Katt med IBD

Celinehenn

Trådstartare
Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några månader och har funkat ok, var en vecka under sommaren som vi behövde höja dosen men kunde sedan gå ner till en halv tablett varannan dag som vanligt.
I förra veckan( onsdag) blev hon dålig igen med diarré och kräkningar. Var då i kontakt med vet som sa höj dosen till varje dag och ge skonkost, så jag gav henne hills i/d mat som är det snällaste som jag förstått det, men hon åt knappt av mjukmaten så fick skaffa torrfoder och det äter hon har vänjt in de i några dagar. Tog några dagar innan hon bajsade men dom första gångerna var det fint och som vanligt men igår så var avföringen lösare än vanligt och kom även en gång till på kvällen. Gav henne skonkost som vanligt men imorse var det nästan ännu lösare så gav nu på em kokt torsk och 20 sekunder efter kräktes hon upp allt.
Vet sa även då jag nämnde diarrén igår att ha is i magen och hör efter helgen om hon blir sämre, vilket hon nu blivit. Har någon erfarenhet med katt med ibd och tips vad jag ska göra? Ska man bara vänta ut det? Hon får ju så snäll mat det bara går att ge
Vet inte vad jag ska göra längre har provet det mesta och känner att jag knappt kan åka hemifrån ifall hon blir dålig..
 
Det snällaste mot inflammerade tarmar brukar vara hydrolyserat foder, då brukar man även kunna sänka kortisondosen (på sikt). Om hon inte får behålla mat eller vätska behöver du uppsöka veterinär. Ni verkar inte ha hennes sjukdom under kontroll.
 
Det snällaste mot inflammerade tarmar brukar vara hydrolyserat foder, då brukar man även kunna sänka kortisondosen (på sikt). Om hon inte får behålla mat eller vätska behöver du uppsöka veterinär. Ni verkar inte ha hennes sjukdom under kontroll.
Ja efter detta meddelande så ringer vet upp då jag mejlat igen och höjde då dosen till varje dag igen samt att hon får skonkost. Men nu efter tre veckor av höjd dos samt att hon gått på skonkost är hon fortfarande inte bra i magen. Pendlar mellan halvhårt och mjukt/krämigt ingen diarré i sig men det är inte som vanligt. Nej det är det som är problemet att hon blir inte helt bra igen och det är ju antagligen sjukdomen som gör det men jag tycker det är konstigt att hon ej blir åt de bättre hållet med höjd medicindos samt skonkost..
 
Ja efter detta meddelande så ringer vet upp då jag mejlat igen och höjde då dosen till varje dag igen samt att hon får skonkost. Men nu efter tre veckor av höjd dos samt att hon gått på skonkost är hon fortfarande inte bra i magen. Pendlar mellan halvhårt och mjukt/krämigt ingen diarré i sig men det är inte som vanligt. Nej det är det som är problemet att hon blir inte helt bra igen och det är ju antagligen sjukdomen som gör det men jag tycker det är konstigt att hon ej blir åt de bättre hållet med höjd medicindos samt skonkost..
Ska även sänka medicinen nu efter tre veckor igen.
 
Ja efter detta meddelande så ringer vet upp då jag mejlat igen och höjde då dosen till varje dag igen samt att hon får skonkost. Men nu efter tre veckor av höjd dos samt att hon gått på skonkost är hon fortfarande inte bra i magen. Pendlar mellan halvhårt och mjukt/krämigt ingen diarré i sig men det är inte som vanligt. Nej det är det som är problemet att hon blir inte helt bra igen och det är ju antagligen sjukdomen som gör det men jag tycker det är konstigt att hon ej blir åt de bättre hållet med höjd medicindos samt skonkost..
Byt till ett hydrolyserat foder, det är inte skonkost som rekommenderas vid IBD.
Finns dessutom fler mediciner än bara kortison. Och man behöver utesluta lymfom, har biopsier tagits från tarmen?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 269
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 195
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 309
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 876
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp