Katt i 1:a? Inskolning..

Hagens_Zorba

Trådstartare
Har velat ha katt i hela mitt liv men pappa är dödsallgerisk.
Kanske lyckats övertala honom nu dock om att jag ska få ha en misse i 1:an jag hyr av honom.

Hur ser ni på katt i en 1:a?
Erfarenheter?
Hur har ni gjort när ni hämtat ungen?

Jobbar heltid men gillar inte att resa så det är lugnt.
Min plan är att få "tillåtelsen" i mars då jag fyller år, hitta unge i april och hämta henne i sommar och då vara ledig några veckor så jag kan vara hemma med henne.

Har bara skräckexempel, kompis som hade en katt sin 1:a fast hon bodde mest hemma. Ibland kom hon bara dit nån gång i veckan och fyllde på mat och rensa lådan. Den katten var sjukt aggressiv, attackerade allt och alla, orolig, deppig, tokful i pälsen, han var helt inrökt också..
Sluta med att jag tog honom till min lägenhet fast jag inte fick för pappa.
Här bodde han tills hon fick honom såld och blev faktiskt helt normal av att vara här.

Ååååh längtar bara efter att lägga typ 15 000 laxar på min lilla tjej! :love:
Hon ska ha allt det bästa..

Sv: Katt i 1:a? Inskolning..

Jag bor i en etta (en ganska liten sådan dessutom) och har en katt. Jag fick honom när han var 1 år gammal. Han hade då bott inne hela sitt liv, men aldrig blivit hanterad av människor, så han var väldigt rädd.
Men nu är han den gosigaste katten som finns, och är välmående och lekfull.
Jag tycker egentligen djur ska få gå ut, eller i alla fall ha större yta att röra sig på. Men de innekatter jag har träffat på verkar ju må bra.

Jag personligen är emot att stänga in djur och inte låta dem leva som naturen tänkt det.

Jag har ett par kompisar som har innekatter, för den ena funkar det utmärkt och för den andra inte. Den ena har två katter, en bondkatt och en perser, de funkar väldigt bra och de verkar må alldeles ypperligt. Dock är bondkatten ganska rymningsbenägen så man måste se till att ytterdörren stängs snabbt och de kan inte öppna fönster utan att först stänga in katterna i ett annat rum. Men de är helgoa katter som vill vara med och gärna gosar och leker.

För den andra kompisen fungerar det väl så där om man säger så. Hon har en brittisk korthår som äter upp växterna, förstör möbler och är allmänt jävlig. Tjock är han också. Han är så sjukt uttråkad och jag börjar nästa gråta varje gång jag ser honom för man ser verkligen ångesten i hans ögon av att bara vara ett prydnadsdjur. Det går knappt att leka med honom för han är väldigt ointresserad av människor, min hund leker han dock gärna med men han rivs och bits så mycket att det inte är speciellt uppskattat av min fegis som ändå väger 20 kg mer än kattjäkeln :grin:

Kanske bättre att lägga tråden på katt där det finns kattkunnigt folk istället för på ÄU?

Jag har fött upp en av de mest högaktiva raserna ett gäng år, och ser inga problem med att ha katt i etta sålänge man är medveten om att en katt är ett djur som kräver mer sällskap och aktivering än de flesta tror ("Hundar jobbar man med , katter bara är").

Bostaden handlar för katten mer om hur den är planerad är hur många kvm den är. En intressant 30 kvm-lägenhet kan vara bra mycket bättre än en "tråkig" 100 kvm.

Det är så himla olika hur det funkar. Allra bäst att skaffa en innekatt, som fungerar bra som innekatt, men som behöver omplaceras, men det är ju ett problem, att alla vill ha kattungar... Sedan tycker jag även att det är bäst om man har två, så har de varandra som sällskap.

Aha oj, har helt missat att det finns ett kattforum!

Moderator får gärna flytta om hon vill!

Oki vabra, för jag har tänkt o göra den yberintressant..
Så hon kan aktivera sig mkt när jag är borta.
Kommer bo i ett kattrum :p

Så länge man inte har haft katten ute innan, så vet ju inte den om något annat. Är du hemma mycket och då lägger tid på din katt så tycker inte jag det är något direkt problem. Bäst kanske är att ha två, så de kan sällskapa och busa med varandra när inte du är hemma.

Nu tycks du redan vara inne på någon speciell ras, annars kanske en rex är bra för att i vart fall lite minska allergibesvären om din pappa hälsar på.

Jag har både katt och hund (jack russell) i min lilla etta. Katten är en kastrerad hankatt av modell stallkatt-Knut. Räddade honom från ett stall jag stod i och nu är han 2.5 år. Hade tidigare en chinchillaperser också-men hon tyckete att Knut lekte för vilt med henne, så min mamma har fått henne istället och hon tycker det är super att vara själv. Knut har aldrig varit ute och lever ett aktivt liv här inne i lägenheten. Han är en tuffing och en Jack Russell är fantastisk att ha för att rasta honom:D. De busar som attan och funkar helt perfekt tillsammans, kan tillägga att det är katten som bestämmer:D!

Ja men det är ju det jag menar, en Tyrannosaurus Rex.

Nej men det är en ras (nähä). Eller flera raser. Jag har själv en Cornish Rex, det är min personliga favorit av rexarna. Har haft några stycken nu. Underbara kloka och sociala katter, med väldigt speciellt utseende (stora öron, slank och graciös kropp, vågig päls). Google it ;)
Här är min lilla älskling:
katt.png

Jag är själv pälsdjurallergiker, men känner inte av rexar alls. De fungerar betydligt bättre för många allergiker. Sen hårar de i princip inte alls, vilket är hur skönt som helst.

Ursäktar för stor bild, är för lat för att ändra ;)

Jag anser att man måste ägna väldigt mycket av sin lediga tid åt sin katt om man ska ha den ensam i en etta (ensam innekatt öht) och jobbar heltid, sitter du alltid hemma efter jobbet? Det finns en hel del katter som inte leker med leksaker på egen hand utan behöver en kattkompis eller en människa för att kunna aktivera sig annars kommer understimulering och beteendeproblem som ett brev på posten och då hjälper inte flashiga leksaker och klösträd.
Som Sassy skrev så behöver en katt mycket mer sällskap och aktivering än många tror - men du kanske redan vet det iom att du haft hand om katt innan?

Mjo, jag vet ju hur förändrad den katten blev när han kom till mig,
och då bodde jag ju i 1:a och jobba heltid..
Jag är alltid hemma efter jobbet och får såklart bortprioritera att dra till folk, bortamatcher etc.
Har väldans behov av närhet och lekar själv, ser missen som en bebis som jag vill leka/gosa med konstant..
Men kan man vara borta en natt lr?
Vart går gränsen när man bör skaffa kattvakt?

Brun hårboll? Var det inte en birma du ville ha?

Jag har två innekatter, bor iofs i hus men ändå. det har aldrig varit några som helst problem eftersom dom varit vana vid det sen dom var små.:laugh: Den ena brukar jag ta ut i koppel ibland medans den andra inte vill gå ut alls.:p

Sällskap och god skötsel är viktigare än yta :laugh:

Några nätter här och där under året tycker jag går an, enligt lag så ska katter ha tillsyn två gånger per dag och det kan man ju fixa även om man sover borta men det är ju ändå minimum. Tycker kattvakt över natten i de flesta fall är ganska onödigt, om än trist för katten att vara ensam.

Vad som nog är viktigare än själva golvytan på lägenheten, är väl hur man utnyttjar hela lägenheten. De flesta innekatter jag mött, har varit riktigt nöjda bara de fått klättra, högt. Höga klösmöbler, kanske hyllor på väggarna där de kan sitta, fönster där de kan titta ut och leksaker inomhus brukar vara lovely.

Brun är den traditionella färgen på birma..
Finns väldigt många, blå, lila, röd, choklad etc. Och olika masker.

Mjo precis, antagligen sover väl bara misse som vanligt, inget som kan "hända" som inte kan hända på dan..
Är det t ex helg så umgås man ju hela dan så då spelar det väl ingen roll om man inte sover ihop.
Fast jag vill inte sova utan misse om jag väl har en.. hah

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 236
Senast: lizzie
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 958
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 477
Senast: Wonna
·
Hundhälsa Det går bra nu! För 2,5 mån sen blev hunden attackerad av en annan hund och blev biten på buken och fram på bogen (om det nu heter så på...
Svar
15
· Visningar
3 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka