Katt som försöker bitas

Modig_Korn

Trådstartare
Min katt har blivit mer och mer tam de senaste månaderna. Men de senaste veckorna har hon fått en dålig vana. Dvs att försöka bitas. Hon gör det dels när hon blir irriterad eller liknanade vilket ju är lite förtsåeligt. Men hon gör det även när man håller på att kela, på hennes bevåg. Rycker alltid bort handen eller vad det är hon försöker naffsa på så inget bett har det blivit än. Men hur ska man få henne att lägga ner naffsandet? Är ju inte riktigt som en hund...
 
Sv: Katt som försöker bitas

Att dom biter (nafsar) till när man kelar är inget ovanligt, det gör nog dom flesta katter :)
Jag har dock ingen aning om varför. Jag "fyar" aldrig mina katter när dom gör så för dom menar inget illa. Visst känns det men det går inte hål, långt ifrån. Och om dom bits för att dom är irriterade, ja då låter jag dom va ;)
 
Sv: Katt som försöker bitas

Katten jag har naffsar ibland när jag kelar med henne. Antingen för att hon tycker att det räcker och hon vill vara ifred och mysa bredvid mig i soffan på egen hand. Eller så beror det på att hon blir väldigt "uppspelt" eller vad jag ska kalla det av att bli gosad med. Hon älskar det, och ibland kryper hon nästan ur skinnet och då blir hon busig istället. Då brukar jag byta ut min hand mot en av hennes leksaker, så hon kan naffsa och kösa efter den en stund istället.

Ibland när vi gosar börjar hon småtugga på mina fingrar också, det gissar jag är någon reflex från kattungestadiet när de diar. Men jag tolkar det som att din katt gör mera "utfallsnaffsningar".
 
Sv: Katt som försöker bitas

Är ju inte riktigt som en hund...

Inte riktigt, men sanningen att säga så har min katt fått hunduppfostran. Hon är väldigt lydig faktiskt.

Samma här, hon både bet och rev gärna när hon var yngre, men jag har varit rätt hård och konsekvent och inte accepterat det. Sen gäller det att lära sig läsa katten och sluta gosa sekunden innan ett bett vill komma. Inte så att jag nånsin skulle slå henne :eek:, men vattenstrålar och kommandot nej, kommer man långt med. Plus att jag lärt henne kommandon. Som "nej, sitt, gå och lägg dig, stanna" osv, som med en hund. Jag torkar tassarna på henne när hon kommer in lerig och våt utifrån.

Nu låter det säkert som att jag har världens snällaste katt, men det är långt ifrån fallet. ;) Detta är en ytterst viljestark dam och ibland "elak" som man inte riktigt kan köra med hur som helst. Det går bra så länge hon "är Molly", men då och då kommer vildkatten fram i henne och det finns bara ett botemedel mot det; UT! Skulle jag röra eller försöka lyfta henne då, skulle jag få väldigt ont. Jag öppnar bara ytterdörren så springer hon ut själv.
 
Sv: Katt som försöker bitas

När man kelar med katter och de bits så kan det dels vara ett rent kärleksbett, visst kan det fortfarande göra ont men man märker att det är med ömhet.

Andra gånger kan det bli för mycket, så det blir som en överslagshandling. Min kattkille, när han var liten, och jag klappade honom på magen så räckte det med en smekning, sen började han klösa och bita. Lika så om jag använde hela handen och gjorde riktiga 'hundklappningar'. Man lär sig till slut läsa när man ska sluta kela och man lär sig ganska fort vad som funkar och inte.

Samma katt bets också mycket när han var liten. Det var min första katt, som dessutom var en hittekatt som inte hade någon mamma, plus att han blev lämnad ensam i en lägenhet i två dygn innan han kom till oss. Jag var övertygad om att jag fått en aggressiv katt med beteendestörning pga det han varit igenom innan han kom till oss. :o

Han kunde komma och rätt var det var så flög han på min arm (som var still) och började liksom, gnaga.. Det gjorde ju inte ont, han hade så småå tänder :love:. Jag brukade distrahera med en leksak, det funkade bra för oss. Ibland var han jättearg, trodde jag, men han var mest frustrerad, han ville LEKA, så pälstussarna yrde. Sen han fick en kattkompis och nu biter dom två på varandra istället. Det har också avtagit mycket med åldern.

Sambon brukade leka hårt med honom, men det var ju lagom kul när han var på lekhumör och vi låg och sov.. Ett tag fick man göra kokonger av täckena, utan minsta lilla springa där han kunde ta sig in, för då vaknade man av att han var och bet i tårna. Det är extra roligt att bita där för jag som är kittlig sprattlar ju vare sig jag vill eller inte. Andra gånger så tog han sats från fönsterbrädan och hoppade i sängen, ibland landade han mitt i bröstkorgen så man tappade andan.

Din katt kanske flyger på dig med ett vrål och rest ragg, då är det kanske frågan om något annat. Men förmodligen så är det bara lek.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som försöker bitas

Samma här, hon både bet och rev gärna när hon var yngre, men jag har varit rätt hård och konsekvent och inte accepterat det. Sen gäller det att lära sig läsa katten och sluta gosa sekunden innan ett bett vill komma.

Precis så där tänker jag också, både att jag naturligtvis slutar gosa med katten om hon visar att hon inte vill - men bita(mer än markera) utan förvarning är faktiskt förbjudet. Jag har helt enkelt gjort så att om hon biter, tja, då får hon mer än hon ber om, d v s jag trycker försiktigt in fingret i munnen på henne. Det gillar hon inte och bits inte längre.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp