Katt som sällskap till hund???

L

LAPTOP

måste fråga .. är det ngn som har en katt som sällskap till hunden?
Eller rättare sagt som har både hund o katt där de är glada för varandra??
Har en 5 årig tik o har nyligen flyttat från landet. Där vi bodde innan träffade hon 2 andra hundar dagligen som hon busade med när vi var i stallet, men numer har vi ingen häst så det är mest hon o jag.
Inget fel i det men ibland känns det som att hon kanske saknar sina kompisar... o då jag inte vill skaffa en hund till så funderar jag på en kise kanske?!
Frågan är om hon kan tänkas tycka den är mysig?? Är inte så rutinerad på katter men vet en del där hunden o katten blivit bästa polare typ så tänkte kolla vad era erfarenheter är..
Katten hade fått bli innekatt i början så länge jag bor där jag bor i alla fall, kanske kan få följa med oss ut ibland men innekatt i huvudsak..
Kom gärna med era synpunkter.:bow:

Sv: Katt som sällskap till hund???

Hejsan! Jag är kattuppfödare och har även 2 hundar, det funkar jättebra, det är så kul att titta på när de busar ihop och har brottningsmatcher:D
Sedan leker de ju inte ALLTID med varandra men som sagt, det funkar.

Gå in på tråden Bästa vänner och kolla. Det kallar jag :love: :love: :love:

Vi hade hund först å skaffade senare en katt, det var en störe hund Belgisk valhund å vi köte en vanlig bondkatt. Det gick bra dom lekte med varandra så det yrde om det, det var så sött :love:

seddan har min kompis en äldre hud inte särskilt stor ganska liten, vet ej rasen. Hon köpte en bondkatt å dom leker oxå för fulla muggar.

Så det ska nog gå bra med kattsälskap åt hunden ska du se ;)

ja det borde ju gå bra! jag skulle dock inte våga ta hit någon katt då min lilla tik har lyckats bete hål på en katts käke :crazy: jag tycker om katter för mycket för att riskera det :crazy:

Vi har två katter och en hund och det fungerar alldeles utmärkt :)
Dom leker inte direkt med varann, förutom när vi är ute och går (ena katten är som en hund, följer med precis överallt, även till Konsum osv :crazy: ) och när hunden är lös så brukar dom härja runt som två galningar :D

Jag brukar försöka lämna "den snälla katten" inne (har två katter och en hund) när jag åker iväg och måste lämna hunden hemma också.
Dom två sover bredvid varandra och är helgoa!

BILD: http://hem.passagen.se/retra/katthund.JPG

Den andra katten går också bra men hon är lite mer reserverad och gillar inte hunden så mycket. Men hon är inte dum mot den.

Min kompis katt och min hund älskar att busa. Katten jagar hunden och hunden jagar katten, dom boxas med varandra och smyger på varandra osv.. Hur roligt somhelst!

Det låter ju som att det skulle kunna vara en utmärkt kompis till vovven. Hon är jättesnäll o inte typen som jagar katter i vanliga fall heller så därför har jag tänkt tanken.
O när man ser bilderna på vovvar o katter tillsammans så ser de ju helt underbara ut.. Det är ju så man vill att de ska hitta varandra..
Vad hade ni valt en honkatt eller en hankatt?
Funderar på en honkatt men vet inte hur de skiljer sig i humöret från hanar. Man får väl troligtvis kastrera/ sterilisera ändå antar jag?!:banana:

Har tre katter och en hund.
Hanskatten och hunder har ett riktigt store-lillebror förhållande, katten retas, hunden ger igen och skvallrar på katten när han gör något han inte får :D , ibland går de brottningsmatcher.
Lilla honkatten går med på promenader, hela rundan runt, och gapar om hunden går för långt från henne och matte.
Stora honkatten är f.d "uteliggarkatt", dvs vildkatt och hon har precis börjat acceptera hunden i samma rum.

Jag hade redan en katt när jag skaffade min lilla DP-kille, eftersom båda två är otroligt mammiga - och katten var van vid att ha sin matte själv var han inte helt överlycklig till en början över nytillskottet i familjen.
Så, i början befann sig min katt hela tiden på ställen som hunden inte kunde komma åt, på fönsterbräderna, på kylskåpet, på bänkarna.

Nu går det däremot hur bra som helst med dom båda, dom leker under dagarna och på nätterna sover dom båda två i sängen med mig. Emellanåt blir dom svartsjuka på varandra - Jag ska ju inte kunna tro att jag kan prata med den ena utan att prata med den andra ;)

Jag har två katter och två hundar :) det funkar kanon. Dom kan t.o.m. ligga och sova tillsammans, men här är det oftast katterna som bestämmer trots att mina hundar är av modell större (iaf den ena).

Visst kommer katten och hunden att ha utbyte av varandra, MEN....

Att skaffa katt till hunden känns inte som någon god idé. Katten skaffar man för sin egen skull och att skaffa den för att den skall vara hundens sällskap inne låter ganska dumt. Bättre i så fall att du lägger mer tid på din hund. Gå ut och träna något aktivt så att hunden får jobba med hjärnan, t.ex. spår. Hunden är nog nöjd med bara ditt sällskap om ni verkligen GÖR något tillsammans och inte bara är.

Sen när du flyttat till landet igen så att katten kan vara ute, då ken du börja fundera på att skaffa katt igen. För att du vill ha katt och tror att du kan erbjuda den ett bra och trevligt kattliv!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 793
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar