katt som blöder ur slidan..

Meibla

Trådstartare
Jag ska väl börja med att säga att jag har pratat med vår vanliga veterinär, men skulle vilja ha lite mer input om vad det kan vara medans jag försöker få tag i en större klinik.
Inatt, runt 4 snåret, så upptäckte jag att mammakatten (som grannen dumpade här) låg och slickade sig frenetisk i baken. Upptäckte även lite blod där hon låg och vid närmare titt så kom det blod ur slidan. Inga mängder, men lite droppande. Hon är opåverkad, lite mer sällskapssjuk än vanligt, men äter, skiter och kissar som hon brukar. Ingen feber. Har klämt igenom henne överallt och hon visar inga tecken på att ha ont, men o andra sidan så döljer hon det nog i så fall.
Veterinären jag pratade med visste inte riktigt vad det kunde bero på, hon är förvisso okastrerad (har en tid nästa vecka), men äter inga p-piller och jag har svårt att tro att hon är dräktig.
Det han sa i tfn var att livmoderinflammation oftast drabbade de som åt p-piller och att det brukar komma var i så fall och inte bara rent blod?
Försöker som sagt ringa annan veterinär i nu, men verkar vara några samtal före :S

Några tips på vad det kan vara?
 
Jag ska väl börja med att säga att jag har pratat med vår vanliga veterinär, men skulle vilja ha lite mer input om vad det kan vara medans jag försöker få tag i en större klinik.
Inatt, runt 4 snåret, så upptäckte jag att mammakatten (som grannen dumpade här) låg och slickade sig frenetisk i baken. Upptäckte även lite blod där hon låg och vid närmare titt så kom det blod ur slidan. Inga mängder, men lite droppande. Hon är opåverkad, lite mer sällskapssjuk än vanligt, men äter, skiter och kissar som hon brukar. Ingen feber. Har klämt igenom henne överallt och hon visar inga tecken på att ha ont, men o andra sidan så döljer hon det nog i så fall.
Veterinären jag pratade med visste inte riktigt vad det kunde bero på, hon är förvisso okastrerad (har en tid nästa vecka), men äter inga p-piller och jag har svårt att tro att hon är dräktig.
Det han sa i tfn var att livmoderinflammation oftast drabbade de som åt p-piller och att det brukar komma var i så fall och inte bara rent blod?
Försöker som sagt ringa annan veterinär i nu, men verkar vara några samtal före :S

Några tips på vad det kan vara?
Låter som livmoderinflammation. Min honkatt hade det i somras och hon betedde sig precis sådär. Det var faktiskt rätt illa med henne, men det gick bra. Hon visade inte heller att hon skulle ha ont utan var mer sällskaplig än vanligt bara. I hennes fall började det med blod och sen blev det mer som var. Är du säker att hon inte är dräktig?
 
Låter som livmoderinflammation. Min honkatt hade det i somras och hon betedde sig precis sådär. Det var faktiskt rätt illa med henne, men det gick bra. Hon visade inte heller att hon skulle ha ont utan var mer sällskaplig än vanligt bara. I hennes fall började det med blod och sen blev det mer som var. Är du säker att hon inte är dräktig?
Ajdå :(
Helt 100 kan jag ju inte vara, men hon har inte varit ute mer än ett par gånger vad jag vet om (när ungarna inte stängt dörren tillräckligt fort) sen hon fick kattungarna i slutet på augusti. Och det har inte varit några långa stunder. Men kan ju inte vara helt säker på att hon inte hunnit träffa någon hankatt under de stunderna. Hon är inte tjock dock och jag har inte känt något som kan tänkas vara ungar i magen på henne
 
Ajdå :(
Helt 100 kan jag ju inte vara, men hon har inte varit ute mer än ett par gånger vad jag vet om (när ungarna inte stängt dörren tillräckligt fort) sen hon fick kattungarna i slutet på augusti. Och det har inte varit några långa stunder. Men kan ju inte vara helt säker på att hon inte hunnit träffa någon hankatt under de stunderna. Hon är inte tjock dock och jag har inte känt något som kan tänkas vara ungar i magen på henne
Hoppas att allt blir bra med din katt. Håller tummarna!
 
Låter som en livmoderinflammation tyvärr. Det kan ibland räcka med antibiotika men oftast får man kastrera. Ibland provar man med antibiotika först för att kastrera katten när hon är frisk igen för att minska riskerna för katten. En kastrering vid livmoderinflammation brukar inte vara så mycket dyrare än en vanlig kastrering. Ev. pålägg för jourtid isåfall så närmare 2000 än 20000 iallafall.
 
Kostnad för akut operation pga. livmoderinflammation kan rusa iväg. Jag betalade 5500kr för det hos distriktsveterinären för 10 år sedan. De hade varken röntgen eller ultraljud utan opererade på en gång utefter anamnesen. Det är antagligen dyrare idag.

Vad det kommer kosta beror på kliniken. Var det en ordinarie polikliniktid du fick eller en akuttid? Det senare är dyrare än en vanlig tid. Kommer de ultraljuda kostar det (1500-2000kr). Blir hon inlagd? Hamnar hon på vårdavdelning eller på intensivvårdsavdelning?

Räkna med 10000kr om hon måste opereras akut. Försäkringen täcker det mesta.
 
Kostnad för akut operation pga. livmoderinflammation kan rusa iväg. Jag betalade 5500kr för det hos distriktsveterinären för 10 år sedan. De hade varken röntgen eller ultraljud utan opererade på en gång utefter anamnesen. Det är antagligen dyrare idag.

Vad det kommer kosta beror på kliniken. Var det en ordinarie polikliniktid du fick eller en akuttid? Det senare är dyrare än en vanlig tid. Kommer de ultraljuda kostar det (1500-2000kr). Blir hon inlagd? Hamnar hon på vårdavdelning eller på intensivvårdsavdelning?

Räkna med 10000kr om hon måste opereras akut. Försäkringen täcker det mesta.
Oj! Det var dyrt! Var inne med en katt med livmoderinflammation för fem år sedan på klinik. Två besök, röntgen båda gångerna och ena gången akutoperation. Det slutade på totalt 3500 kr inklusive diverse mediciner. Gjorde ultraljud på hunden på klinik härom veckan. Det kostade 550 kr.
 
Tack! Fick en tid vid 15 så ska åka in då :)
Vet du vad en sån op går på? Nu får det kosta vad det vill, men kan ju underlätta att veta om det kostar 5 eller 20 000 :)
Jag bor ju i Finland, men den operationen gjordes hos kommunens veterinär (mest förmånligt). Det kostade 220€, då ingick ultra, operation, mediciner och sånt. Så inte så farligt. Min katt var dräktig, både mor och son klarade sig även om vi var rädda att förlora bägge. Jag sa att vi kan "offra" ungen om det är nödvändigt, men han klarade sig och är en pigg och glad 7 månaders "tonårskatt" idag! :)
 
Jag ska väl börja med att säga att jag har pratat med vår vanliga veterinär, men skulle vilja ha lite mer input om vad det kan vara medans jag försöker få tag i en större klinik.
Inatt, runt 4 snåret, så upptäckte jag att mammakatten (som grannen dumpade här) låg och slickade sig frenetisk i baken. Upptäckte även lite blod där hon låg och vid närmare titt så kom det blod ur slidan. Inga mängder, men lite droppande. Hon är opåverkad, lite mer sällskapssjuk än vanligt, men äter, skiter och kissar som hon brukar. Ingen feber. Har klämt igenom henne överallt och hon visar inga tecken på att ha ont, men o andra sidan så döljer hon det nog i så fall.
Veterinären jag pratade med visste inte riktigt vad det kunde bero på, hon är förvisso okastrerad (har en tid nästa vecka), men äter inga p-piller och jag har svårt att tro att hon är dräktig.
Det han sa i tfn var att livmoderinflammation oftast drabbade de som åt p-piller och att det brukar komma var i så fall och inte bara rent blod?
Försöker som sagt ringa annan veterinär i nu, men verkar vara några samtal före :S

Några tips på vad det kan vara?
Hur har det gått med katten?
 
Hur har det gått med katten?
Jag har glömt att uppdatera här. Vi var inne, de undersökte henne, blödningen hade slutat när vi väl var inne. De tog lite blodprover (vad de kollade har jag ingen aning om) som var normala och sen ett ultraljud av livmodern. Förmodligen så hade hon fått ett missfall, men det fanns inga ungar kvar. Blev hemskickade igen och skulle återkomma om blödningen började igen eller om hon blev påverkad. Så nu väntar vi på att det ska bli torsdag så den planerade kastreringen blir av :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 531
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 146
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag vet inte vad jag vill ha ut av att skriva en tråd, jag vet inte ens om jag borde. Kanske vill jag bara få höra att fler har levt...
Svar
15
· Visningar
1 729
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp