Katt som ändrar beteende?

Zarro

Trådstartare
Jag har en katt som har börjat med att vägra att komma in.
Vi flyttade till min kille omkring december.Allt har gått jättebra försen för ett litet tag sen.Nu vägrar han att komma in men han står ofta utanför.
Vi har varit borta på lite kortare resor ibland & då har katterna fått vara hemma hos min mormor & morfar,jag bodde under dom förut innan vi flyttade hit.
Min katt har även fräst till & höggt lite efter vissa personer.Något han aldrig har gjort innan heller.
Första gången han fick komma ut var i början på förra sommaren.Han är 4 år.
Han bor med sin bror som han på senare tid har försökt göra lite dominans beteende på,han sätter sig på honom.
Innan har han alltid varit en rätt så feg katt & väldigt mammig.Nästan som en liten hund.
Nu så vägrar han ju komma in,blivit tyken(bitit/fräst åt vissa) & gör ibland dominansbeteende på sin bror som bestämmer.
Om det är någon som har en logisk förklaring på detta så får ni gärna skriva.
 
Sv: Katt som ändrar beteende?

Har du kollat upp honom hos veterinär så han inte går och bär på nån infektion eller sjukdom?

Annars skulle jag prova tex Feliway. Vissa katter är jättekänsliga för ändringar i livet och Feliway kan underlätta när de mår dåligt, så de får en chans att "hitta rätt" i livet.
 
Katt som vägrar att komma in??

Fast jag tror inte att han är sjuk osv.
Sen är det rätt svårt att testa feliway när man inte ens får in honom.
 
Sv: Katt som ändrar beteende?

Då han visat beteendeförändringar (bitit och fräst) skulle jag låta veterinären genomsöka katten för att utesluta fysiska orsaker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 732
Senast: Lhas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp