Katrin Wallbergs bok

Amk

Trådstartare
Hoppas jag stavade efternamnet rätt... men, är det någon som läst/tittat i boken? Jag har bara sett de sidor som ligger på nätet. Kritik/poänger?

Sv: Katrin Wallbergs bok

Nej inte boken, men de artiklar hon hade i stallmagasinet är väldigt utförligt och bra skrivna. om boken är lika bra skriven så är den med säkerhet läsvärd.

Boken är Stallmagasinets artiklar, sammanställda till en bok. Och jag tycker att det är VÄLDIGT bra beskrivet och jag är jätteledsen för att ha "slarvat bort" min "bibel". :crazy:

Boken är Stallmagasinets artiklar, sammanställda till en bok.

Nu tänker du nog på det där tunna häftet som funnits i flera år. Hon har precis gett ut en "riktig" bok, som kom från tryckeriet för några veckor sedan bara :idea:

Jag har den, men har inte hunnit läsa så mycket än. Men jag tycker att den verkar bra skriven och tydligt förklarat hur hon gör och varför. Jag tror att det kommer bli intressant läsning!

Jag har inte läste den men jag tyckr det verkar konstigt att skriva en bok om Ar när Bent har sina böcker och det är hans som gett Ar sitt namn.

Jag har inte läste den men jag tyckr det verkar konstigt att skriva en bok om Ar när Bent har sina böcker och det är hans som gett Ar sitt namn.

Varför inte?

Bents böcker är förvisso bra, men de är (precis som alla läror) inte kompletta, och att få en annan vinkel i samma ämne kan ge en ökad förståelse för det som så många, på sitt sätt, försöker beskriva.

Nån som har boken i sin hand får gärna kommentera, är den värd att beställa hem eller ej? Tillför den något som andra skribenter kanske har missat, eller kanske tar de upp samma grundläggande saker, men från en ny infallsvinkel?

Boken heter "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet", den heter ingenting med Akademisk ridkonst. Att hennes tränare(?) har skrivit böcker är väl inget hinder för att hon får skriva egna böcker :confused:

Jag har den och ska försöka ta mig tid att läsa i kväll. Så jag kan återkomma senare med en recension :)

En snabb kommentar till hennes böcker jämfört med Bents kan jag våga mig på redan nu. Bents tycker jag är ganska kortfattade och fungerar mer som tankeväckare och inspiration. Katrins bok är mer utförliga "recept" och konkreta beskrivningar av alla detaljer i hennes träningsmetod.

Men jag har som sagt bara hunnit bläddra i den och läsa korta stycken.

Bents tycker jag är ganska kortfattade och fungerar mer som tankeväckare och inspiration. Katrins bok är mer utförliga "recept" och konkreta beskrivningar av alla detaljer i hennes träningsmetod.
Där tog du upp precis det som jag tycker att bents böcker saknar! Bents böcker känns mer som en övergripande presentation i ämnet, och därför skulle det vara bra med en bok som vågar ge sig in mer djupgående i ämnet.

Hoppas att din första "känsla" om boken håller i sig när du väl hunnit bläddra lite mer i den!

Jag har köpt den och har dessvärre inte hunnit läsa hela. Bara bläddrat och har nu börjat plöja från början.
Som tidigare sagts: Bra beskrivningar och den håller samma kvalite som häftet om Akademisk Ridkonst.
/T

Jag har boken och har hunnit igenom ungefär halva. Jag håller med AnnA_ och caballus. Bents böcker är mycket mer "ytliga" eller vad man ska säga och berättar om principerna som AR bygger på, medan Katrins är mycket mer detaljerad och praktisk. Hon tar upp hästens anatomi, varför hästen ska formges på ett visst sätt, hur man gör det, olika övningar där även ev problem tas upp och vad man gör åt det, utrustning, hur rörelser tränas vid hand, uppsuttet och på lång tygel mm mm. MÅNGA bilder och illustrationer!

JAG REKOMENDERAR BOKEN VARMT, DEN ÄR RIKTIGT BRA!!! :d :love:

Boken heter "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet", den heter ingenting med Akademisk ridkonst. Att hennes tränare(?) har skrivit böcker är väl inget hinder för att hon får skriva egna böcker :confused:

Jag har den och ska försöka ta mig tid att läsa i kväll. Så jag kan återkomma senare med en recension :)

En snabb kommentar till hennes böcker jämfört med Bents kan jag våga mig på redan nu. Bents tycker jag är ganska kortfattade och fungerar mer som tankeväckare och inspiration. Katrins bok är mer utförliga "recept" och konkreta beskrivningar av alla detaljer i hennes träningsmetod.

Men jag har som sagt bara hunnit bläddra i den och läsa korta stycken.

nikcar och håller med vartenda ord :-) boken heter inget med akademisk ridkonst och hon skriver även i förordet nåt om "kalla det akademisk ridkonste eller helt enkelt..(glömt vad men ni kanske förstår poängen?)

En fras i förordet som fastnade för mig var: ”Det är bara att konstatera att ridning blivit politik och att en korrekt etikett på den väg man valt att gå för många är viktigare än kvaliteten i den ridning man ägnar sig åt”

Jag har dock inte hunnit komma längre än så...

Hej. Jag har köpt boken och tycker att den är riktigt bra. Den följer en logisk tankekedja och hon berättar på ett tydligt och informativt sätt om sin metod. Det är just så jag ser på hennes bok. Det är ingen annans lära hon beskriver utan det är så som hon gör d.v.s det är hennes metod. Sedan är det ju upp till var och en att ta till sig det som passar en själv. Läs den! den är bra...

Nu kan det hända att jag är ganska partisk men jag tycker att boken är jättebra och väldigt lättläst med bra beskrivningar.

Vad roligt att den är bra! Då ska jag genast försöka få tag på den.

Knapplån
Ngn som vet om boken går att köpa i vanlig bokhandel?? (Har ett presentkort som jag gärna vill använda...)

Bara blädra men sett henne träna endel, hon skriver tydligt men just de lurar lätt...titta på hennes bilder, e de så man vill ha det så visst.

Jag tycker hon böjer för mkt i halsen o glömt bort ställning. sen är det mesta bromsat. tungt. Hon får inte med hela kroppen i rörelserna, men de kanske just för att hon är så detaljerad?

Hellre en bok av nån som kan göra än skriva!

Sen är det ju alltid så att alla tränare gör på sitt sätt. Men man kan ju få tips av andra tränare än sin egen också, även om man inte håller med om allt.

Varför inte?

Bents böcker är förvisso bra, men de är (precis som alla läror) inte kompletta, och att få en annan vinkel i samma ämne kan ge en ökad förståelse för det som så många, på sitt sätt, försöker beskriva.

Nån som har boken i sin hand får gärna kommentera, är den värd att beställa hem eller ej? Tillför den något som andra skribenter kanske har missat, eller kanske tar de upp samma grundläggande saker, men från en ny infallsvinkel?
därför att man kan inte skriva utbildningsböcker om nån annans ridlära och häftet heter ju faktiskt "Akademisk ridkonst". Det är han som gett Ar namnet och det är hans utbildningssätt.
Även om den inte är komplett så kan man inte göra egna böcker omdet.

Om den inte finns hos din bokhandel kan du be att de tar hem den åt dig :idea:

Immer

Sofia: "Hellre en bok av nån som kan göra än skriva!"

Att författaren kan göra hjälper inte mig på hemmaplan, däremot kan en tydligt skriven bok göra det.

Man väljer ju alltid själv vilka delar man anser funkar och inte - it´s a free world:banana:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
15
· Visningar
734
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 033
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama