Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För en veterinär ingår det i yrket att avliva djur. För en ägare är avlivningen fruktansvärd att vara med om och man orkar kanske inte dra alla detaljer samtidigt som man ska ta farväl.
Delvis KL men också till alla:
Det är dethär jag tyckte var konstigt att inte fler reagerat på. Jag vet absolut ingenting om människan som tagit över katten, men faktum kvarstår att det är en random människa som kommenterat en facebookstatus. Det är ingen som vet att denna katten ens hamnar i ett bra hem. Vilket alltså betyder att det (med mkt otur) kan bli så att vet "räddade" denna katten för att den ska hamna i ett hem som kanske inte alls är bra.
Jag skulle ALDRIG lämna iväg mina katter till första bästa människa på facebook som vill ha dom.
Jag har lite svårt med det här resonemanget att man skyddar katten genom att döda den istället för att låta den flytta.
Det känns som att liknande argument har använts av män som slår ihjäl frun istället för att skiljas från henne. Hon har det bättre som död än med någon annan man är väl resonemanget.
Varför förutsätta att nästa ägare är urkass? Tänk på att du fått/köpt katten från någon tidigare ägare. I och för sig borde den förre ägaren ångrat sig när den får reda på att den den anförtrodde sin katt åt valde att döda den trots att den var fullt frisk.
Tänk på att det är veterinären som utför själva dödandet, och att det antagligen inte känns särskilt bra att döda fullt friska djur utan någon vettig anledning. De flesta har nog blivit veterinärer för att rädda djur och inte för att agera bödel.
Det låter ju anmärkningsvärt att en jurist inte skulle se några juridiska problem med att en veterinär tar betalt för en tjänst som aldrig utförs och som dessutom går bakom ryggen på djurägaren.
Är det en jurist inblandad får man ju hoppas att allt sker i samråd med djurets ägare.
Jag har hört om veterinärer som slutat med smådjur just av den anledningen att de inte stod ut med att utföra mängder med avlivningar av fullt friska djur utan vettig anledning.
Så även om jag förstår att det säkert är svårt så anser jag att man bör ta ansvar för sina egna handlingar. Har du bestämt dig för att din katt ska dö så bör du inte lägga över en del av bördan på veterinären.
Sen borde det väl nästan vara skönt och kunna berätta varför katten ska avlivas om man nu har ett vettigt skäl. Annars är ju risken uppenbar att veterinären ser på en som en ganska vidrig typ som vill avliva fullt friska katter utan någon vettig anledning.
Dock har jag flera bekanta som verkar råka ut för att få in friska katter för avlivning lite då och då och får ägarens tillåtelse att försöka hitta nytt hem.
Om en katt tidigare har farit illa för att den har omplacerats ett flertal gånger är det väl knappast konstigt att man vill undvika att det händer igen? Ibland måste man se till den individuella kattens historia. Att skicka vidare en "vandringspokal" är bland det mest ansvarslösa man kan göra, ur mina ögon sett.
Det är helt olika mekanismer bakom att avliva en vandringspokal för att den från lidande och att slå ihjäl sin fru. Heeeelt olika mekanismer.
Om veterinären tycker att det är en börda att göra sitt jobb så är det dennes problem, naturligtvis har en veterinär rätt att ställa frågan om varför ett djur avlivas men sedan är det upp till djurägaren hur ingående man berättar om situationen.
Nu är det ju så att den grupp som adopterat ut Christoffer är en väldigt seriös och stor grupp människor som arbetar dygnet runt för katternas skull. För att adoptera en katt därifrån är det inte bara att "svara på ett facebookinlägg", de har intervjuer och annat som de tar till innan de adopterar bort en katt. De tar även ut en förmedlingsavgift för alla katter de omplacerar. De använder facebook för nätverkets skull, för att nå ut till så många människor som helst. De delar inte ut katter till alla som vill ha. Hon som driver det är även jurist, hon borde nog ha koll på lagen. Hon blev även utsedd till Agrias Djurens Hjälte förra året.
Stöld är tveksamt, är du jurist eftersom du verkar så tvärsäker?Nej, då handlar det om att veterinären enligt svenska lagar STULIT ett djur.
Men det är inte dom som letar nytt hem åt den, dom hjälper bara att sprida inlägget.
Stöld är tveksamt, är du jurist eftersom du verkar så tvärsäker?
Helt oetiskt är det dock.
PL