Katt vs ekorre

Gnist

Trådstartare
*** Känsliga kanske inte bör läsa***

Hur ofta/vanligt är det att katter lyckas ta ekorrar :confused:

Jag har aldrig upplevt det förut och ändå har jag ju haft katt hela mitt liv, men idag kom hankatten våran hem med en ekorre, som han mumsade i sig på altanen. Det enda som var kvar, när han var färdig var en liten bit av svansen :cool:

Jag passade givetvis på att fota detta (för mig) ovanliga händelse, men lägger inte ut bilder i tråden.. På så vis slipper jag de flesta ramaskrin :angel:

Sv: Katt vs ekorre

Jag vet inte huruvida det är vanligt eller ej (men jag har själv aldrig sett en katt ta en ekorre) men det förvånar mig egentligen inte. Kan katter både ta fåglar (flyger) och huggormar (giftiga) så kan de väl ta ekorrar också...

Jo vi hade en katt en gång som ofta kom hem med ekorrar.Och det som han lämnade kvar var just svansen...bläää.
Men så fångade han också STORA fiskmåsar:angel:
Men jag förstår inte hur han bar sig åt:confused: Ekorrar är snabba djur.

Äsch, lite äckelpäckel tål vi nog.:angel:

Katt_1.jpg

Katt_5.jpg

Katt_8.jpg

Katt_12.jpg

Vi hade tre vilsna ekorrungar för några år sedan, och det begrep man direkt att det skulle vara kört. Försökte få dem att hålla sig på andra sidan hästhagen genom att locka dit dem med mat. Så j-a korkat. En av ungarna försökte klättra upp på ett hästben och blev sen tillplattad under nämnda hästs hov.

De andra två fixade katten ändå inom några dagar. Han går INTE i hagen när hästarna är där, men skam den som ger sig ...

Har också sett nån svans senare, så visst är det vanligt.

Der ser nästan lite smått komiskt ut med katten som bär runt på en halv ekorre.:p Det som nästan förvånar mig mest med det hela är att katten orkade äta upp hela ekorren.;) Sedan måste det väl nästan vara så att det var något fel på den ekorren, annars borde katten väl inte kunnat få fatt på den?

Oj :o jag har aldrig hört att dt r vanligt :p fast det beror kanske på vart man bor oxå, det är väl kanske mer ekorrar på ett ställe än ett annat :idea: tror inte vi har så fasligt många ekorrar, iaf ser man inte några så ofta...
Men han va strong som åt upp hela :banana:

Mammas hona tog en korre, men åt aldrig upp den av nån anledning. Den enda skadan var att den blödde i munnen. Ungarna var ju faschinerade, o Prosit skyllde på rädd ekorre, bet sig i tungan och hjärtat stannade av skräck... typ :angel: Det köpte ungarna o vi begravde korren. :crazy:
Kanske den var sjuk eller liknande, o därför gick säker från att bli uppäten?

Min katt kom hem med en ekorre unge förra våren och inom en vecka hade han dödat resten av syskonen och mamman...han har dock inte tagit någon fler efter det som jag vet om.

Liten och smidig misse som är en fena på att leka akrobat i träd i en rasande fart :angel:

Vi har ju några ekorrar här på gården som håller till i tallarna och jag har ju sett att han spanat på dessa tidigare, men tänkt att det är ju omöjligt för honom att lyckas ta en ekorre.. Ack så jag bedrog mig :o

Han är en riktigt effektiv predator, som kommit hem med allehanda fåglar, råttor, möss, sorkar och till och med små harungar :crazy:

Varför ska katter nödvändigt dra hem sina byten och helst in i huset med dem innan de glufsar i sig??

dem vill dela med sig?? :cool:
När vi hade katt.. det va våran första katt säkerligen 10 år sedan.. Hon hade vare på jakt och tatt in musen i huset och lagt den i mammas tyggarderob, så när hon skulle leta tyg eftersom hon skulle sy så låg det en mus där..
vi har ingen aning om hur hon fick in den dit eller när.. men kan jag säga att vi höll koll på katta sen :p

Det är väl för att du ska få en chans att smaka på delikatesserna som katten fångat, han vill väl bjuda er andra i "boet".

Dom är inte dåliga, katterna!!! En kompis katt var oxå en otroligt "bra" jägare. Hon kom hem med ekorrar (lämnade oxå bara svansen), ormar, grodor, sorkar och allt hon kunde hitta! :d Så snällt så!

Mammas och pappas katter brukar fånga harungar som är nästan lika stora som dom själva. :crazy:

Min brors hon-katt har ekorrar som specialitet den med. På deras gräsmatta är det vanligt att hitta ekorrsvansar *urk*

*kl*
Honkatter med ungar brukar vara bra jägare, men vi hade en hankastrat som var minst lika duktig.
Han kom hem med änder, ekorrar, duvor, men med kanadagässen fick han ge sig de var för stora och kom i flock när han attackerade en. Det gillade inte kisse!

När jag var liten brukade det komma en katt och hälsa på oss ibland en sommar. Vi gav honom aldrig mat men gosade med honom när han kom över, iaf så var han inte långt ifrån att fånga en stor, vuxen hare och hade säkerligen lyckats om inte jag i min förskräckelse fångade in katten. Efter det såg vi aldrig katten igen. :angel:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 381
Senast: monster1
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 025
Senast: Efwa
·
Katthälsa Har aldrig tidigare varit här inne på kattforumet men följande hände i morse; Jag sitter i godan ro med kaffekoppen i handen framför...
2
Svar
33
· Visningar
8 014
Senast: elbereth
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama