skillnaden mellan att vara rädd och att skämmas är stor, men en rädd hund slingrar sej inte runt benen på mej med huvudet sänkt och slickar sej runt munnen, med bedjande ögon.

Jodå, EXAKT så kan en orolig och förvirrad hund bete sig för att försöka få sin ledare mindre avståndstagande!

För att en hund ska kunna skämmas måste den ha samma värderingar av sina beteenden som vi har (att något är fult gjort/ett brott emot "etiketten"/olagligt/eller nåt i den stilen), och det tror jag inte de har.
Hundar provar sig fram och väljer de beteenden som är mest lönsamma för dem. Och gillar man kattbajs så kommer man att klura ut ett sätt att komma över det. Om någon blir arg för det, så kommer hunden så småningom att lära sig göra det när den människan inte ser på - men den kommer fortfarande inte att tycka att den gör något fel - bara att det är mest praktiskt att undvika strafeet/obehaget.

Senast ändrad av en moderator:

Pocahontas skrev:
= Oj, förlåt så mycket kära ledare. Jag förstår att något jag gjort är fel men jag vet inte riktigt vad men jag ber om ursäkt för allt jag kan. Snälla förlåt mig!

Håller i princip med om precis allting du skriver - förutom att jag inte tror att hundar ber om "förlåtelse" heller. De ber bara om att bli älskade och accepterade, och hoppas att någon vill ha godheten att vänligt visa vad som är korrekt beteende så att de kan anstränga sig ännu bättre för att bli omtyckta.
Nåja mer eller mindre i alla fall :banana:
Det blev nog lite förmänskligande där också - svårt det här, att förklara hur man tror att en annan art "tänker". Vi vet ju egentligen ingenting alls om vad som försiggår i någon annans huvud :angel:

Håller med sistnämda, vi vet ju egentligen inte, men enligt mej och alla mina hundar så har det här funkat bra, och det var inte så att jag tog upp henne till sängen och hälsade på henne där, hur ni nu kunde vara så dumma att tro det. Vi hälsade en lång stund i köket där hon alltid har dörren öppen ut, och efter ett tag gick vi upp för jag skulle byta om, och då sätter hon sej i sängen och kissar.
Alla har vi olika värderingar och olika sätt att se våra hundar, om jag anser att hundar kan skämmas och känna andra känslor så gör jag det. Skrev inte inlägget för att få tips på hur man uppfostrar en hund, det behöver jag ingen hjälp med. Vad jag behövde hjälp med var hur man får bort kattbajslukten ur munnen, men det behövs inte längre det heller, för den är borta nu.
Det gäller att vara öppen och lyssna på sin hund och tala samma språk, då får man en harmonisk hund och en glad ledare.

Satt och pratade med en kompis om "kattbajsproblemet" då min lilla hund tömmer kattlådan om inte jag hinner före. Hon sa då att en kattbajs för en hund är lika god som en dumlekola för oss människor. Varför har vi tråkiga levergodisar i fickan när vi tränar för????? :) :) :)

Vad då vi dumma och tror???
Vi tolkar vad vi läser. Du skrev att hon kissade i sängen när du kom hem...

vindvissla skrev:
Det gäller att vara öppen och lyssna på sin hund och tala samma språk, då får man en harmonisk hund och en glad ledare.

Hur vet man vilket språk den talar då..
Bestämmer man det själv, eller...?

vindvissla skrev:
[...] och det var inte så att jag tog upp henne till sängen och hälsade på henne där, hur ni nu kunde vara så dumma att tro det.
Tja, meningen här nedan kanske kan förklara deras, och min, dumhet: :smirk:
vindvissla skrev:
Min valp blev så glad när jag kom hem att hon råkade kissa i vår säng.
Detta kan lätt tolkas som att du träffar på valpen först i sovrummet och att det är där du hälsar på henne, varpå hon blir så glad att hon kissar. Om du hade skrivit denna förklaring på en gång
vindvissla skrev:
Vi hälsade en lång stund i köket där hon alltid har dörren öppen ut, och efter ett tag gick vi upp för jag skulle byta om, och då sätter hon sej i sängen och kissar.
hade folk sluppit skylta med sin "dumhet" :smirk:

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: LiviaFilippa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 956
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar